Kraftfoder med låg sockerhalt

Sv: Kraftfoder med låg sockerhalt

Hon får redan nu lucernhack från Kvarnby. Pellets ratar hon. Problemet är ju just att hon inte äter allt som erbjuds, inte lätt att försöka få i det hon behöver då.
Hon är VÄLDIGT mager just nu, antagligen tar fölet all näring ur det hon nu lyckas peta i sig.
Smärtstillande är tack och lov inga problem att få i henne längre, men jag är orolig för hur allvarligt det är med henne.....:cry:
Då hon dels har ont, och dels har kommit så nära fölning så vill jag inte transportera henne till klinik än. Efter fölning har hon ju bra mycket mindre vikt att bära på och bör då ha lättare att stå i transporten.
Ska prova med potatisprotein få se om tant behagar äta det....

Kvarnbyfoder säljer inte lucernhack så det måste komma från någon annan leverantör!

Tyvärr kan man ju inte tänka riktigt så att man antingen håller fånget borta eller hullet borta när det gäller ett högdräktigt so Hon är ju dessutom så pass nära fölning nu att det inte är tillåtet att transportera.

Håller med om att det verkligen inte är en lätt sits! Man vill ju bara låta henne äta allt vad som passar lilla fröken, men det går ju förstås inte när hon blir dålig av det. Hur är det med morötter till fånghästar? Är det ajabaja? Hugger nu i luften efter minsta lilla som hon kan tänkas äta och som samtidigt som det ger henne någon slags energi och näring inte gör henne sjukare.

Jo det är precis det man kan. Och ska. Undantag som sagt om det är så illa att det handlar om avmagring.

Jag har varit i liknande situation som TS när jag betäckte mitt fångsto. Jag hade långa disk. med vet. om hur jag skulle klara att hålla henne fångfri under dräktigheten. Och råden från vet var enligt vad jag skrev i förra inlägget. På min fråga om det inte skulle inverka negativt på fostret svarade vet. att fostret får vad det behöver även om stoet inte är i överhull. Hon påpekade att det är därför som det kan födas friska barn även i U-länder.

Nu höll sig mitt sto fångfri så jag hamnade aldrig i skarpt läge. Men hon hade inget som helst överhull. Tvärtom. Å andra sidan var hon väldigt lättfödd så jag var aldrig speciellt orolig för att hon skulle falla ur allt för mkt.

Usch vad tråkigt att det är så allvarligt att hon redan är mager. :cry:

Men samtidigt måste du ju få stopp på fånget. Vad är det som fortfarande triggar det? Vad ger du för att stabilisera magen?

1 kg morötter motsvarar 22 sockerbitar så det är inte bra för fånghästar.

ok nej jag misstänkte det... typiskt. :(

Saigon: hm, ja med en "vanlig" fånghäst vet jag att det är det man ska. Men med ett magert högdräktigt sto...? Det är ju skillnad på att inte vara i överhull och att vara mager. Hästen är dessutom svårfödd och mycket kräsen. Banne mig ingen lätt situation och jag vet faktiskt inte om jag hade klarat av det själv.

Har hästen fortfarande fång?

Jag tycker det är djurplågeri att låta hästen gå med akut fång så länge.

Håller med.
Hade det handlat om en bonde med en ko, så hade han fått djurförbud.

Skjut hästen och gör ett kejsarsnitt. :cool:

Dangrönt har melassfritt lucernhack. Green-power alfalfa, heter det. Det är viktigt att du köper just den som heter alfalfa, och inte lucern för den har tillsatt melass.

Jag minns inte vad du testat/inte testat, men det måste ju vara något som håller igång anfallet? Har du provat att tänka om med precis ALLT? Blötlägger du grovfodret? Urlakat hö och Happy Hoof fungerade för min shettis. Anfallet klingade av, och hon började lägga på sig lite. Hon var, tydligen, både smal (nästan mager) och sockerkänslig på en och samma gång. Inte helt lätt... Men nu har hon för ätit urlakat hö och Happy Hoof i ungefär 3 år, och är pigg och jättefin i hullet.

Hon går på smärtstillande nu så därför avvaktar vi. Kliniken kan ändå inte göra mer i dagsläget, annat än det vi redan gör, verkar ofta och ger smärtstillande.
Hon är pigg för övrigt men utan smärtstillande vill hon inte gärna stödja på hoven för mycket, om man t ex ska lyfta andra hovar.

Enligt klinik så kan de ha ont i fem månader efter det akuta stadiet.
Ursäkta mig, men jag litar mer på kunniga veterinärer än på er!

Därmed inte sagt att jag kan ta till mig råd, särskilt inte från de som varit i en liknande situation och inte minst då det slutat bra!

I veckan kommer min hemmaveterinär ut och då får han göra en bedömning om hur vi ska hantera det hela den återstående tiden

Vissa hästar ser pigga ut ända tills de dör, typ. Det är hästars sätt att vara, att inte visa sig svaga.

Jo det är precis det man kan. Och ska. Undantag som sagt om det är så illa att det handlar om avmagring.

Jag har varit i liknande situation som TS när jag betäckte mitt fångsto. Jag hade långa disk. med vet. om hur jag skulle klara att hålla henne fångfri under dräktigheten. Och råden från vet var enligt vad jag skrev i förra inlägget. På min fråga om det inte skulle inverka negativt på fostret svarade vet. att fostret får vad det behöver även om stoet inte är i överhull. Hon påpekade att det är därför som det kan födas friska barn även i U-länder.

Nu höll sig mitt sto fångfri så jag hamnade aldrig i skarpt läge. Men hon hade inget som helst överhull. Tvärtom. Å andra sidan var hon väldigt lättfödd så jag var aldrig speciellt orolig för att hon skulle falla ur allt för mkt.

Du pratar om de råd du fått till ett lättfött sto.

TS är i en helt annan situation. Svårfött, dräktigt fullblod.

Tro mig, jag lider fruktansvärt svårt av hela situiationen, det är nog det värsta jag varit med om i hela mitt liv:cry:

Då känns hugg från folk som varken sett stoet, haft mina veterinärkontakter eller varit i samma situation fruktansvärda!

Har mått dåligt länge över det här, och än värre blir det av många uttalanden här, jag ber om RÅD för att förbättra en situation som redan är helvetisk!!!!

Jag önskar inte någon att hamna i den här hemska sitsen:cry: Känns verkligen som att försöka välja mellan pest eller kolera. Hur jag än gör så blir det fel, och så kommer det att vara ett tag nu......

Jag skulle tro att hon ser pigg ut tack vare att smärtan inte finns där. Hon svälter inte, hon får så mycket mat hon bara kan äta, att sen kroppen inte tar till sig det kan jag just nu inte göra så mycket åt.

Ta det inte som hugg, utan som ett gott råd.
Och hur vet du vilken erfarenhet jag har av sjuka djur? Det jag lärt mig är att det ofta, ofta bara är för ägarens skull djuren får fortsätta leva, trots svåra sjukdomar.
Óch att ägaren, den dagen beslutet är taget, oftast känner sig mycket bättre till mods.

Senast ändrad:

Håller med.
Hade det handlat om en bonde med en ko, så hade han fått djurförbud.

Skjut hästen och gör ett kejsarsnitt. :cool:

Gott råd?????

Tror heller knappast att en bonde som tagit hand om sina djur efter veterinärs råd hade fått djurförbud......

Probimin kan ibland göra underverk med tarmfloran på hästar!

Luktar hästens skit illa?

I vilket fall skulle jag prova att ge Probimin (Microbalans är samma sak) i denna situation!

Men hur har du tänkt göra med fölet? Leta rätt på en amma, hoppas jag?

Ja, alternativt flaska som tillägg och bara delvis äta av mamma, beror ju lite på hur stoet blir efteråt... :crazy:

FÖRHOPPNINGSVIS blir hon bättre när den extra tyngden försvinner

Nej det luktar inte illa, men provar nog med det ändå. Fick ju det i våras, nu är det enbart jäst hon får, men en extra dos kan knappast skada!;)

Men du kan ju inte räkna med att kunna släppa stoet på bete?
Fölets uppväxt måste väl ändå vara det viktigaste? Och då ingår det att få gå på bete med jämnåriga i stora hagar.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Har en 3 årig mellanstor hund (11kg) som jag måste byta foder på. Äter idag Alpha Spirit men är för dyrt och för hög fetthalt, måste gå...
Svar
6
· Visningar
406
Senast: Migo
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 205
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 562
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Snabbtest för Gardia