Korsning med Morgan-häst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Druvan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 54
  • Visningar Visningar 7 283
Sv: Korsning med Morgan-häst

Med allroundhäst menar iaf jag en häst som både hoppar väl och rör sig bra. Inte en häst som går LC i alla discipliner, dvs en icke-talang...

Vad skulle en morganhäst förädla hos ett halvblod? Araben förädlar utan att ändra gångarterna.

Pallas_Athena skrev:
morganhästen(mamman) fick 23 föl om ja inte missminner mig,efter Alpen Furst,bara en är i livet idag.

23 föl!!!
Stackars mamma :crazy:
Mitt gamla sto fick 13 föl å det tyckte jag var många... hon blev ändå 27 år.

Endel ston är ju enbart avelsston, första fölet kanske kommer när den är 4-5 år. Nu är väl 23 föl rätt många, men varför inte?

Görel skrev:
För att flyta ut ännu mer i tråden (sorry trådskaparen) så var La Sombra helsyster med Desirée som tävlade svår dressyr och blev mamma till hingsten Gaspadin som tävlades på samma nivå:)

tusen tack kommer du på mer är det bara att skriva:)

Vimsan skrev:
23 föl!!!
Stackars mamma :crazy:
Mitt gamla sto fick 13 föl å det tyckte jag var många... hon blev ändå 27 år.

vet inte om det var exakt 23 föl men jag vet att antalet var där ngnstans,hon dog när hennes sista föl endast var 2 månader tror jag det var:( känner ägaren som har han nu:)

Druvan skrev:
Jag är mest ute efter en avkomma som ska bli en lättriden, snygg och trevlig fritidshäst. Mitt halvblodssto är väldigt stor (170 cm) så jag vill få ned storleken ganska rejält, men samtidigt behålla hennes fina resning och rejäla bredd (hon är väldigt viktbärande och tålig). Flyinges halvblodshingstar tilltalar mig inte alls- tror antingen en morgan eller PRE-hingst skulle passa oss bättre :).

Vad har ni för favorit bland morgan-hingstarna? F. Fools Gold är ju himla showig och häftig, men har inga topp-poäng egentligen på gångarter och exteriör. Bara 10 mil från mig finns Lyckänge Copper Coin som verkar trevlig, men Rain Storm Shadow verkar vara den högst bedömda hingsten i Sverige, hm.

Mitt sto med min lillasyster på ryggen:
druva6.jpg

Bland de tre hästarna så säger jag absolut Copper, han är en väldigt fin häst med både gång och hoppförmåga, bra tävlingsinne. F. Fools Gold "aka" Sonny är ju väldigt spektakulär och verkar ha en bra mentalitet. Rain Storm Shadow är jag inte jätteförstjust i pga. hans grova hals.

Gå in på www.tullesbo.com så hittar du Coppers mamma Penny, samt två helbröder vid namn Lyckänge Escudo och Tullesbo Dan Hawkins. Där finns även hingsten SC Island Centavo som jag är mkt förtjust i, men jag vet att han bara betäcker renrasiga morganston i år.

Madick skrev:
Den info jag har om morganhästar kommer både från en morganuppfödare själv, samt avelsrepresentanter från ASRP då jag var involverad i ridponnyaveln. Som med alla raser så finns det självklart variationer, och med allroundhäst, vilken nivå pratar vi om då?

Araben är använd som förädlare i de allra flesta raser. De är ridhästar och avlade för ridning. Vad hade du för problem med det?

Den största anledning till att det i Sverige inte syns några morgan högt upp i klasserna kan till en väldigt stor del bero på att svenskarna under hur många årtionden som helst endast tyckt att halvblod är den enda rasen som räknas. (Visst håller det på att ändras, men varför är det så att halvbloden har sina bruksprov och att de andra rasernas premiering kallas "specialraser" - vadå specialraser? För att de inte är lika kända som vårt gedigna svenska halvblod? - Som förresten består av en mkt liten del rent svenskt blod.) Därför väljer de rika svenska ryttarna halvblod och de som vill ha en underbar vän och livskamrat väljer morgan, men de kanske inte har tillräckligt mkt pengar att lägga ner på att träna och utbilda sin häst. Vilket givetvis är synd då man inte kan låta allmänheten ta del av rasen. Men jag tror att stora förändringar är på gång i år.

Det finns många uppfödare som inte har en aning om någonting och inte har tillräckligt stor kunskap. Tänker inte gå in mer på det.
www.tullesbo.com - här hittar du ett flertal olika slags morgans och även kända morgans som tävlat med goda resultat i alla discipliner i USA. Det finns två stycken läger i Usa, den ena delen avlar bara på showhästar (det vill säga - det du menar med körhästar och där finns en del icke rent morganblod) och det andra lägret är givetvis uppdelat i fler delar men avlar huvudsakligen på att få fram original morganhästen - som härstammar från Figure.

I England finns mkt linjer av showmorgans och i Sverige har vi hittills bara haft morgans med government-avlat blod men nu har vi börjat få in fler hästar med andra linjer och jag hoppas att det ska hjälpa till att bredda vår svenska morgan.

Anledningen till att jag föredrar morgans före araber är mkt enkel - temperamentet.

Hej!

Mina allroundhästar går i alla fall msv/msv men det beror ju på vad man vill med sina hästar. Jag tycker inte att araben tillför egenskaper JAG vill ha - använder hellre fullblod som förädlare. Om man resonerar som du gör - är det något fel på att en del människor vill ha hästar som går LC då?

Förresten, menar du att morganhästen inte är en ridhäst, eller? Jag tycker kanske att du ska kolla upp vissa saker innan du utalar dig.

Om inte jag minns fel har diskussionen aldrig varit någon förädling - utan trådskaparen ville ha en trevlig ridhäst och då tycker JAG att morgan eller P.R.E kan vara intressanta val. Avla du på dina araber om du vill men här pratade vi om morgan eller P.R.E. Dessutom korsar man arab och morgan (i USA för att få morganhästens goda temperament).

Håller med bright_saras citat: Anledningen till att jag föredrar morgans före araber är mkt enkel - temperamentet.

Fia

Senast ändrad av en moderator:

Jag känner till en korsning e. Turban Rose som hoppar mkt bra, fast han är inte så vacker utan en liten köttbulle. :D

Fattar inte varför du attackerar MIG. JAG korsar inte, vare sig med araber eller annat. Jag uppfattade trådskaparen som att hon ville ha en lättare mindre häst än den hon skulle betäcka, och JAG skulle inte korsa med morgan. Om morgans nu är så underbara, varför korsa in dem i andra raser, varför inte behålla dem som de är? Varför korsar folk in arab i morgan?

Hästar som är avlade för körning i många generationer rör sig annorlunda än hästar som är rent avlade för ridning. På Morgan-riks har jag sett många fina morganhästar (särskillt UVM Trillium gillar jag skarpt), men var jag ute efter något sådant skulle jag köpa en ren morgan. Inte korsa med något helt annat som ett bauta-halvblod. Risken är stor att jag inte alls får de egenskaper från de båda individerna som jag ville ha, utan får just det som gör att jag inte vill ha den renrasiga...

Jag är hemskt ledsen om du uppfattar det som att jag attackerar dig! Det är absolut INTE meningen!

Trådskaparen ville nog ha en mindre och maffig häst, tror jag. Anledningen (tror jag ) till att man korsar in morgan i tex halvbloden är nog för att få mer utstrålning (maffighet) - inte för att förädla. Samt givetvis att förhoppningsvis få en något större häst än vad morgan är. Sedan tycker inte jag att halvbloden skiljer sig så mycket från morganhästen som du verkar tycka.

Tvärtom tycker jag att just halvbloden är den ras där du kan hitta ytterligheter. Tex från ponnystorlek upp till 185 cm. Alla typer grova, finlemmade, korta och långa osv. Jag är själv egentligen inte för korsningsavel. Min halvmorgan är ett litet expriment för "personligt bruk" :D Mamman verkar nu i morganaveln.

Jag tror att det är bättre att ta ett halvblod som "bas" i en korsning än tex en varmblodig travare, där kan man väl prata om "något helt annat".

Sen - jag vet inte om man vågar skriva det här - men så finns det en annan fördel med både morgan och arab i halvblodsaveln. Nämligen......intelligensen. Både morgan och araben är kända för sin intelligens vilket kanske inte alltid halvblodet är :angel: :angel: . Säger hon med stallet fullt av mycket älskade halvblod !

Än en gång - det var inte meningen att hoppa på dig om du uplever det så! Ursäkta!

Mvh / Fia

Det stämmer som du säger Fia- jag går emot strömmen och vill INTE ha en lättare häst!! Då hade jag betäckt med en modern halvblodshingst istället med klena spindelben och hispigt temperament :angel:. Mitt sto är min drömhäst och jag vill gärna ha kvar en avkomma efter henne- men om jag får välja skulle jag gärna haft en avkomma med lägre mankhöjd (150-160 cm) MEN den ska vara kraftig och reslig.

Dom egenskaper jag söker har jag hittat hos PRE, men kruxet är att dom inte finns på semin och det enda hingsten här uppe i norra norrbotten som är värd att användas har tagit ledigt från aveln pga sitt tävlande (Furtivo). Därför började jag lite smått titta efter Morgan-hingstar eftersom dom jag sett i westernsammanhang verkat väldigt trevliga och dom finns på semin... :idea: Men det kanske är en dålig idé (?)....

bright_sara skrev:
Bland de tre hästarna så säger jag absolut Copper, han är en väldigt fin häst med både gång och hoppförmåga, bra tävlingsinne. F. Fools Gold "aka" Sonny är ju väldigt spektakulär och verkar ha en bra mentalitet. Rain Storm Shadow är jag inte jätteförstjust i pga. hans grova hals..

Copper har betäckt två halvblodsston men fölen är inte födda ännu. Synd för jag hade velat se dem! :p

Hur såg Sonny ut exteriörmässigt jämför med dom andra hingstarna? Han har ju inte jättehöga poäng- kanske färgen och den långa manen är det enda som är vackert ;)

Druvan skrev:
Copper har betäckt två halvblodsston men fölen är inte födda ännu. Synd för jag hade velat se dem! :p

Hur såg Sonny ut exteriörmässigt jämför med dom andra hingstarna? Han har ju inte jättehöga poäng- kanske färgen och den långa manen är det enda som är vackert ;)

Du kan gå in och kika på exteriörbilden på morganhorse.se under fliken avel/hingstar och se vad du själv tycker. Tyvärr så ärvs ju inte den långa manen.... ;)
Där finns bilder och info om alla morganhingstar som är tillgängliga i avel i år.

Jo, jag har varit in där redan flertalet gånger och läst, men jag tänkte mest på hur han upplevs "live" i jämförelse med dom andra hingstarna (bilder säger så lite...) :)

Av hingstarna jag sett på bild gillar jag nog mest Rain Storm Shadow. Gillar rejäla halsar :p. Fast vill man ha en lite lättare hingst ser Red Commander ursnygg ut.

http://www.swedish-morganhorse.com/hingstar.asp

Druvan skrev:
Jo, jag har varit in där redan flertalet gånger och läst, men jag tänkte mest på hur han upplevs "live" i jämförelse med dom andra hingstarna (bilder säger så lite...) :)

Av hingstarna jag sett på bild gillar jag nog mest Rain Storm Shadow. Gillar rejäla halsar :p. Fast vill man ha en lite lättare hingst ser Red Commander ursnygg ut.

http://www.swedish-morganhorse.com/hingstar.asp

Det är inget fel på rejäla halsar, men den är väldigt lågt ansatt. Och Red Commander gillar jag väldigt mkt.

Madick skrev:
Fattar inte varför du attackerar MIG. JAG korsar inte, vare sig med araber eller annat. Jag uppfattade trådskaparen som att hon ville ha en lättare mindre häst än den hon skulle betäcka, och JAG skulle inte korsa med morgan. Om morgans nu är så underbara, varför korsa in dem i andra raser, varför inte behålla dem som de är? Varför korsar folk in arab i morgan?

Hästar som är avlade för körning i många generationer rör sig annorlunda än hästar som är rent avlade för ridning. På Morgan-riks har jag sett många fina morganhästar (särskillt UVM Trillium gillar jag skarpt), men var jag ute efter något sådant skulle jag köpa en ren morgan. Inte korsa med något helt annat som ett bauta-halvblod. Risken är stor att jag inte alls får de egenskaper från de båda individerna som jag ville ha, utan får just det som gör att jag inte vill ha den renrasiga...

Jag föredrar helt klart en renrasig morgan framför en korsad. Att man korsar araber och morgans beror säkert på en massa saker, men jag tror att man får fram en väldigt bra och uthållig distanshäst, med lite stabilare temperament. Och säkert en trevlig "vanlig" ridhäst också.

Jag har stött på en mkt trevlig korsning morgan x welshponny av cobtyp. Stor reslig med bra gångarter. Westernhäst.

Har bara sett Sonny en gång och mitt intryck då var att han är lättare i typen än de andra hingstarna. Tycker även att han är lite lång och lågställd, om än inte anmärkningsvärt mycket.
Personligen gillar jag Red Commander skarpt, men han är ju också ganska lätt i typen.
Vill du ha en lite maffigare hingst så är ju Rain Storm Shadow ett utmärkt val!
Och Copper Coin står väl i dina trakter - vad tycker du om honom? Där kan man snacka om allsidig :)

Liknande trådar

Avel Hur stora har era korsningar med halvblod blivit som stora? Har de följt mönstret med ”90% av vuxna storleken vid 1 år”? Eller växer...
Svar
9
· Visningar
877
Senast: Ketrawzc
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 555
Senast: mamman
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Han körde hästen Celeste Bryne till en fjärdeplats i Årjäng. Sedan blev allt svart. Proffstränaren och kusken Morgan Ivarsson, 54...
Svar
0
· Visningar
246
Senast: Gunnar
·
Avel Till sommaren väntar mitt sto föl och har börjat fundera lite på vad det finns för alternativ att registrera avkomman i? Mamman är...
Svar
1
· Visningar
223
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer