Kraftfoder med låg sockerhalt

Sv: Kraftfoder med låg sockerhalt

Tack!

Då kan jag med gott samvete försöka skörda ett hö med låg sockerhalt:p

Men du skrev att den var "normal". Vad det är innebär är högst godtyckligt. ingen ansåg heller att min var tjock fast den hade tydliga depåer. Snygg, lagom rund o "välmusklad" trots att den stått länge.

Om man tittar i bantningstråden finns det vältrimmade shettisar.
en shettis behöver inte se ut som en vältrimmad sportponny för att vara frisk och välmående. Ett 21-årigt shettissto som dessutom har haft ett antal föl gör det definitivt inte.
Men tro mig, det FINNS INGA depåer på just den här ponnyn. Jag har andra shettisar som stundtals haft mer eller mindre av depåer, men den ponny jag syftat på i detta fall har inget sådant alls.

Inget lustigt alls igentligen. En inre stress i kombination med fölning eller betessläpp, mankam som klassas som muskel, dåligt skötta hovar, häst periodvis ömfotad genom året, felaktigt foder för rasen osv.

Sen finns det tyvärr allt för många som anser att så länge en häst kan röra sig eller se ut på ett visst vis eller reagerar på visst vis och alltid gjort så är de fullt friska.

De saker du radar upp borde ju inte vara svåra att uppmärksamma. Ja, skulle vara det där med inre stress då, är inte alltid lätt att se.

Men det får man väl i alla fall utgår ifrån? Att om hästen rör sig bra och inte visar nån smärta, feber, svullnad etc, så får man väl utgå från att den är frisk?
Eller tänker du på nåt annat när du skriver "ett visst vis"?

Att om hästen rör sig bra och inte visar nån smärta, feber, svullnad etc, så får man väl utgå från att den är frisk?

Det är just det här som är ett jätteproblem...Det finns har jag märkt hur många hästägare som helst som anser att deras hästar rör sig fullt normalt fast man tydligt kan se att de är ömfotade eller har stelheter, många gånger så finns inte ens tanken att hästen kan ha feber, den är bara trög och ovillig osv osv.

Har alltid funnits ett par såna i varje stall jag stått, för mig är sånt frustrerande vardagsmat. Allt från hobbyryttare till tävlingsfolk, det man inte kan eller vill se lider man inte av.

Ok jag fattar.

Men det du tar upp är ju ett generellt problem i så fall och gäller allt som en häst kan råka ut för inte bara fång. Okunniga hästägare.

Det är ju ett jätteproblem för alla hästägare kan ju inte kunna allt från början, man lär sig hela tiden och ofta (tyvärr) av trista erfarenheter.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Har en 3 årig mellanstor hund (11kg) som jag måste byta foder på. Äter idag Alpha Spirit men är för dyrt och för hög fetthalt, måste gå...
Svar
6
· Visningar
406
Senast: Migo
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 205
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 562
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar