Korsa; varmbl. och arab (=trarab)

Sv: Korsa; varmbl. och arab (=trarab)

*kl*

Jag tycker inte att det går att säga att vissa raser reager i rädsla på ett visst sätt.
Jag tror att uppfostran, grundtemprament, trygghet och tillit på ryttare som avgör det.

För övrigt för att bidra lite till blandras-diskussionen ställer jag mig på samma sida som på hundblandrasaveln; jag förstår inte vitsen helt enkelt. Men säger "ja, chansen är större att det blir något bra" osv. Varför chansa?

//Gilly

Jag tycker ändå att Traraben är en bra korsning. Man vet ALDRIG vad det blir av sitt föl, oavsett renras el. korsning. Så veka kotor osv. hittar man även hos hästar med helgröna papper. Man måste alltid försöka avla på ett bra sto, med en hingst som kan komplettera henne.
Gör man detta, brukar Traraben bli fin

Hm..ska man dra i n blandras hundar i detta så har jag hafft 3 renrasiga hundar och en blandras(känner flera bra blandraser) de 3 renrasiga har kostat såå..mycket pengar(vet vård) pg exem,ögonsjukdommar,ont i höfter,allergi mm
varav blandrasen som nu är 4 år ALLDRIG varit hos vet förutom för vac. 1 renrasig avlivades pg ont i höfter svår exem 7 år gammal.
Den andra dog i canser 6 år gammal men fick cansern när han var 3 år den renrasiga vi har nu får ögon inf vääldigt offta och måsste ev operera samt har fukt exem! hmm...vad tycker jag och vad har jag för erfarenhet av reenrasiga...hm......bättre tveksamt!!!

Det går INTE att genom att titta på ett par 3 individer avgöra om alla renrasiga är dåliga eller ej. Klart att renraser kan 'slå fel' också, men i blandras har man ingen aning om vad som slår igenom.

Men detta är en häst och ingen hunddiskussion.

//Gilly

Hm..ska man dra i n blandras hundar i detta så har jag hafft 3 renrasiga hundar och en blandras(känner flera bra blandraser) de 3 renrasiga har kostat såå..mycket pengar(vet vård) pg exem,ögonsjukdommar,ont i höfter,allergi mm
varav blandrasen som nu är 4 år ALLDRIG varit hos vet förutom för vac. 1 renrasig avlivades pg ont i höfter svår exem 7 år gammal.
Den andra dog i canser 6 år gammal men fick cansern när han var 3 år den renrasiga vi har nu får ögon inf vääldigt offta och måsste ev operera samt har fukt exem! hmm...vad tycker jag och vad har jag för erfarenhet av reenrasiga...hm......bättre tveksamt!!!

Om du haft renrasiga med de problemen du radar upp kan du inte ha kollat upp föräldradjuren särskilt långt bak. Samma när det gäller hästar. Min blandrashund har för övrigt en ärftlig och kronisk ögonsjukdom som måste behandlas med cortison livet ut...:cool:

Ska tillägga att jag själv har fött upp en blandras mellan Paint och ett sto med okänd härstamning. Stoet är friröntgad (OCD/Spatt)och av mycket god typ och hingsten är självklart godkänd och testad för Hypp/OLWS NN. Avkomman är än så länge över förväntan...

Använder man godkända och testade föräldradjur har avkomman bäst möjlighet att bli frisk och bra oavsett om det gäller hästar eller hundar...

Senast ändrad:

:angel:Hej!
kna börja med att säga; är distans-nybörjare, men fastnar nog i denna sport :love:
Går i köpartankar (allvarliga) nu, ska köpa ett varmblod :banana: . den stora frågan för mig är: sto eller vallack???
Det finns hingstar i stallet, så en valack vore ju mest "praktiskt" (då kan man ju rida ut med alla, utan att tänka på brunst och sån't :P). men, OM det blir ett sto, vill jag gärna ta ett föl efter henne (förutsatt att det går bra med distansridningen) med en arabhingst, och "få" en Trarab :) . Har en lämplig/tänkbar kandidat, en kompis till mamma har en hittills oanvänd arabhingst, vars far (hm, vet ej vem dock..) ska vara en rätt känd hingst numera, iaf inom uppvisning/utställning..
Observera att jag inte är intresserad av uppfödning för försäljning, utan endast "eget bruk", om ni förstår vad jag menar.

Min fråga till er; är det dumt att göra så? Borde jag istället köpa en "färdig" trarab? jag har kunnit folk att fråga och få hjälp av vid hantering av fölet, inridning o.s.v. och kan en del (om inte annat grunderna). Fördelar och nackdelar?

Undrar också,om någon skulle kunna sammanfatta lite kort, ungefär vilken ålder man byter foder på fölet och så? Alltså när h*n börjar äta liite fast, går över helt..och vad ska stoet ha för foder och ev. tillskott under dräktighetstiden och "amningstiden" ?

Varför korsa dessa raser? Den bästa distanshästen är väl ren arab eller? Alla har olika åsikter men jag tycker det är rätt dålig korsning.

måste bara svara på dethär....

mina erfarenheter är att eftersom araben är så smart och har så snabba reaktioner så hinner den se det som är farligt och komma på att det inte är så farligt innan den hinner göra något annat.

kan tex ta min 2 åring, har ridit ut på henne 3 ggr, bara skrittat och ensam, hon reagerade inte på någonting stannade lite när det var massa kor och en bil med transport samtidigt, det var det enda.

däremot så kom det ett halvblod på 5 år som red förbi, hon kom knappt förbi mina hästar när de stod i hagen och åt hö... hon skyllde på att hästen var ju såå ung... då kunde jag inte hålla min trut stängd... men men...

bara en tanke..

Rida en två åring? :S

*kl*
jag är lite inne på peachezz och KLNFs tankar..
förstår inte heller vitsen med denna korsning. Finns det någon som har en bild på en vuxen trarab? Förutsättningen för att korsningsavel ska bli lyckad är att man har två raser som är så lika varandra som möjligt tex eng. fullblod och arab. Travare och arab ser jag inte några likheter mellan. Travaren är avlad för att trava fort. Sen tycker jag att korsningar ofta leder till mer ostabilt temperament ett bra exempel är halvblod vad är det om inte korsning, om än med lika raser. Vill man ha en bra distanshäst är araben perfekt, det blir inte en bättre distanshäst för att man korsar in travare, och gillar man inte arabens temperament så är idéen verkligen dum, vad är det som säger att hästen inte får arabens temperament och kanske mest travarens utseende?

vart hr jag skrivit att jag rider in henne? jag har ridit 3 ggr och hon är 2,5 år gammal, det är då alla halvblod rids in som ska startas på 3 årstesten. nu har hon en lugn period igen fram tills nästa år nån gång
turerna tog bara ca 10 min, den ena kan ha tagit 15 men då hoppade jag av några ggr för att öva stå still även på främmande platser

vart hr jag skrivit att jag rider in henne? jag har ridit 3 ggr och hon är 2,5 år gammal, det är då alla halvblod rids in som ska startas på 3 årstesten. nu har hon en lugn period igen fram tills nästa år nån gång
turerna tog bara ca 10 min, den ena kan ha tagit 15 men då hoppade jag av några ggr för att öva stå still även på främmande platser

håller helt med dig. så länge man tar de lugnt e de ingen fara anser jag.. jag har ju min bebis som e 2 år å 6 mån nu. har skrittat henne några gånger å tränat på halt å gas =) å de funkar kanon hon skrittas några varv i hagen 1 gång/vecka å tycker de e skit kul =) hon står med spetsade öron så fort man kommer med sadlen =) så länge de e så å man inte tröttar ut som då dör dom ej. jag menar travarna körs in som 1 åringar å galopp hästarna strax därefter tror inte de e så skadligt för en annan att skritta på dom vid 2,5 års ålder =)

jo precis, och det där med lov tills efter årskiftet blir nog tills i mars dessutom, det är ju sååå himla kallt i januari och februari!! vill inte sätta in ett kallt bett i munnen på henne då, och kan inte heller värma det (har en reumatisk sjukdom) och jag vill gärna att vi har kommit lite längre i inridningen innan jag sätter på sidepull, även om det är tänkt att vi ska rida på det sen...

min kommer att skrittas 1 gång varje vecka men jag har äppel bett på henne nu när det börjar bli kallt. har även ridit i grimma vilket gick kanon. så tills jag känner att allt funkar ska hon gå med bett sedan ska hon ha side pull =) de e skonsammast fö hästen tycker jag =) sen kommer hon ha lov hela mars sen kommer hon ridas lite lite i april & maj innan hon åker på bete ska man kunna rida henne rakt fram i skritt, trav och ev galopp sen blir de bete i 5 mån å sen börjar träningen lite lätt men tänker ej stressa utan ta de i hennes takt.

det jag tycker är jobbigt är att hon är så himla smart, jag har ridit 3 ggr och hon kan skritt och trav, ber jag om form så går hon där direkt! men kroppen är ju inte ens i närheten av redo för det!! hon kan galopp på röstkomando när jag tömkör så jag tror inte att det skulle vara några problem att bara säga galopp om jag hoppade upp en 4:e gång... för skritt och trav kan hon redan, ordenkligt, stanna svänga... det blir svårt att fortsätta rida henne när man bara ska gnata samma sak hela tiden när det funkade andra gången man testade. jag travade första gånge jag red, dock max 10 meter, men hon fattade direkt.... jobbigt med smart häst...

jo precis, och det där med lov tills efter årskiftet blir nog tills i mars dessutom, det är ju sååå himla kallt i januari och februari!! vill inte sätta in ett kallt bett i munnen på henne då, och kan inte heller värma det (har en reumatisk sjukdom) och jag vill gärna att vi har kommit lite längre i inridningen innan jag sätter på sidepull, även om det är tänkt att vi ska rida på det sen...

Ta inte de här fel nu för jag säger det inte och låter sur;)
Varför rider du inte in henne i tex repgrimma om du ändå tänkt rida henne på sidepull? :cool:

det svaret är jätte enkelt, jag äger ingen!!

men sen så ska jag ju rida i ett sidepull, dock ett väldigt "dåligt" sådant, alltså, det är som att ha vanlig grimma då det inte ger några tryck nånstans, men det funkar bra på valacken och när jag är säker på att hon sköter sig så kommer jag sätta på det sidepullet, men jg vill kunna rida henne på bett oxå då jag ev ska visa henne på 3 års testerna... men vi får se, får inte tag på någon som löshoppar här i närheten...

Ta inte de här fel nu för jag säger det inte och låter sur;)
Varför rider du inte in henne i tex repgrimma om du ändå tänkt rida henne på sidepull? :cool:

jag vet ej faktiskt har ej tänkt så långt. men hon evan vid att bli skrittad med både träns och bara grimma. så de e nog inte problem. men eftersom jag villkunna träna/tävli lite dressyr måste hon kunna gå med bett med så det är väll de.

det jag tycker är jobbigt är att hon är så himla smart, jag har ridit 3 ggr och hon kan skritt och trav, ber jag om form så går hon där direkt! men kroppen är ju inte ens i närheten av redo för det!! hon kan galopp på röstkomando när jag tömkör så jag tror inte att det skulle vara några problem att bara säga galopp om jag hoppade upp en 4:e gång... för skritt och trav kan hon redan, ordenkligt, stanna svänga... det blir svårt att fortsätta rida henne när man bara ska gnata samma sak hela tiden när det funkade andra gången man testade. jag travade första gånge jag red, dock max 10 meter, men hon fattade direkt.... jobbigt med smart häst...

Oj du har samma problem som jag. min kan allt från marken de e bara hoppa upp å säga samma sak som från marken så jag håller med dig de känns som att traggla om å om igen men de e bättre attde sitter ordentligt innan man går vidare =9

jo visst är det så... men jag känner mig själv och jag är en person som vill ha framsteg på varje ridtur, så av rädsla att jag inte kan behärska mig och kräva för mkt av henne så rider jg inte... jag ska dock börja lära henne skänkelvikning ordenkligt på marken någon dag nu, då hon inte har så musklade innerlår, i övrigt är rumpan jätte rund och fin... så jag ska kolla att det inte finns några begränsningar i sidled för det kan ju då vara ett tecken på att nåt är fel...

ok d ehar jag redan lärt min.. man behöver bara lägga linan lite merpå rumpan å säga flytta så gör hon de. kanske inte någon perfekt skänkel vikning men hon flyttar sej i alla fall. =)

för att flytta räcker det med att peka... sånt övar jag tidigt, hästen ska kunna flytta sig för tryck på alla ställen! det är mer en korrekt skänkelvikning jag menar, och senare öppna och sluta... men det lär väl bara ta 10 min det med, och sen så hr vi inget att göra igen... atsingen!!! ibland vore det roligare om hon var lite trög och lite envis så att man fick kämpa lite.... tycker inte du oxå det?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka