Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?
Ramonarunds, Har själv också haft hästar sedan 20 år tillbaka och har svårt att förstå ditt resonemang! Du har aldrig tänkt på att det kan ligga något bakom varför hästen bits? Det vanligaste är ju att det finns en anledning, hästen kanske har ont någonstans och inte mår bra? Eller så har den varit med om något otäckt och därför beter sig så, kanske just för att den tidigare blivit slagen, kanske bara just för den var glad och sprallig på väg ut och nu förväntar sig att bli slagen och därför är på hugget redan innan. Jag tycker självklart också man ska ha en fast hand och visa vem som är ledare, men slag brukar inte hjälpa, bättre att bygga upp tillit!
Tycker även många av dina andra resonemang är skrämmande också, att du tycker det är ok med ryktskrapa under jackan och så vidare, man ska väl inte skrämma ett djur att lyda?? Och att använda ett tillhygge som en käpp?? Det är ju sådanna saker som brukar göra hästen osäker och förmodligen gör att han/hon tar ut sin rädsla och ilska på andra människor, kanske inte på dig, för dig är han rädd för och är undergiven dig. Men vill du ha en häst som fungerar för dig pågrund av rädsla, men som kanske inte sedan kommer att fungera för andra???
Det med att det är ok med hagar som bara är grus/sand och lägga ut hö eller inte heller okej i längden! En häst ska ju kunna aktivera sig själv i en hage, visst alla har inte den möjligheten, men in i det längsta ska man ju försöka se till att det finns träd, gräs, pinnar m.m. hästar tycker ju det är kul att leta rötter, pilla på barken osv. Jag vet att det inte finns överallt, men tyvärr tror jag många bara tittar på stallet och ridmöjligheterna när de väljer stall, glömmer hagarna. Visst vintern får man ju lägga ut hö, men de har för hoppningsvis fortfarnde träd, buskar eller annat att pillra med??
Och att hästen, om det inte vräker ner, är 35 plusgrader eller 25 minus, bara är ute 2-3 timmar per dygn är väl inte ok?? Sen då, rids de 1-2 timmar / dag och därefter står i stallet??
Och du, Ramonarunds, du verkar inte vara så insatt med tanke på din kommentar om islandshästar, ofta klipper man en islandshäst just pga sin tjocka päls, kanske bara på halsen för att släpa ut värmen, det är lite svårt att träna dem annars eftersom det blir så enormt varma. Och en islandshäst kan och är ofta också en tävlingshäst. Islandshästarna är de hästar som ökar snabbast i Sverige. Både som privat häst, i tävlingssammanhang och i hästnäringen.
Hur som, tycker det är tragiskt att människor med din inställning, att hästar bara SKA fungera, arbetar med hästar.
Min erfarenhet säger att vare sig det är en promenadhäst eller tävlingshäst blir trevligast och ofta kommer längst när man, självklart med bestämd hand visar vem som är ledare, men bygger upp tillit, tar sig tid att ha trevligt tillsammans och om det är problem tar reda på om något ligger bakom eller är fel. Vissa saker kan ta tid att vänja dem av med, eller vänja dem vid, men låter man det ta tid så får man ofta tillbaka det!!
Titta gärna på
http://www.ellenofstad.com/ Där finns det en dvd/video som heter "hästar med problem" de skulle alla se!!