Korsa; varmbl. och arab (=trarab)

Sv: Korsa; varmbl. och arab (=trarab)

även när hästen inte är musklad tycker jag faktiskt... för då ska den ju ha lika lite muskler fram som bak liksom....

hemskt var det, han var den mest personliga häst jag någonsin hade träffat... jag får vara glad för den tiden jag fick med honom

för min del, lägger jag trarab- och avelsfunderingarna på hyllan, och gå in för att hitta hästen jag vill köpa istället.. (som sagt; försöker satsa på varmblodsvalack.)

ta det lugnt, jag tyckte ju bara att hon såg fin ut.
har sagt flera gånger att jg inte är proffs ännu på området, långt ifrån.

Jag är helt lugn kan jag lova, bara undrade hur du kunde avgöra en sån sak genom att titta på 4 bilder och dessutom kalla dig "nybörjare" inom ett område...
Hästen ifråga är väl inte en direkt reklamflagga för Trarab även om hästen är trevlig iallmänhet?

Jag har läst en del äldre trådar här på buke om "traraber", och dte jag stör mig på är hur flera motiverar denna, enligt mig, meningslösa korsning.
De vill ha arabens uthållighet osv, men samtidigt pratar de om att de absolut inte vill ha en renrasig arab...jag förstår inte hur man tänker då?
Om man nu inte gillar araber, varför vill man ha det blodet i sin häst?:smirk:

Jag tycker bara att man förstör genom att korsa arab med travare...det är bra raser var för sig, varför blanda? De "traraber" jag sett har inte varit i närheten av araben...
Om man bara avlar för att få större hästar så kan man ju7 hålla sig till travare då som ju faktiskt kan hävda sig ganska bra i distans...

anlednigen till att vi korsade våran travare men en arab är för att våran travare är en bra bit över 1.70 å vi ville ha något lätare. utan att behöva lägga 20.000 + för fölet. sen kännde vi hingst ägaren så de lät bra å hingsten var dessutom snygg å hade bra meriter. Visst fölet blev totalt underbar kanske inte de ultimata fölet för framtida svåra tävlingar men kommer gått å väl unna gå lättare klassr i alla grenar tror jag =) min lilla ängel

Senast ändrad:

nu blev jag nyfiken! vad var det för hingst??

håller på att leta efter en arabhingst till mitt arabsto men har mkt svårt att hitta en hingst om både är snygg och har bra meriter.

amen bajs oxå!!!

kan jag få veta vem det var bara för att jag är nyfiken då, vill du inte skriva här så kan du pm a

Han hette Majestic Prince. lite grövre arab inte den lilla taniga och väldigt väldigt snäll och har dessutom tävlat mkt i distans mm.

ja han vet jag vem det är! han är fin, men passar ttyvärr inte mitt sto, läste om vad som hände... ursch vad hemskt!!!

ja de va jätte hämskt. det var en riktigt fin kille. =( men men jag får väll vara glad at jag har en bebis efter honom =) fick lite väl mkt från mammam men de hon fick av honom var kanon =)

Jag undrar bara varför man riden en häst som bara är två år?
/Jezz

Jag undrar bara varför man riden en häst som bara är två år?
/Jezz

hon är 2 år å 6 månader. å jag har skrittat henne 2 varv i en liten hage 3 ggr så jag tycker inte de e så ansträngande. tänkt i stället som 2,5 åriga halvbloden som tränas som fan för 3 års testen som ska kunna hoppa högt å de ena innan dom efärdiga jag tar de i alla fall lugnt.

kl
Det här är ganska OT
Jag har ett par gånger i den här tråden läst något om att de som inte vill ha rena araber är konstiga eftersom de gärna köper en korsning och därmed får araben ändå. Jag har ju köpt mig just en korsning med arab dock inte travarkorsning utan med halvblod.
Min tanke innan köp vara att jag ville ha en intelligent häst och där är arab individer överreppresenterade enligt min erfarenhet. Eftersom jag kände mig lite osäker och visste att hästar gärna blir lite tittigare med mig på ryggen så ville jag inte ha en så vaken häst som en arab. Det blev med andra ord en kompromiss. Sen att det inte fungerade riktigt som jag tänkt mig gör inget hästen springer åtminstonde inte till nästa socken när hon blir rädd utan tvärnitar och växer fast. Frågan är om det egentligen är så mycket bättre man slipper ju dock riskerna med själva flykten men det ger andra problem. Det är svårt att flytta en häst som är paralyserad :crazy: och det gör ont när hästen i full galopp ser en pinne och tvärnitar på frambenen.
Min nästa häst kommer troligen att bli ren arab (eller så betäcker jag Novan med en arabhingst och då blir det 75%).

måste bara svara på dethär....

mina erfarenheter är att eftersom araben är så smart och har så snabba reaktioner så hinner den se det som är farligt och komma på att det inte är så farligt innan den hinner göra något annat.

kan tex ta min 2 åring, har ridit ut på henne 3 ggr, bara skrittat och ensam, hon reagerade inte på någonting stannade lite när det var massa kor och en bil med transport samtidigt, det var det enda.

däremot så kom det ett halvblod på 5 år som red förbi, hon kom knappt förbi mina hästar när de stod i hagen och åt hö... hon skyllde på att hästen var ju såå ung... då kunde jag inte hålla min trut stängd... men men...

bara en tanke..

Jo men om du sitter på den vakna hästen och börjar känna dig nervös, osäker (inte rätt ord) eller stresad så kommer det inte bli bra.
Jag berättade om MINA anledningar till att inte köpa renrasigt jag sa inte att mina anledningar var helt genomtänkta och korrekta ;)
För övrigt existerar inte de problemen för mig idag (förutom stressen). Novan har botat mig rejält med sina tvärnintar och sidoskutt.

Vet inte om jag har så mycket att tillägga här men tänk på att visst korsningar har i regel bättre spännt för sig man får sk korningseftekt. MEN det betyder oxå att allt dåligt kan bli dubbelt så dåligt. Ingen expert på travare men något jag skulle tänka är ryggen. Långa ryggar är INTE till för att sittas på. Hästen är ju som de flesta vet inte till för att sittas på och deffenetivt inte en travare som har lång rygg. Tycker du bör tänka efter ordentligt! VFöda upp tar även lång tid har du tid att vänta tre år på att få komma i gång? Det bästa är att ha en ra häst och sen ev en unghäst om man har råd. Man måste ju tänka på att underhålla sig själv oxå.

Arab fullblod eller varför inte en anglo till distansen? Eller en uppfödd unghäst som du ser hur den ser ut?

Det var mina tips

Katja

Jag förstår inte riktigt vad du menar..menar du att din häst fryser fast när hon/han blir rädd?
Ja, det är typiskt arabbeteende vid ¨"rädsla".

Jag har haft min arab i 9 år snart och min syster hade en arab i många år (som tyvärr dog förra året:()
De är/var aldrig speciellt rädda för någonting faktiskt. När de väl såg något läskigt så stannar de bara, aldrig hänt att de stuckit.
Min arab litar så mycket på mig att hon skulle gå överallt med mig.
Det här med att sticka och överreagera tycker jag, enligt mina erfarenheter, är typiskt halvblodsbeteende om man ska generalisera.

Min är väldigt vaken, tittar mkt på saker osv men aldrig att hon skulle sticka eller liknande...hon tycker mest det är intressant att titta;)
Det har dock hänt två gånger att hon tvärnitat i galopp för att hon sett något skumt på marken...haha..men hellre det än att hästen inte går fram.

har som sagt beslutat mig för en varmblodsvalack, i alla fall "just nu". Om det efter honom blir nån mer häst, det får tiden utvisa..

angående långa ryggar hos varmbloden; har mött en hel del av denna ras som inte har den där superlånga ryggen som de flesta (de som går på travet) har. bl.a. det sto som jag i nuläget rider några gånger i veckan; vid första anblicken tror man nästan inte att hon är ett varmblod (det är inte bara jag som sagt det). så det finns ju ;)

men som sagt; jag satsar på en valack nu. har ev. en "på gång", en fd medryttarhäst. får se hur det blir..

Hm..Jag har tänkt lite på detta.....Jag undrar varför såå....många är mot traraber!
Jag vill bara säga att jag är super nöjd med min kille!!
Han är bara snart 6 månader och otroligt snäll tror att endel distansare här vet när jag säger att han är e gimmick vem han är men jag sätter ut en bild endå Kritisera gärna var ärliga och säg vad ni tycker!!
Jag har visat honnom i någon liknande tråd tidigare.http://www.pixbox.se/alb587480

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka