kraftig käpp och lite utevistelse?

Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Du.....jag älskar mina hästar. De är mina barn. Så kom inte här och tro. Jag ser till mina hästars bästa vilket INTE är att vara ute långa dagar i vilket skitväder som helst.
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Inte mina hästar....

Har ingen som gått svår klass. Ridit Sm i distans iof och travare som gått storlopp.

Jag definerar bara vad JAg anser vara högpresterande hästar och det var det jag skrev förut. de flesta har en elelr två hästar och håller sig på hobbynivå.
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Det kan jag hålla med om, de flesta i det här landet är nog på hobby nivå. Får jag fråga hur du håller dina hästar då?
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

De som tränas och tävlas står på stall. Klippta och emd täcke vid behov.

Sommartid går de på stora kuperade beten.
Vintertid alternera efter väder, stor gräshage om det är fruset och inte knöggligt elelr grusad rasthage.

Däremot HAR jag haft svårklass hästar osv och de har efter vars och ens behov och möjligheter fått vad som krävts för att de ska må bra.
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Läs vad jag skriver "Så då tycker i alla fall jag att det är på högre nivå än en vanlig hobby häst, lite skillnad mot en LD alltså."
Jag sa att det inte var någon häst som går elitloppet, men det är ju tydligen det enda som räknas till hög nivå inom travet. Alltså var inte dessa hästar på hög nivå. Men jag skrev att JAG tyckte att de var på en högre nivå än en vanlig hobby häst i alla fall, som normalt inte jobbar alls lika hårt som dessa hästar.

Jag tycker inte att de du radar upp är elit nivå..Och ja! jag läste innan men att hästen blir svettig eller springer på trav är lite svårt att se som högre nivå i mina ögon.Därav min frågeställning.Och jag och flera med mig anser att från medelsvår och uppåt då kan man börja kalla det tävlingsnivå. hobbyridning är det under det.ridskole hästarna är oxå atleter då de oftast jobbar mer än genomsnitts hästen .

Min häst går i en HA hage kuperad med träd och går ute från 07.00 till 19.00 på kvällen. Han kan inte gå ute mera..inte i den värderlek som råder nu i allafall.Han är helklippt och täckad
.Han står på fritillgång på grovfoder .
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Okej, men om vi återgår till din fråga då:

"Finns det bevis för vilken häst som är lyckligast, den som går på lösdrift och rids av halvtaskig ryttare i skogen ett par dagar i veckan,eller tävlingshästen som får allt den "pekar på"?"

Om vi säger att du och jag arbetar våra hästar på ungefär samma nivå, skillnaden är att jag har lösdrift och dina står uppstallade samt att de har olika typer av hagar. Om du då jämför med dina tidigare elit hästar och den skillnaden de har i din hästhållning, anser du då att någon är lyckligare än den andra? Varför i så fall?
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Jag tror inte att nån av de är lyckligare än den andra så länge man har förmåga att se till individen.Helheten är viktg så oxå individen det kan man inte frångå.
vissa hästar trivs ypperligt på lösdrift medan andra trivs uppstallade.
PUNKT.

Man måste kunna se från två olika håll...
 
Senast ändrad:
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Nej, nu pratade vi inte just elitnivå, vi sa hög nivå men vad som räknas under det har alla olika uppfattning om. Och jag sa att många här inte ser det som hög nivå, men att jag ansåg att dessa hästar vi pratade om utför ett hårdare jobb än vad jag anser att en hobbyhäst gör.

Hög nivå kan ju innebära många olika saker, det kan handla om kondition och uthållighet, eller muskler att dra timmer i skogen, förmåga att utföra rörelser i de högre skolorna o.s.v. Det beror ju helt och hållet på hur man ser det.

Om du nu tävlar din häst på hög nivå och har den ute i en kuperad hage så länge så med fri tillgång på grovfoder så beundrar jag dig för det, för så är det inte många hästar som har det, vilket i mina ögon är bra.
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Precis. Men i mitt första inlägg till älgen så skrev jag vad jag har upplevt med mina hästar. Och på vilket sätt jag tyckte att de har blivit lyckligare. Jag lät dem välja själva. Men jag har aldrig sagt att alla hästar i världen ska släppas på lösdrift och att ingen kan vara lycklig utan. Så det jag har gjort är väl att se saken från två håll, eller?
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

vi är med andra ord på sätt och vis eniga?!

Jag tävlar inte min häst.. men jag försöker ge honom den omvårdnad han behöver..Och så mycket utevistelse som han själv klarar och underlaget i hans hage.Och trots 1 HA hage så ser övre delen av den just nu ut som en skridskobana i lera.För att slippa det värsta har det nu grusat kring grinden.
Jag längtar tills snön kommer så man slipper den här Förbannade leran och regnet. :(
För det här råa fuktiga vädret är det som tär på hästarna värst.
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Hur mycket i ha/häst är "större gräshage" för dig?

LIA

Jag har noll koll på Ha... Men den hagen som min tidigare häst gick i var väl fotbollsplanstor ungefär.. Å där gick 3-4 hästar..
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Jo, det kan man väl säga att vi är. Jag tror absolut att du ger din häst god omvårdnad, ingen tvekan.
Håller med om att regnet är pest, men tack och lov har vi väldigt fina vinterhagar med skog och sån mark som klarar av hästarnas tramp, så vi har knappt någon lera alls :)
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Är du en häst?
Om du förväntar dig ett svar på den frågan får du upprepa den.

Hur kan du vara så hundra procent säker på att alla som tävlar ser hästen som en maskin?
Det är jag säker på inte är fallet. Det har jag heller inte påstått. Var skulle jag skrivit det?

VET du med säkerhet att just din hästhållning är det enda raka?
Inte alls.

HUR kan du vara så säker på att dina hästar skulle vara lyckligare än någon annans?
Genom att jämföra. Med reservationen att jag inte talar om alla andras hästar, bara dom jag sett lever ett "icke hästligt" liv.

Finns det bevis för vilken häst som är lyckligast, den som går på lösdrift och rids av halvtaskig ryttare i skogen ett par dagar i veckan,eller tävlingshästen som får allt den "pekar på"?
Hänvisar till svaret du fick från Alazan.

Hus skulle man rent praktiskt sköta ett tävlingsstall med 10-15 hästar för att det ska vara optimalt?
Läs i tråden ang grunförutsättningar. För du frågar väl inte efter en detaljerad verksamhetsplan? Tipsen för tävlingsframgångar behåller jag för mig själv. :)

Om du är kritisk mot min uppfattning att hästar bör få leva ett liv så nära det naturliga hästlivet som möjligt, vore det intressant att få veta dina argument för det onaturliga. Gärna ur hästens perspektiv.

LIA
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Vad är en fotbollsplan? 100x200 m?
I så fall 2 ha vilket är för litet för 4 hästar.
Det är just litenheten på hagar plus att man ofta bara har åkermark som är orsaken till att det blir lerigt. Vi har c:a 5 ha vall + c:a 2 ha skog/impediment åt 4 hästar och trots att det regnat senaste veckorna så vi har små sjöar på några ställen har vi ändå inte några "lerproblem". Våra vallar har legat några år så grässvålen är stark.

LIA
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Det finns inte ett sätt som passar alla hästar. Hästarna måste behandlas och vårdas individuellt. Tex kan inte alla hästar ha samma foderstat...och detsamma gäller utevistelse, storlek på box, hur man hanterar dem etc. Jag har en häst jag kan göra vad jag vill med, han är alltid ett ljus och sköter sej alltid superperfekt. Honom behöver jag aldrig tillrättavisa eftersom han är så schysst att arbeta med. Men jag har också hans ett år äldre syster, som kan propsa till sej och verka tuff...henne måste man ha mer koll på. Så de hanterar jag helt annorlunda.

Dessutom finns det många hästar som är extremt känsliga för att få rasp eller mugg och de ska skyddas från väta och lera så gott det går. Om det innebär ett par timmar kortare utevistelse så är det mycket bättre än pencillin-kurer, tidskrävande omvårdnad och smärta pga såriga ben. Hellre att hästen få stå i stallet och mumsa hö ett par timmar än att den ska ha ont av muggen och tvingas vara ute i fukten.

Alla hästar är inte lika och måste därför behandls individuellt. Man kan inte säga att ett sätt är superbra, för det fungerar inte så med individer.
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Men är nog få stall som klarar av att ha större hagar när man har 20 hästar uppstallade, även om det skulle vara det optimala.

Å huvud frågan var ju eg hur man gör med små hagar. Där hästen står nu finns ingen möjlighet till större hagar och då ser jag det som självklart att grusa dom. Annars hade inte hästarna kunnat gå ute överhuvudtaget.
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Det finns inte ett sätt som passar alla hästar. Hästarna måste behandlas och vårdas individuellt.
Visst är dom individer med allt vad det innebär. Jag har aldrig menat annat heller. Men dom är trots allt hästar, eller hur?

LIA
 

Liknande trådar

Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 317
Senast: Mia_R
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 726
Senast: Luleå
·
  • Låst
Hästvård För att förkorta så mkt som möjligt så. Häst pigg och glad tidigare, pigg som en spigg och rörde sig både mycket, gärna och utmärkt...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 088
Senast: axel
·
Hästvård Lillens till och från hälta eller vad vi ska kalla den är tydligen av en envis sort, och jag börjar bli rejält frustrerad. Kort...
2
Svar
24
· Visningar
3 775

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp