Korsning med Morgan-häst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Druvan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 54
  • Visningar Visningar 7 283
Sv: Korsning med Morgan-häst

Därför väljer de rika svenska ryttarna halvblod och de som vill ha en underbar vän och livskamrat väljer morgan, men de kanske inte har tillräckligt mkt pengar att lägga ner på att träna och utbilda sin häst.

Jag är inte rik och jag vill ha en underbar vän och livskamrat, men jag väljer halvblod. Vänner och släkt är inte heller rika, men de gör samma val som mig. I inköp kostar ett halvblod kanske mer än en morgan, men de är lika dyra i foder, hovslagare, veterinär och träningar osv. Jag har inget emot morganer, tycker de är riktigt fina, men jag gillar halvblod och väljer därför denna ras, det har ingenting med pengar att göra. Jag uppfattar ditt inlägg som att vi som väljer halvblod bara gör det för att "visa upp oss", men vi vill också att våra hästar ska vara livskamrater och underbara vänner, så kvittar det vilken ras hästen har.

Thesen skrev:
Och Copper Coin står väl i dina trakter - vad tycker du om honom? Där kan man snacka om allsidig :)

Jo, han är verkligen en riktig allrounder :). Trevliga gångarter men dock ganska ordinär exteriör- det finns mycket snyggare morganhingstar. Han och Sonny ser väldigt lika ut i typen. Att betäcka med Sonny skulle kosta dubbelt så mycket för mig som att betäcka med Copper och det enda man får är en häftig färg (isabell)har jag klokt kommit underfund med :idea: Funderar mycket på Copper- det är en trevlig allroundhingst i bra storlek!

Clintan skrev:
Jag är inte rik och jag vill ha en underbar vän och livskamrat, men jag väljer halvblod. Vänner och släkt är inte heller rika, men de gör samma val som mig. I inköp kostar ett halvblod kanske mer än en morgan, men de är lika dyra i foder, hovslagare, veterinär och träningar osv. Jag har inget emot morganer, tycker de är riktigt fina, men jag gillar halvblod och väljer därför denna ras, det har ingenting med pengar att göra. Jag uppfattar ditt inlägg som att vi som väljer halvblod bara gör det för att "visa upp oss", men vi vill också att våra hästar ska vara livskamrater och underbara vänner, så kvittar det vilken ras hästen har.

Då uppfattar du det fel. Jag har arbetat hos en av Sveriges framgångsrikaste dressyruppfödare i ett flertal år. Hon har även seminstation dit ca 100 hästar kommer per säsong. Av ngn anledning har jag ändå fastnat för Morganhästen. Storlek, temperament och utseende passar mig bättre. Jag menar absolut inte att tala illa om halvblod - de har många kvaliteter utan jag vill mer att folk ska få upp ögonen för andra raser än halvblod. Jag tycker att morganhästen är en fantastisk liten ras, vacker och med ett stort hjärta. Väljer man en morgan så går den genom eld och vatten för en, vilket inte många halvblod gör, tyvärr.

bright_sara skrev:
Jag tycker att morganhästen är en fantastisk liten ras, vacker och med ett stort hjärta. Väljer man en morgan så går den genom eld och vatten för en, vilket inte många halvblod gör, tyvärr.

Precis så är dom! De gör allt för en. Världens härligaste ras! :D

Mvh / Fia

Det är inget fel på rejäla halsar, men den är väldigt lågt ansatt.

Jag vet att detta var en gammal tråd men kunde inte motstå att kommentera.
Varifrån får du att Rainstorm Shadow aka Tank har en lågt ansatt hals? Vet du vad det är om du säger att han har det?

Jo, han är verkligen en riktig allrounder :). Trevliga gångarter men dock ganska ordinär exteriör- det finns mycket snyggare morganhingstar. Han och Sonny ser väldigt lika ut i typen. Att betäcka med Sonny skulle kosta dubbelt så mycket för mig som att betäcka med Copper och det enda man får är en häftig färg (isabell)har jag klokt kommit underfund med :idea: Funderar mycket på Copper- det är en trevlig allroundhingst i bra storlek!

Man få vad man betalar för...
Och om det "enda" man får är en häftig färg genom att betäcka med Sonny är isabell så ska man nog inte avla alls, eller ta reda på vad han nedärver, för det är han ensam om av morganhingstarna med antalet avkommor, läste att han fått över 200 avkommor, där kan man se hur han nedärver och grundligt jämnföra avkommorna, vad ser du vad en hingst som fått 1-5 avkommor? Är det lyckträffar eller fel avelsston som används om han nedärver bra resp dåliga avkommor? Dessutom det viktigaste är ju inte vilken hingst som är snyggast utan vad har mitt sto för bra och dåliga sidor och vad har respektive hingst för bra och dåliga sidor. Man avlar väl ändå för att försöka få en bättre avkomma än sina föräldrar, eller:confused:
Det gäller ju oavsett vilken ras eller om man nu vill korsa.

Vet att Pepino PRE har sina hingstar på semin!
Annelie

Har just sett en fyraåring hbl/PRE som är en ganska kraftig häst med nuvarande mankhöjd runt 158. Mamman 160 och pappan 164.
Egentligen en idealisk ridskolehästtyp, viktbärande men inte så hög/stor så att alla kan rida den. Gångarterna vet jag ingenting om.

Hennes halvsyster, 2 år, är e arabhingst. Hon är lättare men blir nog troligen högre än sin syster om hon fortsätter växa som hittills.

Såg att du gärna hade velat ha Furre. Han är pappa till hbl/PRE korsningen.

Hej Druvan!

Du hade funderingar att betäcka med en Morganhingst, jag har betäckt mitt varmblodssto med Copper Coin valet att betäcka med en Morgan var deras allsidighet och att dessutom Copper har höga poäng på det mesta ringde jag ägarna och åkte på besök när jag var och tittade på honom blev jag såld:love: han hade en underbar utstrålning lung fin och trygg han var bara urläcker om du inte träffat honom tycker jag att du ska göra det vad du än väljer så får du i allafall träffa en snygging.

Hej Druvan!

Du hade funderingar att betäcka med en Morganhingst, jag har betäckt mitt varmblodssto med Copper Coin valet att betäcka med en Morgan var deras allsidighet och att dessutom Copper har höga poäng på det mesta ringde jag ägarna och åkte på besök när jag var och tittade på honom blev jag såld:love: han hade en underbar utstrålning lung fin och trygg han var bara urläcker om du inte träffat honom tycker jag att du ska göra det vad du än väljer så får du i allafall träffa en snygging.

Jag har pratat med en som sa att Copper Coin hade betäckt sex ston förra året och ingen blev dräktig... Hmmm då börjar man fundera på om han är kapabel fortfarande att användas i aveln för det kan väl ändå inte vara fel på samtliga ston:confused:

Jag har pratat med en som sa att Copper Coin hade betäckt sex ston förra året och ingen blev dräktig... Hmmm då börjar man fundera på om han är kapabel fortfarande att användas i aveln för det kan väl ändå inte vara fel på samtliga ston:confused:

Det var 2005. Ifjol betäckte han 5 ston. Vet tyvärr inte resultatet på dessa.

Halvblodsstoet jag från början tänkte betäcka är tyvärr död sedan 1 år tillbaka :cry: :cry:(gammal tråd)

Liknande trådar

Avel Hur stora har era korsningar med halvblod blivit som stora? Har de följt mönstret med ”90% av vuxna storleken vid 1 år”? Eller växer...
Svar
9
· Visningar
877
Senast: Ketrawzc
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 555
Senast: mamman
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Han körde hästen Celeste Bryne till en fjärdeplats i Årjäng. Sedan blev allt svart. Proffstränaren och kusken Morgan Ivarsson, 54...
Svar
0
· Visningar
246
Senast: Gunnar
·
Avel Till sommaren väntar mitt sto föl och har börjat fundera lite på vad det finns för alternativ att registrera avkomman i? Mamman är...
Svar
1
· Visningar
223
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer