kraftig käpp och lite utevistelse?

Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Kompromissen ligger inte i att människorna begår brott utan att de straffas för brotten de begår. Kompromissen är att det kostar samhället ...
Jag har uppriktigt sagt svårt att förstå hur ordet kompromiss kommer in?

precis som vi måste vara med och se till att våra hästar får ha det så bra i fångenskap och i användandet som möjligt.
Det är där vi har olika toleransnivå. Jag kan inte acceptera att "ha det så bra som möjligt" skall innebära dygnetrunt instängning eller utevistelse på frimärke 2-3 timmar/dygn. Inte ens om det gäller "elithästar" eller galoppstall med 20 hästar.

Nej, vi skiter inte i hästarna, de är inte förbrukningsvaror.
Tyvärr, så har du, i många "stall-fall", fel.
Men eftersom den "normala" mamman idag inte vill göra det, ser jag hellre att hästarna får vara inne lite mer och att tjejerna ska kunna rida!!
Dels, så finns många alternativ till kommunikation, dels pekar du på kärnfrågan här= Tjejen ska rida (egoism) så hästen får lida. Exakt det synsätt på djur jag vänder mig emot. Samma sak här också:
"Jo, jag kan se att hästar behöver få sina behov tillfredsställda...men jag prioriterar människors intresse och rätt att utöva en sport," och "Utevistelse är viktigt, men det är inte viktigare än att människorna ska få kunna umgås med djur"

Vi värderar djur olika du och jag. Det har inget att göra med kompromisser utan för dig går människans intressen, lust och önskningar för djurens behov och vällevnad.
För mig är det tvärtom. Gärna rida, köra eller annan "användning" på så sätt att det är vettigt för djuren och under förutsättning att dom i övrigt får leva, för arten, acceptabla liv. Utevistelse max 2-3 timmar på ett frimärke är inte acceptabelt för hästar!

LIA
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Nu väntar jag mig en inbjudan till studiebesök hos dig.:banana:

Om du nu har en så perfekt hästhållning tycker jag att du borde dela med dig av dina kunskaper
Alla är välkomna hem till mej och mina hästar för att se hur de mår och hur de har det! Välkommen du också, älgen!!
Dock har jag aldrig sagt att jag har en perfekt hästhållning eller har massor med kunskaper. Denna tråden handlar i mångt och mycket inte om våran egen hästhållning, utan vad som är accpetabelt i hästhållning generellt.

Men alla är hjärtligt välkommen till mej för att se hur mina hästar har det. Jag har verkligen ingenting att dölja och kan förklara varför jag gör på ett visst sätt ifall någon skulle reagera på någonting speciellt.
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Tjejen ska rida (egoism) så hästen får lida.
Men vart kan vi se att ponnierna på ridskolan i stan lider för att de inte får gå ute 12 timmar eller mer om dygnet??
Ta det inte som en självklarhet att de lider bara för att de inte får vara ute lika mycket som dina hästar får.
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Aldrig hört talas om vävning, krubbitning m fl "olater"?

Oavsett du har det eller inte, så är det märkligt att det är så svårt att tänka tanken att en art, som i oräkneliga generationer levt sitt liv i det fria med allt vad det innebär, skulle må illa av att alltid vara instängd och berövad allt vad möjligheter heter! :confused:

LIA
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Du har redan fått ett svar på det. Om du vill bli undervisad, får du allt hosta upp en rejäl slant först.

Hästen vill vila och smälta mentalt efter träningen. Det kan många inte göra i hagen.
Det var ena konstiga hästar.

Vissa hästar mår också dåligt i viss väderlek och underlag och blir muskelömma och/elelr stela osv.
Du menar sånt underlag man får i frimärken? Annars är det faktiskt nonsens. Hästar är gjorda för varierande underlag.

Det är helelr inte alltid praktiskt möjligt i stora tävlingsstallar och liknande att hästen är ute HELA dagen.
Det går i vissa. Skillnaden är kanske areal? Och då är vi där igen. Har man bara mark för 10 hästar, så har man det inte för 100. Har man plats för 250 så har man, och då går det galant att bedriva den verksamheten. Bevisligen.

Det vore hederligare om du m fl sa som det är. "Mina behov och intressen är det som gäller och hästens struntar jag i". I st f att slingra sig med "alla hästar vill/kan/törs/behöver/har inte ...".

Instämmer f ö med "Gotlandsrusset".

LIA
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Jag vet en häst som går på lösdrift och har fri tillgång på strå .. likförbannat är det en krubbitare.
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Vilket bevisar vad?

För att slika påståenden skall ha något värde, är det en mängd fakta som måste till först. Vad slags lösdrift? Hur länge? När/var/hur/varför började den krubbita? Osv ...

LIA
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Aldrig hört talas om vävning, krubbitning m fl "olater"?
"Olater" kommer inte av att hästen får vara ute får lite...det kommer av att hästen mår dåligt, men det kanske också komma av arv.
Jag vet flera hästar som aldrig stått i stall i hela sitt liv som krubbiter på stolp ute i hagarna. Den hästen jag speciellt tänker på går i en hage som säkerligen är 4-5 hektar stor, med en trevlig flock. Mannen som äger hästarna är duktig och kunnig på häst och hästarna sköts exemplariskt.

Men det viktigaste av allt är att jag känner betydligt fler hästar som har mycket liten utevistelse under dagen..kanske bara 1 timme ibland..som är riktigt trevliga individer som är helt olatsfria.
Jag tycker dock att det är viktigt på att skilja när hästen är i arbete och när hästen inte är i arbete. Olika hästar har olika behov. En häst som rids 2 gånger om dagen varav ett pass är hård träning har inte samma behov av att vara ute i en hage 12 timmar.
En häst som motionsrids i skogen eller lättare träningspass 30-45 minuter 3-4 dagar i veckan har mycket större behov av att vara ute.

Man måste se till individen!!
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Alla är välkomna hem till mej och mina hästar för att se hur de mår och hur de har det! Välkommen du också, älgen!!
Dock har jag aldrig sagt att jag har en perfekt hästhållning eller har massor med kunskaper. Denna tråden handlar i mångt och mycket inte om våran egen hästhållning, utan vad som är accpetabelt i hästhållning generellt.

Men alla är hjärtligt välkommen till mej för att se hur mina hästar har det. Jag har verkligen ingenting att dölja och kan förklara varför jag gör på ett visst sätt ifall någon skulle reagera på någonting speciellt.



Det måste blivit knas..
Visserligen skulle jag gärna hälsa på dig för den delen, men inlägget var menat till LIA.

Ber så hemsk mycket om ursäkt.:bow:

Jag har heller inget att dölja vad det gäller min hästhållning så jag återbördar "inbjudan". Är du riktigt snäll tar jag inte ens betalt :confused: :angel: :p för besöket och kan till och med bjuda på fika..:D
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Brukar iof mest undervisa andra, men får jag bara valuta för pengarna lyssnar jag gärna på andra..

Vad skulle det kosta?
Och vilka märkvärdigheter kan du bidra?
Får man filma?

Drömmen vore att få se gröna vågen tant jagad av nordis...:devil:

Fast det HAR jag ju redan sett:angel:
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Nu skrattar jag ihjäl mig faktiskt!!
Det var precis vad jag tänkte skriva. Det om nordisen alltså.

När vågar du förresten bjuda hem mig? Vavavavavava....


;)
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Hahaha...men om du bjuder på kanelsnäckor så får jag också bilringar. Då har vi inget att dölja. ;)
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Jag är i övetygad om att fyra av fem hästar hellre går ute dygnet runt, än 2-3 timmar om dagen-

Vi har 7 st hästar och jag kan garantera dig att 4 av dom älskar att stå inne och mysa med en sudd hö än att gå ute i "Gudrun" väder.
Är det regningt och blåsigt ute så vänder 3 av våra hästar direkt i dörren!!
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Mina hästar vill heller inte gå ute i Gudrunväder, hade dom fått välja själv hade dom endast varit ute när solen skiner...

Kanske beror på att förra ägarna lät dom vara ute i ur och skur, mitt sto får panik i regnet till och med..
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

4 årig korsningsponny..Lösdrift hela sitt liv i en hage 5 HA kuperad hage med lösdriftshall på 45 kvadrat tillsammans med 4 andra unghästar.Ägaren kom på den inne i lösdrifts hallen en dag bara så där.. Inga andra krubbitare i hagen och fri tillgång på strå..Gick som sällskap till de andra hästarna.Med andra ord inte speciellt påverkad av människan.Han var även ranghög.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 317
Senast: Mia_R
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 725
Senast: Luleå
·
  • Låst
Hästvård För att förkorta så mkt som möjligt så. Häst pigg och glad tidigare, pigg som en spigg och rörde sig både mycket, gärna och utmärkt...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 088
Senast: axel
·
Hästvård Lillens till och från hälta eller vad vi ska kalla den är tydligen av en envis sort, och jag börjar bli rejält frustrerad. Kort...
2
Svar
24
· Visningar
3 775

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp