Kostnader? Hjälp!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare EmzaPemza
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 056
E

EmzaPemza

Jag håller på att räkna på hur mkt det skulle kosta att föda upp ett föl from betäckning till 1års ålder.

Hingsten jag tänker på har en språngkostnad på ca 2000kr och levande föl 6000kr.
Men sen då? hur mycket kostar vetrinäravgifter? vaccinationer? hur mycket mera mat måste man ge? osv osv... Nån som vill dela med sig av sin erfarenhet? :)

Sv: Kostnader? Hjälp!

Står hingsten på semin?

I så fall tillkommer seminavgift (för färsk/ färsk transport) på ca 1500kr, stations avg på ungefär lika mycket. Är det fryst kostar det runt 4000kr

SH avgift tillkommer i vilket fall, den är på 250 eller 300kr.
Dygns avgift tillkommer på mellan 50-120kr beroende på om stoet ska stå uppstallad eller på bete har föl vid sidan eller ej.
Moms tillkommer på allt.

Är ditt sto fullt vaccinerad behöver du inte vaccinera extra. Fölungen ska grundvaccineras efter 6 månaders ålder, det är ju 1 vacc sen nr 2 efter 4-6v och den sista efter 6 månader. Går väl på runt 1500-2000kr totalt beroende på om man gör annat samtidigt.
Sen måste du ju verka fölungen och avmaska.
Vissa ston behöver jätte mycket extra kraft foder för att försörja fölungen också medans andra knappt behöver nåt ökat under varken dräktigheten eller di givningen.

Jag räknar varje föl på ca 25000kr inkl moms fram tills den är född. då räknas ökad foder kostnad för stoet under dräktigheten inte in.

Sedan ska också fölet registeras och ha pass. För det krävs ID-beskrivning, chipmärkning och DNA-analys. Beroende på ID-kontrollanten och ras på blir det någon till några tusenlappar till.

Med andra ord blir det mycket dyrare än man tror, vad man än tror, i stort sett :D

Jag roade mig häromdagen faktiskt med att räkna på vad min fölis kostat fram tills hon var 8 mån (är 8.5 nu). Kalaset landade på 26000kr och då var betäckningen så lätt det bara gick, inga dygn på station eller extra u-ljud utöver de som ingick (16,25,45 och 90 dygn) eller sprutningar.

Kostnaderna är i stort
Tillverkning 14000kr
Stallhyror 3700kr
Vaccin 1250kr
ID +chip 500kr
Pass+DNA 1600kr
Foder 1200kr
Försäkring 2800kr
Hovis 500kr
Maskkoll+ avmaskning 500kr

Stoet har då egentligen inte kostat mig mer än om hon varit i träning, foderbehovet har varit motsvarande tex, så jag har inte lagt på något för hennes räkning sas.

Så lägger man på för fram tills hon är ett så hamnar jag väl i runda slängar på 33-35000kr och då är jag också medveten om att jag kommit billigt undan. :crazy:

Ett genomsnittsföl kostar mellan 30-40 tusen kr, från det att stoet betäcks tills dess att fölet är avvant och kan säljas.
Räkna med stoets uppstallning, foder, försäkring, veterinärundersökningar under 11 månader. Foder ligger på ca 1000 kr i månaden och uppstallningen lika mycket. Sedan säger vi att det är 3 dräktighetsmånader på bete. Varje månad kostar ca 500 kr. Bara detta blir 3*500+8*(1000+1000)=17500 kr...

Till detta kommer själva betäckningen och fölets kostnader till utöver detta.

Så visst är det dyrare än man vill tro....

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 078
Senast: Johanna1988
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 706
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
3 023
Senast: Kilauea
·
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 914
Senast: Kisseninan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka