Kraftfoder med låg sockerhalt

Sv: Kraftfoder med låg sockerhalt

Probiotika plus det du skriver vore nog bra. Jag vet inte om ston kan få ngn form av havandeskapsförgiftning/ diabetes.:confused:

Jag förlitar mig på att både Vet. o TS väger fördelarna mot nackdelarna.
Lång boxvila behöver inte alls vara en dödssynd om man kan läsa sin häst någorlunda.
Har den stått såhär länge kan den stå de sista veckorna. Jag hoppas o tror att märren blir bra när hon slipper tyngden o fölet kan klara sig den med.

Vilka är vi att bedöma hur pass ont hästen verkligen har- vi som inte har sett den:confused::crazy:

Nej insulinhalterna är inte kollade.... Får ta upp det med vet!:idea:

För att spinna vidare på grundfrågan angående sockerhalt. Finns det hästar som BEHÖVER hög sockerhalt?:confused:
Tänker om det är till nytta i sammanhang.... Har aldrig funderat över sockret i foder innan..

Ja hästar kan ju även få förlossningsfång, men då har jag för mig att det handlar om att moderkakan inte släpper som den ska:crazy:

Hu då, ska bli skönt när den här pärsen är över:(

Ibland tänker jag på att ta bort henne för MIN skull, det är jobbigt och kräver mycket passande... Går varje morgon ut i stallet med hjärtat i halsgropen av rädsla för att möta en häst som har blivit sämre:cry: Hittills har jag dock mötts av en glad häst (om man nu kan se att en häst är glad) med spetsade öron och en pigg blick:love:

Ibland tänker jag på att ta bort henne för MIN skull, det är jobbigt och kräver mycket passande... Går varje morgon ut i stallet med hjärtat i halsgropen av rädsla för att möta en häst som har blivit sämre:cry: Hittills har jag dock mötts av en glad häst (om man nu kan se att en häst är glad) med spetsade öron och en pigg blick:love:

Jag förstår dig! Jag har haft mina hästar på en ca 3 månaders boxvila för 3 år sedan när de hade fång. Jag hade en pärs nyligen med kolik, och jag kände som du gör nu att man knappt vågade öppna dörren för man vet inte hur det ska vara. Kan också tillägga att mina hästar alltid fungerar ypperligt på boxvila. Det har hänt någon gång under åren som gått sedan fånganfallet att de har behövt stå några dagar-en vecka på box. ALDRIG några problem! De äter, dricker, är på gott humör, etc.

Jag tror att det beror väldigt mycket på individen hur de tar det, och jag förstår att alla "tyckare" i trådarna baserar sina åsikter på erfarenheter de har haft. Jag kan inte sitta och säga att jag tycker att boxvila är världens värsta grej, för mina hästar har aldrig uppfört sig som om det skulle vara ren och skär tortyr.

..... med spetsade öron och en pigg blick:love:
:love:
Så länge du gör det så ska du hänga i och inte lyssna på alla oförskämda olyckskorpar här :devil:
men hör med din vet, och återkom gärna med insulintankarna. För då kanske det kan finnas medicin som hjälper...

Det finns smala hästar som ändå får höga insulinhalter nämnligen. Jag har en sådan. Han behöver inte medicin men hade jag haft provresultaten förra gången han hade fång 1,5 år sedan så hade jag provat metformin.
Nu är han i balans genom kost och motion men han är lite i smalaste laget (svårfödd)men hellre det med känsliga hästar kanske.
Han äter lusern (melassfri) med linfrökaka och linfröolja samt låg sockerhaltigt hösilage(bra värden i övrigt) och minimalt med bete (strip)

Senast ändrad:

Ja hur hästen bor är ju en väsentlighet som ska räknas in.

Det är en himla skillnad att stå i ett engelsk stall vs stort stall med gallerboxar o där inget sällskap finns, men jag tror att somliga även tar det- vanedjuret.

När jag var ung stog ridskolehästarna i spilta o var aldrig ute i hage, mer än långt sommarbete. De gick väl ca 3 h. dag iallafall.

Jag tror att det beror väldigt mycket på individen hur de tar det, och jag förstår att alla "tyckare" i trådarna baserar sina åsikter på erfarenheter de har haft. Jag kan inte sitta och säga att jag tycker att boxvila är världens värsta grej, för mina hästar har aldrig uppfört sig som om det skulle vara ren och skär tortyr.

Jag har en enda erfarenhet av boxvila, dock en lång sådan för en fraktur på en äldre häst. Den hästen klarade boxvilan jättebra (sjukhage mindre bra men det löstes med stor hage).

Jag är ändå jätteemot boxvila.

Hade jag dessutom haft en häst som påverkats negativt av boxvila så hade jag nog inte klarat av att ha kvar hästen tror jag.

Det är en himla skillnad att stå i ett engelsk stall vs stort stall med gallerboxar o där inget sällskap finns, men jag tror att somliga även tar det- vanedjuret.

När jag var ung stog ridskolehästarna i spilta o var aldrig ute i hage, mer än långt sommarbete. De gick väl ca 3 h. dag iallafall.

Precis. Hästar accepterar ofta alldeles för mycket kan jag tycka. Mao blir det ganska fel att dra slutsatsen att "min häst funkar bra" med ditten och datten. Man kan däremot dra slutsatsen att "jag kan inte se att min häst funkar dåligt" och ta ett beslut utifrån det i samförstånd med utomstående.

Ja jag är knappast en förespråkare för boxvila, mina hästar går mestadels ute, i stora hagar. Glen är dock en av de få jag har som hellre går in i boxen om hon får välja, vilket hon oftast får!

Antar att det är en anledning till att hon fungerat så otroligt bra på boxvila:laugh:

För att spinna vidare på grundfrågan angående sockerhalt. Finns det hästar som BEHÖVER hög sockerhalt?:confused:
Tänker om det är till nytta i sammanhang.... Har aldrig funderat över sockret i foder innan..
Åter till ämnet!!!

Någon????

Knapplån. Jag antar att du redan tagit träckprov och att det inte bara är parasiter. Du kan ju inte gärna ta stoet till gastroskopi som det är nu, men pröva Equitop Pronutrin i minst två veckor, två gånger om dagen, om du inte vill gå direkt på Gastrogard (eller om veterinären inte vill skriva ut Gastrogard). Att hon äter så dåligt trots att hon magrar antyder ju att det kan vara något med magen, inte osannolikt magkatarr eller magsår (andra symtom är t ex raggig, matt päls runt magen och svullen mage men det senare är ju svårt att se när stoet är dräktigt). Tydligen kan samma orsaker som ger magsår också orsaka fång. Vad som är orsak och verkan här kan ju vara oklart men om hästen går på butta eller andra smärstillande lär magsåret kommit som ett brev på posten. Belastningen av fölets vikt lär ju inte hjälpa heller.

angående min tråd om fodret jag ger min 5åring så ska det visst va bra till fånghästar skrev nån.

Mitavite Cool performer. Kolla upp det :)
17,8 MJ/kg

Vidare har Vitamite Cool Performer lågt GI (glykemiskt index); med detta menas att man håller blodsockret på en jämn nivå över dygnet. Detta är bland annat fördelaktigt för magtrakten och hästens matsmältningssystem och gör fodret lämpligt att ge till hästar med kolik, fång, allergier och bronkit för att nämna några..

Hundfoder som är ris-baserade har jag sett, men adrig hästfoder? Spännande!

En sak bara, nästan 18 MJ/kg foder? :o Och sen står det att det är praktiskt taget fritt från stärkelse, men det är inte angett HUR mycket stärkelse det innehåller...? Eller har jag läst slarvigt?

Efter vad jag förstår så har i stort sett varenda häst som har fång förhöjt insulinvärde. Så det är ingen idé att ta ett sånt prov så länge som hästen har fång. Bättre att ta det innan eller efter istället för då får man ett mer rättvist resultat på provtagningen.

Fast när det gäller dräktighetsfång, hur gör man då??

Som jag fattat det så kan det drabba hästar som i normala fall INTE är IR:confused:

Eller har jag fel?

Hur som så är det ju väldigt ovanligt att fbl drabbas av fång..... Kommer dock i framtiden att vara oerhört observant:crazy:

Jag vet inte. Alla hästar som får fång är väl inte insulinresistenta :confused:

Att de har förhöjda insulinvärden vid pågående fång är ju inte samma sak som att hästen är IR menar jag.

Nej precis, och då finns ju egentligen ingen anledning att ta dessa prover? Eller??

Min tanke är att ÄVEN om man tar proverna och de ger negativt resultat så finns ingen garanti för att stoet INTE ska drabbas av dräktighetsfång?:confused:

Kanske har jag missuppfattat, men är inte hästen avlivad nu? Läste det i dräktiga hästar tråden. Men står ju inget om det alls i denna tråden?

Jo det stämmer, hon är avlivad:cry:.

Har dock efter den pärsen blivit lite nojig på socker, så det är därför jag undrar om det skadar hästar att inte få socker, förutom då det som finns naturligt i olika basfoder, t ex hö, havre, betfor etc.

Om det inte gör det så föredrar jag att hålla nere nivån för dem, liksom jag själv försöker begränsa intaget av socker...

Men det är 24% stärkelse. Jag ser ingen anledning till att ge det fodret till en fånghäst, tvärt om.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Har en 3 årig mellanstor hund (11kg) som jag måste byta foder på. Äter idag Alpha Spirit men är för dyrt och för hög fetthalt, måste gå...
Svar
6
· Visningar
406
Senast: Migo
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 205
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 562
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar