Ägaren av huset såklart? Som hyresvärd tecknar man ingen villaförsäkring.Vem står på villa- och gårdsförsäkringen?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ägaren av huset såklart? Som hyresvärd tecknar man ingen villaförsäkring.Vem står på villa- och gårdsförsäkringen?
Ägaren av huset såklart? Som hyresvärd tecknar man ingen villaförsäkring.
Vem står på villa- och gårdsförsäkringen?
Jag vill så gärna ha huset då jag vill ut på landet. Betalar nu för min hyreslägenhet 8200 + el på mellan 500-900 kr mån.
Så totalt ca 9000 i månaden.
Med huset är det kallhyra 8500. Avlopp/värme/vatten ca 600 kr i mån (högt räknat) El säger vi ca 2000 kr.
Totalt 11.000
Om jag lyckats hyra ut 2 boplatser vi säger 1000kr box så går de plus minus 0 och blir samma kostnad som jag bor på nu..
Jag tycker det är svårt att jämföra boenden, allt beror på...Jag vill så gärna ha huset då jag vill ut på landet. Betalar nu för min hyreslägenhet 8200 + el på mellan 500-900 kr mån.
Så totalt ca 9000 i månaden.
Med huset är det kallhyra 8500. Avlopp/värme/vatten ca 600 kr i mån (högt räknat) El säger vi ca 2000 kr.
Totalt 11.000
Om jag lyckats hyra ut 2 boplatser vi säger 1000kr box så går de plus minus 0 och blir samma kostnad som jag bor på nu..
Jag utgår från att du menar hyresgäst ;-).Ägaren av huset såklart? Som hyresvärd tecknar man ingen villaförsäkring.
Vi har ett hus på knappt 70 kvm + ett litet stall. I november förbrukade vi nästan 900 kWh. Kostnad ca 2500 kr. Luftvärmepump, tre element igång inomhus + ett i ett "extra-rum" i stallet där katten bor (håller ca 13 grader), och hushållsel samt belysning i stallet. Hittills i december har vi förbrukat drygt 1300 kWh, med ÄNNU dyrare elpris lär elräkningen för december inte bli kul alls..... Bor på gränsen mellan Skåne och Småland.Jag tycker det är svårt att jämföra boenden, allt beror på...
Men ska jag jämföra lite kostnader så hyr jag ett hus idag på strax över 100 kvm. Uppvärmning luftvärmepump och el-element (från typ 80talet) plus 2 extra element (el). Bor i skåne. Novembers elräkning inkl värme och hushållsel låg på strax över 2000 kr, så högt har det aldrig varit innan. Jag bävar för december för det lär vara mer...mycket mer...
Jag betalar för vattenförbrukning runt 1000 kr för 2-3 månader, sophämtning runt 800 (vet ej tidsspannet men kanske per kvartal?).
Ägaren har villaförsäkring, jag har hemförsäkring. Men egentligen kvittar ju mina utgifter för jag bor ju inte i "ditt" hus.
Kan inte ens kolla vad jag har förbrukat då min hyresvärd står på el-kontraktetVi har ett hus på knappt 70 kvm + ett litet stall. I november förbrukade vi nästan 900 kWh. Kostnad ca 2500 kr. Luftvärmepump, tre element igång inomhus + ett i ett "extra-rum" i stallet där katten bor (håller ca 13 grader), och hushållsel samt belysning i stallet. Hittills i december har vi förbrukat drygt 1300 kWh, med ÄNNU dyrare elpris lär elräkningen för december inte bli kul alls..... Bor på gränsen mellan Skåne och Småland.
Åh, jobbigt.... Usch, ja, jag ser stapeln växa dag för dag..... Hittills i år har annars februari varit värst, förbrukningsmässigt, men december blir mer OCH ett mycket högre elpris. INTE skoj alls!Kan inte ens kolla vad jag har förbrukat då min hyresvärd står på el-kontraktet
Ja, just det. Kostnad för elstaket plus uppvärmd vattenbalja glömde jag i min uppräkning!man vill gärna ha ström i staketen till hästarna även såna dagar när solpaneler inte räcker för att driva stängselaggregatet.
Kamin är riktigt bra. Vi har också en kamin men eldar för tillfället inte i den eftersom skorstenen behöver putsas om och även kaminen i sig ska bytas från en gjutjärn till en täljsten så småningom. Dessvärre så valde man någon gång i tiden att sätta hela murstocken utanpå huset, så det går inte att dra nytta av värmen i murstoken för att värma huset i någon större utsträckning, vilket är helt idiotiskt. Det är nästan så jag överväger att få murstocken avpolletterad och göra en helt ny kanaldragning inne i huset istället med ny skorsten upp genom taket...Ja, just det. Kostnad för elstaket plus uppvärmd vattenbalja glömde jag i min uppräkning!
Vi lyckas ändå hålla ner vår förbrukning en hel del med att elda i kamin, tack och lov, annars hade det varit ännu värre....
Eller så är det den som äger stallet.Vem betalar för renovering, el, skötsel av stallet osv? För mig blir det logiskt att det är den som hyr ut stallet, det vill säga du. Då blir det ingen vinst där.
Eller så är det den som äger stallet.
Det nöts ju lika mycket av förstahandshyresgästens hästar som av andrahandshyresgästers hästar.
Den som äger och hyr ut från första början får ju inkomsterna.Har läst igenom hela tråden och kan inte hitta att ts ska ha egna hästar, utan hittar bara att hon funderar på att hyra ut alla boxar. Så för mig är det mer rimligt att den som får inkomsterna också får utgifterna, såvida det inte redan är inbakat i hyran vill säga. Det vet jag ju å andra sidan inte.
Den som äger och hyr ut från första början får ju inkomsterna.