Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Bara för att jag inte vill skritta någon häst i skogen i 30 minuter OCH betala för det, är inte hästägandet något för mig då?
QUOTE]
Jag tänker så här runt ovanstående mening, att har man häst, får man räkna med att det är just det man betalar för ibland.
Att ens häst kommer säkert inte bara en enstaka gång bli sjuk, skadad och eller halt och då får man vara glad att man ens kan skritta ut en sväng i skogen.
Naturligtvis behöver man inte som hästägare betala för en häst som inte går att använda fullt ut, du kan låna ut den på foder, sälja, avliva den istället.
Hästen kostar fortfarande pengar oavsätt vad den klarar av och om hästägaren vill ha betalt och du inte vill betala, så är det som det är.
Ingen kan tvinga dig att betala och jag tycker fortfarande att det inte är fel av hästägaren att vilja ha någon form ersättning.
Sen vad som är en rimlig ersättning beror på flera saker tex vad det är för häst, vad den kan, var stallet ligger, hur ofta medryttaren kommer vara i staller osv...
Och ibland kan man lösa det med utbyte av tjänster istället.
Det är så vi har löst det, jag och tjejen som rider min häst emellanåt.
Hennes häst är skadad och hon blir så ridsugen ibland, eftersomvi har hästarna ihop och hon passar dem när jag åker bort, så tycker jag det är ett bra byte att hon rider min häst ibland.
Jag har valt att behålla min inte fullt användbara häst, under många år gick hon inte att rida på och då kostade hon mig minst lika mycket om inte mer än om hon varit fullt ridbar.
Att ha häst är dyrt och om andra ska dra fördel av att jag betalat för min dyra hobby och låna på min häst så är det inte så konstigt att jag vill ha någon form av ersättning för det?
Kram, Maya
Men får man bara ta hand om en 2-åring, skritta 30 minuter eller promenerar med hästen så är men per definition knappast medryttare utan skötare. Det är få om någon som anser att man ska behöva betala för att sköta om hästar.
Den som inte är beredd att ta motgångar och ta hand om hästen när det är dåligt väder bör nog inte skaffa signen egen häst.
*knapp lån*
Jag skulle skämmas över att ta betalt för att någon hjälper mej med min häst! Jag skulle hellre betala för att få hjälp.
Förstår inte detta med att skaffa häst, men inte ha råd med den, då ska en medryttare betala för att JAG ska ha råd att ha kvar hästen
Helt sjukt! Jag kan väl inte basera mitt hästägande på att någon är så dum att dom betalar mej för att hjälpa mej????
* Jenny *
Jag tycker att både mockningen och stallskötseln är rolig, jag gillar allt som kommer med hästen. Tycker man bara om att rida så är man antagligen inte hästägartypen.
Lobelia; Var och en gör som den vill men det fördomsfulla och okunniga inlägg känns osmakligt [/QUOTE skrev:???????????????
Hoppsan!
Här fick jag visst inte skriva vad jag ville....
Jag har häst sedan länge, Skulle önska mej en medryttare, men inte för att den skulle betala. Utan för att kunna vara lite fri att åka bort någon enstaka gång.
Då skulle jAG betala för hjälpen.
Vidhåller ändå att jag tycker att det är sjukt att den som ev. hjälper mej skulle betala för att få GE mej den hjälpen.
* Jenny *
Om någon vill rida mitt gamla välutbildade sto den dag hon lämnat avelsboxen och satts igång igen för att lära sig av henne, på tid som jag kunde ridit själv så vill jag ha betalt. Får jag hjälp då jag behöver avlastning vill jag inte ha betalt, men då bestämmer också jag hur hon ska ridas.
Hade jag själv inte haft häst skulle jag gärna luffat ut i skogen två dagar i veckan och hade inte betalat om jag inte fått rida som jag vill. Hade jag däremot velat utveckla min ridning på en välutbildad häst hade jag självklart betalt.
???????????????
Hoppsan!
Här fick jag visst inte skriva vad jag ville....
Jag har häst sedan länge, Skulle önska mej en medryttare, men inte för att den skulle betala. Utan för att kunna vara lite fri att åka bort någon enstaka gång.
Då skulle jAG betala för hjälpen.
Vidhåller ändå att jag tycker att det är sjukt att den som ev. hjälper mej skulle betala för att få GE mej den hjälpen.
* Jenny *
Jag är hästägare, och jag tycker inte att det är roligt att mocka
Däremot tycker jag att det är så himla värt det för allt annat man får av hästen. Han ger mig så himla mycket, han bär runt på mig för min skull, han uppskattar mig och då är det minsta jag kan göra att städa åt honom. Jag vet inte om jag är en dålig hästägare för det.. men min häst verkar må bra och jag likaså