Jag har tre hästar och dem är väldigt olika, kostar därmed olika också. Vi hyr hela stallet med hagar och en liten (ca 15x20)paddock för 1500 kr/ månad utan att något ingår. Vi kan köpa till in- och utsläpp för 20 kr/ gång (tror jag, inte riktigt säker). Jag tror att det är ovanligt billigt, men stället har sina nackdelar också.
Försäkringen kostar dem i snitt 160 kr/ häst (då inräknat två shettisar), jag tror dock att varmblodet och islandshästen kostar mer. En av hästarna är inte fullförsäkrad, alla i Agria. När vi lämnat ut hästar på foder har vi enbart stått för försäkringen.
En vanlig helskoning här kostar mellan 1100-1300kr. Varmblodet behöver skos om var femte vecka. Dem andra går nu barfota då dem inte tränas särskilt mycket (unghäst och pensionär), verkas runt var åttonde vecka för 350-625kr/ häst. En halvskoning av hovslagaren vi har nu kostar 900kr. Om jag skulle köpa en till häst för träning skulle jag utgå från att den behöver helskos och se det som positivt om det inte behövs.
Höet här kostar mellan 2,5- 4 kr/ kg. Varmblodet äter runt tolv kg, fullblodet runt femton kg, islandshästen vet vi inte än men tror inte mer än 10 kg. Fullblodet stödfodras med lusern, fyra kg och betfor. Varmblodet får en musli, en säck kostar runt 450 kr och håller 20 dagar. Hon får även ett tillskott, 250 kr/ kg och den räcker nog två månader. Islandshästen behöver inget kraftfoder än.
Utrustning är svårt att säga, nu behöver båda mina ridhästar nya sadlar och det kostar gansks mycket. Men annars går det att hålla ganska lågt om man inte vill ha massa saker. Behöver hästen täcken kan det bli en förbrukningsvara, eller så håller de flera år.
Hästen behöver även vaccineras varje år, tror att det blir runt 6-700 kr/ häst. Maskprov behöver även göras, jag skulle räkna på två gånger per år. Jag vet inte vad det kostar, och eventuellt avmaskningsmedel tillkommer.
Jag har säkert missat något men hoppas att du har lite nytta av det här