Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?
Nej vatten är inte farligt.. inte för hästarna heller i viss mån MEN!
Eftersom vi har hästar i fångeskap så kan hästen sällan själv välja skydd för väder och vind eller underlag Det bestämmer vi som människor åt dem.
Alldeles rätt! Alltså borde det vara en självklarhet att vi erbjuder dom tillräckligt av den varan, tycker du inte? "Varan"= möjligheter att välja.
Våra hästar går som sagt just nu och betar i hällregnet. Dom söker lä vid hård blåst, men annars verkar dom inte bry sig om det vi skröpliga människor kallar "dåligt väder".
På tex stora anläggningar så är det svårt att få markerna att räcka till ..
Inte alls!! Man har helt enkelt för många hästar på för lite (fel?) mark. Så enkelt är det, även om det sticker en del (säkert inte dig) i ögonen.
Visst vore väl det en dröm..Jag håller med dig.. men då skulle nog mer än hälften av sveriges ridskolor få lägga ner. Klippt ur ditt svar till Dalsland, som resonerar som jag gör.
Så låt dom lägga ner då!!! Finns det inte underlag efter en flytt till bättre/större marker, så har ridskolan inget existensberättigande. Det är ett företag, och ska som sådant bära sig ekonomiskt, ev med bidrag från kommun för den insats man gör för ungdomarna.
Det är INTE hästarna som ska betala!
de blir snabbt söndertrampade och hästarna går då i lervällning..
Detta är inte sunt för någon häst..
Naturligtvis inte.
Det som jag ser som viktigt är att hästen då om den får vara inne får utlopp för sitt rörelsebehov på annat sätt.. genom mer ridning eller körning eller annat.
Räcker inte! Behovet är inte endast fysiskt! Vore det det, skulle ett par timmar i skrittmaskinen klara av det. Just det här området är alldeles för stort för att jag ska gå in på det här och nu.
Och då säger jag så här Utevistelse i all ära.. men i bland kan faktiskt hästen må bra i stallet oxå.
Men inte lika bra.

Jag är så insnöad att jag tror att hästarna själva vet vad dom mår bäst av. Våra har alltså fritt att gå ute eller inne, och dom är nästan aldrig inne. Undantagen är när vi (dom är sällskapliga!) är i hallen, när dom slickar salt samt under broms och myggattacker.
Är det inte hög tid att hästarna får villkor som passar dom, och att vi människor anpassar oss till deras behov? Istället för tvärtom som det är idag?
LIA