Sv: Kostnad för stall
Åh vad massa bra info! Jag kommer gärna på studiebesök, vill veta så mycket som möjligt
Min egen tid värderar jag inte särskilt högt i dagsläget för jag tycker det är så roligt
Däremot så kan jag inte erbjuda fullservice pga mitt jobb, men eftersom vi idag har ett kollektivstall som fungerar kanon så tror jag inte att det är några problem.
Jag har blivit totalförälskad i detta lilla stället som jag varit och tittat på och allt som kändes vagt och osäkert har klarnat ett efter ett och det börjar faktiskt se ut som att det är möjligt. Har bokat tid med banken och googlar som en galning för att ta reda på vad allt kostar, gödselplatta, bli av med gödsel, mura ytterväggar, bygga boxar... ja det är ju mycket som ska till.
I dagsläget (fortfarande bara på drömstadiet) så har jag fått ok från markägaren som äger marken runt gården. Det enda han är intresserad av är att kunna ta sig in i skogen och det löste vi direkt genom att spara en väg från grusvägen och in i skogen bakom de blivande hagarna. De var inte ett dugg intresserade av marken i sig. Han var dessutom gammal byggmästare och kunde berätta att det inte fanns några bärande balkar i den blivande stalldelen, så det var "bara" (enligt honom) att mura upp ytterväggarna med lecablock och lägga ett enkelt tak över för isolering, sen slå upp boxar.
Det finns redan en gjuten platta i nästan hela delen, så det behöver inte gjutas så mycket (eller ja, det blir ju ca 80m2 med gödselplatta inräknat så det blir ju en hel del ändå, men det kunde varit värre)
Vad tar ni för stallhyra och vad ingår då? Hur räknar ni med värdeminskning/underhåll och liknande kostnader som inte är så tydliga?
Värdeminskning är en av de få saker jag minns från ekonomistudierna, men jag har ingen aning om hur jag ska räkna i detta fallet för jag har ju ingen aning om hur mycket man får sålt det för en gång i framtiden. Räknar man på att man ska betala av det eller räknar man med att det betalar tillbaka sig självt? Samtidigt så behöver jag ju ta lån om jag ska bygga och då tillkommer ju ränta, ska jag ta med det i beräkningarna?
Jag tycker det är så svårt att veta vad man ska ta med i en hyreskostnad och vad man faktiskt kommer få för kostnader för gården i sig. Eftersom jag är själv och inte är ekonomiskt oberoende
så behöver jag ha stenkoll på vad det faktiskt kommer att kosta så att jag inte plötsligt står där med en gård som kostar det dubbla mot vad jag trodde.
Ang. marken så ingår det en liiiiiten bit mark precis bakom ladugården, en ruta på kanske 30*40 meter. Så i värsta fall finns en liten rasthage som man kan använda i nödfall om man nu skulle bli utan mark och inte får tag på nya hagar direkt.
Enda gången jag hört att det varit problem med arrenderad mark var när marken betades väldigt hårt och inte sköttes ordentligt, då krävde bonden som ägde marken att få plöja upp och låta den vila om den inte sköttes bättre. Vad jag sett så används den fortfarande så det verkade ju inte som att det var någon fara på taket ändå, då sa han ändå till ett halvår i förväg, så det sköttes ju väldigt schysst ändå.
Förresten, har ni gödselplatta eller container? Läste nån gammal tråd att ni hade en container, stämmer det än? Och vad kostar det i så fall?