Kort på era körhästar!

Sv: Kort på era körhästar!

Vilka fina bilder och hästar!
Och vad mysigt att vara ute och köra tillsammans.!
 
Sv: Kort på era körhästar!

vad skoj med fler rigel Jo hästar
har själv ett 5 årigt sto efter honom
hon är inkörd
har inte kört henne själv ännu
tömkör och skall ta ner min rockard snart
jättefin häst du har
lycka till :)
 
Sv: Kort på era körhästar!

Rätt så spännande korsning va?! :)

Flera från i lördags:
florie.jpg


floraigen.jpg


Från provkörningen:
flora02.jpg


flora03.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Kort på era körhästar!

Hejsan!

Lite pinsamt kanske men jag har gjort dom själv! :D
Fick en longerlina av grannen som jag blekte (i klorin) och sen färgade (lila :love: )!
Det blev oönskat resultat då jag hellre vill ha starkare lila färg (liknande vagnen) så jag får se hur jag gör! :D

Mvh Lisa
 
Sv: Kort på era körhästar!

*låna*

våran körhäst, vbl travare

önskar vi hade bättre utrustning så man skulle kunna köra dressyr... men det är ju de där med pengar. Han skulle nog passa ypperligt till sån där maraton/terräng körning då han ÄLSKAR att dra vagnen i skogen och säker på foten.

flytt03.jpg


ute på tur
 
Sv: Kort på era körhästar!

Jättefina hästar! Örnen tyckte jag såg väldigt tjusig ut!
 
Sv: Kort på era körhästar!

e. Rigel Jo u: Dansina (tror jag)
Han har så trevliga rörelser och bra kroppsform tycker jag. Men det ska tydligen vara nåt från pappsen!
 
Sv: Kort på era körhästar!

Har en körhäst som jag dock inte kör med, däremot kan jag visa bilder på hans pappa och morfars far :)
Pappa:

immigranttuig.jpg


Morfars far (hittar tyvärr ingen bild på morfar Heineke!!)
Waterman-2.jpg


Finns det någon som har bild på Heineke, som tyvärr bor i Trapalanda, så pm:a gärna mig!!
 
Sv: Kort på era körhästar!

Usch, ser hemskt ut, stuptygel och overkade hovar... Konstig sport folk håller på med i andra länder.

/jenny
 
Sv: Kort på era körhästar!

Vilka hästar :love:

Skulle varit spännande att se din..för han är en korsning om jag inte minns fel..vi pratade om höga benlyft i en annan tråd :D

Overkade?? Hovarna har den formen just för att bl a "få fram" de höga benlyften...så det ligger mycket arbeta bakom och inte lathet.. :confused:
 
Senast ändrad:
Sv: Kort på era körhästar!

Ja, han är ju det! Korsning alltså :) och jag önskar att jag hade en filmsekvens att visa när han travar i hagen.. han är en otrolig syn :love: (nä, jag är inte alls partisk :angel: )

Vad gäller hovarna så tror jag inte heller att det är lathet.. inte när dessa två hästar är i "top of the league" när det gäller körhästar.. (OBS! vad jag vet i alla fall, jag kan mycket väl ha fel) Men min fundering är vad stuptygel är!?
 
Sv: Kort på era körhästar!

med overkade menade jag just medveten manipulering av hovvården. Förekommer inom hackney, saddlebred och morgan.

stuptygel tvingar hästen att hålla huvudet högt. ser fint ut, känns säkert hemskt för en häst.

/j
 
Sv: Kort på era körhästar!

snigelfarmor skrev:
med overkade menade jag just medveten manipulering av hovvården. Förekommer inom hackney, saddlebred och morgan.

stuptygel tvingar hästen att hålla huvudet högt. ser fint ut, känns säkert hemskt för en häst.

/j
(Läs med "snälla ögon" vill bara veta hur du resonerar..)

..såsom inspänningstyglar "tvingar" hästens huvud nedåt..!? Är det så du menar? :confused: Manipulering av hovvård förekommer väl inom alla grenar? Travhästen har sin typ av verkning, dressyr sin osv, eller har jag fel? Mao så är det hemskt med samtlig hovvård som ska hjälpa hästen att utföra det arbete den är avlad för att göra? Och det är lika hemskt med de hjälptyglar som finns inom ridsport som de har på bilden på Immigrant (fuxen)?

Anser du att denna manipulering också förekommer hos Gelderlender hästarna som är hästen på bild 2? (jag ser inte själv.. :o )
 
Sv: Kort på era körhästar!

malinsky skrev:
(Läs med "snälla ögon" vill bara veta hur du resonerar..)

..såsom inspänningstyglar "tvingar" hästens huvud nedåt..!? Är det så du menar? :confused: Manipulering av hovvård förekommer väl inom alla grenar? Travhästen har sin typ av verkning, dressyr sin osv, eller har jag fel? Mao så är det hemskt med samtlig hovvård som ska hjälpa hästen att utföra det arbete den är avlad för att göra? Och det är lika hemskt med de hjälptyglar som finns inom ridsport som de har på bilden på Immigrant (fuxen)?

Anser du att denna manipulering också förekommer hos Gelderlender hästarna som är hästen på bild 2? (jag ser inte själv.. :o )

Nja, manipulering av så extrem art som gångartshästar är skadligt för hästen. Läs gärna Hästfocus intressanta artikel i somras om gångartsträning. Nyttigt med insikt i andra länders traditioner.

Hoppahästar vill vi ska ha lite kortare tå, så de kommer upp och iväg snabbt, inget skadligt med det, dressyrhästar kan behålla tån, men för att de ska hålla länge (de är ju på topp efter 10) så kan man inte tänja senor och kotor hur mycket som helst, travet är på gränsen ibland. Skiljer sig väldigt från stall till stall, och såklart mellan hästarna oxå. Man avlar ju mer åt att travarna ska kunna trava naturligt, utan manipulationer med skitlånga tår nu, så den gamla skrönan att travare har långa tår är snart ett minne blott, men jag tycker väl att hovvården på travarna ibland kunde varvas med lite mer hållbarhetstänkande. De skor ju väldigt ofta om, och då är det inte lätt att hålla hoven på den nivån, den egentligen ska vara på, då har man inget att slå i. Men ingen trakt och lång tå, är skadligt. Ingen trakt och kort tå, är mera åt det naturliga hållet, men då slår de ju oftast över i rungande galopp oxå. :)

Förstår inte på vilken hjälptygel du syftar på när du pekar åt Immigrant. Menar du stuptygeln då? Är immigrant din hästs pappa?
Stuptygeln främjar höga benlyft och reslig hållning, den ger även sänkt rygg, dålig kraft i uppförsbackar och såklart någon form av smärta då en häst inte orkar hålla sitt huvud så någon längre stund.

Mao så är det hemskt med samtlig hovvård som ska hjälpa hästen att utföra det arbete den är avlad för att göra?

Att en häst är avlad för en viss uppvisningsform betyder inte att den mår bra av det :) Jag tror ju inte på att en häst med så höga trakter håller någon längre tid, men visst, vi håller ju hästar för vår egen skull så varför inte krama det allra mesta ur dem medans de är friska.
Vet inte hur mycket hovkunskap du har, men har du mer än 3 cm trakt på en standardhäst så har du missat att verka, vissa av gångartshästarna har nästan 10 cm trakt i USA, samt att de även ofta tränas med "hjälpmedel" som bojor runt benen, vikter och andra prylar för att uppnå maximala poäng inne på arenan.

saxar från en intressant artikel: "Grupperna bytte plats efter 1,5 timme. Tränaren pratade en del och hängde på nya grejor så effektiv longeringstid var ca 2 timmar med samma häst. Först visade tränaren hur hur man får hästen att stanna och sedan tillsatte hon en pryl i taget. Först chambong, sedan någon form av inspänningstygel, sedan pessoasele och slutligen vikter (läderboots som innhöll blyvikter och var ganska tunga att hålla i) på alla fyra benen".(Vid demonstrationen för den andra gruppen sattes även på band runt kotlederna med järnringar som slog mot hovarna för att få hästen att lyfta högre). http://user.tninet.se/~qvg453l/artiklar.htm

bild på "träningsmetod"
http://user.tninet.se/~qvg453l/harness_horse2.bmp

bild på extremt höga trakter (hackney)
http://www.hackneysociety.com/thehackney/longtail/markofsuccesF.jpg

Slutligen vet jag absolut inget om just dessa två hästars tränare, jag hoppas att de av naturlighet lyfter så fint på benen, för visst är det vackert med benlyft och lyftade halsar. Min häst är iallafall som snyggast när hon ser en främmande häst, och skall showa lite! Man har bara aldrig kameran där då...

mvh jenny
 
Senast ändrad:
Sv: Kort på era körhästar!

snigelfarmor skrev:
Nja, manipulering av så extrem art som gångartshästar är skadligt för hästen. Läs gärna Hästfocus intressanta artikel i somras om gångartsträning. Nyttigt med insikt i andra länders traditioner.

Det är alltså extremt såsom fuxen är verkad? har inte tillräcklig kunskap för att se detta!

Hoppahästar vill vi ska ha lite kortare tå, så de kommer upp och iväg snabbt, inget skadligt med det, dressyrhästar kan behålla tån, men för att de ska hålla länge (de är ju på topp efter 10) så kan man inte tänja senor och kotor hur mycket som helst, travet är på gränsen ibland. Skiljer sig väldigt från stall till stall, och såklart mellan hästarna oxå. Man avlar ju mer åt att travarna ska kunna trava naturligt, utan manipulationer med skitlånga tår nu, så den gamla skrönan att travare har långa tår är snart ett minne blott, men jag tycker väl att hovvården på travarna ibland kunde varvas med lite mer hållbarhetstänkande. De skor ju väldigt ofta om, och då är det inte lätt att hålla hoven på den nivån, den egentligen ska vara på, då har man inget att slå i. Men ingen trakt och lång tå, är skadligt. Ingen trakt och kort tå, är mera åt det naturliga hållet, men då slår de ju oftast över i rungande galopp oxå. :)

Förstår inte på vilken hjälptygel du syftar på när du pekar åt Immigrant. Menar du stuptygeln då?

Ja, jag ser det som att stuptygel är en hjälptygel såsom tex inspänningstyglar.. graman osv som också tvingar hästen att ha huvud i en speciell position..

Är immigrant din hästs pappa?

Japp! Morfars far (Waterman) på bilden nedanför

Stuptygeln främjar höga benlyft och reslig hållning, den ger även sänkt rygg, dålig kraft i uppförsbackar och såklart någon form av smärta då en häst inte orkar hålla sitt huvud så någon längre stund.


Att en häst är avlad för en viss uppvisningsform betyder inte att den mår bra av det :) Jag tror ju inte på att en häst med så höga trakter håller någon längre tid, men visst, vi håller ju hästar för vår egen skull så varför inte krama det allra mesta ur dem medans de är friska.
Vet inte hur mycket hovkunskap du har, men har du mer än 3 cm trakt på en standardhäst så har du missat att verka, vissa av gångartshästarna har nästan 10 cm trakt i USA, samt att de även ofta tränas med "hjälpmedel" som bojor runt benen, vikter och andra prylar för att uppnå maximala poäng inne på arenan.

saxar från en intressant artikel: "Grupperna bytte plats efter 1,5 timme. Tränaren pratade en del och hängde på nya grejor så effektiv longeringstid var ca 2 timmar med samma häst. Först visade tränaren hur hur man får hästen att stanna och sedan tillsatte hon en pryl i taget. Först chambong, sedan någon form av inspänningstygel, sedan pessoasele och slutligen vikter (läderboots som innhöll blyvikter och var ganska tunga att hålla i) på alla fyra benen".(Vid demonstrationen för den andra gruppen sattes även på band runt kotlederna med järnringar som slog mot hovarna för att få hästen att lyfta högre). http://user.tninet.se/~qvg453l/artiklar.htm

eeek!!

bild på "träningsmetod"
http://user.tninet.se/~qvg453l/harness_horse2.bmp Tror tyvärr att detta är vanligt bland körhästarna i andra länder :(

Slutligen vet jag absolut inget om just dessa två hästars tränare, jag hoppas att de av naturlighet lyfter så fint på benen, för visst är det vackert med benlyft och lyftade halsar. Min häst är iallafall som snyggast när hon ser en främmande häst, och skall showa lite! Man har bara aldrig kameran där då...

Min häst som har ren körhäststam, både på saddlebred och gelderlendersidan har höga knälyft när han travar i hagen, inte lika under ryttare då han inte orkar... galoppen är vääälidigt rund och stor.. dock lite väl stor nu när han som sagt behöver mer muskler. När han dock ser ngt och ska showa så märks hackneyinslaget :angel: , så nog har de mkt benlyft naturligt.

mvh jenny

Problemet med min häst som är avlad för att röra sig på det speciella sättet är vid ridning att få honom att vila på steget och röra sig mer framåt än uppåt, men hey, han har hela livet framför sig :) Det får ta den tid det tar... :)
 
Senast ändrad:
Sv: Kort på era körhästar!

Nej, jag tycker inte fuxen är extremt verkad på något sätt, ser inte så bra.

Varför vill du inte köra din häst...jag hade gärna haft en sån framför mig :) Hade welshponny innan, inte så dumt det heller. Nu har jag en travare, ok steg, men jag har snarare problemet att hon vilar för länge på sitt steg så det blir långt och inte orkar bära upp ryggen.
/jenny
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 534
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 674
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 315
Senast: Imna
·
Hundavel & Ras HejHej! Har funderat på att skaffa en till hund. Både att det vore trevligt med en lugnare hund än den jag redan har... Till och med...
2
Svar
29
· Visningar
3 840
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp