Kosta att vara Skötare/medryttare??

P

Pony_lover

Hejhopp! Jag har en fråga..
Jo, alltså om jag blir medryttare/skötare på en häst, sköter om den, rider den, och andra hästsysslor några dagar i veckan.

MEN, kan någon berätta för mig varför det ska kosta att vara skötare?
En del tal betalt, men varför? Det är ju endå jag som gör jobbet?

Det är ju nästan som att du låter mig tvätta din bil, och jag ska betala för att tvätta den?
Eller är det bara jag som inte förstår?? Är det ngn som kan berätta varför vissa tar betalt? Är det för någon slags säkerhet eller nått??
OTROLIGT TACKSAM för svar!!!! :D / Pony_lover

Sv: Kosta att vara Skötare/medryttare??

here we go again....sök inom forumet så hittar du MASSVIS med diskussioner ang detta.
Jag anser att min medryttare får betala eftersom hon har min häst som sin egen, även om HON rider så kostar han mig pengar varje månad. Skor, mat, stallplats osv osv.

Det där med att man ska (eller ska och ska, de flesta tar betalt) betala för att vara medryttare ligger nog mycket i tror jag att det är ett "privilegium" att man får komma ut och rida på någon annans häst och hålla på med den. Ungefär lite som på ridskola (fast på en annan nivå) dvs du betalar för att få rida, betalar för att få möjligheten att pyssla om, sköta och rida en häst några gånger i veckan.

Du betalar för att hålla på med din hobby sas.

Och som Linzan sa, en häst är inte gratis att ha, och om du ska rida och sköta hästen som din egen i princip, några gånger i veckan är det inte mer än rättvist att man bidrar med en slant, annars står ägaren där med 100% av kostnaden, men kanske bara 75% av hästen sas iom att du har hand om den resterande tid.

Senast ändrad:

Det är inte precis gratis att ha häst;)
Det kostar om man ska rida och hålla på med hästar så är det bara, jag förstår inte varför en medryttare skulle slippa betala för h"n hjälper till med mockning och fylla hö. H"n får rida och göra de som h"n älskar, förstår inte riktigt detta tjöt faktiskt.

Sköta (ingen ridning) häst bör vara gratis. Det är det helt upp till ägaren om man vill ta betalt tycker jag. Vill man inte betala får man helt enkelt leta efter någon som är beredd att sponsra ens dyra hobby. Att klaga på att någon vill ha betalt är löjligt. Däremot har jag extremt svårt att förstå folk som tar betalt för någon som åker ut en eller ett par dagar i veckan, sköter om alla sysslor och bara får skritta hästen i skogen. Betalar man borde man även ha vissa rättigheter.

//acca som är lycklig betalande medryttare på världens bästa häst

Senast ändrad av en moderator:

Det är ju nästan som att du låter mig tvätta din bil, och jag ska betala för att tvätta den?

Jag tycker den liknelsen blir lite fel, de flesta medryttar tar inte bara hand om hästen, typ mocka och så, utan brukar få rida och pyssla med hästen också, eller hur?

Så man kan vända på det och säga att om man inte bidrar med en slant när man är medryttare är som att låna någons bil och inte betala för det. ;)

Sen är det upp till hästägaren och bestämma vad som känns bra, en del tycker att utbytet av tjänster är nog och en del vill ha en slant iställe.
Att ha häst är dyrt, så om du inte har råd at ha en egen häst, varför ska någon annan betala in hobby åt dig?

Jag har en kompis som rider min häst emellanåt, hon betalar inget för det. Istället tar hon hand om min häst när jag åker bort och hjälper mig och utbilda henne, så vi byter tjänster och det fungerar bra för oss.

Och som andra sagt finns det trådar i mängd om det här ämnet, ägarna vill i regel ha ersättning och medryttarna tycker det räcker at de avlastar ägaren.
Det kommer nog inte att ändras.

Kram, Maya

Jo, alltså om jag blir medryttare/skötare på en häst, sköter om den, rider den, och andra hästsysslor några dagar i veckan.

Eller är det bara jag som inte förstår?? Är det ngn som kan berätta varför vissa tar betalt? Är det för någon slags säkerhet eller nått??

Okey, du får låna, sköta och rida min häst gratis. Men du får då köpa komplett utrustning, splitter ny inpassad efter min hästs behov, alltså du får ta ut sadelprovare och allt ska sitta tipp topp när du rider och sköter min häst. Mina privata saker som är anpassade efter min häst är inlåsta. Dessutom får du själv köpa in det foder som går åt, de dagar du rider och sköter min häst, analyserat grovfoder och i övrigt foder anpassat efter min häst. Och vid minsta skada som inträffar på häst, stall eller hage de dagar DU sköter och rider min häst ska du ersätta.

De dagar jag rider och sköter min häst, ansvarar jag för ovanstående.

Fair enough?

För hur du kan jämföra att enbart tvätta en bil gratis, med att sköta och RIDA någon annans häst är för mig helt oförstående. Hade du jämfört med att tvätta och LÅNA bilen förstår jag. Men jag lånar inte ut min bil om jag inte får tillbaka den tankad motsvarande den bensin som fanns i när den lånades och får jag den tvättad, så är det en bonus och ingenting jag begär. Och därmed, skulle jag inte låna ut min häst gratis till någon som vill både sköta och rida min häst, utan att få en slant som täcker en del av månadskostnaden för den.

Skillnad är om jag bara skulle ha någon som SKÖTTE hästen och kanske gick ut på promenader vid hand, tömkörde eller longerade i erforderlig form kortare stunder på bana, någon gång ibland. Det skulle jag inte ta betalt för.

Och som sagt, det finns redan hundratals trådar i detta ämne i detta forum om att betala eller inte betala som medryttare.

Mvh

IngelaH

Senast ändrad:

Du menar att du hjälper till fast du egentligen inte vill utan bara för att vara snäll mot ägaren? Att du inte får ut någonting av det?

Att du använder hästen och sliter på hästens utrustning, får rida (oftast) betydligt billigare än vad du får göra på en ridskola etc spelar ingen roll?

Varför ska ägare sponsra andra med egna hästar, det kommer jag aldrig förstå. Det är dyrt med hästar. Allt med hästar är dyrt.

Däremot när det gäller skötare, sånna som bara borstar och ryktar osv, dom får gärna göra det gratis för mig. Men ska hästen tas ut och användas på något sätt regelbundet så får folk betala för det. Sen har folk en tendens till att inte vara lika seriösa om dom inte behöver betala.

Senast ändrad av en moderator:

Tja var och en gör som den vill, var så god och leta upp en häst som är gratis att rida så blir alla nöjda och belåtna.

Fast om du tycker det är lika kul att tvätta bilar som och rida så kan du säkert få betalt för din hobby. Sätt in en annons på blocket om att du handtvättar bilar för en liten peng.

Jag har aldrig hört talas om någon som tagit betalt av en skötare (alltså en som pysslar om hästen utan att få rida).

Däremot tycker jag att det är självklart att man kan ta betalt av en medryttare. Varför ska jag låta någon annan rida gratis på min häst när jag själv betalar över hundra kronor om dagen för det PLUS att jag mockar och borstar.

Tycker man att det är så jobbigt att mocka och borsta att man måste få rida gratis så kanske man ska skaffa en annan hobby.

Kl.

Haha, jag tror att sådana här trådar startas för att liva upp diskussionen på forumet - tom. erfarna moderatorer lockas (låter sig luras) att haka på.

Jag vet själv inte riktigt. Jag har ställt upp för många hästägare genom åren och inte betalt. Det gör jag inte nu heller. Ingen har tyckt det har vart nödvändigt eftersom jag har gett dem en stor avlastning.

Den här diskussionen kommer nog aldrig få några bra svar. Men personligen skulle jag aldrig betala för att vara medryttare på en häst (och har så aldrig gjort) OM det inte möjligtvis var en väldigt duktig läromästare. Det har dock aldrig varit fallet. I de flesta fall gör man ju en tjänst för ägaren. Ja, man sliter på sadeln och utrustning och ja hästen kan skada sig. Och givetvis hade jag då betalat en ersättning. Men om jag skall dit i ur och skur, mocka, aktivera och utbilda så har jag ingen lust att betala för det.

Själv kommer jag aldrig ta betalt för att någon skall rida på min häst. Är jag orolig för en högre skadefrekvens och slitning på min utrustning så hade jag bara valt en annan medryttare som är nogrannare!

Kl.

Haha, jag tror att sådana här trådar startas för att liva upp diskussionen på forumet - tom. erfarna moderatorer lockas (låter sig luras) att haka på.

:D

Jag erkänner glatt att jag går igång, hästägare om jag är. :o

Alla lösningar förekommer, betala och/eller utbyte av tjänster, men att det viktigaste att komma ihåg att det inte är så lätt som antingen eller och att beslutet ligger naturligtvis hos den som äger hästen, är man inte nöjd med det så får man leta vidare eller skaffa sig en egen häst.

Kram, Maya

Den här diskussionen kommer nog aldrig få några bra svar. Men personligen skulle jag aldrig betala för att vara medryttare på en häst (och har så aldrig gjort) OM det inte möjligtvis var en väldigt duktig läromästare. Det har dock aldrig varit fallet. I de flesta fall gör man ju en tjänst för ägaren. Ja, man sliter på sadeln och utrustning och ja hästen kan skada sig. Och givetvis hade jag då betalat en ersättning. Men om jag skall dit i ur och skur, mocka, aktivera och utbilda så har jag ingen lust att betala för det.

Själv kommer jag aldrig ta betalt för att någon skall rida på min häst. Är jag orolig för en högre skadefrekvens och slitning på min utrustning så hade jag bara valt en annan medryttare som är nogrannare!

Ursäkta, självklart om du är utbildad hästskötare och beridare och har F-skatt och erforderliga försäkringar för din verksamhet, då skulle jag givetvis inte ta betalt för att du sköter och rider min häst, utan snarare betala för din hjälp. :bow: Men då är det ju inte en sköthäst/medryttarhäst du söker, utan ett jobb och det är en annan sak.

Men i övrigt har jag skött och sköter utbildningen av min häst själv. Vill du utbilda en häst, så skulle jag tro att du skulle få köpa dig en egen häst. För som hästägare vill man själv ansvara för utbildningen av sin häst, eller skicka den till utvald utbildare.

Mvh

IngelaH

Om du bara tvättar min bil ska du så klart inte betala. Men om du även ska köra den och låta mig betala parkering, bränsle och försäkring så får du betala.
Jag har aldrig hört om någon som tagit betalt för att låta någon sköta stallsysslor. Däremot vet jag dom som betalat för att få hjälp med mockning borstning och dyl.

Då är nog inte det där med hästägande något för dig!

I övrigt håller jag med Ingela H. :bow:

Men så kan man väl inte säga? Det handlar inte alltid om att rida gratis, och då få komma ut i skogen på långturer, hoppträna för en duktig instruktör eller förbättra sina tävlingsresultat. Ibland handlar det om att max skritta 30 min i skogen, ingen ridning på ridbanan, ibland ingen ridning alls eller endast promenad för hand. Kanske ta hand om en 2-åring eller halt häst. Det är inget jag skulle betala för att göra!

Bara för att jag inte vill skritta någon häst i skogen i 30 minuter OCH betala för det, är inte hästägandet något för mig då?

För min del har det aldrig varit "fri gratis ridning" utan hårt arbete och jag har ställt upp många gånger för hästägare, även fast jag inte kunnat. Aldrig att jag hade betalat för att ställa upp så mycket!

Men får man bara ta hand om en 2-åring, skritta 30 minuter eller promenerar med hästen så är men per definition knappast medryttare utan skötare. Det är få om någon som anser att man ska behöva betala för att sköta om hästar.

Den som inte är beredd att ta motgångar och ta hand om hästen när det är dåligt väder bör nog inte skaffa signen egen häst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har varit medryttare på en 20 årig valack i snart 3 månader. Har fungerat jätte bra och hästen har alltid varit lite småtjurig...
Svar
9
· Visningar
1 351
Senast: WBanna
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 383
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade några gamla anteckningar som jag skrev för 7-8 år sedan: “Jag önskar att jag kunde få en injektion med livslust som varade...
Svar
0
· Visningar
1 445
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 964
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10