Korsa; varmbl. och arab (=trarab)

Sv: Korsa; varmbl. och arab (=trarab)

Det är väl inte så konstigt? Man brukar väl sitta in dem på hösten när de är två, så får de vila, och så rider man dem lite mer ordentligt innan treårstestet. Inte alls ovanligt - och TS hade ju bara varit ute och skrittat, vilket jag tycker låter vettigt på en tvååring.

Aldrig varit med om att någon är ute och rider en tvååring men det är väl olika från person till person då ^^,

Aldrig varit med om att någon är ute och rider en tvååring men det är väl olika från person till person då ^^,

som sagt man rukar inte rida e 2 åring man brukar bara vänja dom vid att ha någon på ryggen i skritt. inte förrens de året dom fyller 3 brukar man rida dom

som sagt man rukar inte rida e 2 åring man brukar bara vänja dom vid att ha någon på ryggen i skritt. inte förrens de året dom fyller 3 brukar man rida dom

Det är ju som sagt olika från person till person. Stod att hon ridit sin 2 åring :) Inte suttit.

Jag måste fråga en sak.
Varför ska du köpa ett travarsto och betäcka den för att få en trarab när du kan köpa ett trarabföl och få något du ser är vettigt i kroppen? Detta kommer dessutom att bli MYCKET billigare.
...

Eller varför inte köpa ett bra arabsto, och se om valet hamnar på en travarhingst eller vad det kan bli. Kan ju vara att man väljer en annan ras med ett arabsto? Kanske renrasigt? Halvblod? Engelskt Fullblod, angloarab eller något annat.. Ska man leta avelssto så tycker jag man ska leta efter en häst som verkligen bör få fortplanta sig för att den har så många bra egenskaper att föra vidare. En bra häst kostar lika mycket varje månad som en dålig, den dåliga kan dock vara billigare i inköp. När det gäller en trarab är jag ganska övertygad om att du kan köpa en billigare än vad det skulle kosta att producera, då har du dessutom chansen att välja och vraka bland färdiga produkter :)
U

Det finns sådana som gör det men jag tror inte att de gör det på en islänning exempelvis som är väldigt sena i utvecklingen. Däremot har jag börjat sitta på båda våra ardennerhästar när de var runt 2-3 men de är ju ganska tidiga ändå i utvecklingen. Det är alltså lite olika hur man gör. Rider man en 2-åring ska det ju inte vara mycket mer än någon eller ett par gånger i veckan och endast skritta runt och svänga lite i några minuter. Det finns ju alltid en risk om man rider dem för mycket/för hårt att det blir en negativ effekt i stället.

Det är ju som sagt olika från person till person. Stod att hon ridit sin 2 åring :) Inte suttit.

Skrittat, stod det väl? Att skritta hästen en sväng är ju knappast ridning, och i mitt tycke inte konstigt att göra på senhösten på en tvååring. Så gör man med de flesta halvblod.

Skrittat, stod det väl? Att skritta hästen en sväng är ju knappast ridning, och i mitt tycke inte konstigt att göra på senhösten på en tvååring. Så gör man med de flesta halvblod.

Det är väl som sagt olika från person till person hur man gör och när man börjar "rida" Får man säga vad man tycker så tycker JAG att det är lite tidigt att göra mer än att sitta på en tvååring. Men det är ju bara mitt tycke och inget som någon behöver bry sig om ifall det stör så mycket :)

:angel:Hej!
kna börja med att säga; är distans-nybörjare, men fastnar nog i denna sport :love:
Går i köpartankar (allvarliga) nu, ska köpa ett varmblod :banana: . den stora frågan för mig är: sto eller vallack???
Det finns hingstar i stallet, så en valack vore ju mest "praktiskt" (då kan man ju rida ut med alla, utan att tänka på brunst och sån't :P). men, OM det blir ett sto, vill jag gärna ta ett föl efter henne (förutsatt att det går bra med distansridningen) med en arabhingst, och "få" en Trarab :) . Har en lämplig/tänkbar kandidat, en kompis till mamma har en hittills oanvänd arabhingst, vars far (hm, vet ej vem dock..) ska vara en rätt känd hingst numera, iaf inom uppvisning/utställning..
Observera att jag inte är intresserad av uppfödning för försäljning, utan endast "eget bruk", om ni förstår vad jag menar.

Min fråga till er; är det dumt att göra så? Borde jag istället köpa en "färdig" trarab? jag har kunnit folk att fråga och få hjälp av vid hantering av fölet, inridning o.s.v. och kan en del (om inte annat grunderna). Fördelar och nackdelar?

Undrar också,om någon skulle kunna sammanfatta lite kort, ungefär vilken ålder man byter foder på fölet och så? Alltså när h*n börjar äta liite fast, går över helt..och vad ska stoet ha för foder och ev. tillskott under dräktighetstiden och "amningstiden" ?

Om du vill avla skulle jag inte ens tänka på det helt klart ett sto som man betäcker sedan med en bra hingst.Arab/varmbold är en jättefin korsning bara så att du vet eftersom våran kompis som har hingsten jag betäckte med hade en avkomma efter hennes travsto som är pensionerad och betäckte med imre el thair blev jättefint föl och såldes i år till en tjej så domk är inte svårsålda men som du sa du ska inte sälja :) Altså lite på dej själv och gör det du vill men själv skulle jag tagir ett sto så man kan avla i framtiden.kramar natta

travare och fullblod rids in och körs in tidigt det är inte konstigt med det men själv tkr jag att man ska vänta så länge som möjligt eftersom dom växer.alla travare nästan körs i lopp vid två kanske 1-2 lopp på året sedan kmmr 3 års säsongen.Det e ju lika med fullbloden dom rids in jättetidigt också och startar redan som tvååringar och 3-åringar så det e ju jättevanligt

travare och fullblod rids in och körs in tidigt det är inte konstigt med det men själv tkr jag att man ska vänta så länge som möjligt eftersom dom växer.alla travare nästan körs i lopp vid två kanske 1-2 lopp på året sedan kmmr 3 års säsongen.Det e ju lika med fullbloden dom rids in jättetidigt också och startar redan som tvååringar och 3-åringar så det e ju jättevanligt

Jo, men det är ju skillnad på en travhäst som man kör och ett vanligt halvblod som ska bli en ridhäst.

jag som då har ridit på min 2,5 åring 3 ggr tycker inte att det är sååå farligt, jag red nog ca 15 min hoppade av upprepade gånger och så. nu ska hon inte ridas förens det blir plusgrader ordenkligt igen med andra ord tidigast i mars, jag tycker inte att det är sååå farligt, jag är inte tung eller nåt sånt.

tycker du verkligen att det är så himla farligt? förklara då varför?

jag som då har ridit på min 2,5 åring 3 ggr tycker inte att det är sååå farligt, jag red nog ca 15 min hoppade av upprepade gånger och så. nu ska hon inte ridas förens det blir plusgrader ordenkligt igen med andra ord tidigast i mars, jag tycker inte att det är sååå farligt, jag är inte tung eller nåt sånt.

tycker du verkligen att det är så himla farligt? förklara då varför?

Inte sagt att det är så himla farligt eller skadligt men jag sa att enligt MIN personliga åsikt så tyckte jag att det är lite tidigt, hade väntat till tre. Men det hade JAG gjort. Ställde ju bara en fråga, "Rida en tvååring?" Vikten hade jag inte sagt nått om, en tvååring känns bara så väldigt "bäbis" för mig :p Verkar ju vara känsligt när man ifrågasätter "experterna" här på buke. :crazy:

Inte sagt att det är så himla farligt eller skadligt men jag sa att enligt MIN personliga åsikt så tyckte jag att det är lite tidigt, hade väntat till tre. Men det hade JAG gjort. Ställde ju bara en fråga, "Rida en tvååring?" Vikten hade jag inte sagt nått om, en tvååring känns bara så väldigt "bäbis" för mig :p Verkar ju vara känsligt när man ifrågasätter "experterna" här på buke. :crazy:

jag är inte någon expert på något sätt, man jag kän inte tänka mig att det skule ha skadat henne på nåt speciellt sätt, ren psykiskt så var det läge sen min häst var bebis...

jag är inte någon expert på något sätt, man jag kän inte tänka mig att det skule ha skadat henne på nåt speciellt sätt, ren psykiskt så var det läge sen min häst var bebis...

Aldrig sagt att det skulle skadat din häst eller att det varit helt fel att göra så, men har aldrig varit med om att någon varit ute och skrittat en tvååring, därför ställde jag bara en fråga. Har unghästar i det stället där min häst står, märker stor skillnad på hur unghästarna är och de äldre. JAG tycker att en tvååring är ung och lite "bäbis" i huvet.

fast det är ju väldigt olika från häst till häst, min unghäst är väldigt mogen och lite "lillgammal" samtidigt som hon är en diiiiva... men psykiskt är hon redo för att bli riden, tvekar ingenstans elle nåt sånt... lyssnar på hjälperna och kan väldigt mkt, iofs har jag arbetat massor från marken och så...

och ja jag har vuxna hästar att jämföra med och andra unghästar, och i psyket/tempramentet är ho mkt mer lik de vuxa hästarna

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka