Krafft - pellets= Inte bra?

Sv: Krafft - pellets= Inte bra?

Heej,
Min ponny slutade gå på Krafft pellets (och allt annat pellets) när jag fick reda på av en hästtandläkare att det orsakar fel i hästens njurar och efter 3 år på 90 % av alla hästar så funkar dom inte längre...:crazy:

En annan anledning till varför man kan se att pellets inte alls är nå bra är att manen ligger på båda sidorna, den ska egentligen ligga på bara en sida tydligen.

Tänkte att det bara var en sak att veta, komentera gärna vad ni anser om pellets och krafft :)

troll :rofl:

Manen ska ju helst ligga på båda sidorn (jämt musklad) men är den lång ligger den gärna på ena sidan.

Och jag tror inte att det har ett skit med fodret att göra. :rofl:

bara en liten fundering.... är elit hästarna ojämt musklade ;) där ligger ju manen åt ett håll på majoriteten. undantaget dom med kraftiga virvlar och ponnys med mega bred mankam.

var manen ligger beror iallafall utefter min erfarenhet hur tjock den är, hur mycket virvlar hästen har och hur välskött (ryckt/kammad/nedflätad) manen är.

i mina öron låter även det som en skröna

till T.S. om 90 % av alla hästars njurar skulle "lägga av" efter 3 år på krafft eller pelleterat foder så skulle det inte finnas många hästar kvar ;)

Kan ju tillägga att jag fodrat med Krafft sedan 80 talet. Först på ridskolan, sedan här hemma. Har bara positivt att säga om Kraffts pelleterade foder och hästarna mår bra.

Kan ju tillägga att jag fodrat med Krafft sedan 80 talet. Först på ridskolan, sedan här hemma. Har bara positivt att säga om Kraffts pelleterade foder och hästarna mår bra.

då måste du ha gjort av med måååååånga hästar :idea::rofl:

bara en liten fundering.... är elit hästarna ojämt musklade ;) där ligger ju manen åt ett håll på majoriteten. undantaget dom med kraftiga virvlar och ponnys med mega bred mankam.

var manen ligger beror iallafall utefter min erfarenhet hur tjock den är, hur mycket virvlar hästen har och hur välskött (ryckt/kammad/nedflätad) manen är.

i mina öron låter även det som en skröna

till T.S. om 90 % av alla hästars njurar skulle "lägga av" efter 3 år på krafft eller pelleterat foder så skulle det inte finnas många hästar kvar ;)
berro på hur tjock och lång manen är också.. man kan få håren att böja sig åt ett håll, grejen är mest den att om du absolut inte kan byta mansida från ex höger till vänster att manen bara lägger tillbaka sig trots schamponering och flätning åt vänster så är hästen ojämnt musklad..

Och manens längd...min pålle har för tillfället (alldeles för) lång man och då ligger den så fint åt ett håll men om jag rycker den ligger den åt all möjliga håll...

Krafft och andra foder som är pelleterat är ett super foder om många fodrar eller om man har mycket hästar, eller om man är osäker på vad man igentligen kan ge hästen.
Det är ett enkelt foder och hästarna får i sig många olika beståndsdelar som de behöver äta för att må bra.
Älskar krafft sortiment!!!
Det stora problemet med färdigfoder är att hästarna lätt kan få foderstrupsförstoppning utav det då det är så lätt att äta.

Och detta med manen... har en tävlingshäst som inte klarar av krafft´s pelleterade foder då det innehåller havre och det blir min häst galen av, så hon har aldrig gått på pelleterat foder, och hennes man går inte att få på en sida, den har ett eget liv.
:D

krafft rehab är havrefritt.. :idea:

men annars fungerar ju även andra havrefria foder.. :)

så din häst obducerades av han som avlivade din häst? låter ganska otroligt..

hästar som inte går till livsmedel och inte obduceras av vet mals ihop i kadaverkvarnen utan att öppnas..

däremot kan hästens tarmar vara fulla av sand som följer med när hästen betar där det är kort gräs eller stödfodras med grovfoder ute i hagen..

Nej, han berättade om att han sett det, hur förtäljer inte historien. Min häst obducerades inte.
Men om bindemedlet är melass, är det inte typ socker?

Melass är en biprodukt vid tillverkning av socker. Ser ut som sirap men är inte riktigt lika sött. Melass används även i vissa maträtter till oss människor. Som exempel HP-souce.

Lika mycket hockus pockus som en vän till mej tyckte att jag skulle låta hästen välja vad den behövde äta....
Olika fodersorter erbjöds hästen och det han åt ansågs vara det hästen ansågs vara bra för den.
Själv hade jag halshuggit honom (hästen) om han inte hade börjat tugga på det han faktist fick. Dock fick han inte de för att han behövde utan för att han aldrig gillat något annat.
Dessutom "valde" han mellan två olikak foderleverantörer med lika värden på sitt foder.

oftast faller den ju naturligt/lättare åt ena sidan pga. av virvlar. men att hästen skulle vara ojämt musklad om INTE manen ligger åt båda håll låter i mina öron som en skröna, möjligen påhittad av någon som inte fixat att rycka manen snyggt.

personligen så skulle jag aldrig/har aldrig åka på tävling/träning med en häst där manen stod åt alla håll. jag tycker det ser ovårdat ut.

som en liten parantes så har mitt halvbod manen åt endast ett håll, och kiropraktorn som va ute i ons. berömmde just hur jämt musklad han är.

Senast ändrad av en moderator:

personligen så skulle jag aldrig/har aldrig åka på tävling/träning med en häst där manen stod åt alla håll. jag tycker det ser ovårdat ut.
Med andra ord så är det ganska många hästar som du aldrig skulle kunna tänka dig att köpa för att deras manar inte vill ligga stilla på ena sidan... ;)
Jag skulle säja att det är SÄLLSYNT med hästar vars man ligger stilla på ena sidan. Och detta gäller såväl kortryckta halvblod som långa tjocka shettismanar...

Manen lägger sig som den vill redan när de är föl och det är ytterst sällan detta förändrar sig medan de växer upp. Vissa har alltid manen på ena sidan, de flesta andra har man på bägge sidor, i större elelr mindre utsträckning. Min tvååriga halvblodshingst har nästan exakt lika mkt man på båda sidorna... :D

nu skrev jag inte köpa, utan åka och tävla/träna ;) och jag tycker det ser ovårdat ut.

jag vet att manen sällan vill vara "bara" åt ett håll oavsett ras. men med lite "hjälp" så kan man faktiskt få den att ligga åt ett håll. mitt halvblod hade den första biten (från öronen till mitten av mankammen) liggandes åt ett håll och sista biten ner åt andra hållet när han va bebis. i hans fall beror det på en kraftig virvel, idag räcker det med att tänka på hur man gör när manen rycks för att den inte ska "falla över" igen.

Vill lägga en liten kommentar här, det är inte bara pelleterat foder som kan ge foderstrupsförstoppning. Det finns hästar som fått foderstrupsförstoppning utav hö/gräs oxå.

Tycker att folk verkar hetsa upp sig i onödan om pelleterat foder, oftast är det någon som känner någon som i sin tur har en kompis vars häst råkade ut för detta. Nu säger jag inte att det alltid är så, men väldigt många verkar så rädda för just pelleterat foder just för att de har hört att någons häst fick foderstrupsförstoppning. Vi har haft åtskilliga hästar i 13års tid som ätit just kraft´s foder och som jag tidigar nämnt ingen som fått några problem,( peppar peppar ta i trä) och vi har aldrig blötlagt den heller.

Även om risken är väldigt liten för foderstrupsförstoppning så känns den ju ändå onödig att ta.

Jag blötlägger allt pelletsfoder eftersom jag sett hur mycket vatten det suger åt sig innan det blir "mättat".

Det är upp till var och en om man vill blötlägga eller inte. Vi har aldrig gjort det, vi har aldrig haft problem.

Även om risken är väldigt liten för foderstrupsförstoppning så känns den ju ändå onödig att ta.

Jag blötlägger allt pelletsfoder eftersom jag sett hur mycket vatten det suger åt sig innan det blir "mättat".
har man en vettig fodringsrutin, dvs grovfoder först och 15 min senare kraftfoder så är hästens salivproduktion redan igång och man riskerar inte foderstrupsförstoppning, dessutom har hästen dämpat hungerna litegrann med grovfodret..

blöter man fodret hela tiden och någon sedan ger torrt en enda gång kan man råka ut för foderstrupsförstopning då hästen är van att den aldrig behöver tugga kraftfodret.. så det är kanske något att tänka på också..

nu skrev jag inte köpa, utan åka och tävla/träna ;) och jag tycker det ser ovårdat ut.

jag vet att manen sällan vill vara "bara" åt ett håll oavsett ras. men med lite "hjälp" så kan man faktiskt få den att ligga åt ett håll. mitt halvblod hade den första biten (från öronen till mitten av mankammen) liggandes åt ett håll och sista biten ner åt andra hållet när han va bebis. i hans fall beror det på en kraftig virvel, idag räcker det med att tänka på hur man gör när manen rycks för att den inte ska "falla över" igen.

Vet inte hur många år jag har kämpat med trollmanen min dam. Hon har tjock, tjock man. Även om man sliter med att tunna ut den och rycka den rätt så går det ej att få den på samma sida.
För när jag orkade fläta hennes man så fick jag fläta två rader på hennes mankamm, så kraftig mankamm har hon.
Så det beror helt på hur manen är för att lyckas få den att ligga på en sida.
Har nämligen en annan häst med annan sorts mankamm och där har jag fått manen på samma sida.

Ovårdat eller ej med man över allt... det jag tycker ser ovårdad ut är långa/halv långa manar.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 954
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 469
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 834
Senast: Ceta
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 135
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka