Kraftfoder med låg sockerhalt

Sv: Kraftfoder med låg sockerhalt

Du har ju ingen aning om vad som är orsaken stoets fång från början. Såvida inte stoet är Insulinresistent eller har Cushing så finns ju chans att hon mycket väl kan gå på bete senare i sommar då hon är digivande. Det kan ju vara bra att provta henne efter fölning för dessa sjukdomar. Många av de ston som får fång under dräktighet blir dessutom snabbt bättre efter fölning. Man avlivar väl inte ett högdräktigt sto om hon nu kan hållas tillfredsställande smärtfri fram till fölning? Det är i alla fall långt ifrån ett självklart beslut för de flesta inklusive veterinärer.

Jag tycker synd om TS för alla s.k goda råd och elaka påhopp i en redan hemsk situation!

Är det så hemskt att leta en amma till fölet?
Jag fattar inte att det ska tolkas att jag är elak :confused: Det enda jag anser är att man som hästägare har ett ansvar för att djuren ska slippa onödigt lidande, och 5 månader med akut fång i box känns på gränsen.

Jag håller med dig. Hade inte stoet varit dräktig så tror jag att hon hade varit avlivad för länge sedan. Kan man inte häva anfallet på fem månader trots boxvila så är det ju väldigt allvarligt. Lever fölungen?

Och som sagt fölet lär behöva en amma. De kan inte börja sitt liv med boxvila och det går åt massa energi för stoet att producera mjölk och att dessutom sköta ett föl när man har ont är ännu värre.

Betfiber är betfiber, själva produkten. Betfor är ett märke och det är betfiber och melass.

Du kan köpa Speedi-beet eller Quick-beet, båda är melassfria och trygga att ge. Får du inte tag på det så kan du ge sköljd betfor (skölj ca 4-5 ggr tills vattnet är helt klart!).

Exakt vad äter hon nu? Höet bör ligga i vatten för att laka ur socker, kanske har du ett hö med väldigt hög sockerhalt. Har du testat henne för cushing (om hon är äldre)?

Har hon gått på smärtstillande i fem mnd?? :confused: Då lär magen vara tämligen förstörd. Jag skulle gett någon form av mag/tarm balans och Gastrogard.

Hur ser hovarna ut? Har hon verkligen verkats korrekt?

Det är helt rätt att smärtan efter ett fånganfall kan hänga i länge. Men inte fem månader! Då har man antigen inte lyckats hitta orsaken och åtgärdat den, eller så har man inte verkat hästen korrekt. Efter fem mnd så bör hästen vara igång och kunde skritta och trava för hand utan att halta.

Undersök om det finns någon veterinär i området som har portabel röntgen. Röntga hovarna och låt en duktig hovslagare verka efter bilderna.

Du pratar om de råd du fått till ett lättfött sto.

TS är i en helt annan situation. Svårfött, dräktigt fullblod.

Ja, och att det var så illa att hästen redan är mager berättar TS efter mitt inlägg. Skulle jag ha gissat mig till det??

Hovarna är korrekt verkade! Min hovslagare har nyligen jobbat på S-holm och står i kontakt med dem angående verkning, utifrån röntgenbilder. Nu är det dock ett par månader sedan senaste röntgen, eftersom de bedömde att det inte behövdes sist vi var ner:crazy:.

Höet ligger i blöt i omgångar, altsomallt i ca ett dygn. Byter vatten en gång, sen brukar det vara klart.

Vet kommer på onsdag så får jag se vad han säger, känner mig inte särskilt hoppfull om jag ska vara ärlig.... Men hoppas på ett mirakel, vad som helst bara stoet klarar sig.

Ja hon har gått på smärtstillande i fem månader (dock till och från), men verkar inte ha problem med magen, ska dock "vaddetnuhette" för magen (ska kolla upp det!)

Tack alla som engagerat sig och som kommit med goda råd, de övriga försöker jag bortse från, har helt enkelt fullt upp med annat än att irritera mig på det jag uppfattat som spydiga kommentarer:grin:

Du, det jag skrev VAR ett gott råd.
Sen verkar du vara för känslomässigt engagerad för att tolka det på rätt sätt.

Ja hon har gått på smärtstillande i fem månader (dock till och från), men verkar inte ha problem med magen, ska dock "vaddetnuhette" för magen (ska kolla upp det!)
De smärtstillande medicinerna är inte ett dugg snälla mot magen.
Jag har haft en shettis som magrade av efter att ha haft fång och fått butta. Det visade sig att hon hade fått magsår och hon var alltså jättemager trots fri tillgång till bra grovfoder och ganska mycket annan mat.

Med detta i bakhuvudet tycker jag att du kan diskutera med din veterinär om ni inte kan ge henne lite magsårsmedicin på försök. Gastroskopi kanske är överkurs för henne just nu. Min ponny fick Andapsin och efter bara ett par veckor hade hon rundat på sig betydligt.

Ja jag funderade på det efter att jag skrivit förra inlägget.... Att det skulle kunna vara boven när det gäller henes hull.
Ska kolla upp det!

Då borde det inte vara verkningen.

Kan ju tyvärr vara så att det är själva dräktigheten som orsaker megaproblem med hennes hormoner och att tyngden förvärrar smärtan i hovarna, i så fall får man hoppas fölet snart kommer ut!

Hur gammal var hon? Tänker på om hon kan ha cushing. Såvida hon inte är mkt ung tycker jag ni ska testa henne (serum ACTH!), har de cushing så hjälper det inte samma hur bra man fodrar, de måste ha medicin.

Vad händer om du tar bort buttan? Dvs hur pass ont har hon och hur mkt hjälper den egt (mao, är det värt att fortsätta ge det).

Har du provat att bandagera på vaddering på hovarna för stöd och skydd? Såna svarta sulor som man har i boots funkar bra, formar sig lite efter hoven. Djup spånbädd har du säkert redan.

Jag skulle absolut prova en kur med magsårsmedicin (Gastrogard är svindyr men den hjälper!) och se om inte det kan hjälpa lite på hullet.

Håller tummarna för er. :)

Tack!

Ja jag är ju inne på samma linje, att det är dräktigheten samt att medicinen slagit ut magen....
Och just tyngden när fölet växer var det som vet på Strömshplm varnade för:crazy:

NU kommer min vet på onsdag, hon står såklart på djup bädd och idag bandagerade jag henne med skumgummi under hoven, för att dämpa ytterligare.
Utan Butta har hon helt klart ont, men det kan tydligen ha andra förlklaringar än fången.
Jag håller tummarna och får diskutera med vet på onsdag!

Tråden handlar ju inte så mycket om kraftfoder längre, dock. Men jag undrar hur det gick när veterinären var på besök?

Inte så mycket nytt. Fortsätter nu bara med det hon gått på innan, hösilage, lucern och mineraler.
Vågar inte prova så mycket nytt just nu.
Ska dock försöka få tag på probiotika, och helst med snabb leveranstid!

Jo visst. Har precis gått över på hösilaget eftersom det hade de bästa värdena med lägst sockerhalt. Ytterst få bönder här analyserar sitt hö:(

Min lille fick Probimin när han fick sitt fånganfall, det är inte så jätte svårt att få tag på. Han fick det tre gånger per dag, vilket höll magen i schack. :banana:

Jag måste säga att jag håller med både Fjordtokan och Ck i sina inlägg att detta är djurplågeri ,det man kan hoppas på är att man som stoägare och hamnar i samma situation som TS tänker sig för och tar andra beslut även om det är fruktansvärt jobbigt som stoägare att besluta om att ta bort 2 liv . Men detta kan inte överväga det positiva varken för sto eller föl sen när det är fött om det går vägen för båda med dess lidande .

Jag är faktiskt lite frågande när det gäller denna behandlande vetrinär hur h*n tänker och vad igentligen gränsen går vetrinäär mässigt och om denna skulle ha tillräckligt med stake att säga ifrån till stoägaren att nu är det nog att detta har gått för långt ?

Sen är inte lidandet över för iallafall fölungen om denna ska behöva stå på box pga av mammans fång och ska man hitta en amma till fölet för att sen ge mamman tid att ev bli frisk och känslomässigt ta bort fölis från sin mamma . Hur hjärt skärande kommer inte det vara för mamman att sen bli bortagen sin fölunge .... Nej den här historien inte slut för att ungen kommer ut :cry:

Mia

Väldigt taskigt inlägg! Du har inte alla detaljer antar jag, inte jag heller.
Dock så har ts hjälp av veterinär och hovslagare som gör det bästa av situationen. Om hästen hade en tex hovbensfraktur och stod på box för det med smärtlindring under dräktigheten så tror jag inte du gapat lika högt.

Fölet föds ju snart. Det är klart att man måste försöka få hästarna friska och levande!
Fölet har ju alla chanser att klara sig och även stoet har större chanser så fort fölet är ute och hon blir lättare och kan börja ge di och kanske få ordning på insulinnivåer och liknande som kan ställa till fången nu.

Till TS
Fång går oftast över när man får bort orsaken.
Jag håller tummarna och väntar på ditt fina föl!

Bara en fråga och tanke.........
Har veterinären kollat insulinhalterna. Det kunde kanske hjälpa med lite metformin?
Om det nu är insulinnivåerna som krånglar p g a dräktigheten, och ger fång?
Kanske kan du få testa utan blodprov då jag har för mig att medicinen är ganska ofarlig att ge ändå. Kolla upp det med din vet. eller ring till någon som är van att behandla ir-hästar och kolla upp det.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Har en 3 årig mellanstor hund (11kg) som jag måste byta foder på. Äter idag Alpha Spirit men är för dyrt och för hög fetthalt, måste gå...
Svar
6
· Visningar
406
Senast: Migo
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 205
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 562
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar