kraftig käpp och lite utevistelse?

Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Okej, men om vi återgår till din fråga då:

"Finns det bevis för vilken häst som är lyckligast, den som går på lösdrift och rids av halvtaskig ryttare i skogen ett par dagar i veckan,eller tävlingshästen som får allt den "pekar på"?"

Om vi säger att du och jag arbetar våra hästar på ungefär samma nivå, skillnaden är att jag har lösdrift och dina står uppstallade samt att de har olika typer av hagar. Om du då jämför med dina tidigare elit hästar och den skillnaden de har i din hästhållning, anser du då att någon är lyckligare än den andra? Varför i så fall?



Nej, jag anser att alla sätt är bra utom de dåliga.
Så länge hästen får det foder och omvårdnad den kräver är det helt ok. Vi har olika hästar=individer och som hästägare har vi olika förustättningar. Huvudsaken är att man gör det så bra man kan för hästen. Sedan är ingenting fel.
Bortsett från vanvård/misshandel då..
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Man har inte fler hästar än man har förutsättningar för. Inte svårare än så. Då finns inte "problemet" med små hagar.

Jag inser att jag inte kan se saken på människans "mynt-sida". För mig är hästens levnadsvillkor det primära och självklara, därför skiter jag uppriktigt sagt i människornas egoistiska nöjes och tävlings-behov.

LIA
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Men varför denna antingen eller attityd, varför kan man inte kompromissa??

Visst är hästar hästar och ska behandlas som det. Men jag ser hellre att tjejerna på Djursholm får rida, än att ridskolan ska läggas ner så att hästarna ska få mer utevistelse i större hagar.

Man måste vara realistisk och inse att i en perfekt värld så hade mycket varit annorlunda, inte bara hästhållningen.
I en perfekt värld hade kvinnor varit jämlika männen när det gäller löner, i en perfekt värld hade det inte begåtts några brott, etc.
Hästarna ska behandlas med respekt och med kunskap.

Dessutom mår hästarna bättre av att ha en ägare eller skötare som klarar av att hantera hästen och ge den all vård den behöver, och i det begreppet inkluderas SÅ mycket mer än antalet timmar på utevistelse.
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Kan inte mer än hålla med i det du säger...
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Men varför denna antingen eller attityd, varför kan man inte kompromissa??

Visst är hästar hästar och ska behandlas som det. Men jag ser hellre att tjejerna på Djursholm får rida, än att ridskolan ska läggas ner så att hästarna ska få mer utevistelse i större hagar.

Man måste vara realistisk och inse att i en perfekt värld så hade mycket varit annorlunda, inte bara hästhållningen.
I en perfekt värld hade kvinnor varit jämlika männen när det gäller löner, i en perfekt värld hade det inte begåtts några brott, etc.
Hästarna ska behandlas med respekt och med kunskap.

Dessutom mår hästarna bättre av att ha en ägare eller skötare som klarar av att hantera hästen och ge den all vård den behöver, och i det begreppet inkluderas SÅ mycket mer än antalet timmar på utevistelse.
AMEN!!!:bow: :bow:
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Men varför denna antingen eller attityd, varför kan man inte kompromissa??

Visst är hästar hästar och ska behandlas som det. Men jag ser hellre att tjejerna på Djursholm får rida, än att ridskolan ska läggas ner så att hästarna ska få mer utevistelse i större hagar.

Man måste vara realistisk och inse att i en perfekt värld så hade mycket varit annorlunda, inte bara hästhållningen.
I en perfekt värld hade kvinnor varit jämlika männen när det gäller löner, i en perfekt värld hade det inte begåtts några brott, etc.
Hästarna ska behandlas med respekt och med kunskap.

Dessutom mår hästarna bättre av att ha en ägare eller skötare som klarar av att hantera hästen och ge den all vård den behöver, och i det begreppet inkluderas SÅ mycket mer än antalet timmar på utevistelse.



word :bow:
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Visst kan man kompromissa. Hela livet är en enda lång kompromiss.
Men det finns gånger då man (iaf jag) inte kan tänka mig att göra det. Du tar upp två exempel på att vår värld inte är perfekt.
Anser du att det därmed är rätt att "kompromissa" så kvinnor har lägre lön? Vari ligger i så fall kompromissen? Att män är X bättre än kvinnor så dom förtjänar högre lön?
Anser du att det är rätt att acceptera brott som en kompromiss? Vari ligger i så fall kompromissen? Att kriminella ska få utföra brott för att ...?

Nejdu, jag accepterar varken det ena eller andra. Lön ska betalas efter prestation och brott ska beivras, alltid! Spärra in dom jävlarna och släng bort nyckeln.

Efter det lilla utbrottet ska jag försöka hålla mig till ämnet i resten.

Hästarna ska behandlas med respekt och med kunskap.
Ja, det ska dom! Men den inställningen hittar jag varken i dina eller dom 3 efterföljandes inställning.

Men jag ser hellre att tjejerna på Djursholm får rida, än att ridskolan ska läggas ner så att hästarna ska få mer utevistelse i större hagar.
Analogt, så skiter vi i hästarna bara tjejer på en ort får tillfredsställa sitt egoistiska behov, dvs rida. För hästarna och deras behov skiter vi ju som sagt i. För att flytta ridskolan 2 mil längre ut blir ju för obekvämt för tjejerna? Deras bekvämlighet är alltså viktigare än att hästarna erbjuds ens något som kan kallas hästliv.

Dessutom mår hästarna bättre av att ha en ägare eller skötare som klarar av att hantera hästen och ge den all vård den behöver, och i det begreppet inkluderas SÅ mycket mer än antalet timmar på utevistelse.
Vem har annan syn på det?


Jag vet inte vem som är mest insnöad här.
Jag som inte kan sluta se hästarnas levnad ur hästarnas synvinkel?
Eller ni som inte kan det alls?

LIA
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Du kan omöjligen se något ur en hästs synvinkel efter som du inte är en häst...

Det låter mest desperat, tyvärr..
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Man har inte fler hästar än man har förutsättningar för. Inte svårare än så. Då finns inte "problemet" med små hagar.

Jag inser att jag inte kan se saken på människans "mynt-sida". För mig är hästens levnadsvillkor det primära och självklara, därför skiter jag uppriktigt sagt i människornas egoistiska nöjes och tävlings-behov.

LIA


Ja okej men om du ändå skiter i mina åsikter så är ju den här diskussionen onödig.
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Anser du att det därmed är rätt att "kompromissa" så kvinnor har lägre lön? Vari ligger i så fall kompromissen? Att män är X bättre än kvinnor så dom förtjänar högre lön?
Detta har ju inte med hästhantering att göra, men kompromissen i antingen eller frågan ligger i att kvinnor i Sverige har rösträtt, att kvinnor i Sverige får lov att gå själva på gatan utan en manlig eskort, att kvinnan kan ta en anställning och tjäna egna pengar och därigenom vara ekonomiskt oberoende mannen!!
Resten får vi arbeta på för att det ska bli bättre, men just nu är jag glad över att jag som kvinna faktiskt är en fri människa med samma rättigheter som männen i Sverige. Vi måste aktivt vara med och se till att kvinnans status höjs runt om i världen, precis som vi måste vara med och se till att våra hästar får ha det så bra i fångenskap och i användandet som möjligt.

Anser du att det är rätt att acceptera brott som en kompromiss? Vari ligger i så fall kompromissen? Att kriminella ska få utföra brott för att ...?
Kompromissen ligger inte i att människorna begår brott utan att de straffas för brotten de begår. Kompromissen är att det kostar samhället enorma summor varje år att ha en polismyndighet, att bedriva fängelser, att ha ett fungerande rättsväsen...pengar som hade kunnat ha ett bättre syfte inom cancer-forskning, fler stallskötare i de kommunala stallen tex.
I en perfekt värld hade ingen behövt begå brott och därigenom heller inte straffas.

Analogt, så skiter vi i hästarna bara tjejer på en ort får tillfredsställa sitt egoistiska behov, dvs rida. För hästarna och deras behov skiter vi ju som sagt i. För att flytta ridskolan 2 mil längre ut blir ju för obekvämt för tjejerna? Deras bekvämlighet är alltså viktigare än att hästarna erbjuds ens något som kan kallas hästliv.
Nej, vi skiter inte i hästarna, de är inte förbrukningsvaror. Men det är viktigare för mej att tjejerna på Djursholm kan rida i stan nära hemmet, än att de på mörka kvällar ska behöva åka "ut till landet" på kommunaltrafik. Det är många föräldrar som tillåter sina barn att cykla 1 km till stallet med sällskap av kompisar...men det är få som skulle tycka att det är ok att sitta på en buss en längre stund!! I en perfekt värld där brott inte hade begåtts hade en mamma kunnat sätta sin 10-åriga dotter på en buss till hästarna på landet med stora fina hagar där de gick på lösdrift med fri tillgång på grovfoder och sysselsättning. Men eftersom den "normala" mamman idag inte vill göra det, ser jag hellre att hästarna får vara inne lite mer och att tjejerna ska kunna rida!!

Jag vet inte vem som är mest insnöad här.
Jag som inte kan sluta se hästarnas levnad ur hästarnas synvinkel?
Eller ni som inte kan det alls?
Jo, jag kan se att hästar behöver få sina behov tillfredsställda...men jag prioriterar människors intresse och rätt att utöva en sport, att ha ett intresse att vilja leva med djur fast man bor i stan, att duktiga och kunniga människor ska få kunna äga hästar trots att tiden för dem är knapp med heltidsarbete mm. Jag inser också att alla ägare inte har möjlighet att ha sina hästar ute 12 h i sträck, och jag tycker att de har all rätt i världen att fortfarande kunna äga en häst så länge hästen sköts om på andra plan.
Utevistelse är viktigt, men det är inte viktigare än att människorna ska få kunna umgås med djur som är så underbara och trevliga.
Utevistelse är viktigt, men det hästar har så många andra behov som är viktigare att tillfredsställa om man måste börja prioritera!!
Hästar ska inte bara vara för de rika som bor på landet med mycket mark där de kan anställa en skötare på heltid ifall de någon gång inte skulle hinna med att prioritera hästens behov före deras eget själv!!
 
Senast ändrad:
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Nu väntar jag mig en inbjudan till studiebesök hos dig.:banana:

Om du nu har en så perfekt hästhållning tycker jag att du borde dela med dig av dina kunskaper
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Är du en häst?

Hur kan du vara så hundra procent säker på att alla som tävlar ser hästen som en maskin?
VET du med säkerhet att just din hästhållning är det enda raka?

HUR kan du vara så säker på att dina hästar skulle vara lyckligare än någon annans?

Finns det bevis för vilken häst som är lyckligast, den som går på lösdrift och rids av halvtaskig ryttare i skogen ett par dagar i veckan,eller tävlingshästen som får allt den "pekar på"?

Hus skulle man rent praktiskt sköta ett tävlingsstall med 10-15 hästar för att det ska vara optimalt?
Öööö, om man har så mycket hästar så borde man väl ha tillräckligt med hagar som hästen kan få vistas i?

alla som håller på med hästar VET väl ändå att hästen trivs bäst ute och mår bäst ute? Vi har tre tävlingshästar av fem. de går ute från 8-16-18.00 (beroende om de tränas). Det är en självkklarhet att hästen ska få vara ute. OM du så ska sätta på hästen så mycket skydd du bara har. Ne, jag gillar inte dessa tankar om att hästen är en tävlingshäst å får endast gå ute 3 timmar för annars kan den skada sig blablablabla. Tro fan att den skadar sig om den bara får vara ute tre timmar. Om jag var häst och stod i box 21 timmar om dygnet inklusive kanske en timmes ridning så hade jag blivit överlycklig av att få komma ut och därmed busa.

Suckar över vissas tanke sätt.
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Jag läser visst.

Frågan är om du riktigt förstått vad jag vill få fram.
OK dina hästar trivs fine.

Men det finn singet som säger att ALLA hästar skulle trivas med den hästhållningen eller att det skulle passa en tävlingsryttare.
Med tävlingsryttare menar jag en person som lever på att rida och tävla hästar på en hög nivå. Då har man personal som sköter hästarna eftersom amn själv är fullt upptagen med annat.

Jag är i övetygad om att fyra av fem hästar hellre går ute dygnet runt, än 2-3 timmar om dagen-
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

VAR har JAG sagt att MINA hästar inte går i hage?


Vid dålig väderlek går de ute kortare stund det stämmer, men om dina hästar går ut när "Gudrun" rasar som bäst så struntar jag fullkomligt i det .

MINA hästar VILL inte vara ute då...

Hade du haft läsförståelse så hade du också sett att citatet som var hämtat ur boken var taget ur sitt sammanhang.

Under 30 år osm hästägare har jag haft tre hältor. en var staketskada orsakad av en granne, en var en hovböld och en var en sträckning.
Så var tusan får du det ifrån att mina hästar skulle skada sig för att de går i hagen????

Sedan undrar jag på vilken nivå dina sk tävlingshästar tävlas?
 
Senast ändrad:
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

VAR har JAG sagt att MINA hästar inte går i hage?
Och var har jag sagt att det är dina hästar jag syftar på när jag skriver att om man har så många hästar så borde man väl ha hagar till dem???? Ne, just det. Pratar rent allmänt om dem som har 10-15 häst. Känner de som har 140 hästar och har ändå utevistelse på dagarna.(ja, allt från unghästar till tävlingshästar)

Vid dålig väderlek går de ute kortare stund det stämmer, men om dina hästar går ut när "Gudrun" rasar som bäst så struntar jag fullkomligt i det .

MINA hästar VILL inte vara ute då...

Hade du haft läsförståelse så hade du också sett att citatet som var hämtat ur boken var taget ur sitt sammanhang.
Seriöst, läser du mellan raderna eller? vart har jag skrivit att det handlar om dig?
Under 30 år osm hästägare har jag haft tre hältor. en var staketskada orsakad av en granne, en var en hovböld och en var en sträckning.
Så var tusan får du det ifrån att mina hästar skulle skada sig för att de går i hagen????
Herre jisses, och var tusan har du fått ifrån att jag hoppar på dig och säger att det jag skriver handlar om dina hästar? jag trodde diskussionen handlade om hästhantering i allmänhet men nu helt plötsligt handlar allt om dig o dina hästar...
Sedan undrar jag på vilken nivå dina sk tävlingshästar tävlas?

Varför måste du hela tiden försvara dig med att "trycka" ner andra. En tävlingshäst är väl en tävlingshäst oavsett vilken nivå den går? Räknas bara de hästar som går elitloppet, Dressyr G P St.george, hoppning i 1,60 klasser. Vad har det egentligen med saken att göra om hästen är en elit häst? häst som häst elle? har inte alla hästar samma behov av utevisstelsE? hamnar hästen automatiskt i ett fack när den kommer upp i höga klasser o sen får den ABSOLUT inte gå ut i hagen mer den kan ju skada sig. Bättre att stå i en box o ha tråkigt.
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Säger väl sig själv att en häst som tävlar svår klass presterar mer än en som går lätta klasser??

Eftersom du adrresserar dig till mig på ett sådant sätt att jag uppfattar det som det är min hästhållning du syftar på.
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

jag svarade på det du skrev, men man kanske måste börja skriva
"OBS handlar inte om din hästhållning"

klart den gör, men behovet för utevisstelse minskar ju knappast.
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

jag svarade på det du skrev, men man kanske måste börja skriva
"OBS handlar inte om din hästhållning"

klart den gör, men behovet för utevisstelse minskar ju knappast.

Jo, till viss del så minskar faktiskt behovet av utevistelse. Hästen vill vila och smälta mentalt efter träningen. Det kan många inte göra i hagen.

Vissa hästar mår också dåligt i viss väderlek och underlag och blir muskelömma och/elelr stela osv.

Tävlas/träns hästen på hög nivå funkar det inte att den är muskelöm elelr stel.

Det är helelr inte alltid praktiskt möjligt i stora tävlingsstallar och liknande att hästen är ute HELA dagen.
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Då ställer jagsamma fråga till dig som till LIA.

Hur skulle du praktiskt lösa hantering/träning/skötsel i ett tävlingsstall med 10-15 hästar som tävlas ofta på HÖG nivå?
 

Liknande trådar

Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 317
Senast: Mia_R
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 726
Senast: Luleå
·
  • Låst
Hästvård För att förkorta så mkt som möjligt så. Häst pigg och glad tidigare, pigg som en spigg och rörde sig både mycket, gärna och utmärkt...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 088
Senast: axel
·
Hästvård Lillens till och från hälta eller vad vi ska kalla den är tydligen av en envis sort, och jag börjar bli rejält frustrerad. Kort...
2
Svar
24
· Visningar
3 775

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp