Korsning med Morgan-häst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Druvan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 54
  • Visningar Visningar 7 283

Druvan

Trådstartare
Hur tror ni, spontant, att en korsning mellan halvblod och morgan skulle bli? Har någon sett en sådan korsning?

Sv: Korsning med Morgan-häst

Hej!

Jag har en! En underbar häst. Han är efter en halvbldshingst och undan ett morgansto.

Min gamla (hel)morgan har en bror efter Cortez, så det finns några halvmorgans här och där!

Mvh / Fia

Hur ser dessa hästar ut? Hur stora är dom, har dom ärvt morganhästens fina resning, hur rör dom sig osv :banana:

Hej igen!

Min (och de andra jag sett också faktiskt) är inte så stora, min är ca 155 cm. Hans mamma var 152 cm och hans pappa ca 165 cm. Jag hoppades att min skulle bli lite större. Men men... Min ser ut som en skimmelmorgan.

Han har en enorm utstrålning och morganhästens arbetsvilja och framåtbjudning samt super resning! Han har nog ärvt sin mor steg, helt ok men kanske inte St George nästa!

Min häst är helt underbar! Fast jag är nog liiite partisk! ;)

Skulle jag göra om korsningen skulle jag nog lägga på ett halvblods sto med en morganhingst. Har sett några sådana och de blir större och har bättre steg (oftast). De jag sett har dessutom ärvt morganhästens "maffighet", arbetsvilja, framåtbjudning etc. Det märks inte att jag älskar morgans, eller hur! En annan ras som passar bra att korsa morgan med är araber, det är mycket vanligt i USA - där kallas de Moraber!

Mvh / Fia

Jag har sett en som var en riktigt stadig sak. Mamman var ett halvblod av den gamla rejäla sorten.

En av de gamla favoriterna på ridskolan hade den rätt så ofta förekommande morganhingsten Country Boy som morfar. Mycket läcker, lättriden, både hoppade och rörde sig trevlig, men ingen stjärna.

Jag är mest ute efter en avkomma som ska bli en lättriden, snygg och trevlig fritidshäst. Mitt halvblodssto är väldigt stor (170 cm) så jag vill få ned storleken ganska rejält, men samtidigt behålla hennes fina resning och rejäla bredd (hon är väldigt viktbärande och tålig). Flyinges halvblodshingstar tilltalar mig inte alls- tror antingen en morgan eller PRE-hingst skulle passa oss bättre :).

Vad har ni för favorit bland morgan-hingstarna? F. Fools Gold är ju himla showig och häftig, men har inga topp-poäng egentligen på gångarter och exteriör. Bara 10 mil från mig finns Lyckänge Copper Coin som verkar trevlig, men Rain Storm Shadow verkar vara den högst bedömda hingsten i Sverige, hm.

Mitt sto med min lillasyster på ryggen:
druva6.jpg

De f d Flyingehingstarna Artist och Maraton ger oftast små avkommor.

Varför inte betäcka med arab istället? Jag skulle inte korsa med morgan, de är körhästar med körhästens gång. Morganhästen är inte godkänd som inkorsning i vare sig halvblod eller Sv. Ridponny, och det finns ju en anledning till det.

Jag tycker araber är för lätta hästar :o. Vill som sagt ha en kraftig och viktbärande avkomma fast lägre mankhöjd. Typ någonting PRE-liknande. Kanske en PRE-hingst är det bästa valet? Eller Welsh Cob... Gångartsmässigt eftersträvar jag ingen "svår klass dressyrgång a´la halvblod" som är omöjlig att hålla sig kvar i ;) Tävlar föresten western kanske jag ska tillägga. Och stoet har grå papper så jag förlorar ingenting på att korsa med annnan ras.

Hej!

(Madick) Ja, jag älskar ju morganhästen och att de bara är körhästar är rent b***s. Min morgan tävlade msv hoppning och msv dressyr med placeringar. Mamman till honom hade vinster i msv hoppning. Tvärtom så är morganhästen känd för att vara en otroligt bra allroundhäst.
Snacka om fördomar! Ska vi prata fördomar så varför betäcka med arab?

(Druvan) Men men... Utifrån vad du letar efter så tror jag nog att en bra P.R.E hingst låter som det bästa alternativet! De har också enorm utstrålning och ofta bättre gång än morganhästen!

Mvh / Fia

Hej.

Jag har tyvärr inte sett någon morgn-hbl korsning, men jag har betäckt mitt stoora 1.70 hbl sto med en lusintano hingst på 1.60.
Min förhoppning är att få en lite nättare avkomma med bra steg och smidighet. Jag valde lusitano framför P.R.E då lusitanon är lite mer sportmodell. Eftersom mitt sto är lite lång i sin hals samt tung i sin bog så passade han bra.

Jag har sett coppercoin och jag tycker att han var en mycket trevlig häst. Värt att tänka på tycker jag att det kan vara väldigt svårt att hitta en lämplig sadel till en morgan, pga deras bogblad.

mvh/

Hejsan jag har haft en valack efter Alpen Furst som hade en morgan häst som mor.
han var 175 cm hög och likna inte en morgan häst på ngt sätt :)
mycket trevligt och lätt psyke,bästa hästen jag ngnsin haft :love:

morganhästen(mamman) fick 23 föl om ja inte missminner mig,efter Alpen Furst,bara en är i livet idag.

Sofia72 skrev:
Hej!

(Madick) Ja, jag älskar ju morganhästen och att de bara är körhästar är rent b***s. Min morgan tävlade msv hoppning och msv dressyr med placeringar. Mamman till honom hade vinster i msv hoppning. Tvärtom så är morganhästen känd för att vara en otroligt bra allroundhäst.
Snacka om fördomar! Ska vi prata fördomar så varför betäcka med arab?

Den info jag har om morganhästar kommer både från en morganuppfödare själv, samt avelsrepresentanter från ASRP då jag var involverad i ridponnyaveln. Som med alla raser så finns det självklart variationer, och med allroundhäst, vilken nivå pratar vi om då?

Araben är använd som förädlare i de allra flesta raser. De är ridhästar och avlade för ridning. Vad hade du för problem med det?

Hans morfar var väl morganhingsten Country Boy, medan mormor var rent halvblod? Helsyskon med mamma till Kyras Max?:d

nej är rätt säker på att mamman var hel morgan. hon hette iaf Cola och dog när hennes sista föl bara var ngra veckor gammal.

Cola var e Country Boy och u halvblodsstoet La Sombra e Drabant - Novarro, född hos Anders Carlsson, Skänninge som ägde både Country Boy och Alpen Fürst samt Cola. En av Colas döttrar e Alpen Fürst fick ihop med Master den Max som Kyra nu tävlar.

va? men gud tack det var jätte kul att höra :) ska genast forska vidare och kolla,är så att min valack gick bort i cancer för exakt snart ett år sedan. bästa häst jag ngnsin haft :love:
svårt att hitta en ny med så mycket utstrålning och personlighet..

Hej!

Allround häst för mig är en häst som är bra på mycket men kanske inte bäst på något. Sällan man ser varken araben eller morgan hästen vinna OS, eller?

Jag har inga problem med araber, men pratar vi om fördomar (som jag anser det vara att morgan bara går att köra med) så finns det nog fler fördomar runt araber, eller?

Mvh / Fia

För att flyta ut ännu mer i tråden (sorry trådskaparen) så var La Sombra helsyster med Desirée som tävlade svår dressyr och blev mamma till hingsten Gaspadin som tävlades på samma nivå:)

Liknande trådar

Avel Hur stora har era korsningar med halvblod blivit som stora? Har de följt mönstret med ”90% av vuxna storleken vid 1 år”? Eller växer...
Svar
9
· Visningar
877
Senast: Ketrawzc
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 555
Senast: mamman
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Han körde hästen Celeste Bryne till en fjärdeplats i Årjäng. Sedan blev allt svart. Proffstränaren och kusken Morgan Ivarsson, 54...
Svar
0
· Visningar
246
Senast: Gunnar
·
Avel Till sommaren väntar mitt sto föl och har börjat fundera lite på vad det finns för alternativ att registrera avkomman i? Mamman är...
Svar
1
· Visningar
223
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer