Kraftfoder med låg sockerhalt

Sv: Kraftfoder med låg sockerhalt

Min tanke är att ÄVEN om man tar proverna och de ger negativt resultat så finns ingen garanti för att stoet INTE ska drabbas av dräktighetsfång?:confused:

Nej, det gör det nog inte. Jag kan inget om denna typen av fång så jag vet inte. Men däremot så kan jag numera se rätt tydligt vilka hästar som är i riskzonen för att få fång, av vanliga ridhästar och liknande alltså. Är en häst för fet så kan man inte släppa den på gräs t e x. Fetma är en jätterisk för att hästen skall åka på fång om man sen ger den ännu mer mat. Och eftersom så många hästar är för tjocka, speciellt inom de specialraser som jag har fallit för, så är risken megastor att hästen skall åka på fång när sommaren kommer och hästarna skall gå och proppa i sig gräs dagarna i ände. Det här otyget med att köra ut hela hösilagebalar till hästarna i hagarna grundar för att hästarna blir för tjocka. Och att folk inte kan se skillnad på fett och muskler.
Har man en fet häst bör man banta den, inte ge den ännu mer mat! Framför allt är det här ett stort problem inom PRE biten här i Sverige. I stort sett varenda häst är för tjock. Och de är definitivt fångkänsliga.

Ja i mitt fall var det inte så lätt att förutse, då Glen var en mycket tunn häst.:crazy:

Men däremot så kan jag numera se rätt tydligt vilka hästar som är i riskzonen för att få fång, av vanliga ridhästar och liknande alltså. Är en häst för fet så kan man inte släppa den på gräs t e x. Fetma är en jätterisk för att hästen skall åka på fång om man sen ger den ännu mer mat. Och eftersom så många hästar är för tjocka, speciellt inom de specialraser som jag har fallit för, så är risken megastor att hästen skall åka på fång när sommaren kommer och hästarna skall gå och proppa i sig gräs dagarna i ände. Det här otyget med att köra ut hela hösilagebalar till hästarna i hagarna grundar för att hästarna blir för tjocka. Och att folk inte kan se skillnad på fett och muskler.
Har man en fet häst bör man banta den, inte ge den ännu mer mat! Framför allt är det här ett stort problem inom PRE biten här i Sverige. I stort sett varenda häst är för tjock. Och de är definitivt fångkänsliga.
Det är kaxigt av dig att säga att du kan se tydligt vilka hästar som är i riskzonen för att få fång, själv är jag mer ödmuk eftresom jag vet att både smala och tjocka hästar kan få sjukdomen. Själv har jag just nu en shettis, vars hull har varit konstant "nästan i underkant" (om än hon varit rund över rygg och rumpa) de två år jag haft henne, trots både bra bete och fri tillgång till hösilage på vinterhalvåret. Hon har nu, vid 21 års ålder, för första gången fått fång. Jag kan lova att just denna ponny hade jag INTE gissat skulle bli dålig. Däremot kan man ju ana att de fetaste är i riskzonen, men det har ju denna inte varit.

Nu menar jag naturligtvis tjocka hästar. Men det är klart, vill man märka ord så kan man ju tycka att det är kaxigt. Konstigt, på det här forumet så älskar folk att märka ord och när t o m moderatorerna gör det så är det inte så konstigt att så många andra tycker att det är bara att ösa på med sin galla. Jag har skrivit 2 383 inlägg. Kan inte minnas att du har kommenterat något av dem innan. Alla kan väl inte ha varit dåliga? Vad är det som gör att folk hakar upp sig på något enstaka ord och genast väljer att vända det emot en när de inte är lika kvicka på att ge ett uppskattande ord om de håller med om något? Det begriper väl vem som helst att man inte skall släppa en överviktig häst på bete. Och ändå gör folk det hela tiden! Sen är det jättesynd om hästen när den får fång och folk ångrar sig. Och ingen vågar säga ett pip till dessa människor när de övergöder sina hästar för då blir de sura. Det är knappast förvånande att tjocka hästar som får ännu mer mat får fång. Och ja, jag kan se om en häst är för tjock för att få mer mat. Vad det gäller smala hästar så är det en annan sak, ALLA hästar kan få fång! Men nu menade jag inte dem. Skall tänka på att gardera mig in absurdum innan jag skriver nåt mer...

En 21 år gammal smal häst som plötsligt får fång har högst troligen cushings/PPID! Det är ett helt typisk scenario.

Mina två som har haft fång var också smala (snarare för smala än för tjocka!), fick inget/väldigt lite kraftfoder, aldrig haft problem med att gå på bete etc och de fick fång vid 21 resp 19 års ålder. Den ena fick dessutom fång mitt i vintern när det var en halvmeter snö så det fanns inget gräs alls. Det var PPID som var orsaken. Så kolla det!

I övrigt håller jag med kryddan, det är bara att se hur många tråder som finns här i ämnet "min häst är lat och tjock, hur mkt havre bör jag ge honom så han skall bli pigg?" Svaret är givetvis ingen havre/kraftfoder alls, öka träningen så hästen blir i bättre form och orkar mer. Men likväl trillar det in massa svar med tips om 3 kg havre och diversa high energy foder....

Nu menar jag naturligtvis tjocka hästar. Men det är klart, vill man märka ord så kan man ju tycka att det är kaxigt. Konstigt, på det här forumet så älskar folk att märka ord och när t o m moderatorerna gör det så är det inte så konstigt att så många andra tycker att det är bara att ösa på med sin galla. Jag har skrivit 2 383 inlägg. Kan inte minnas att du har kommenterat något av dem innan. Alla kan väl inte ha varit dåliga? Vad är det som gör att folk hakar upp sig på något enstaka ord och genast väljer att vända det emot en när de inte är lika kvicka på att ge ett uppskattande ord om de håller med om något? Det begriper väl vem som helst att man inte skall släppa en överviktig häst på bete. Och ändå gör folk det hela tiden! Sen är det jättesynd om hästen när den får fång och folk ångrar sig. Och ingen vågar säga ett pip till dessa människor när de övergöder sina hästar för då blir de sura. Det är knappast förvånande att tjocka hästar som får ännu mer mat får fång. Och ja, jag kan se om en häst är för tjock för att få mer mat. Vad det gäller smala hästar så är det en annan sak, ALLA hästar kan få fång! Men nu menade jag inte dem. Skall tänka på att gardera mig in absurdum innan jag skriver nåt mer...
Hoppsan! Varför denna starka reaktion?
Det ÄR kaxigt att säga att man kan förutspå vilka hästar som ligger i riskzonen. Sen är jag ledsen, men någon tankeläsare har jag aldrig varit. Jag kan verkligen inte veta hur du tänker om du inte skriver det du tänker...
En 21 år gammal smal häst som plötsligt får fång har högst troligen cushings/PPID! Det är ett helt typisk scenario.
Det är tur att jag inte är hippokondrisk, för då hade jag kanske trott dig. Det är ganska olämpligt, tycker jag, att vräka ur sig diagnoser på det där sättet utan att ha mer kött på benen än det lilla jag skrivit ovan.
Min ponny har inga andra symptom som tyder på någon metabolisk störning av det slag du nämner. Det är inte ens säkert att du skulle tycka att hon är smal, för hon är inte tunn utan i mina ögon "normal, åt det aningen tunnare hållet". Och detta har varit oförändrat både de år jag ägt henne och i många år hoss förra ägaren också.

Jag kastar inte alls ut en diagnos, jag säger att du bör kolla upp, dvs TESTA henne för cushings. Scenariot du beskriver ÄR typisk. Givetvis är det inte säkert att hon har det, men jag tycker iaf att det är bättre att kolla upp det än att vänta tills hon ev blir sämre. Oftast är fång det första symptomet, de behöver inte alls ha lång lockig päls osv.

Och om de har PPID så kvittar det hur bra man fodrar och motionerar, de måste ha medicin.

På flera stora djursjukhus testas nu alla fånghästar som kommer in rutinmässigt för båda IR och PPID. Majoriteten har minst en av dessa sjukdomar.

Det är bara ett enkelt blodprov....

Undantagen finns, men hur vet du om den inte förr har sett ut som en klassisk miniponny o/ eller t o m haft fång förr:confused:

Små ponnys brukar inte bara i ngn kondition alls o där tror jag att det är lätt att de får fång trots att de inte är tjocka. Genetiskt predisponerade.

Jag kastar inte alls ut en diagnos, jag säger att du bör kolla upp, dvs TESTA henne för cushings. Scenariot du beskriver ÄR typisk. Givetvis är det inte säkert att hon har det, men jag tycker iaf att det är bättre att kolla upp det än att vänta tills hon ev blir sämre. Oftast är fång det första symptomet, de behöver inte alls ha lång lockig päls osv.

Och om de har PPID så kvittar det hur bra man fodrar och motionerar, de måste ha medicin.

På flera stora djursjukhus testas nu alla fånghästar som kommer in rutinmässigt för båda IR och PPID. Majoriteten har minst en av dessa sjukdomar.

Det är bara ett enkelt blodprov....

En fråga, vad är PPID? har inte hört det tidigare i något sammanhang....

Undantagen finns, men hur vet du om den inte förr har sett ut som en klassisk miniponny o/ eller t o m haft fång förr:confused:
Därför att jag känner förra ägaren väl och där har hon bott i minst 10 år. Men visst, jag vet inte vad som hände före dess.

I övrigt tänker jag inte kommentera tjatet om några andra diagnoser, den diskussionen tar jag med mina veterinärer och inte på något forum.
Jag ville bara med ett konkret exempel att det finns hästar som inte "ser ut som typiska fånghästar", som ändå får fång.

Men du skrev att den var "normal". Vad det är innebär är högst godtyckligt. ingen ansåg heller att min var tjock fast den hade tydliga depåer. Snygg, lagom rund o "välmusklad" trots att den stått länge.

Om man tittar i bantningstråden finns det vältrimmade shettisar.

[QUOTEJa hästar kan ju även få förlossningsfång, men då har jag för mig att det handlar om att moderkakan inte släpper som den ska[/QUOTE]

De kan få det även vid normalt släpp av moderkakan.

Har man en fånghäst som inte blir smärtfri av en medicin så anser jag att man byter till annan sort samt även sätter in riktig magmedicin, inte en massa tillskott som stressar kroppen än mer å kanske inte fungerar förren man testat tre fyra saker.

Kanske kanske att hästen även skulle bli bättre snabbare om den trots sin glada min fick ngt lätt lugnande, att stå med smärta och på box innebär alltid en inre stress hur glad hästen än verkar vara när man kommer in i stallet å man bör fundera på hur mycket stress påverkar fång.

Har inte läst allt men om möjligheten fanns så skulle jag även ta ut en vet med portabel röntgen för att se hur hovarna verkligen är på henne.

Jag ville bara med ett konkret exempel att det finns hästar som inte "ser ut som typiska fånghästar", som ändå får fång.

Både ja och nej, beroende på vem man frågar.

Jag har sett många hästar som ser "normala" ut men som fått fång av olika slag, där ägarna mfl anser att de varit full friska och sett fullt normala ut innan.

Å visst har de sett normala ut (ej feta, ej ponny, lagom hull med motion, ej taskigt foder, normal dräktighet mm) men i nästan varje fall har jag ändå kunna ana det lilla som kunnat vara orsaken, orsaken som många andra inte ens tänker eller ser eller ens vill lyssna på om man öppnar munnen om dem.

Det är dock inte aktuellt längre eftersom jag tyvärr fick lov att ta bort henne:cry:

Antagligen gjorde den ökade belastningen som fölet innebar att det hela förvärrades, det gick rätt fort på slutet....

Har tidigare kollat ang ambulerande röntgen och det finns en på skapligt nära håll (10 mil), blir ju ungefär samma kostnad som att åka iväg, me skillnaden är behandlingen som de kan ge på S-holm.

Detjag mest funderar över nu är om det finns någon NACKDEL med att ha lågt sockerinnehåll i höet?

Jag har ju en kallblodskorsning som har väldigt lätt att lägga på sig:p

Nej det är ingen nackdel. Det kommer aldrig att bli 0% socker i allt som hästen äter.

Mycket tråkigt för dig att det gick som det gick och det kom dit, men skönt för hästen.

Både ja och nej, beroende på vem man frågar.

Jag har sett många hästar som ser "normala" ut men som fått fång av olika slag, där ägarna mfl anser att de varit full friska och sett fullt normala ut innan.

Å visst har de sett normala ut (ej feta, ej ponny, lagom hull med motion, ej taskigt foder, normal dräktighet mm) men i nästan varje fall har jag ändå kunna ana det lilla som kunnat vara orsaken, orsaken som många andra inte ens tänker eller ser eller ens vill lyssna på om man öppnar munnen om dem.

Men det är ju jätteintressant. Vad är det för något du sett?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Har en 3 årig mellanstor hund (11kg) som jag måste byta foder på. Äter idag Alpha Spirit men är för dyrt och för hög fetthalt, måste gå...
Svar
6
· Visningar
406
Senast: Migo
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 205
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 562
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar