Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tror dock inte att man ska korsa hej vilt utan medvetet så att hästarna kompleterar varrandra mm.
är som sagt inte så mkt för de flesta korsningar som görs..men det kan ju bli bra också.
Det beror ju på vilken hingst och hur stoet ser ut.
är som sagt inte så mkt för de flesta korsningar som görs..men det kan ju bli bra också.
se till att välja en godkänd hingst...och att stoet ska vara något att avla på också.
Fast det gäller ändå att veta ganska mycket om travarstammarna, då en fin smäcker märr kan lämna en mycket liten/stor "vedklabbe"
AM
Hej
Jag har en sådan korsning 6 mån.
Han har fått mkt beröm av 3 olika vet på olika ort.
En av dem jobbar som ban veterinär på distans tävlingar och hon tycker att denna korsning är bra på distans och har varit hästar som sällan varit skadade, bra flås,bra åter hämtning.
Hon gillar denna korsning sa hon.
Jag tror på henne hon är veterinär och kollar distans hästarna på banan så hon bör ju veta!?
Tror dock inte att man ska korsa hej vilt utan medvetet så att hästarna kompleterar varrandra mm.
Det kan ju hända även med smäckra hästar i stammen. Avel är ALLTID lite som ett lotteri. Bara för man ser upp för ditten och dattan.. kan ändå allting bli tvärtom.
Grejen är ju den att INGEN tror att dom själva korsar hej vilt.:smirk:
"mitt sto är vit, jag tar en svart hingst så blir det bra"
"Smulan är ju väldigt skev i benen, och det är ju hingsten med, fast åt andra hållet, då borde fölet bli rakt".
"mittsto höll inte för travet, men jag korsar med kompisens arabhingst, han har aldrig varit halt. (nänä, men han har inte gjort annat än att skrittats i paddock 2 ggr/vecka).
Jag säger inte att korsningen är olämplig, tvärt om.
Men om dom vore BÄTTRE än rena araber skulle väl alla med arabston korsa med travhingstar?
Jag tror som du att många avlar så men jag har inte gjort det.
Tror inte att de behöver vara bättre än rena araber men säkert bättre än vissa araber det finns folk som avlar rena araber med dålig stam som ej är korekta med!!
Jag har hafft mitt sto sedan hon var 2 år.hon har ex alldrig varit skadad inte tävlad i trav.hingsten har fåt mkt fina hästar som gått bra i distans. Jag tog inte den närmsta..så det finns menniskor som är seriösa trotts att de korsar.Det finns mkt folk som e oseriösa i sitt avlande.