Krafft - pellets= Inte bra?

Sv: Krafft - pellets= Inte bra?

Bindemedlen i många pellets är faktiskt animaliskt, alltså andra kokta djurbens vätska. Precis som de använder samma bindemedel i yougurt och andra livsmedel som behöver stabiliseras.
Varifrån har du fått de uppgifterna?
*nyfiken, eftersom det finns så himla mycket skrönor om foder och utfodring*

Heej,
Min ponny slutade gå på Krafft pellets (och allt annat pellets) när jag fick reda på av en hästtandläkare att det orsakar fel i hästens njurar och efter 3 år på 90 % av alla hästar så funkar dom inte längre...:crazy:

En annan anledning till varför man kan se att pellets inte alls är nå bra är att manen ligger på båda sidorna, den ska egentligen ligga på bara en sida tydligen.

Tänkte att det bara var en sak att veta, komentera gärna vad ni anser om pellets och krafft :)

Själv fodrar jag mest med hö + halm och mineraler och kompletterar med lucern vid behov. Men ibland behövs det lite extra energi och då väljer jag helst havre, vilket funkar utmärkt på vår häst.

Färdiga foder som t ex pellets eller müsli gillar jag inte. De är för det första alldeles för dyra och för det andra så vill jag själv styra över t ex hur mycket mineraler mm hästen får.

Sen det där med huruvida pellets är farligt eller inte det har jag ingen aning om men att njurarna skulle vara helt utslagna efter 3 år på 90 % av hästarna är säkerligen nonsens. :rofl: Och att manen ligger på båda sidor bara för hästen får pellets.........nä du! :rofl:

Varför ligger då manen jämnt på båda sidorna på vår pålle? Han får inga pellets. :D

Bindemedlen i många pellets är faktiskt animaliskt, alltså andra kokta djurbens vätska. Precis som de använder samma bindemedel i yougurt och andra livsmedel som behöver stabiliseras.

Var har du fått reda på detta?
Källa tack.
// Linda

Intressant. Källa?

Om detta är sant är det ju helt klart något att tipsa tidningarna om.

Immer

Senast ändrad:

Intressant. Källa?

Om detta är sant är det ju helt klart något att tipsa tidningarna om.

Immer

Precis som Immer skriver dags att tipsa pressen. Efter som det sedan många år är förbjudet inom hela EU att ha animaliskaprodukter i djurfoder till djur som kan användas för livsmedelsproduktion. Det är med andra ord bara tillåtet till sällskapsdjur som hund och katt. Allt beroende på den fina sjukdommen som allmänt kallas för galan ko sjukan (CJD)

Kan tillägga att man inte heller längre gör gellatin på det sätt som du beskriver. Det hör till den gamla världen innan galan ko sjukan. Så det finns inte heller i yuogurt.

Senast ändrad:

knappis..

Det där med manen tycker jag verkar vara skitsnack för under alla år jag har ridit så har hästar med manen på tex vänster sida varit musklade de på båda sidor omusklade o kanske stark i ena sidan osv osv så jag tror inte på att manens sida har med muskling/starkhet o göra. Har sällan varit med om att det stämmer.

I sånna fall skulle min ponny varit jämn hela tiden och det var hon inte manen låg väldigt starkt på båda sidor och gick inte o rubba hur mkt jag än ryckte o flätade o hade mig:D

Var otydlig, ska rätta mig själv, inte bindemedel i pellets, utan vissa har ? runt om, som en tunn glashinna som håller ihop pelletset, så att det blir som en avlång stadig korv. Var på föreläsning om hästkondition o viss foder för ca 1,5 år sedan,den tiden ska ju inte ha ngn betydelse. Träffar vederbörande om 4-5 v. ska kolla nogare och ta reda på mer, vill nu själv veta källan. De pellets jag nu har har inte "glashinna", men vet att jag förut hade det i soja. Säger inte att den sojan hade ovan förslagna bindemedel, och om detta är en skröna blir jag sur. Inte för fodrets skull, det är väl bra, utan på föreläsaren.

Jag är nyfiken, vad har de i stället för animalisk galatin??
Jag vet att det var ett j...a väsen då, det var inne för tidningarna att skrämma oss för galna kosjukan. Alla lovade att ta bort det animaliska gelantinet, de som hade det i sin yughurt fick en nedgång i försäljningen. Men jag fattade för att det blev för dyrt, animaliskt kostar ju nästan inget, och att företagen när stormen bedarrat fortsatte som förut. Ja menar, samma animaliska gelatin finns ju att köpa i affär om man har lust att göra en smaskig sylta till jul.

Nej det är inte samma som fanns innan. Då gjordes den av hud och benrester som koktes ur ofta från självdöda djur som kasserades från annan användning. Den du kan köpa idag är huvudsakligen gjord av svinsvål från grisar som är godkända för livsmedels tillverkning. Det som ger geleeffekten är ett protein som kallas för kollagen. Men ofta används istället pektin eller agar som är vegetariska alternativ med samma effekt.

Jag har nu lite slarvigt läst igenom tråden, och överlag verkar erfarenheterna goda med att fodra med pellets, men jag saknar ändå fakta. Om det är melass som används som bindningsmedel, är det så bra egentligen? Eller spelar det ingen roll alls? Det verkar som om ingen riktigt vet, utan kör på beprövad erfarenhet. Vilket iofs inte behöver vara så fel.
citerat från Hästens näringsbehov och utfodring av C.Planck

Nyare utfodringstester har visat att hästar kan konsumera upp emot ett kg melass per 100 kg kroppsvikt och må bra av detta,

Jag visste att självdöda djur var borttagna sedan då, men inte att levande ben inte längre används, tack för infot.

Heej,
Min ponny slutade gå på Krafft pellets (och allt annat pellets) när jag fick reda på av en hästtandläkare att det orsakar fel i hästens njurar och efter 3 år på 90 % av alla hästar så funkar dom inte längre...:crazy:

En annan anledning till varför man kan se att pellets inte alls är nå bra är att manen ligger på båda sidorna, den ska egentligen ligga på bara en sida tydligen.

Tänkte att det bara var en sak att veta, komentera gärna vad ni anser om pellets och krafft :)
Det är ju inte särskilt troligt det du skriver!
Mina ponnyer & hästar har ätit krafft & pellets i flera år och haraldrig mått det minsta dåligt av det! Varken i njurarna eller någon annan stans. Dessutom så beror väl knappast hur hästens man ligger på krafft/pellets? Det fick alla mina som har det långt innan dom började äta det. Du ska inte tro på allt du hör. Jag tror att du kan fortsätta fodra dina hästar med det, inga problem ;)

Hinnan du ser utanpå skulle jag snarare beror på hur hårdpressade pelletsarna är. Har själv sett tillverkning av rapspellets och de blir som en hinna på dem och där är det ju bara rapsfrön (med oljan urpressad).

Precis som Immer skriver dags att tipsa pressen. Efter som det sedan många år är förbjudet inom hela EU att ha animaliskaprodukter i djurfoder till djur som kan användas för livsmedelsproduktion. Det är med andra ord bara tillåtet till sällskapsdjur som hund och katt. Allt beroende på den fina sjukdommen som allmänt kallas för galan ko sjukan (CJD)

Kan tillägga att man inte heller längre gör gellatin på det sätt som du beskriver. Det hör till den gamla världen innan galan ko sjukan. Så det finns inte heller i yuogurt.
Stämmer tydligen inte fullt, har kollat detta med en grisuppfödare, man får ge viss animaliskt foder ex fiskmjöl.

Ja man får ge produkter från icke idisslare till icke idisslande produktionsdjur enl EUreglerna. HH

Grisen är ju heller ingen ren växtätare egentligen.
Dock håller man nere andelen fiskmjöl till gris pga risk för smakfel på köttet.

Jag kan tro det. Vet när jag en period arbetade med allergiska barn och en del var så allergiska mot fisk att man inte kunde servera kyckling på avdelningen åt andra barn ens, för att kycklingen var uppfödd delvis på fiskmjöl och t.o.m. luktade därefter. OBS, det är ett antal år sedan, nu är de nog mer noga med hur djur till superallergiska barn blivit uppfödda.

har man en vettig fodringsrutin, dvs grovfoder först och 15 min senare kraftfoder så är hästens salivproduktion redan igång och man riskerar inte foderstrupsförstoppning, dessutom har hästen dämpat hungerna litegrann med grovfodret..

blöter man fodret hela tiden och någon sedan ger torrt en enda gång kan man råka ut för foderstrupsförstopning då hästen är van att den aldrig behöver tugga kraftfodret.. så det är kanske något att tänka på också..

Nja. För det första kan inte hästar känna hunger så som vi människor upplever det. De har därimot ett stort tuggbehov som är styrt efter tid. De vill äta länge (dvs tugga länge)

Och enligt en hästtandläkare (som är veterinär i grunden) jag har träffat så är det inte bra att blöta upp foder heller. Hästen i det fria äter ju bark och rötter med mera som har tuggmotstånd. Våra hästar som äter hösilage, hö, uppblött mat mm gör att tänderna inte slits i den takt de ska.

Jag ar råkat ut för ett fall av foderstrupsförstoppning när jag urfodrade med ett kg krafft groov. Men den hästen har ju tydligen fått samma tillstånd av havre också, därför tycker jag inte att det är speciellt farligt att utfodra med pelleterat foder utan ger mina hästar (sto + föl) krafft groov samt betfor.
Johanna

Jag har varit stallgranne med en person som har varit med och utvecklat Krafft's sortiment och han fodrade då sina hästar med färdigfoder men INTE med Krafft. Det tycker jag ger så dålig reklam för Krafft så jag inte kan tänka mig att fodra med det själv men jag har också träffat många som har varit väldigt nöjda med det.

Bara en lite fundering efter att ha läst tråden... (och många fler av liknande slag)

Tror folk på precis allt som sägs? Sväljer det med hull och hår utan det minsta kritiskt tänkande?
Är det inte bättre att ta reda på ordentliga fakta istället för att bara sprida skrönor och rykten vidare?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 954
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 469
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 834
Senast: Ceta
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 135
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka