Men det hamnar ju inte i din ficka? Det kommer ju behövas för att hålla gården och hästutrymmen i någorlunda skick? Eller förväntar du dig att dina inackorderade kommer att vara villiga att lägga ut massa pengar på att köpa in/ersätta saker på din gård som de sen inte kan göra några anspråk på om de flyttar? Det är ju långt mycket mer än bara grep och skottkärra, menar jag. Det är hagstolp och tråd och ett nytt elaggreggat om det gamla går sönder, det är fler sadel- , trängs- och täckeshängare, det är vattenkannor och slangar och packningar som nöts och grimskaft och panikhakar för upphängning, det är krattor och snöskyfflar och tösalt och frostvakt, det är skurborstar och grönsåpa och målarfärg och dammsugare till sadelkammaren, det är vattentunnor och dunkar och bortskyffling av gödselstack... listan kan ju göras oändlig, beroende på stallets förutsättningar. Tror du verkligen att inackorderingar förväntar sig att de ska behöva hosta upp för varje sak som behövs/går sönder/skall ersättas? Tror du att alla kommer vara villiga att gå ihop och betala gemensamt för saker som just den personen faktiskt kanske aldrig nyttjar eller aldrig varit oaktsam med? Eller tror du personen som råkar hålla i dammsugaren när den dör är särskilt pigg på att ersätta den? Och hur ska ni utröna vems häst som egentligen sparkade sönder vattentunnan i hagen?
Oavsett om det är kollektivskött eller helinackorderat så finns det ju alltid en ägare. Jag har stått i helt kollektivskötta stall, jag har stått helinackorderat och nu står jag i ett litet stall med bara tre hästägare, där vi faktiskt har våra egna grepar och sopborstar just för att det inte ska bli tjafs. Ibland går vi ihop om det är något "utöver det vanliga" som vi kommer på att vi vill ha till stallet. Men allt som räknas till grund, allt som kan slitas och behöver utbytas, allt som är inventarier, det ansvarar stallvärden för och det har hon tagit höjd för i hyran.
Jag tror du bäddar för ett otroligt riskabelt scenario fullt av missförstånd, konflikter och ouppfyllda förväntningar. Om du nu inte är beredd att stå för allt förutom just grepar, det vill säga.