kraftig käpp och lite utevistelse?

Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Vi har 7 st hästar och jag kan garantera dig att 4 av dom älskar att stå inne och mysa med en sudd hö än att gå ute i "Gudrun" väder.
Är det regningt och blåsigt ute så vänder 3 av våra hästar direkt i dörren!!
Låter lite som min.. han stod och hoppade gämfota vid grinden för några dagar sen.
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Aldrig hört talas om vävning, krubbitning m fl "olater"?
Varför skulle hästar bli krubbitare bara för att de är ute lite? Jag har erfarenhet av minst 100 ridskolehästar som går/gått ute ca 4 timmar/dag i dåliga hagar. Av dessa är det 2 (TVÅ) som varit/är krubbitare. Den ena bet redan innan ridskolan köpte den alltså är det 1 (EN) häst som blivit krubbitare trots lite utevistelse. Det är inte mer än 1% av totala antalet. Vävning har inte existerat alls där.
Inse att hästar är olika min häst avskyr att stå inne för länge hon vill vara ute och får därför vara ute så mycket som möjligt. En kompis till mig hade en häst på foder som man fick dra ut till hagen för den ville vara inne (ranghög häst på bete).
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

*KL*
*pust* det tog ett tag och skumma igenom...
ramonarunds Håller med dig och har samma åsikt som dig i frågan.

Som det tidigare är sagt så är har Jonna (ts) tagit orden ur dess sammanhang. som tex.
Hästen ska ledas till hagen med träns eller stigbett. Man bör bandagera livliga hästar.
Låt mig citera direkt ur boken.
"Om man är minsta osäker på om man har kontroll över hästen ska den utrustas med huvudlag eller stigbett."
"Man bör bandagera livliga hästar eller utrusta dem med andra typer av benskydd, så att de inte skadar sig i hagen."


*De flesta hästar mår bra av två-tre timmars utevistelse.
De flesta hästar i arbete och träningmår bra av två-tre timmar i rasthage varje dag. Hästen får frisk luft och möjlighet att röra sig och mjuka upp sina muskler samt får omväxling till arbete och boxvistelse.
Detta är alltså riktat till skötare/ägare till hästar som inte skulle få gå ut överhuvudtaget.
Utevistelsen ska inte vara ett sätt att göra det bekvämt för ägaren
"Det finns de som anser att hästen helst ska vistas ute dygnet om, även om den börjat träna, och som inte ser något fel i att släppa ut en svettig och avsköljd ungtravare i vinterkylan. Där finns också arbetshästar som stått inne hela vintern och en dag frampå vårkanten tas ut och sätts för vagnen.
Enligt min uppfattning är utevistelse inte något självändamål utan ska anpassas individuellt efter det hästen arbete hästen utför och efter väderlek och underlag. Det ska inte vara ett sätt att göra det bekvämt för hästägaren."


Om hästen går ute längre än två timmar ska den ha vatten.
"Hästar som går ute längre än ett par timmar ska ha tillgång till rent vatten"
Det finns otroligt många som ställer ut ett badkar och fyller det med vatten som efter två dagar är smutsigt och inte byter ut det.


Man undra om ts överhuvudtaget har läst boken själv, om så är fallet så har hon missuppfattat den helt...
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

kl

MÅNGA hästar som jag har tagit in under åretslopp har antingen stått vid grinden och vänta eller kommit i rask takt till grinden att får komma in så fort som möjligt, när det har varit dåligt väder, de har alla varit lämpligt klädda efter väder.
Även under sommaren när det har varit varmt har de velat komma in en stund mitt på dagen för att det blir för varmt och bromms eller andra knott har varit för påfrestande.
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

*lånar lite*

Som vän av vetenskap vill jag veta HUR man veta att hästar som går på lösdrift är lyckligare/friskare än hästar som sover inne på natten?

LIA: på vad baserar du HA/häst?

Nu åker jag o tar in bäsarna..........Gudrun 2 är ju på G:D
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Ja! Jag ger mig!! Jag har missuppfattat allt!!!
Jag inser nu att hästar är innedjur, att vara ute är för våra människoanpassade hästar fullkomligt motbjudande annat än möjligtvis korta stunder under flera, tjocka täcken. Jag förstår också att beta gräs blivit ett onaturligt sätt för en häst att livnära sig på, när dom numera är framavlade för att uteslutande äta turbopellets.

Så ni undantagstalibaner, ni kan sluta rapa "jag vet en häst som ...". Ni har alldeles rätt. Ursäkta tusen gånger om mina obegripligt oinsatta inlägg för ett ögonblick fått er att tvivla på installningens välsignelse. Hädanefter ska jag noga se till att varken våra eller kompisars eller grannars hästar får leva sina nuvarande liv. Dom ska in i stall och därmed basta! Hagarna överlåter vi till rådjur och älg, för dom begriper ju inte bättre. Vilket jag äntligen gör. :D

Jag ska också omedelbart åka in till staden och införskaffa ovannämnda foder samt ett antal täcken m fl livsnödvändiga skydd samt hingstkedjor, för äntligen förstår jag hur otroligt korkade vi varit som uppfostrat våra hästar att gå lösa eller med ett balsnöre runt halsen, när det enda som är acceptabelt är en kraftig grimma med hingstkedja. För säkerhets skull ska jag nog ta några träns med skarpa bett också och använda samtidigt. Och en påk plus en rejäl piska. För vår säkerhets skull.

Ahhh! Äntligen känner jag att jag kommit rätt. Tack alla ni som fått mig att se ljuset! Tusen tack!!
Så snart det slutar regna (för dom får ju panik av det) ska jag sela på mina maskiner och ta en runda.

Jag är så glad att jag är frälst!!! Häpp! :bump:

LIA
 
Senast ändrad:
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Jag antar att du riktade det till bla mig,

Jag vill bara få fram att man bör behandla hästar som indevider och man bör efter bästa förmåga arbeta efter varje enskild häst, detta är naturligtvis svår i större stall.

Jag ville få fram att ts inte tolkat boken som det är tänkt och tycker att det är fel av ts att skapa en tråd på det viset som ts har gjort, att ta några väl utvalad ord ur ett stycke så det ser ut att förfataren nästan "misshandlar" hästar.

(luddigt skrivet kanske men jag är lite stressad...)
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

tror att hon menar hur många HA mark du ska ha per häst, var du har hittat dina uppgifter....
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Ja! Jag ger mig!! Jag har missuppfattat allt!!!
Jag inser nu att hästar är innedjur, att vara ute är för våra människoanpassade hästar fullkomligt motbjudande annat än möjligtvis korta stunder under flera, tjocka täcken. Jag förstår också att beta gräs blivit ett onaturligt sätt för en häst att livnära sig på, när dom numera är framavlade för att uteslutande äta turbopellets.

Så ni undantagstalibaner, ni kan sluta rapa "jag vet en häst som ...". Ni har alldeles rätt. Ursäkta tusen gånger om mina obegripligt oinsatta inlägg för ett ögonblick fått er att tvivla på installningens välsignelse. Hädanefter ska jag noga se till att varken våra eller kompisars eller grannars hästar får leva sina nuvarande liv. Dom ska in i stall och därmed basta! Hagarna överlåter vi till rådjur och älg, för dom begriper ju inte bättre. Vilket jag äntligen gör. :D

Jag ska också omedelbart åka in till staden och införskaffa ovannämnda foder samt ett antal täcken m fl livsnödvändiga skydd samt hingstkedjor, för äntligen förstår jag hur otroligt korkade vi varit som uppfostrat våra hästar att gå lösa eller med ett balsnöre runt halsen, när det enda som är acceptabelt är en kraftig grimma med hingstkedja. För säkerhets skull ska jag nog ta några träns med skarpa bett också och använda samtidigt. Och en påk plus en rejäl piska. För vår säkerhets skull.

Ahhh! Äntligen känner jag att jag kommit rätt. Tack alla ni som fått mig att se ljuset! Tusen tack!!
Så snart det slutar regna (för dom får ju panik av det) ska jag sela på mina maskiner och ta en runda.

Jag är så glad att jag är frälst!!! Häpp! :bump:

LIA

Åh neej!! Jag som precis släppt ut min häst så den kan ströva fritt o livnära sig på det den hittar. Bränner just nu alla mina täcken, borstar, sadlar o träns. Ska hedan efter fånga kusen med lasso och rida med en enkel läderrem runt nosen endast iförd en kofäll........

:smirk:
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Vad är vetenskap i det här fallet?

LIA

Du hävdar med säkerhet att en fobollplan är för litet för x antal hästar( hittar inte inlägget just nu) Då måste du ju ha facit, jag undrade då hur du konstaterade vad "rätt" ha/häst är. Du säger erfarenhet, logik osv. Alltså en subjetiv bedömning, inte en vetenskaplig bedömning
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Det är intressant igentligen då du hävdar att alla hästar trivs bäst ute när det tom i djurskyddmyndighetens förorningar står följade.
Endast hästar som är lämpade för utevistelse under den kalla årstiden får användas som utegångsdjur under förutsättning att de yttre förhållandena, som terräng och markbeskaffenhet, är lämpliga för djuren.

 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Det är intressant igentligen då du hävdar att alla hästar trivs bäst ute när det tom i djurskyddmyndighetens förorningar står följade.
Endast hästar som är lämpade för utevistelse under den kalla årstiden får användas som utegångsdjur under förutsättning att de yttre förhållandena, som terräng och markbeskaffenhet, är lämpliga för djuren.



:bow: Preeecis!!

Jag har fortfarande inte fått svar på frågan om det är bevisat att hästa på lösdrift är friskare/lyckligare än uppstallade hästar
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Du frågar och frågar. Varför inte svara som omväxling?
Vad är vetenskap i det här fallet?

I det inlägget jag svarade på hade man 4 hästar i en hage mostvarande en fotbollsplan i storlek. Jag tog i runda siffror 100x200 meter (är förmodligen mindre) som mått, dvs 2 ha. Det är för lite för 4 hästar, vilket alla som provat på "lösgående" hästar vet.
Tala med vem du vill, så får du samma svar. Här hävdas någonstans (om jag minns rätt) t o m att 1 ha för en häst är för lite, hagen blev lervälling. Uppgiften med reservation för jag orkar inte läsa igenom allt.

Nu ska du få min vetenskapliga syn på hagstorlek! :d
Minimum för att marken ska kunna hålla, är en hage (som innefattar både kuperad terräng och betesytor/gärden/vall) på 2 ha för första häst, därefter 1 ha per häst. Går man under det så slits hagen fortare än den hinner reparera.
För att förekomma "jag vet en häst som ..."-tjafset, så kan det skilja en hel del beroende på hästar och deras uppförande, beväxning, markbeskaffenhet, klimat mm. Men som en riktlinje ...
Uppåt finns givetvis inga begränsningar.

Men vad behöver en häst? Det beror egentligen på samma saker, plus ... Hästar vill (förutom att äta gräs) kunna ströva, dom vill kunna stå och hänga, dom vill kunna knapra på olika "grönsaker", dom vill kunna gå in i snår och slippa ohyra, dom vill kunna skrubba sig mot ett träd, dom vill kunna äta på träd, dom vill ...
Det är mycket dom vill! Min uppfattning är att dom i möjligaste mån ska få tillfredsställa detta. I en box + (ev) ett frimärke, kan dom inget av det.
Så förslagsvis skulle hästens minimum var 0,5 - 1 ha större /häst än vad marken behöver.

NU, har jag informerat om min syn på hagstorlekar och varför.
NU, ska det bli intressant att få "motsidans" information om icke-hagar och varför.
Jag vill veta hur ni resonerar, när ni menar att hästen inte behöver utevistelse, eller hagar, eller flockliv?
Seriösa svar, tack!

LIA
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Ja du qodrofenia, det är väl en evig tur att vi slipper den myndigheten snart.

Vem definierar "häst lämpad för" och hur?

LIA
 

Liknande trådar

Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 317
Senast: Mia_R
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 725
Senast: Luleå
·
  • Låst
Hästvård För att förkorta så mkt som möjligt så. Häst pigg och glad tidigare, pigg som en spigg och rörde sig både mycket, gärna och utmärkt...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 088
Senast: axel
·
Hästvård Lillens till och från hälta eller vad vi ska kalla den är tydligen av en envis sort, och jag börjar bli rejält frustrerad. Kort...
2
Svar
24
· Visningar
3 775

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp