Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Håller med dig, i många fall är det nog så att de som har/är medryttare egentligen har/är halvfodervärdar.
Skall man betala för att bruka hästen som sin egen delar av veckan torde ju den korrekta benämningen egentligen vara halvfodervärd och inte medryttare, eller ? Det är åtminstone min åsikt.
Hej!
Fast jag tycker det skiljer i både ansvar och kostnader för en delfodervärd jämfört med en medryttare.
En medryttare i mitt område betalar kanske 500-1000 kr. Hästen kostar minst 3500/månad (och då står man billigt). En vanlig deal är att medis betalar halva skoningen (då blir det ca 600/månad).
Skulle jag ha en delfodervärd skulle den få göra precis vad den ville, men då skulle den också få betala för slitage på utrustning, sin del av skoningen, rätt del av stallhyra och foder samt eventuella veterinärkostnader.
En medryttare kan oftast välja att dra på dagen när hästen blir halt, en delfodervärd sitter förhoppingsvis fast med ett kontrakt över något längre tid och har klart med ansvar.
/Lavinia, som skulle behöva ta betalt av medisen men hellre har henne kvar än behöver leta efter ytterligare en ny..
Så det är som sagt, en stor anledning för mig att OM jag någonsin skulle skaffa medis, skulle jag ta betalt, just för den anledning att då har jag rätt att STÄLLA KRAV på att hästen tas om hand, även om den blir sjuk eller skadad på grund av skötare/medryttare.
Det var tråkigt att höra men hur skulle betalningen kunna medverka till att det är krav på att ta hand om hästen om den blir sjuk/skadad? Snarare är det väl så att en medryttare som betalar kan ställa mer krav generellt sett.
Det var tråkigt att höra men hur skulle betalningen kunna medverka till att det är krav på att ta hand om hästen om den blir sjuk/skadad? Snarare är det väl så att en medryttare som betalar kan ställa mer krav generellt sett.
Fast vad gör du om din betalande medryttare, säger upp sig med omedelbar verkan och slutar betala? Eller på annat sätt bryter mot kontraktet?Det jag menar är att då kan "jag" som hästägare och "du" som medryttare, ställa krav på varandra, via det skriftliga kontrakt som då givetvis gemensamt ska utformas utifrån varandras önskemål. Just för att både "jag" som hästägare och "du" som medryttare, ska kunna vara överens om vilka uppgifter du som medryttare har, samt vad du som medryttare har för rättigheter, gratis träning, gratis transport, tävla om så önskas, och övriga frågetecken som kan uppstå.
Inget annat, om du läste det så. Jag vet, att jag anses som väldigt otydlig i mina "memoarer".
Hästskötare blir oftast mer som det "faller sig", utan något mer än "svag muntlig" överenskommelse och då finns det tyvärr några få, som inte tar sitt ansvar på allvar.
Muntligt avtal gäller vad det än gäller, men tyvärr är det en del som inte förstår allvaret i det heller.
Mvh
IngelaH
Ursäkta, självklart om du är utbildad hästskötare och beridare och har F-skatt och erforderliga försäkringar för din verksamhet, då skulle jag givetvis inte ta betalt för att du sköter och rider min häst, utan snarare betala för din hjälp. Men då är det ju inte en sköthäst/medryttarhäst du söker, utan ett jobb och det är en annan sak.
Men i övrigt har jag skött och sköter utbildningen av min häst själv. Vill du utbilda en häst, så skulle jag tro att du skulle få köpa dig en egen häst. För som hästägare vill man själv ansvara för utbildningen av sin häst, eller skicka den till utvald utbildare.
Mvh
IngelaH
Då är nog inte det där med hästägande något för dig!
I övrigt håller jag med Ingela H.
Var det där verkligen riktat till mig...? Tror inte jag "klagat" på att det kostar pengar att vara medryttare... har för övrigt en egen häst...
Dessutom är det väl fullt lagligt att fortsätta diskutera så länge tråden är igång eller...?