Korsa; varmbl. och arab (=trarab)

Sv: Korsa; varmbl. och arab (=trarab)

Det beror ju på vilken hingst och hur stoet ser ut.

är som sagt inte så mkt för de flesta korsningar som görs..men det kan ju bli bra också.

se till att välja en godkänd hingst...och att stoet ska vara något att avla på också.

Tror dock inte att man ska korsa hej vilt utan medvetet så att hästarna kompleterar varrandra mm.

Grejen är ju den att INGEN tror att dom själva korsar hej vilt.:smirk:
"mitt sto är vit, jag tar en svart hingst så blir det bra"
"Smulan är ju väldigt skev i benen, och det är ju hingsten med, fast åt andra hållet, då borde fölet bli rakt".
"mittsto höll inte för travet, men jag korsar med kompisens arabhingst, han har aldrig varit halt. (nänä, men han har inte gjort annat än att skrittats i paddock 2 ggr/vecka).

Jag säger inte att korsningen är olämplig, tvärt om.
Men om dom vore BÄTTRE än rena araber skulle väl alla med arabston korsa med travhingstar?

är som sagt inte så mkt för de flesta korsningar som görs..men det kan ju bli bra också.

Jag anser att det är skillnad på att korsa raser och att korsa raser.
Just halvblod, engelskt fullblod och arabiskt fullblod ligger nära. Då har man större chans att få en vettig avkomma (med vettiga föräldrar) än med korsning islänning - arab (som exempel på två raser som inte är nära).
// Linda

Det beror ju på vilken hingst och hur stoet ser ut.

se till att välja en godkänd hingst...och att stoet ska vara något att avla på också.

Okey, jag har fått erbjudande om att få låna en gammal kompis stos mage, hon är alltså ett hbl/fbl, bra stam. Har frågat efter dennes mor och far och vart hon reggad, vore trevligt och se föräldrar.

Hon ger fina föl, det är det enda jag vet :S Ska se om dom kanske har bilder efter föl på na eller om man kanske kan hitta det?

Och ja, ang arabhingst, givetvis kommer jag ta en godkänd med licens dessutom. :)

Tack för svaret iaf, lägger kanske ut en egen tråd om detta, ska inte sno från denna

Ja självklart, jag håller med dig.

det gäller att korsa, om man ska göra det, med rätt raser.
Halvblod och engelska fullblod är ju raser som korsats med araben under lång tid med bra resultat.:)

Min åsikt om korsningar som den du nämnde, islandshäst-arab, ska jag nog inte nämna här...:devil:

Fast det gäller ändå att veta ganska mycket om travarstammarna, då en fin smäcker märr kan lämna en mycket liten/stor "vedklabbe"

AM

Det kan ju hända även med smäckra hästar i stammen. Avel är ALLTID lite som ett lotteri. Bara för man ser upp för ditten och dattan.. kan ändå allting bli tvärtom. :angel:

Hej
Jag har en sådan korsning 6 mån.
Han har fått mkt beröm av 3 olika vet på olika ort.
En av dem jobbar som ban veterinär på distans tävlingar och hon tycker att denna korsning är bra på distans och har varit hästar som sällan varit skadade, bra flås,bra åter hämtning.
Hon gillar denna korsning sa hon.
Jag tror på henne hon är veterinär och kollar distans hästarna på banan så hon bör ju veta!?
Tror dock inte att man ska korsa hej vilt utan medvetet så att hästarna kompleterar varrandra mm.

Ja, det är sådana som veterinärer och riktigt bra distansryttare som sagt till mig att korsningar av travare och araber är kanonbra distanshästar.

Det kan ju hända även med smäckra hästar i stammen. Avel är ALLTID lite som ett lotteri. Bara för man ser upp för ditten och dattan.. kan ändå allting bli tvärtom. :angel:

Problemet är att dom flesta med travmärrar som vill betäcka med övriga raser har absolut ingen kunskap om travstammar.

Bara för att märra är snäll och har frysmärkning på halsen så betyder det inte att hon automatiskt är en bra fölmärr.
Nää..oftast tvärtom

Angående ditt "ditten och datten" så hoppas jag att dom som gett sig in i avelssektorn är mer seriösa än så.
Visst kan nån individ bli fel men med ordentlig efterforskning så kan man undvika större misstag.

(i fd travsammanhang så säger ägaren att märra har "skitbra" stam då pappan är Viking Kronos...glöm det. Vad har Viking Kronos att bidra med i ridhästsammanhang?? Absolut ingenting. )

Men, som man ofta läser här, så duger en ostartad travmärr alternativt icke presterande övrig märr till avel.
Bara hon är rätt kontruerad där bak.
Och sådana sätter man på fina hingstar och tror att hingsten i sin tur ska fixa samtliga defekter stoet har.

Ytterligare en "skrytfaktor" är att minsann travmärra är ostartad och aldrig varit på banan. Inte ens körd.

Sådan individ får man tänka sig för 2 gånger innan man avlar.
Varför?
Ostartad märr är antingen skadad eller så korkad att det inte ens gick att sela på. Knappast en merit.
Däremot startade märrar med skapligt på kontot bevisar till viss del om hållbarhet.
Är hon sen rätt modell, har, VIKTIGT, passande stam så kan man fundera vidare på att hon kanske är rätt märr för avel av distanshäst.

AM

Grejen är ju den att INGEN tror att dom själva korsar hej vilt.:smirk:
"mitt sto är vit, jag tar en svart hingst så blir det bra"
"Smulan är ju väldigt skev i benen, och det är ju hingsten med, fast åt andra hållet, då borde fölet bli rakt".
"mittsto höll inte för travet, men jag korsar med kompisens arabhingst, han har aldrig varit halt. (nänä, men han har inte gjort annat än att skrittats i paddock 2 ggr/vecka).

Jag säger inte att korsningen är olämplig, tvärt om.
Men om dom vore BÄTTRE än rena araber skulle väl alla med arabston korsa med travhingstar?

Jag tror som du att många avlar så men jag har inte gjort det.
Tror inte att de behöver vara bättre än rena araber men säkert bättre än vissa araber det finns folk som avlar rena araber med dålig stam som ej är korekta med!!
Jag har hafft mitt sto sedan hon var 2 år.hon har ex alldrig varit skadad inte tävlad i trav.hingsten har fåt mkt fina hästar som gått bra i distans. Jag tog inte den närmsta..så det finns menniskor som är seriösa trotts att de korsar.Det finns mkt folk som e oseriösa i sitt avlande.

Jag tror som du att många avlar så men jag har inte gjort det.
Tror inte att de behöver vara bättre än rena araber men säkert bättre än vissa araber det finns folk som avlar rena araber med dålig stam som ej är korekta med!!
Jag har hafft mitt sto sedan hon var 2 år.hon har ex alldrig varit skadad inte tävlad i trav.hingsten har fåt mkt fina hästar som gått bra i distans. Jag tog inte den närmsta..så det finns menniskor som är seriösa trotts att de korsar.Det finns mkt folk som e oseriösa i sitt avlande.

Ville bara tillägga att valet att ej starta henne var mitt.
hennes pappa har sprungit in 6,4 milj och morfar något liknande. resterande i hennes stam är ej svensk reggade bla Horton.Många från Usa och endel franska jag kollade hingst 2 år innan jag hittade rätt hingst!!

åh vad kul att det blev en diskussion ang detta :) ! bra med olika åsikter!
har väl egentligen inte så mycket att tillägga nu :angel: ...

till er som undrar varför jag inte tar en arab istället för en trarab; jag vill helt enkelt inte ha en renrasig arab..nu låter jag som att jag har massa fördomar och så, så är INTE fallet (känner flera araber, helt underbara hästar,javisst.). Detta kan ju självklart ändras, om några år kanske jag möter en arab som jag verkligen faller för. men i nuläget känns det inte som en häst för mig.

tack för alla era åsikter!! :bow:

Så hur vet du att en "trarab" är en häst för dig?

Måste säga att jag har svårt för folk som inte vill ha en renrasig arab, men gärna en korsning?:smirk:
Vad är fel med araber då? Du vill ju tydligen ha arabblodet ändå...lite konstig inställning...

det är ju egentligen inget fel med rasen, har dock inte träffat/ridit en arab som jag skulle kunna tänka mig att köpa.. av min (okej, inte direkt enorma..) erfarenhet, är araberna ofta för låga i mankhöjd (för mig). Har ridit mycket halvblod och varmblod på 160-175 i mankhöjd, och vant mig (och trivs väldigt bra) med det långa/stora steg som ofta kommer med högre mankhöjd.
samtidigt går det ju inte att komma ifrån att de a)ofta är himla vackra/snygga, b)lämpar sig grymt till distans.
och de varmblod jag träffat och ridit, har a)ofta varit himla lätttränade, haft lätt att komma upp i kondition, b)varit himla trevliga hästar som jag verkligen fastnat för.
Det jag hört om traraberna, är att de (oftast, alla individer är ju olika och allt stämmer ju sällan på alla...) har bra uthållighet och återhämtning, bra exetrör för distans, trevligt temperament (hm, är ju också olika såklart, men så är det ju med alla raser), är lite större än "rena" araber.

förutom ryggen då menar du väl? de är avlade för att köras och inte ridas, det är väldigt vanligt med kissing spines på travare, och jag tycker(tror) verkligen inte att en travare som inte avlas för att ha något på ryggen skulle hålla för att springa 16 mil med minst 75 kilo på ryggen, så nja... jag skulle aldrig vilja blanda in travare, en annan RIDras kanske, men inte en körhäst!

visst finns det säkert undantag, men det är svårt att hitta sånna hästar, och sen hitta en som nedärver en bra rygg är nästintill omöjligt att veta.

leta efter en bra arab istället, min ena hänger lätt med halblod i steglängd, den andra hade iaf längst steg av alla hästar på ridskolan och då är han bara 155 medans den mista där var 160 och den största iaf 175... så det finns bra araber med lååång steg, det gäller bara att leta!

Jag kan bara hålla med.

Min arab, som är runt 147, har ett underbart långt steg. Hon kommer långt före min systers halvblod på 172...
Min systers arab, som var något större än min, hade lite kortare steg, de är ju individer precis som alla andra hästar.

Min fråga är dock, om du nu gillar travare så mycket, varför köper du inte bara en sådan och rider distans på?

har varit medryttare på 3 varmblod (varav 2st i och för sig valacker..), inget av dem hade speciellt långa ryggar. Pållan jag rider nu, och ska tävla distans med i vår, har koort rygg, inte alls sådär lång som en hel del av varmbloden har.
Och det finns ju en hel del varmblod "av halvblodstyp", som mer har exetriör som ett halvblod, har jag förstått/sett under mitt letande efter egen häst. Det finns ju uppfödare som inte avlar på varmblod för just travet, även om travet dominerar som bara den.

har beslutat mig för att köpa en varmblods-valack, trots allt. I alla fall som första häst. Så ser jag om/att distansen är något jag ska och vill satsa ordentligt på, eller om jag håller mig på de lägre klasserna och tävlar helt för att det är kul att komma ut med min häst på nya marker, och träffa nya hästmänniskor.
Efter det får vi se, men dt är ju trots allt några (många, om det går som det ska) tills nästa häst i så fall.
(vem vet, när tiden är kommen kanske jag köper en arab, ett fullblod, en "färdig" trarab eller kanske t.o.m. ett större kallblod? beror på framtiden)..

Uppskattar verkligen all respons!!! stor hjälp i funderingarna. Lycka till med allt, hörni! :)

Senast ändrad:

Kan ju inte låte bli att inflika...Att en av sveriges framgångsrikaste distanshästar var ett hbl:rofl::rofl:
SE sista nr av hästfocus sid 14.:)
Men det står också att arab o arabkorsningar överväger bland de placerade i de högre klasserna.:)

wow :eek: :D !!:bump: det visste jag inte, har fått höra att halvblodens ben ofta inte håller för att gå så långa sträckor. så egentligen kanske man skulle satsa på ett halvblod?:angel: . värt att tänka på :)

det har inte med lång rygg att göra utan det som finns innanför, det man inte ser.... alltså mjukvävnader, skelett och alltihop...

men varför vill du ha just varmblod?(travare) om du letar inom "rätt" stammar så finns det många araber med HÖG ridbarhet, tex min valack utbildad svår dressyr, kan även spansk skritt, levad och lite mer grejer om jag inte kommer ihåg vad de heter, han har även hoppat 120 och varit med på 120km distans... mer allround häst får du nästan leta efter!

bara för att 1 halvblod var bäst så a... hur många mer finns det? jag vet ingen som verkligen stuckit ut och varit väldigt bra, iofs så har jag inte kollat, men ändå.

jag tror att halvblod för det mesta är för tunga i både kropp och rörelser för att verkligen komma högt upp i distans

Senast ändrad:

jag trivs helt enkelt med varmblod, iaf de jag ridit. kan ha att göra med att jag "funkar" så pass bra med halvbloden, halvblod ÄR ju egentligen varmblod. men avlade på ett helt annat sätt än de varmblod som går travet..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka