Krafft - pellets= Inte bra?

Sv: Krafft - pellets= Inte bra?

Ovårdat eller ej med man över allt... det jag tycker ser ovårdad ut är långa/halv långa manar.

jo, det håller jag med om, så länge det inte gäller tex. shettisar, russ, araber och en del andra raser som "av tradition" ska ha orörd man.

visst, vissa manar är värre än andra. du kan inte fläta ner den mot ena sidan och låta flätorna sitta ett tag ? det har hjälpt här, åtminstone tillfälligt :angel:

bara en liten fundering.... är elit hästarna ojämt musklade ;) där ligger ju manen åt ett håll på majoriteten. undantaget dom med kraftiga virvlar och ponnys med mega bred mankam.

var manen ligger beror iallafall utefter min erfarenhet hur tjock den är, hur mycket virvlar hästen har och hur välskött (ryckt/kammad/nedflätad) manen är.

i mina öron låter även det som en skröna

till T.S. om 90 % av alla hästars njurar skulle "lägga av" efter 3 år på krafft eller pelleterat foder så skulle det inte finnas många hästar kvar ;)

Håller med dig, Krafft's produkter skulle heller inte finnas kvar......
Jag har fodrat med pellets i 10 år och mina hästar mår bra, är runda o blanka, tävlar bra, är jämnt musklade trots att de bara har manen på ena sidan!

Tja, har jag tur så håller sig manen en dag på samma sida om den har varit flätat på den pållen. Så hon har jag gett upp hoppet på för länge sedan. ;)

Heej,
Min ponny slutade gå på Krafft pellets (och allt annat pellets) när jag fick reda på av en hästtandläkare att det orsakar fel i hästens njurar och efter 3 år på 90 % av alla hästar så funkar dom inte längre...:crazy:

En annan anledning till varför man kan se att pellets inte alls är nå bra är att manen ligger på båda sidorna, den ska egentligen ligga på bara en sida tydligen.

Tänkte att det bara var en sak att veta, komentera gärna vad ni anser om pellets och krafft :)

Kraftt har vi haft många många år. Vet att även Elit hästar går på kraft produkter.
Dessutom så rekomenderar HBG djursjukhus kraft rehab till sjuka hästar som har vila ch som tappat en massa i vikt.
Tror itne de skulle ha rekomenderat det om kraft ger fel på njurarna.

Tycker denna tråden påminner lite om den tråden där en hovslagare såg att hästen hade problem med njurarna genom att titta på ena bakhoven. :smirk:

Tråden handlar dessutom inte enbart om Krafft, utan det var alla pellets som var farliga... BARA för att det är pelletsform... :rofl:

och vore det så himla farligt så skulle nog dom flesta pållarna ramla ner och dö i njursvikt :angel: iallafall både mina och mina bekantas pållar då dom fått iallafall lusern (pelleterat) i större eller mindre mängd under alla år :crazy:

och vore det så himla farligt så skulle nog dom flesta pållarna ramla ner och dö i njursvikt :angel: iallafall både mina och mina bekantas pållar då dom fått iallafall lusern (pelleterat) i större eller mindre mängd under alla år :crazy:

Jag har nu lite slarvigt läst igenom tråden, och överlag verkar erfarenheterna goda med att fodra med pellets, men jag saknar ändå fakta. Om det är melass som används som bindningsmedel, är det så bra egentligen? Eller spelar det ingen roll alls? Det verkar som om ingen riktigt vet, utan kör på beprövad erfarenhet. Vilket iofs inte behöver vara så fel.

En annan anledning till varför man kan se att pellets inte alls är nå bra är att manen ligger på båda sidorna, den ska egentligen ligga på bara en sida tydligen.

Oj! Min häst har manen på båda sidorna, och ändå får hon inte pellets :p

Immer

det kanske är samma hästtandläkare som plockar urinstenar på hingstar och valacker.
citat: vill du inte att jag skall ta urinstenarna ochså när jag ändå är här. du skall se att hästen går mycket bättre sen:rofl:

Jag har nu lite slarvigt läst igenom tråden, och överlag verkar erfarenheterna goda med att fodra med pellets, men jag saknar ändå fakta. Om det är melass som används som bindningsmedel, är det så bra egentligen? Eller spelar det ingen roll alls? Det verkar som om ingen riktigt vet, utan kör på beprövad erfarenhet. Vilket iofs inte behöver vara så fel.
VAD skulle vara dåligt med melass som bindemedel? VAD menar du skulle vara skillnad om man ger melassen inblandad i pellets, som smaksättare på betmassa eller ringlat direkt över fodret?
Eller VAD är det som "ingen riktigt vet"??
:confused:

:rofl::rofl:
Hur skulle en hästtandläkare kunna bedömma njurarna?? Såg han dom när han tittade i munnen? Eller han kanske pluggade till veterinär på kvällskurser? :p
Nä, jag har fodrat med pellets så länge jag kan minnas och har aldrig haft några problem (inte ens när förra hästen rymde och satte i sig en halv 30 kilos-säck själv)

Tycker f.ö att det är väldigt lättsamt att fodra med pellets och annat "färdigfoder" då det innehåller många olika saker så man slipper krångla med en massa olika fodersorter :idea:

Du behöver inte skriva med stora bokstäver, jag undrar bara. Jag gillar inte melass själv för att det innehåller socker som jag inbillar mig inte är bra för djurens tänder, rätt eller fel. Om DU vet FAKTA så kanske du kan ange källa för dina påståenden om att det är melass som är bindningsmedel? Jag vore väldigt tacksam för det! :bow:

Kl

Jag skulle behöva råd om vad jag ska göra med min tvååring. Han har alltid haft manen åt samma håll. Har aldrig behövt fläta ner den eller nåt den har alltid legat fint åt vänster.
Men nu under sommaren har den börjat lägga sig över på andra sidan, åt höger.Kan det bero på betet? Kanske är bäst att stalla in honom om över sommaren? Eller han kanske bara håller på att bli moderat? Eller kristdemokrat? Hjälp! Vad ska jag göra?

Helt seriös....
För övrigt innehåller Betfor melass. Och det kan ge utåtstående öron har jag hört....

Manen ska ju helst ligga på båda sidorn (jämt musklad) men är den lång ligger den gärna på ena sidan.

Precis, det är ett gott tecken om manen ligger jämnt fördelad på båda sidor. Tror hellre på "jämnmusklad/ojämnt musklad"-teorin än på virvlar eller att det skulle ha med njurarna att göra :p

Däremot är jag ändå försiktig med krafft (pelleterat) ger det själv för tillfället men i så små mängder och hittills så kort tid att jag inte orkat blötlägga. Ökas givan så kommer jag blötlägga, brukar bli mer geggigt automatiskt om man t ex ger äppelcidervinäger eller olja som fodertillskott, eller blandar det med den blöta betforen :p

min häst har manen åt ena sidan på vintern. på sommaren kan man lägga den på båda sidorna mycket lättare.

Det är stor skillnad på att "lägga" manen på en sida och frisera den till att ligga där mot att låta den få vara "som den vill" :p Jag har aldrig brytt mig om hur manen ligger på det sättet att jag försökt påverka det, MEN har märkt under utbildningen/utvecklingens gång att eftersom hästen ändrar bra/dålig sida eller rent allmänt blir mer jämnstark så brukar manens fall ändras.
Som exempel, en häst som blir "stark" i högersidan har sällan man på den sidan. Däremot kan den ha man längst fram vid nacken på högersidan eftersom många lyckas få till kröken (eftergiften) i nacken ändå! ;)
Sen när hästen börjar bli "jämnstark" är det nog dels lättare att lägga manen där man vill ha den, och dels små små marginaler so avgör hur den lägger sig jämfört med en häst som är betydligt starkare i ena sidan.

Bindemedlen i många pellets är faktiskt animaliskt, alltså andra kokta djurbens vätska. Precis som de använder samma bindemedel i yougurt och andra livsmedel som behöver stabiliseras.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 954
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 469
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 834
Senast: Ceta
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 135
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka