Kostnader för import från island?

Reykur

Trådstartare
Säg att jag förälskat mig i en fölunge på island, vad skulle man kunna gissa att den totala kostnaden skulle uppgå i för att ha den stående på island några år, och sedan ta hem den? Brukar man betala per månad, år, "termin"? för att ha hästen kvar på island under uppväxten? För jag antar att det är så man gör, om man köper ett föl?

Informera mig!

Sv: Kostnader för import från island?

Det är nog olika från gård till gård.
Jag köpte mitt sto som 1-åring på island och jag betalade per år.
Sen låg frakten hem på ca 9000-10 000, tull & moms låg runt 11 000-12 000.
Så slutkostnaden för hästen blir ganska hög, även om man köper den "billigt"
Väger man fördelar mot nackdelar tror jag att det är bäst att leta i sverige, då kan man se hästen live & man slipper exem.
Jag har tagit hem 3 från island, en har jag sålt, men de jag har hemma hos mig har inte visat tecken på exem (peppar, peppar...)

Jag är egentligen inte ute efter att köpa häst, men jag blev totalt hänförd av ett föl på island. :love: Kärlek vid första ögonkastet skulle man kunna säga. Men jag tror nog att jag får slå tanken ur huvudet, mitt liv passar sig inte för häst och den kostnaden just nu. :( Men drömma måste man få göra.

Men alla får ju inte eksem, tack och lov.
Min import har inget eksem (ännu) varit 4 år i Sverige (5 de sommaren hon togs in i feb.)
jag har varit supernoga med henne och haft täcke/smörjt osv behandlat hene som en eksemhäst altså, fast hon har ju trots allt inte eksem, så det har inte varit lika jobbigt som hon haft det.

MEN, betänk då detta. Efter 7 år uppvisade lite över 70% av importerna eksem en studie, du har hanterat din häst som en eksemhäst men vad sker när du släpper på dessa kriterier?

MEN, betänk då detta. Efter 7 år uppvisade lite över 70% av importerna eksem en studie, du har hanterat din häst som en eksemhäst men vad sker när du släpper på dessa kriterier?

Oj, är det verkligen så höga siffror? Hur många hästar deltog i studien? Hur ser procenten ut på svenskfödda? Är det så illa så är det nog inte värt att importera, när det väl är dags för häst i mitt liv igen kanske jag kan hitta drömhästen i det här landet också.

7 % om jag inte missminner mig. Kan titta på det sen och ev korrigera om inte någon annan hinner före.

I vårt stall så har 100% av gamlingarna eksem (5 st islandsfödda alltså) 1 st har varit 3 år i Sv nu så där är det inte nåt ännu. Av dom svenskfödda så har 1 st troligen eksem efter eksem-mamma. Ingen annan av 20 svenskfödda.
Ingen rolig statistik även om det är för få egentligen för att få ett "giltigt" värde.

Lite knapplån, men hur ser det ut för hästar som importeras som mycket små föl? Mitt sto är 8 år i år, kom till Sverige som 2 månaders - ska jag vara orolig? Har inte visat klitendenser varken hos mig eller tidigare ägare

En äldre islänning på snart 20 år i mitt stall blev importerad som 4-5 åring, idag lider han av grov exem. Han kliar upp stora sår i huvudet, och hela hans man är i princip borta trots behandlingar med eksem-täcke och olika salvor. Sommaren är inte den bästa tiden på året för hans del.

Lite knapplån, men hur ser det ut för hästar som importeras som mycket små föl? Mitt sto är 8 år i år, kom till Sverige som 2 månaders - ska jag vara orolig? Har inte visat klitendenser varken hos mig eller tidigare ägare

Vet inte om det finns någon statistik för detta, så unga hästar som tas in.

Men väninans häst kom in som 1 åring och hon har varit täckad sedan runt 2 års ålder....

Enligt säljaren kliar hon sig inte men gick då i trädfri hage, med täcke och togs oftast in på natten......
dock syntes att hon var lite skavd på sina ställen.....

Här hos oss, mycket knottrikt, så kliar hon sig om hon inte har täcke, hon behöver rejäl huva oxå annars kliar hon pannluggen och övredelen av manen.

Hon kliar såpass att det blir sårigt, skorpor och manen skavs av.
Hon kalrar sig inte här utan helt täcke och huva.....

Vet inte om det finns någon statistik för detta, så unga hästar som tas in.

Men väninans häst kom in som 1 åring och hon har varit täckad sedan runt 2 års ålder....

Enligt säljaren kliar hon sig inte men gick då i trädfri hage, med täcke och togs oftast in på natten......
dock syntes att hon var lite skavd på sina ställen.....

Här hos oss, mycket knottrikt, så kliar hon sig om hon inte har täcke, hon behöver rejäl huva oxå annars kliar hon pannluggen och övredelen av manen.

Hon kliar såpass att det blir sårigt, skorpor och manen skavs av.
Hon kalrar sig inte här utan helt täcke och huva.....

Den hästen HAR ju tydligen eksem.:crazy:

*KL*

Nu har jag läst på flera olika ställen människor som skriver att deras import inte har eksem, men att de i förebyggande syfte behandlar de som om de hade eksem.

Jag förutsätter att det innebär god utfodring, täcke, uppstallning och insmörjning efter konstens alla regler.

Med andra ord "har" hästen eksem fast det inte har brutit ut...

Helt rätt, och hur kul är det? Och hur jobbigt är det , samma som en eksemhäst. Nä jag undrar jag om det blir nån fler import för mig? Min har haft eksem hela vår tid tillsammans. Jag blir faktiskt riktigt ledsen när jag tänker på det.

Ni har nog faktiskt övertygat mig, det blir ingen islandsimport för mig. Det är inte värt den enorma risken, jag vill inte behöva behandla min framtida häst som sjuk hela vår tid.

Min har aldrig varit täckad eller uppstallad på sommaren och har inte visat klitendenser överhuvudtaget på dom åren sen hon kom 2002.

Ska forska vidare, kanske man inte ens kan vara säker efter 8 år?

Man kan aldrig vara säker!

Min bekantas 9-åriga svenskfödda valack (som bott på samma ställe de senaste tre åren minst) fick exem förra året. Dessutom betydligt besvärligare exem än det islandsfödda stoet på samma ställe.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 047
Senast: lizzie
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 610
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 420
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 747
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar