kraftig käpp och lite utevistelse?

Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Jag ger upp...Du kan uppenbarligen inte se båda sidorna av myntet därför är det inte lönt att diskutera med dig.
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Hur skulle man rent praktiskt sköta ett tävlingsstall med 10-15 hästar för att det ska vara optimalt?

Mycket intressant frågeställning tycker jag.Ska bli intressant att se om folk har några lösningar.
Eller så blir det väl att lägga ner alla ridskolor och tävlingstall.
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Nej, du är inte ute och cyklar. Det är så det ska se ut hos en häst som änvänds till HOBBY.

Läste du inte hela tråden innan du svarade??

Nej, jag har inte läst hela tråden, bara skummat igenom.
Jag undrar, varför ska bara en hobbyhäst få ha det så? Och vad räknas egentligen som hobby? När är man professionell? När man slår sin häst och har den inne när det regnar? Pratar vi proffs på att kunna läsa av hästar och ta väl hand om dem, eller måste man tävla 1.30 i hoppning varje helg, eller räknas det om man har ett företag och driver häst verksamhet?
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Finns det bevis för vilken häst som är lyckligast, den som går på lösdrift och rids av halvtaskig ryttare i skogen ett par dagar i veckan,eller tävlingshästen som får allt den "pekar på"?

En fråga angående tävlingshästen som får allt den "pekar på", hur vet du att den vill ha det? Hur vet du att det är bäst? Alla tror självklart att man sköter sina egna hästar bäst, man gör ju inte hästen illa med flit, man gör allt för att man tror att det ska va så.

Jag har också haft hästar i stall med box, några timmars utevistelse per dag i små hagar, begränsad mängd foder, täcken o.s.v. Vissa av de hästarna jag hade då har jag idag på lösdriften med en helt annan slags hästhållning. Och jag märker stor skillnad! Vad jag kan läsa av deras kroppsspråk och temperament så är de gladare, mer sammarbetsvilliga, presterar bättre, är friskare, mjukare i kroppen och så vidare. Jag har ligghallar i mina hagar, men ösregnar de så sttår de ute i alla fall, de fryser inte och har inte ont i ryggen. Tar man in dem i stallet och ställer in i en box så blir de ganska snabbt rastlösa och vill gå ut. Även mina tränare har sagt att lösdriften ger bättre resultat.
Så jag tycker att jag kan påstå att dessa hästar är lyckligare i dagens läge.
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Men titta själv VAD för slags hästar du har......

Ponnyer, några araber och du rider western?
Ärligt talat kan jag faktiskt inte räkna dessa som renodlade tävlingshästar att jämföra med en som går svår hoppning.


pic_show_id3970998.html


fredricson_peder02.jpg



Dessutom tycker jag du är alldeles för stor för att överhuvudtaget sitta på den där ponnyn....
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Men titta själv VAD för slags hästar du har......

Ponnyer, några araber och du rider western?
Ärligt talat kan jag faktiskt inte räkna dessa som renodlade tävlingshästar att jämföra med en som går svår hoppning.

Dessutom tycker jag du är alldeles för stor för att överhuvudtaget sitta på den där ponnyn....

Till att börja med tycker jag att du ska sluta att vara så otrevlig. Jag försöker att argumentera på din fråga och jag tycker inte direkt att du har några vettiga svar, du kan ju åtminstone svara på mina frågor och inte bara tala om hur värdelösa hästar jag har. Du har ingen aning om vad det är för hästar och vad jag gör med dem. Det är upp till mig, jag talade bara om mitt sätt att ha dem.
Dessutom har jag aldrig påstått att de går svår hoppning, men å andra sidan har du ingen aning vilken nivå vi är på, jag antar att du menar att en westernhäst inte räknas som en tävlingshäst. Och vad hade ponnyn (vilken du nu syftade på) med det här att göra?
Berätta själv vad du har och vad du gör, jag förväntar mig något helt utöver allt annat eftersom du uppenbarligen är ett riktigt proffs.
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Har INTE påstått att dina hästar är värdelösa eller att jag är proffs.

Det är sådant du själv läser in i sådana fall.


Det jag försöker belysa är att det är skillnad på hästars användningsområde och därmed vilken hantering som är bäst lämpad.


Det som passar den mer "normala" ryttaren och det som passar den renodlade tävlingsryttarens hästar är det faktiskt skillnad på.

Vilken fråga?

Det var ju just den fr¨ågeställningen JAg hade.
HUR kan man säga att någon hästhållning är bättre än den andra?
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Har INTE påstått att dina hästar är värdelösa eller att jag är proffs.

Det verkar så i alla fall, eftersom du inte läser vad jag skriver utan bara klagar på saker, som inte ens har med ämnet att göra.

Det jag försöker belysa är att det är skillnad på hästars användningsområde och därmed vilken hantering som är bäst lämpad.

Precis, och jag har ju inga "renodlade tävlingshästar" så det är klart att då räknas inte mina åsikter.

Det som passar den mer "normala" ryttaren och det som passar den renodlade tävlingsryttarens hästar är det faktiskt skillnad på.

Varför? En häst är ju ändå en häst. Och vad är en häst som ska skötas professionellt? På vilken nivå och inom vilket sammanhang?

Vilken fråga?
De meningar som avslutas med ? är en fråga.

Det var ju just den fr¨ågeställningen JAg hade.
HUR kan man säga att någon hästhållning är bättre än den andra?

Och det var just det jag svarade på om du läser. Jag skrev mitt sätt att se på det, och eftersom jag har haft dem på olika sätt så har jag kunnat se stora skillnader.
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Jag läser visst.

Frågan är om du riktigt förstått vad jag vill få fram.
OK dina hästar trivs fine.

Men det finn singet som säger att ALLA hästar skulle trivas med den hästhållningen eller att det skulle passa en tävlingsryttare.
Med tävlingsryttare menar jag en person som lever på att rida och tävla hästar på en hög nivå. Då har man personal som sköter hästarna eftersom amn själv är fullt upptagen med annat.
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Jag läser visst.

Frågan är om du riktigt förstått vad jag vill få fram.
OK dina hästar trivs fine.

Men det finn singet som säger att ALLA hästar skulle trivas med den hästhållningen eller att det skulle passa en tävlingsryttare.
Med tävlingsryttare menar jag en person som lever på att rida och tävla hästar på en hög nivå. Då har man personal som sköter hästarna eftersom amn själv är fullt upptagen med annat.

Men det finns heller inget som säger att ALLA hästar trivs med den hästhållningen du syftar på, eller hur? Jag vet många tävlingshästar inom olika grenar, utställningshästar o.s.v. som går på lösdrift eller som i alla fall får gå i stora kuperade hagar med hästkompisar och som har fri tillgång på foder. Och de klarar ändå av att prestera.
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Min fråga är då på vilken nivå dessa hästar presterar?

Uställningshästar räknas inte in i den kategorin.
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Min fråga är då på vilken nivå dessa hästar presterar?

Uställningshästar räknas inte in i den kategorin.

De är allt från travhästar som springer lopp på Solvalla, till distans och galopp hästar, och det är på högre nivå än vad ni kallar hobby kan jag säga.
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Gå löp på solvalla är det många hästar som gjort.
Ungefär som att jag rider en LD i Båstad.

Säg mig då en travare som gått Elitloppet, står proffsträning elelr motsvarnade och går på lösdrift.
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Gå löp på solvalla är det många hästar som gjort.
Ungefär som att jag rider en LD i Båstad.

Säg mig då en travare som gått Elitloppet, står proffsträning elelr motsvarnade och går på lösdrift.

Ja, det är ju inte varje häst som går elitloppet, alla e ju inte svenska heller, och vad de gör med sina hästar har jag ingen aning om.

Japp, löp på valla gör ju många hästar, är inte så insatt i trav, vet inte vad olika nivåer kallas, men de sprang ju om pengar i varje fall och de var dyblöta efter ett löp. Så då tycker i alla fall jag att det är på högre nivå än en vanlig hobby häst, lite skillnad mot en LD alltså.
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

de flesta travare blir dyblöta när de går lopp.. ett flertal springer in pengar.Behöver inte betyda att det är på hög nivå.

vad heter hästen ??
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Knappst alla ridhästar som går mer än ld heller= inga tävlingshästar mao..
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

de flesta travare blir dyblöta när de går lopp.. ett flertal springer in pengar.Behöver inte betyda att det är på hög nivå.

vad heter hästen ??

Läs vad jag skriver "Så då tycker i alla fall jag att det är på högre nivå än en vanlig hobby häst, lite skillnad mot en LD alltså."
Jag sa att det inte var någon häst som går elitloppet, men det är ju tydligen det enda som räknas till hög nivå inom travet. Alltså var inte dessa hästar på hög nivå. Men jag skrev att JAG tyckte att de var på en högre nivå än en vanlig hobby häst i alla fall, som normalt inte jobbar alls lika hårt som dessa hästar.
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Knappst alla ridhästar som går mer än ld heller= inga tävlingshästar mao..

Det sa jag ju inte heller. Precis som jag just skrev till qodrofenia
"Så då tycker i alla fall jag att det är på högre nivå än en vanlig hobby häst, lite skillnad mot en LD alltså."

Du har fortfarande inte berättat riktigt vad en häst på hög nivå utför för ett slags arbete. Du sa att hästar som springer elitloppet är på den nivån, vilken nivå är det på en hopphäst/dressyrhäst/galopp häst/distanshäst/körhäst o.s.v? Westernhästar räknades inte va?
Hoppning verkar ju va din grej, hur ser en veckas arbete ut för en sån häst på hög nivå?
 

Liknande trådar

Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 317
Senast: Mia_R
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 726
Senast: Luleå
·
  • Låst
Hästvård För att förkorta så mkt som möjligt så. Häst pigg och glad tidigare, pigg som en spigg och rörde sig både mycket, gärna och utmärkt...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 088
Senast: axel
·
Hästvård Lillens till och från hälta eller vad vi ska kalla den är tydligen av en envis sort, och jag börjar bli rejält frustrerad. Kort...
2
Svar
24
· Visningar
3 775

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp