Krafft - pellets= Inte bra?

F

Frejja

Heej,
Min ponny slutade gå på Krafft pellets (och allt annat pellets) när jag fick reda på av en hästtandläkare att det orsakar fel i hästens njurar och efter 3 år på 90 % av alla hästar så funkar dom inte längre...:crazy:

En annan anledning till varför man kan se att pellets inte alls är nå bra är att manen ligger på båda sidorna, den ska egentligen ligga på bara en sida tydligen.

Tänkte att det bara var en sak att veta, komentera gärna vad ni anser om pellets och krafft :)

Sv: Krafft - pellets= Inte bra?

:rofl:
Tänk att de kan hitta på precis VAD som helst och folk tror på det!

Pellets är malet/krossat och ihoppressat annat hästfoder, varför skulle det vara värre än något annat att fodra med?

Jag har haft hästar som haft man på bägge sidorna från födseln ...

Nej, glöm det där, oavsett vad det är för fabrikat på fodret!

Insämmer i garvet:rofl:
Vore det så skulle min ha haft slut på njurarna och varit död och begraven för länge sedan!

VAD är det för hästtandläkare som kommit till sådana "slutsatser"??

HAHAHA

om en bilmekaniker skulle säga att du måste byta kylskåp när han tittar på dina händer, tror du på det hokuspokuset då?

vad är det för något i krafften som skulle ge njurproblem? löjligt..

och att manen ligger på båda sidor är för att hästen är JÄMNT MUSKLAD, dom SKA ha man på båda sidor.. om manen bara ligger åt ett håll så betyder det att hästen är stel i ena sidan.. :smirk:

Jag har hört att bindningsmedlet (om det öht finns ett sådant) i pellets orsakar stopp i tarmarna. När jag skulle avliva min häst för några år sedan så sa han från trotjänaravlivningen att hästarnas tarmar var helt fulla med pellets? Låter som en skröna, men jag har alltid känt mig lite orolig för det här med pellets? Rätt eller fel? Är det någon som har FAKTA och inte hörsägen?

Finns även pellets helt utan bindmedel. Det är de som är lite smuligare.

Jag hoppas att de inte innehåller något annat konstigt. Efter att ha blivit med fånghäst och då tvingats att sätta mig in allt mer har jag börjat inse att man inte kan lita på någon.

så din häst obducerades av han som avlivade din häst? låter ganska otroligt..

hästar som inte går till livsmedel och inte obduceras av vet mals ihop i kadaverkvarnen utan att öppnas..

däremot kan hästens tarmar vara fulla av sand som följer med när hästen betar där det är kort gräs eller stödfodras med grovfoder ute i hagen..

Jag hoppas att de inte innehåller något annat konstigt. Efter att ha blivit med fånghäst och då tvingats att sätta mig in allt mer har jag börjat inse att man inte kan lita på någon.
ja fånghästar är ju krångligare, när de reagerar på foder måste man ju vara jättenoga med vad man fodrar med..

lycka till med hästen iallafall :idea:

Just pelletsen jag tänker på är det många som använder till fånghästar. Men ska erkännas så har jag peppar peppar ta i trä ännu inte behövt fodra fånghästar själv.

lite knapplån
Jag vet inte om det finns många olika sorters pellets. Jag har testat melassfria lusernpellets ej från Krafft.
Jag är fortfarande lite fundersam över dessa pellets.Jag tror jag har frågat här en gång förut, utan att få svar, om de inte måste innehålla något mer än lusern för att bindas ihop. Det känns lite jobbigy med dem överhuvudtaget. Ibland blir det en äcklig sörja när man blöter dem och ibland är det fortfarande hårda klumpar efter en tids blötläggning.

Kan säga att vi har fodrat med kraft´s produkter i ca 13 år och vi har aldrig haft problem med det fodret. Har fodrat unghästar såsom gamla hästar med kraft´s produkter (Från föl till en 28årig valack) och inte någon har haft problem med detta utan fungerat bra på detta.

Tycker att det verkar vara en hokuspokus tandläkare som påstår att kraft´s produkter orsakar njurproblem på 90% av hästarna efter 3 år, vad är det för forskning han grundar det på? Tycker att det luktar skitsnack ur den munnen!

haha ja, det där tror jag inte riktigt på ..

Däremot kan det orsaka foderstrupsförstoppning, så jag tycker det är bättre att blöta upp pelletsen (sväller ju ganska mycket).

Däremot kan det orsaka foderstrupsförstoppning, så jag tycker det är bättre att blöta upp pelletsen (sväller ju ganska mycket).

Vill lägga en liten kommentar här, det är inte bara pelleterat foder som kan ge foderstrupsförstoppning. Det finns hästar som fått foderstrupsförstoppning utav hö/gräs oxå.

Tycker att folk verkar hetsa upp sig i onödan om pelleterat foder, oftast är det någon som känner någon som i sin tur har en kompis vars häst råkade ut för detta. Nu säger jag inte att det alltid är så, men väldigt många verkar så rädda för just pelleterat foder just för att de har hört att någons häst fick foderstrupsförstoppning. Vi har haft åtskilliga hästar i 13års tid som ätit just kraft´s foder och som jag tidigar nämnt ingen som fått några problem,( peppar peppar ta i trä) och vi har aldrig blötlagt den heller.

Oj jag som inte fodrar mina hästar med Kraffts produkter o så har dom ändå manen på bägge sidor. Måste vara nått allvarligt fel på mina hästar. Får nog ringa veterinären:p

Manen ska ju helst ligga på båda sidorn (jämt musklad) men är den lång ligger den gärna på ena sidan.

Och jag tror inte att det har ett skit med fodret att göra. :rofl:

Jag tycker för övrigt att Krafft är ett skitfoder! :crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 954
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 469
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 834
Senast: Ceta
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 135
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka