kraftig käpp och lite utevistelse?

Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Jag kan bara säga att det låter illa när du plockar meningar ur hela stycken så där.Det ger en helt missvisade bild av vad författaren igentligen vill få fram.
Jag tycker personligen att boken är mycket vettig och tänkvärd.Äger ett ex själv.
Kan även säga att denna bok används som studiebok på många ridskolor i landet och har finansierats med bidrag från skolverket.

Boken lägger mycket vikt på säkerhet med häst och riktar sig till alla som håller på med hästar men mycket till hästskötare på större anläggningar.
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Visst vore väl det en dröm..Jag håller med dig.. men då skulle nog mer än hälften av sveriges ridskolor få lägga ner.
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Du får hemskt gärna förklara för mig vad det är med den här boken som är värdelöst och vad det är du skrattar åt i den??
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Jag håller med dig!
som exempel i boken skriver de att man kan släppa häste i ridhuset
för att kompensera den missade utevistelsen den dagen
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Du har så fel, många hästar går runt med virus och förkylningar i kroppen på grund av människans påfund.

Hästen ska vara ute så mycket det går, men är vädret dåligt och det spöregnar så vill väl inte du heller vasra ute, men för alldel testa en dag ute med våtvärmande omslag så vet hur hästen mår sedan..
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Ja, en bitande häst slutar när man lär den att bitas medför en mycket obehaglig känsla!!

Jag blir alltid lite oförstående och faktiskt lite smått förbannad när människor tror att man inte kan uppfostra hästen genom att ge den en smäll. Man måste lära sej att läsa hästens språk och därefter praktisera det på våra egna hästar. Tittar du hur hästarna beter sej mot varandra i hagen så ser du att om en häst biter en annan så antingen går den bitna hästen iväg och medger att den är undergiven, eller så försvarar den sej tillbaka och meddelar den bitande hästen att mej sätter du dej inte på.
Hade man som människa inte sagt ifrån har du snart en häst som tar äverhanden helt, och det är inte roligt med 700 kg man inte har kontroll på.

Jag har aldrig varit med om att en häst som fått en smäll när den bitit någon blivit mer aggressiv. Har hästen visat tendens på att propsa upp sej efter första smällen har den fått en till illa kvickt och där har det lagt sej.
Jag tar hellre itu med problemet innan det blir ett problem och jag ger hellre en smäll för mycket första gången, än att småbråka med hästen om samma sak i en längre period.




:eek:

Åh... herre... gud...


Så, vi ska slå dom som inte lyssnar på oss eller som utmanar oss?
För det ser du ju andra göra med männsikor ibland.
Det är inte så att en bra ledare inte behöver bli utmanad?

Att hästar biter och sparkar varandra är ett tecken på att de inte gjort upp rang emellan sig.
En god ledare behöver inte slå, skrika, sparka, bita för att få uppmärksamhet, respekt eller tillit.

I en harmonisk flock behövs inte våld men en harmonisk flock kräver en god ledare.



Jag säger inte att man ska pjoska med hästen, men man behöver definitivt inte ta till våld.



Där konsten slutar tar våldet vid...
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Jag skrattar lite smått åt citatet att om en ponnyryttare ska krattsa hovarna i stallgången så ska helst dennas mamma stå med en hink under hoven så att stallskötarna slipper sopa upp det som fanns i hovarna, oavsett om det är hästar inne eller inte.
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Hagar "stora" som frimärken är otillräckligt. Har man tillräckligt stora hagar, blir det heller inte, som någon skrev, lervälling.


Obegripligt!? Häst som biter?? Vad slags hästmänniska är man då?


Är det lagligt? Enligt PL (?) får man inte ens sticka in en sprutspets i ett hundöra. Skära upp en hov känns mer än så.



Nej, alla hästar mår inte bra av bara 2-3 timmars utevistelse. Dom mår kanske mindre dåligt.
Antal hästar ursäktar inte en dåligt hästhållning. Hästens behov kommer först, och det borde även galopptränare anse och inse.
Rekommenderat borde vara 24 timmars utevistelse per dygn, borträknat arbetstid. Minimum borde vara 10-12 timmar.

Boken? Duger möjligen till avskräckande exempel.

LIA


*lycklig suck* LIA, du är så vis. Jag älskar dina inlägg. :bow:
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Du har så fel, många hästar går runt med virus och förkylningar i kroppen på grund av människans påfund.
:confused: Kan du förklara var jag har fel? Kan du också berätta vilka människans påfund är, som ger virus och förkylning?

Hästen ska vara ute så mycket det går, men är vädret dåligt och det spöregnar så vill väl inte du heller vasra ute, men för alldel testa en dag ute med våtvärmande omslag så vet hur hästen mår sedan..
"Så mycket det går"! Återigen detta uttryck. Kan du (eller någon annan) förklara var den begränsningen skulle finnas, förutom sjukdom.
Du jämför folk med hästar. Tänk igen!
Våra hästar går ute året om och bestämmer själva om dom vill gå in. Just nu regnar det friskt här, men inte går dom in för det. En häst som får chansen att leva någorlunda naturligt, sätter päls som i o f s blir blöt på ryggen, men ändå håller värmen där. På resten av kroppen fungerar pälsen som spåntak, dvs regnet rinner av.

REGN, kan aldrig vara en ursäkt för att hålla en frisk häst inspärrad!

LIA
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

*knapplån*


I dagens hästsamhälle finns det så pass många olika modeller av täcken, bråddar och övriga skydd att kyla, regn elelr halka inte skall vara en orsak till att hästen måste stå inne.


Ok om det spöregnat i 4 dagar och hästen är av den mer känsliga sorten. Men en timma om dan går väll ändå?
Hästar värmer dessutom upp luften de andas in så att skylla på att det är för kallt för att ha dom ute är också felaktigt.

Nej, att säga att vädret är fel är bara att skylla på hästägaren/ansvarig.
Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder.
Och det stämmer precis lika väl in på hästar som på människor.

Är hästen tunnhudad?
Sätt på den ett termotäcke med hals som fästs i grimman och låt hästen få vara ute någon timma. Fryser den ändå? Lägg ett täcke under.
Kanske ser ut som en michelingubbe, men om hästen fick välja och inte blev bortpjoskad från början, skulle den själva välja ute.
Annars skulle den ha varit en utdöd ras idag.

Är hästen tunnhudad och det regnar, jag har ett alldeles utomordentligt täcke, jag kan ha det som regntäcke eller som vintertäcke, det är fodrat med ylle och har regnavvisande yta.


Skyll inte på att hästen inte vill vara ute, skyll på dig själv för att du inte köpt rätt täcken till din häst.



(detta inlägg var inte riktat mot LIA och inte mot någon annan speciell person.)
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Jag kan bara säga att det låter illa när du plockar meningar ur hela stycken så där.Det ger en helt missvisade bild av vad författaren igentligen vill få fram.
Jag tycker personligen att boken är mycket vettig och tänkvärd.Äger ett ex själv.
Kan även säga att denna bok används som studiebok på många ridskolor i landet och har finansierats med bidrag från skolverket.

Boken lägger mycket vikt på säkerhet med häst och riktar sig till alla som håller på med hästar men mycket till hästskötare på större anläggningar.

Ja i dagens läga på ridskolor så behövs maximal säkerhet.
Det är inget som skall gås ifrån.
Däremot inte sagt att jag håller med om att man ska slå hästen.
Om en häst bitts på ridskola så är det för att den inte trivs, då ska den inte heller behöva stå där.
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Nej vatten är inte farligt.. inte för hästarna heller i viss mån MEN!
Eftersom vi har hästar i fångeskap så kan hästen sällan själv välja skydd för väder och vind eller underlag Det bestämmer vi som människor åt dem.
Alldeles rätt! Alltså borde det vara en självklarhet att vi erbjuder dom tillräckligt av den varan, tycker du inte? "Varan"= möjligheter att välja. :idea:
Våra hästar går som sagt just nu och betar i hällregnet. Dom söker lä vid hård blåst, men annars verkar dom inte bry sig om det vi skröpliga människor kallar "dåligt väder".

På tex stora anläggningar så är det svårt att få markerna att räcka till ..
Inte alls!! Man har helt enkelt för många hästar på för lite (fel?) mark. Så enkelt är det, även om det sticker en del (säkert inte dig) i ögonen.
Visst vore väl det en dröm..Jag håller med dig.. men då skulle nog mer än hälften av sveriges ridskolor få lägga ner. Klippt ur ditt svar till Dalsland, som resonerar som jag gör.
Så låt dom lägga ner då!!! Finns det inte underlag efter en flytt till bättre/större marker, så har ridskolan inget existensberättigande. Det är ett företag, och ska som sådant bära sig ekonomiskt, ev med bidrag från kommun för den insats man gör för ungdomarna.
Det är INTE hästarna som ska betala!

de blir snabbt söndertrampade och hästarna går då i lervällning..
Detta är inte sunt för någon häst..
Naturligtvis inte.

Det som jag ser som viktigt är att hästen då om den får vara inne får utlopp för sitt rörelsebehov på annat sätt.. genom mer ridning eller körning eller annat.
Räcker inte! Behovet är inte endast fysiskt! Vore det det, skulle ett par timmar i skrittmaskinen klara av det. Just det här området är alldeles för stort för att jag ska gå in på det här och nu.

Och då säger jag så här Utevistelse i all ära.. men i bland kan faktiskt hästen må bra i stallet oxå.
Men inte lika bra. ;) Jag är så insnöad att jag tror att hästarna själva vet vad dom mår bäst av. Våra har alltså fritt att gå ute eller inne, och dom är nästan aldrig inne. Undantagen är när vi (dom är sällskapliga!) är i hallen, när dom slickar salt samt under broms och myggattacker.

Är det inte hög tid att hästarna får villkor som passar dom, och att vi människor anpassar oss till deras behov? Istället för tvärtom som det är idag?

LIA
 
Senast ändrad:
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Hagar "stora" som frimärken är otillräckligt. Har man tillräckligt stora hagar, blir det heller inte, som någon skrev, lervälling.


LIA

Vilka markförhållanden utgår du ifrån då? Där jag har bott (på tre platser i landet, alla med tung lerjord) har även helt otrampad mark förvandlats till lervälling under höst och vår. Ska man då inte ha häst i alls i Sydskåne, Norra vätergötland eller på Hisingen. Eller ska man se till att köpa en gård med stenig sandjord??
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

men, man får väll ta den här boken med en nypa salt....
den är ju främst riktad till människor som arbetar med häst. och har det som proffesion, har man många hästar så måste allt fungera, man har inte tid annars. på dessa stallar har man ofta prestations hästar, de arbetas ofta mycket och går inte alltid ut, då är ett par timmar utmärkt. och bandage/skydd i hagen på hästar som är livliga är ett utmärkt skydd på dyra hästar. man får ju välja ut det man tyker värkar bra, de e ju inte så att man kan hålla med om allt som står i alla böker....
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Så, vi ska slå dom som inte lyssnar på oss eller som utmanar oss?
För det ser du ju andra göra med männsikor ibland.
Det är inte så att en bra ledare inte behöver bli utmanad?

Att hästar biter och sparkar varandra är ett tecken på att de inte gjort upp rang emellan sig.
Alltså, du ser vad du vill se i mina inlägg. Jag skrev att man måste se till individen och att jag inte slår vilken häst som helst, man måste veta varför hästen gör på ett visst sätt och förstå innan man tillrättavisar hästen genom att ge den en smäll!!!

Jag snackar heller inte om de hästarna jag ägt en längre tid och de som är uppfödda hos oss, utan jag snackar om hästar som nyss kommit till oss eller hästar jag inte hanterar varje dag. En häst som bott hos mej i en dag har vi inte gjort upp rangordningen ännu. Har hästen fått bestämma med sin förra ägare, så tar den för givet att den får göra det hos mej också...det är där jag inte drar mej för att ge en psykiskt stabil häst en smäll vid behov.

Dessutom är det STOR skillnad på att säga ifrån med en smäll och ren och skär misshandel. Pjoskade hästar blir enligt mej svårhanterliga och jobbiga att ha att göra med. Det är de som är svåra att lasta, svåra att klippa, sko etc.

Jag tror dessutom i mångt och mycket att alla vägar bär till Rom och att det finns fler än en väg som är rätt.
Hade jag kunnat sätta hästarna vid köksbordet och lugnt och sansat resonerat med dem varför de inte får lov att göra vissa saker hade jag naturligtvis gjort det....men nu fungerar det inte så!!
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Jag skrattar lite smått åt citatet att om en ponnyryttare ska krattsa hovarna i stallgången så ska helst dennas mamma stå med en hink under hoven så att stallskötarna slipper sopa upp det som fanns i hovarna, oavsett om det är hästar inne eller inte.
På Irland lär man barnen att kratsa hovarna i en hink. Det går mycket snabbare om alla kratsar hoven i en hink, än att sopa stallgången. Dessutom är det ett lätt sätt att lära barnen att man håller rent och snyggt i stallet.
Men som sagt, boken vänder sej till de som har en större anläggning, och inte den personen med 5 hästar hemma på gården.
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Vilka markförhållanden utgår du ifrån då? Där jag har bott (på tre platser i landet, alla med tung lerjord) har även helt otrampad mark förvandlats till lervälling under höst och vår. Ska man då inte ha häst i alls i Sydskåne, Norra vätergötland eller på Hisingen. Eller ska man se till att köpa en gård med stenig sandjord??

Inte här i Dalarna heller... vi har stora härliga hagar och byter hage med jämna mellanrum men det är lervälling till och med i de hagar som inte använts på mycket länge! Stallplanen är också lervällning - går man där i jodphurs riskerar man att bli barfota rätt vad det är!
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Vilka markförhållanden utgår du ifrån då? Där jag har bott (på tre platser i landet, alla med tung lerjord) har även helt otrampad mark förvandlats till lervälling under höst och vår. Ska man då inte ha häst i alls i Sydskåne, Norra vätergötland eller på Hisingen. Eller ska man se till att köpa en gård med stenig sandjord??
Hur kan otrampad jord förvandlas till lervälling? Hur många ha per häst har du?
Vår gård har tung lerjord. Vallarna förvandlas ändå inte till lervälling! Tvärtom ligger dom där gröna från vinter till vinter. Det enda som blir nertrampat är matplatsen, ett par små ytor där hästarna står och stampar på sommaren samt några gångvägar. Försumbart. Men så har vi också tillräckligt stora ytor, inkl dungar och impediment, för våra hästar, och dom går alltså ute året runt.

LIA
 
Senast ändrad:
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

:crazy: blir förskräckt... TVÅ timmar ? och vad ska hästen göra resten av tiden? stirra in i en vägg...hua...säger som en känd western ryttare sa: Ridhus och stall är till för människan. Hästen är lyckligare ute.
 

Liknande trådar

Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 317
Senast: Mia_R
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 726
Senast: Luleå
·
  • Låst
Hästvård För att förkorta så mkt som möjligt så. Häst pigg och glad tidigare, pigg som en spigg och rörde sig både mycket, gärna och utmärkt...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 088
Senast: axel
·
Hästvård Lillens till och från hälta eller vad vi ska kalla den är tydligen av en envis sort, och jag börjar bli rejält frustrerad. Kort...
2
Svar
24
· Visningar
3 775

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp