Sv: Shit! Hälta efter equiatrikerbesök? Låångt
Och så en liten uppdatering..
Idag var det så äntligen dags för Visions rutinkoll. Den är egentligen lite 'för tidig', ska/skulle vara i november, men jag har ju sen ungefär en månad velat ha honom kollad, men hemmavet åkte ju på diskbråck. Och sen när V efter equiatrkerbehandlingen blev sådär skumt halt VB som kom lika fort som det försvann, och känts en aning 'besvärad' i galoppen så blev det MK istället för att vänta in hemmavet.
'Min' vet var tyvärr sjuk meddelades det på FM, men jag fick en annan om jag ville så sure. Aldrig haft honomd ock. Sen visade det sig att hästen tappat en framsko, som dock efter vild jakt lyckades lokaliseras i hagen och togs med till kliniken för att slås på där (hältundersökning på en låghalt häst med en framsko väck är liksom totalt meningslöst)
Lastade V och åkte, insåg att hela Uppsala förvandlats till en enda byggarbetsplats, men anländer ivf i tid. Vägde Vision, 409 kg. HA, vi har bantat ner oss i matchvikt igen ;P Hovslagaren där slog på skon, men det är fan i mig det SÄMSTA jobb jag sett, och trots mitt försynta 'jag är halvblondin..'-uttalande 'du tycker du verkligen det ska vara LUFT mellan sko och hov?' så bankade de på skon fast det är luft mellan sko och hov på båda sidorna. Jag funderade på att bli grinig och besvärlig men konstaterade att jag bara skulle förlora på det, huvudsaken var att få dit skon. Men jag messade min hovis och tyckte att den där får han slå om..
Sen mötte jag då vet, trevlig sak. Klämde igenom Vision och så skrittade och travade vi på löpargången. Och fy fan var SNORHAL den är sen de la nytt underlag på den =/ Vet konstaterade iaf att han sparar VB bak i trav och mitt hjärta sjönk ju..
Böjde sen, och JAG tyckte han reagerade i knäna, men vet tyckte att 'nja, njo, nje? En 'halv markering' kanske, eventuellt.. Och inget han skulle bry sig om på en tioåring whatsoever. Inga reaktioner bak (!). Däremot så reagerade han en halv grad i kotan på VF, vilket vet tyckte var mycket skumt tills han insåg att det var på VF V tappat skon, och konstaterade att 'och där har vi nog svaret till den reaktionen'. Tyckte han var en aning böjöm HF med, men jag vet ärligt talat inte om han var det, för samtidigt som vet böjde backade de upp en transport mot porten i slutet av löpargången och börjad eförsöka lasta en vrång häst. Hälften spännande och hälften läskigt tyckte Vision, och vet som stod med ryggen mot kan tagit det som böjömhet. Eller så var V böjöm. Ingen reaktion fanns det iaf.
Så det som fanns so far var en markering (sparar benet) VB, samt en liten reaktion kotan VF och då ev böjömhet men reaktionslöst HF.
Gick ut och longerade och på liten volt i trav så var ju VB klart 'stört', vet ansåg det var en engradig hälta, jag tycker det ser ut 'som det brukar/brukade' jag och det har då bedömts som markering/sparar VB. Om det är skillnad i bedömning (jädra knepigt me dolika vet, bäst är ju om man har samma hela tiden), eller om jag blivit lite hemmablind kan man ju undra. Högergalopp på liten volt tyckte Vision 'joooobbigt' om och vet konstaterade efter ett halvt varv att 'det räcker, jag ser att det är jobbigt'.
Jag tyckte just då mest 'jävlaskitfan', men vet var inte särskilt bekymrad - alls. Utan tyckte att 'ja jag tycker det ser bra ut det här, rörelsestörningen VB får du ju aldrig bort och det andra är inget att orda om egentligen, så kör vidare och lycka till'. Jag var dock lite mer nojig och frågade om han tyckte det var en dum ide att hoppa etc, men vet tyckte - efter att ha förhört sig lite om hur V jobbar och rids och så - att han tyckte det var bra som jag gjorde. Dvs låt lite intensivare perioder följas av vila och lugnare perioder, så hästen får tid att återhämta sig och ev 'läka ut' småreaktioner. Jag pressade den stackars vet och tyckte att 'men kommer inte de små reaktionerna fram från hoppningen då tror du?' varvid vet tyckte att 'nja, du kommer aldrig komma undan reaktionerna fram iom att han avlastar VB, det är bara en tidsfråga, slippa dem kommer du aldrig. De kanske kommer lite tidigare om du hoppar, men så var det det där med livskvalitet med'. Vet tyckte rent generellt som 'alla andra' vet tyckt, att det ska vara KUL också, och att man får försöka ha kul så länge det vara liksom. Och att omväxling/allroundjobb är bra.
Så, vet tyckte 'fortsätt på inslagen väg, den tycks funka finfint', och skrev som 'råd om eftervård/rekommendationer': Håll igång hästen. Fick ett recept på Finadyne (det går ju inte att få tag i butta just nu *morr*) att hämta ut när jag tyckte jag behövde det (dvs när leran kommer), och att som jag (i samråd med vet) gjort innan att ge Vision en kur butta dels höst och vår när leran är jobbig, och när hans er ansträngd ut av djupsnö etc t ex var helt okej och bara bra, och attd et 'bara var att ringa' om/när jag vill ha mer finadyne/butta. Trevlig veterinär det där som sagt
I bilen påväg hem kom jag på två saker:
1. Vision må vara lite sämre än sist han böjde (fast så har han tränat otroligt mkt hårdare med), MEN han är fortfarande fasiken så mkt bättre än när han T-märktes. Dvs det är fortfarande ett smärre mirakel, och det är fortfarande bra =)
2. Det brydde mig lite att han visar initialreaktioner VB men INGA böjprovsreaktioner. Men jag undrar jag om det inte är som det var i maj.. Dvs han har reaktioner muskulärt kring bakknäna och så. 'Alternativvet' böjde ju då och konstaterade att inga böjprovshältor, men han är ansträngd och sparar bak, ffa VB. och så sprutades han ju med DMSO subkutant mot det. Och det är ju inte alls omöjligt att det är så nu med.
Så, jag är rätt nöjd faktiskt, även om det tog 45 jävla minuter sittandes tvärfast i bilköer genom Uppsala på hemvägen att komma underfund med det