korsförlamning

Sv: korsförlamning

Det kan ligga en hel del i resonemanget om värme/svettning. Många menar ju att fel i saltbalansen är en bidragande orsak. Och att det är oerhört viktigt att kf-hästar får i sig mycket vätska. Helst skulle man väl få dom att dricka fysiologisk koksaltllösning, men det vill inte mina göra... Tips?

Det finns ju elektrolyter på burk, dock ganska dyrt, som borde ha samma funktion. Bara att hälla i vattenhinken och ofta gillas det! Men det finns ju dom som inte dricker annat än rent kranvatten... Oftast dricker dom ju när dom blir törstiga och även om det kanske inte är det bästa sättet att få i dom salt så är det ibland det enda sättet... Men då gäller det att dom inte har tillgång till annat vatten någon annanstans föränn dom lärt sig att dricka "special" vattnet!

Kanske värt att prova o hälla i 1 dl äppeljuice så att smaken blir lite godare, hästar brukar ju uppskatta sötsaker, och som liten provade jag ren äppeljuicekoncentrat, det var RIKTIGT SÖTT :d

Köpte ett helt flak äppeljuicekoncentrat (12 liter). Men när hästarna går ute och får vatten i stora baljor så går det åt enorma mängder salt för att komma upp i 0,9% (Nästan 1 kg på 100 liter!). Och ett gäng äppeljuice. Kommersiella elektrolyter sägs inte ett vara ett dugg bättre när det gäller just saltbalansen. Men vad vet jag...?

Där jag jobbade innan så gav vi salt i fodret samma dag och dagen efter tuffare snabbjobb och dagligen på sommaren. I början lämnade dom ju det men efter ett tag så åt även den mest kräsna hästen saltet, det gäller att blanda det ordentligt med fodret så det blir lite svårare att sortera ut det.

En "välkänd" galoppör, Berthram hade ju Korsförlamning som yngre och det hindrade ju inte honom att bli bäst ;)

Om vi säger att hästen har medelallvarlig korsförlamning ska du nog hålla dej promenad i skogen

Liknande trådar

Hästvård Gah, nu är jag farligt nära ett nervsammanbrott. (Nya) equiatrkern var ju här i onsdags, och rättade snedhet på bägge hästarna...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 110
Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 615
Senast: henry_
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 648
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Luktar gnagare?
  • Kattbilder #10