Korsa; varmbl. och arab (=trarab)

Sv: Korsa; varmbl. och arab (=trarab)

det finns INGA perfekta hästar

måste hålla med om det uttalandet. alltid något som inte är 100% bra, är det inte exetriört så kan det vara i lynnet/temperamentet.. finns ju elit-hästar som ju har rykte om sig att inte vara så himla trevliga att hantera alla gånger.
(sen har ju alla, både hästar och människor, emellanåt dåliga dagar och blir sura och irriterade av allting.)

måste hålla med om det uttalandet. alltid något som inte är 100% bra, är det inte exetriört så kan det vara i lynnet/temperamentet.. finns ju elit-hästar som ju har rykte om sig att inte vara så himla trevliga att hantera alla gånger.
(sen har ju alla, både hästar och människor, emellanåt dåliga dagar och blir sura och irriterade av allting.)

precis.. ALLA hästar har avvilkelser antingen i huvet eller kroppen eller till å med både och. Finns många hingstar som varit för fula exteriört men som blivit godkännd på meriter.

...och så kom det också. När man börjar förklara de exteriöra brister som ofta dyker upp hos fram för allt korsningar, så kommer alltid frasen "underbart temperament."
99,9 % av hästar har ett underbart temperament. (i alla fall tills man börjar träna upp dom i toppkondis, eller börjar ställa krav, så skiljs agnarna från vetet.)

så kanske de e men för mej har huvet större betydelse än små avvikelser på kroppen. Med rätt huved å vilja kan man komma långt. jag vill ha en häst att rida i skogen på å träna lite smått å dom små avvikelserna hon har stör ej de.

99,9 % av hästar har ett underbart temperament. (i alla fall tills man börjar träna upp dom i toppkondis, eller börjar ställa krav, så skiljs agnarna från vetet.)

också sant, tror jag.
de flesta hästar är från början jättetrevliga, men sen påverkar ju allting (träning, hantering o.s.v. o.s.v.) väl också hur hästen blir i lynnet.

så länge hon ej har ont eller liknande så finns de ingen aledning att oroa sej..

fast jag tycker inte att det stämmer i distans, det är en så stor påfrestning på kroppen att hästen inte kan ha stora fel på extriören, framförallt inte på benen! de går ofta sönder väldigt tidigt i träningen om de har stora fel...

fast jag tycker inte att det stämmer i distans, det är en så stor påfrestning på kroppen att hästen inte kan ha stora fel på extriören, framförallt inte på benen! de går ofta sönder väldigt tidigt i träningen om de har stora fel...

ja det blir ju en hel del belastning på benen när de ska ridas/gå så pass långt. ryggen också, skulle jag väl tro.
kanske beror på hur långt man ska rida, det är ju också enorm skillnad på att rida två-fem mil, och att rida 10-16 mil.

hmm..kanske skulle satsa på en renrasig pålle också senare, trots allt, även om det vore himla kul med en trarab.. eller köpa en trarab, helt enkelt, kanske en 2-3åring eller så, så att man ser exetriör o.s.v. "klart"

Senast ändrad:

också sant, tror jag.
de flesta hästar är från början jättetrevliga, men sen påverkar ju allting (träning, hantering o.s.v. o.s.v.) väl också hur hästen blir i lynnet.

jag håller med. men sånnt e ju ingen man kan säga förrens man börjar träna dom mm. min lilla e ju bara 2,5 år gammal å vi har börjat skritta på henne så jag vet ej hur hon komme rbli men jag e nästan helt säker på att de ej kommer bli några problem. men man vet ju aldrg förrens den dagen kommer

så länge hon ej har ont eller liknande så finns de ingen aledning att oroa sej..

Fast en senskada eller en gaffelbandskada kommer ju bara pang-bom.
Hur som, slutdisktuerat om denna hästen. Jag hoppas du ändå kommer att trivas med din häst, vad du nu väljer att rida för dicipliner.
Om du ska se det från den ljusa sidan så borde hon ialla fall ha ett mjukt, sviktande steg.

Fast en senskada eller en gaffelbandskada kommer ju bara pang-bom.
Hur som, slutdisktuerat om denna hästen. Jag hoppas du ändå kommer att trivas med din häst, vad du nu väljer att rida för dicipliner.
Om du ska se det från den ljusa sidan så borde hon ialla fall ha ett mjukt, sviktande steg.

jag vet får hoppas att vi slipper sånna skador. men som sagt jag ska bara ha henne till skogsridning och lättare dressyr träning till en början me. ja trivas med henne kommer jag garanterat göra =).

Jag måste fråga en sak.
Varför ska du köpa ett travarsto och betäcka den för att få en trarab när du kan köpa ett trarabföl och få något du ser är vettigt i kroppen? Detta kommer dessutom att bli MYCKET billigare.
En mycket stor fundering från Shaggy som fortfarande inte bestämt sig för om hon ska betäcka Novan (50% arab 50% sv. halvblod) detta trota att jag älskar den hästen extremt mycket och ser många kvaliteter hos henne men hon är inåttåad fram och har endel mindre exteriöra brister för övrigt.
P.S. Jag har sett traraber som ser fått det sämsta från bägge raserna och det var ingen vacker syn.

min förra (:cry:) arab hade en lös benbit, som vi inte visste, jag hann rida 2 st 50 km, med en hastighet på 10-11 km/h redan innan blev han halt, men bara några dagar så det tänkte vi inte mer på, tyvärr...
efter det hittade vi spattförändringar, 1 år senare (hade då hunnit ridit honom 2 mån innan hältan kom tillbaks) så hittade vi en kraftig pålagring i hovleden och en lös benbit i kotan, när vi hade bedövt allt det så fanns 20% av hältan kvar.... det brydde vi oss inte om att kolla vad det var. han dömdes ut och slaktades kort efter det.

om jag hade tittat på häst idag så hade jag inte köpt honom, varför?
jo för att han var inte propetionerlig (stavning?) hans bog och nacke var verkligen wow, med hingstutstråling som var a... wow!!! men rumpan var liten väldigt liten, en sån häst skulle jag aldrig köpa idag, hästen måste vara propertionerlig, för är den inte det så tyder det på att något är fel...

Jag måste fråga en sak.
Varför ska du köpa ett travarsto och betäcka den för att få en trarab när du kan köpa ett trarabföl och få något du ser är vettigt i kroppen? Detta kommer dessutom att bli MYCKET billigare.
En mycket stor fundering från Shaggy som fortfarande inte bestämt sig för om hon ska betäcka Novan (50% arab 50% sv. halvblod) detta trota att jag älskar den hästen extremt mycket och ser många kvaliteter hos henne men hon är inåttåad fram och har endel mindre exteriöra brister för övrigt.
P.S. Jag har sett traraber som ser fått det sämsta från bägge raserna och det var ingen vacker syn.

jag tänkte nog att det skulle vara kul (eller hur man vill uttycka det) att vara med hela tiden, från dag 1 i fölets liv liksom..
men blir det trarab, lutar det nog mer åt att jag köper en trarab-unghäst, som du föreslog..

KL
Jag måste bara undra om Traraben är sååå poppis inom distans?
Det finns individer som går bra men det innebär ju inte att korsningen är perfekt för distans.
Min åsikt är mer att det verkar som om de som igentligen skulle vilja tävla en varmblodig travare (de har ju vissa fördelar som tävlingshäst) och inte en arab försöker "fuska" eftersom ridtravaren inte riktigt kan slåss mor araberna. Med lite arab i så blir det bättre. Jag är fullständigt medveten om att det finns ridtravare som går bra i distans och lyfter på hjälmen för de som tävlar den ras de gillar.
Jag har inget emot Traraber men det känns som om man försöker ha kakan och ändå inte.
// Linda

min förra (:cry:) arab hade en lös benbit, som vi inte visste, jag hann rida 2 st 50 km, med en hastighet på 10-11 km/h redan innan blev han halt, men bara några dagar så det tänkte vi inte mer på, tyvärr...
efter det hittade vi spattförändringar, 1 år senare (hade då hunnit ridit honom 2 mån innan hältan kom tillbaks) så hittade vi en kraftig pålagring i hovleden och en lös benbit i kotan, när vi hade bedövt allt det så fanns 20% av hältan kvar.... det brydde vi oss inte om att kolla vad det var. han dömdes ut och slaktades kort efter det.

om jag hade tittat på häst idag så hade jag inte köpt honom, varför?
jo för att han var inte propetionerlig (stavning?) hans bog och nacke var verkligen wow, med hingstutstråling som var a... wow!!! men rumpan var liten väldigt liten, en sån häst skulle jag aldrig köpa idag, hästen måste vara propertionerlig, för är den inte det så tyder det på att något är fel...

hu, vad hemskt!! :(

håller med dig om att kroppen bör vara propetionerlig (när hästen är musklad), så är man väl på säkra sidan (så gott det går, mycket i hästvärlden är ju trots allt lite "rysk roulette"..).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka