Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Pallas_Athena skrev:morganhästen(mamman) fick 23 föl om ja inte missminner mig,efter Alpen Furst,bara en är i livet idag.
Görel skrev:För att flyta ut ännu mer i tråden (sorry trådskaparen) så var La Sombra helsyster med Desirée som tävlade svår dressyr och blev mamma till hingsten Gaspadin som tävlades på samma nivå![]()
Vimsan skrev:23 föl!!!
Stackars mamma![]()
Mitt gamla sto fick 13 föl å det tyckte jag var många... hon blev ändå 27 år.
Druvan skrev:Jag är mest ute efter en avkomma som ska bli en lättriden, snygg och trevlig fritidshäst. Mitt halvblodssto är väldigt stor (170 cm) så jag vill få ned storleken ganska rejält, men samtidigt behålla hennes fina resning och rejäla bredd (hon är väldigt viktbärande och tålig). Flyinges halvblodshingstar tilltalar mig inte alls- tror antingen en morgan eller PRE-hingst skulle passa oss bättre.
Vad har ni för favorit bland morgan-hingstarna? F. Fools Gold är ju himla showig och häftig, men har inga topp-poäng egentligen på gångarter och exteriör. Bara 10 mil från mig finns Lyckänge Copper Coin som verkar trevlig, men Rain Storm Shadow verkar vara den högst bedömda hingsten i Sverige, hm.
Mitt sto med min lillasyster på ryggen:
![]()
Madick skrev:Den info jag har om morganhästar kommer både från en morganuppfödare själv, samt avelsrepresentanter från ASRP då jag var involverad i ridponnyaveln. Som med alla raser så finns det självklart variationer, och med allroundhäst, vilken nivå pratar vi om då?
Araben är använd som förädlare i de allra flesta raser. De är ridhästar och avlade för ridning. Vad hade du för problem med det?
bright_sara skrev:Bland de tre hästarna så säger jag absolut Copper, han är en väldigt fin häst med både gång och hoppförmåga, bra tävlingsinne. F. Fools Gold "aka" Sonny är ju väldigt spektakulär och verkar ha en bra mentalitet. Rain Storm Shadow är jag inte jätteförstjust i pga. hans grova hals..
Druvan skrev:Copper har betäckt två halvblodsston men fölen är inte födda ännu. Synd för jag hade velat se dem!![]()
Hur såg Sonny ut exteriörmässigt jämför med dom andra hingstarna? Han har ju inte jättehöga poäng- kanske färgen och den långa manen är det enda som är vackert![]()
Madick skrev:Den snyggaste där tyckte jag var Hagas Barnum Skip.
Druvan skrev:Jo, jag har varit in där redan flertalet gånger och läst, men jag tänkte mest på hur han upplevs "live" i jämförelse med dom andra hingstarna (bilder säger så lite...)![]()
Av hingstarna jag sett på bild gillar jag nog mest Rain Storm Shadow. Gillar rejäla halsar. Fast vill man ha en lite lättare hingst ser Red Commander ursnygg ut.
http://www.swedish-morganhorse.com/hingstar.asp
Madick skrev:Fattar inte varför du attackerar MIG. JAG korsar inte, vare sig med araber eller annat. Jag uppfattade trådskaparen som att hon ville ha en lättare mindre häst än den hon skulle betäcka, och JAG skulle inte korsa med morgan. Om morgans nu är så underbara, varför korsa in dem i andra raser, varför inte behålla dem som de är? Varför korsar folk in arab i morgan?
Hästar som är avlade för körning i många generationer rör sig annorlunda än hästar som är rent avlade för ridning. På Morgan-riks har jag sett många fina morganhästar (särskillt UVM Trillium gillar jag skarpt), men var jag ute efter något sådant skulle jag köpa en ren morgan. Inte korsa med något helt annat som ett bauta-halvblod. Risken är stor att jag inte alls får de egenskaper från de båda individerna som jag ville ha, utan får just det som gör att jag inte vill ha den renrasiga...