Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?
Jag misstänkte att det var lönlöst att skriva till dig och väntade mig faktiskt ett svar av den kalibern du skrev till mig.
Ja! Jag ger mig!! Jag har missuppfattat allt!!!
Jag inser nu att hästar är innedjur, att vara ute är för våra människoanpassade hästar fullkomligt motbjudande annat än möjligtvis korta stunder under flera, tjocka täcken. Jag förstår också att beta gräs blivit ett onaturligt sätt för en häst att livnära sig på, när dom numera är framavlade för att uteslutande äta turbopellets.
Var någonstans nämner jag täcken? Var någonstans nämner jag pellets? Var någonstans nämner jag att alla hästar är innedjur? Jag säger att
vissa hästar vill vara inne men långtifrån alla. Förövrigt pratar jag om ca 100 hästar som går/gått på ridskola som jag har erfarenhet av och nämner att de inte har ovanligt mycket olater trots kort utevistelse. Var i detta ser du att jag anser att hästar ska vara inne?
Så ni undantagstalibaner, ni kan sluta rapa "jag vet en häst som ...". Ni har alldeles rätt. Ursäkta tusen gånger om mina obegripligt oinsatta inlägg för ett ögonblick fått er att tvivla på installningens välsignelse. Hädanefter ska jag noga se till att varken våra eller kompisars eller grannars hästar får leva sina nuvarande liv. Dom ska in i stall och därmed basta! Hagarna överlåter vi till rådjur och älg, för dom begriper ju inte bättre. Vilket jag äntligen gör.
Helt ärligt människa var har du fått detta ifrån var i hela fridens dar är det någon som propagerat för detta
Jag ska också omedelbart åka in till staden och införskaffa ovannämnda foder samt ett antal täcken m fl livsnödvändiga skydd samt hingstkedjor, för äntligen förstår jag hur otroligt korkade vi varit som uppfostrat våra hästar att gå lösa eller med ett balsnöre runt halsen, när det enda som är acceptabelt är en kraftig grimma med hingstkedja. För säkerhets skull ska jag nog ta några träns med skarpa bett också och använda samtidigt. Och en påk plus en rejäl piska. För vår säkerhets skull.
Det lustiga är att du skriver detta till mig som ger min häst grovfoder och 2 NÄVAR pellets. Det lustiga är även detta med piska och stigbett, jag rider min häst på sidepull och leder den i vanlig grimma.
Ahhh! Äntligen känner jag att jag kommit rätt. Tack alla ni som fått mig att se ljuset! Tusen tack!!
Så snart det slutar regna (för dom får ju panik av det) ska jag sela på mina maskiner och ta en runda.
Fortfarande lustig att skriva till mig. Min stackars häst har gått ut för snart 2 timmar sedan hon har iofs täcke på sig men det är under protest från både matte och häst men vad gör man inte när kräket

har ont i ryggen?
Helt ärligt det finns hästar som har olika behov. Min häst vill vara ute medans foderhästen jag skrev om i föregående inlägg ville vara inne. Min häst går ut i vanlig tid en sådan här dag medans den hästen hade fått stå inne till minst kl 9 för det hade den mått bäst av.
Precis som med människor så kan hästar leva ett liv som inte är det allra bästa för dem men ändå må väldigt bra. Det beror helt enklet på INDIVIDEN. Vissa hästar behöver mycket utevistelse för att må bra, desssa ska få det. Några klarar sig med lite mindre utevistelse men mår bäst med att vara ute mycket dessa kan man hålla lite vilket som. Några
ytterst få individer trivs inte med att vara ute mycket dessa kanske man då kan tillåta att var inne lite mer.
Om du svarar på mitt inlägg så hoppas jag att du läser igenom allt och svarar på det jag skrivit och inte på något du läser in mellan raderna.