Korsnining arab + halvblod?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cairo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 43
  • Visningar Visningar 6 007
C

Cairo

Jag har träffat flertalet korsningar utav halvblod/arab och alla har bara varit positiva hästar. De har varit lite smäckrare än den vanligaste typen utav halvblod. De har alla rört sig väldigt trevliga och inte någon har varit under 155 cm. Det är jättefina hästar i mina ögon!

Kallas denna korsningen för "Halvblodsarab" eller för "Partbreed Arab"? :confused:

Jag tycker att den borde heta "Halvblodsarab" och att det skulle bli en godkänd ras. Kanonfin korsning! :love:

Sv: Korsnining arab + halvblod?

Det är ingen korsning utan ett renrasigt halvblod!

Alla fullblodsraser har genom åren använts för att förädla den varmblodiga ridhästen och alla fullblodsraser är fortfarande tillåtna av ASVH.

Eftersom fullblod har slutna stamböcker kan du aldrig avla ett fullblod utan en häst kan innehålla 99% fullblod och ändå vara ett renrasigt halvblod.

Senast ändrad:

Min han e korsning ... och i hans bok står det Halvblod :love:

Far : Jannico ox
Mor¨:Emique (SWB) Hästpasset är Avelsföreningen för Svenska varmblodiga Höästen

Men låt oss säga att jag betäcket mitt halvblodssto Wilma med arabhingsten Chagal? Kan jag reg. den som halvblod då i ASVH?

Är inte 100 nu, men tror inte det. Den enda som jag vet som asvh godkänner/är godkänd för halvblods aveln är Elcatero

Avkomman får raskod 04 d v s renrasigt halvblod men grå papper eftersom hingsten inte är godkänd av ASVH.

Ja det går säkert bra ...tror bara det går .. men jag är inte så insatt. . Lycka till

Den jag födde upp har gröna papper, men den är ju efter Elcatero

Klart att den har eftersom pappan inte är godkänd för halvblodsavel;)

Elcatero är den enda arabhingst som är godkänd för halvblodsavel idag.

Senast ändrad:

Har Elcatero någon hemsida och verkar han på semin eller enbart naturligt?

Enbart på naturligt så vitt jag vet. Jag känner inte till någon hemsida, kanske gör shady det eftersom hon använt honom.

Om man "vänder på det " då ????
Gdk halvblodshingst till ett arabsto...?

Jag har en valack e.Samurai ox (SWB 842) u.Zaba 19845 e.Unesco u.Jeanette 6340 e.Polarstern-Largo. Zesam är min egen uppfödning och registrerad med gröna papper hos ASVH. Samurai var en av de arabhingstar som betäckte en hel del ponnyston (främst russ och welsh) samt araber och svenska varmblod (läs halvblod). Med Samurai som licensierad far fick dessa avkommor "fulla" papper.

Min lille grabb (154 cm) som nästa år blir 17 år beter sig fortfarande som en unghäst då och då. Används till promenadridning och lättare motion. Mycket framåt, något tittig precis som närmaste släkten men genomsnäll och en bra täthäst. Jag vet inte hur många unghästar han lotsat genom skogarna här hemma.

Hur har arab/halvblod klarat sig prestationsmässigt om man ser till historien? Tänker då på högre klasser i dressyr och hoppning?

Jag tycker att den borde heta "Halvblodsarab" och att det skulle bli en godkänd ras. Kanonfin korsning! :love:

Arabiskt halvblod är en häst med minst 80 % arabblod. Bara för att förvirra det ytterligare. ;)

Själv skall jag "göra" ett halvblod med arabmamma och halvblodspappa till våren. :banana:

Liknande trådar

Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
13 179
Senast: Ramona
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 066
Gnägg Det kan väl inte bara vara jag som råkat ut för att min häst blivit tagen för att vara en annan ras än vad han (den) egentligen är? :D...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
26 732
Senast: Bobloblaw
·
Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 898
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Sytråden del 4
  • Säkerhetskontroll på hus

Hund, Katt, Andra Djur