Korsa; varmbl. och arab (=trarab)

Sv: Korsa; varmbl. och arab (=trarab)

hej...jag ville bara lägga mig i debatten om bra och dåliga hästar. Jag håller med om att man inte automatiskt får en bra avkomma för att man tar två raser med olika egenskaper och "gör" en ny häst av men det är inte alltid så att det dåliga hos varje individ slår igenom. jag tycker att man istället ska titta i tredje led. dvs föräldrarna till de hästar man tänkt att avla på. Ofta är det deras temperament och exteriör som slår igenom.

jag har själv två unghästar i mitt stall med en mor som är vbl och en arab till far. två helt skilda individer fast de är helsyskon. den ena är 155 cm och tre år den andra är 164 cm och två år. dessutom är tvååringen skimmel och den andra är pepparkaksbrun. Mamman var kolsvart och pappan snövit så visst påverkas de av sina mor och farföräldrar.
tyvärr är jag pga min skadade höft tvungen att sälja dessa helt underbara individer. :cry:Jag får inte rida längre. Har hållt på med westernridning i många år och hade naturligtvis tänkt att de skulle användas till detta men det är hästar med stora gångarter så de passar nog till både distans, hopp och dressyr.:bump:

vad kul - en med traraber! :)
meeeen.. :( vad tråkigt att du måste sälja dem!!!
att ha ridit i massa år, och sedan inte få göra det mer..jag kan ju knappt tänka mig ett liv utan hästarna & rdningen..:cry:

har du lust att berätta lite mer om dem? vore intressant att höra för- och nackdelar, direkt från en ägare.

jag trivs helt enkelt med varmblod, iaf de jag ridit. kan ha att göra med att jag "funkar" så pass bra med halvbloden, halvblod ÄR ju egentligen varmblod. men avlade på ett helt annat sätt än de varmblod som går travet..

Hej!

Ville bara säga att jag förstår hur du tänker med din korsning. :)
De finns många fina fördelar med att ha fölet sen dag 1, det är roligt och om man väljer "rätt" hästar kan fölet bli kanon! Sen finns det hur många nackdelar som helst åxå och dom har ju blivit uppräknade både en och två gånger. . .

Såg att du valt att köpa en valack och jag hoppas ni triv tillsammans och jag tycker det är synd att du fått så mycket åsikter som kanske inte rör precis det du frågat efter;)

Hoppas de blir bra!

jag tycker absolut du ska köp en travare och sedan betäcka med araben för då får du vara med från början för din blivande bebis. jag gjorde samma sak. alla sa åt mig att aldrig korsa min travare med en arab men de gjorde jag ändå för jag totalt älskade den hästen å an var som tur va godkänd. min bäbis kom 05 och från första dagen sa alla som avrått mig från att korsa med arab att hon var super och 3 av dom har till å med elat köpa henne.. var bara nog ed att hitta en arab som täcker upp din häst svagheter som tex till en travare ska man alltid ha en arab med mkt bra galopp.. här kommer en bild på min ängel. pappa är majestic Prince ox - mamma är travare

http://www.pixbox.se/pic_show_id16175795.html

(hon växer så de knakar nu men hon e ju läcker ändå

jag tycker absolut du ska köp en travare och sedan betäcka med araben för då får du vara med från början för din blivande bebis. jag gjorde samma sak. alla sa åt mig att aldrig korsa min travare med en arab men de gjorde jag ändå för jag totalt älskade den hästen å an var som tur va godkänd. min bäbis kom 05 och från första dagen sa alla som avrått mig från att korsa med arab att hon var super och 3 av dom har till å med elat köpa henne.. var bara nog ed att hitta en arab som täcker upp din häst svagheter som tex till en travare ska man alltid ha en arab med mkt bra galopp.. här kommer en bild på min ängel. pappa är majestic Prince ox - mamma är travare

http://www.pixbox.se/pic_show_id16175795.html

(hon växer så de knakar nu men hon e ju läcker ändå

vad fin hon är!! ett klart bevis på att så länge föräldrarna är bra är chansen stor att avkomman också blir det. :)

Inte för att klaga, utan för att göra dig uppmärksam.
Hon verkar vara ganska vek i sina kotor.

hur menar du? :confused:
(jag är inte speciellt erfaren ang unghästar, som sagt. men vill verkligen lära mig!)

Inte för att klaga, utan för att göra dig uppmärksam.
Hon verkar vara ganska vek i sina kotor.

hon har ganska långa kotor pga att mamman har det också men har vatt på fölbesiktning med 47 p 788888 p å hon är vet besiktigad och som sagt hon har ganska långa kotor men absolut ej veka. (vet intyg) jag tyckte nämligen det också att dom var veka så innan jag började jobba henne (av säkerhets skäl) så åkte vi till 2 kliniker å bad om deras åsikt å dom sa att hon har långa kotor men inget anmärkningsbart. så det är inget jag bryr mig om längre.

vad bra !

avviker från ämnet en kort snabbis, vad menar man med veka kotor? :confused:

Taj, fast trampar hon igenom så pass mycket redan i skritt som hon gör på ena bilden så skulle jag vara mycket försiktig.

Och då kan man ju säga att hingsten i detta fallet INTE täckt upp stoets svagheter.

vad fin hon är!! ett klart bevis på att så länge föräldrarna är bra är chansen stor att avkomman också blir det. :)

Bevis? Ok? Och det ser du på 4 bilder, som inte visar så mycket mer än en ganska ordinär häst som trampar igenom??

Min åsikt om avel är ju dokumenterad på buke sen tidigare så den behövs kanske inte upprepas?

Om du tittar på den ena bilden när hästen skrittar under ryttare ser du att hf-kota trampas ner ganska mycket.
Hur kommer det att se ut i t ex höger galopp, när farten är högre, och hela hästens vikt läggs på detta benet?

Hästar kan ha långa kotor (eller rättare sagt långa kotben) utan att vara så här veka, men ofta är det så här.

det var bara på dom bilderna alla andra gör hon inte de på.. efter som marken var ojämn å hal så gler å snubblande hon en del å så men men.. å jo hingsten täckte upp så mkt annat kan jag lova. de enda som han ej lyckades med var kotorna. å ja jag är försiktig med henne de e man väll med alla unghästar

det var bara på dom bilderna alla andra gör hon inte de på.. efter som marken var ojämn å hal så gler å snubblande hon en del å så men men.. å jo hingsten täckte upp så mkt annat kan jag lova. de enda som han ej lyckades med var kotorna. å ja jag är försiktig med henne de e man väll med alla unghästar

Har du fler bilder på hästen i rörelse då, när hela benet är belastat?

det var bara på dom bilderna alla andra gör hon inte de på..

Ja, men det är bara på en bild som hon belastar benet.

Jag stör mig inte på din häst, den verkar fin för övrigt. dock är hon ju långt ifrån färdig i kroppen, för att man ska kunna bedömma henne ordentligt.
Det som kan reta mig är att folk har hästar som de tar som exempel på "perfekta korsningar, som alla vill köpa", när exteriören gör att den har oddsen emot sig att bli en hållbar häst. Det kallar jag inte ett bra exempel på en trarab ämnad för distansritt.

Senast ändrad:

fast om hästen trampar igenom en gång så betyder det att den kan gå ner så mkt och då gör den det, för antingen så går det eller så går det inte

oj vad rörigt det blev, hoppas ni fattar

Bevis? Ok? Och det ser du på 4 bilder, som inte visar så mycket mer än en ganska ordinär häst som trampar igenom??

Min åsikt om avel är ju dokumenterad på buke sen tidigare så den behövs kanske inte upprepas?

ta det lugnt, jag tyckte ju bara att hon såg fin ut.
har sagt flera gånger att jg inte är proffs ännu på området, långt ifrån.

Ja, men det är bara på en bild som hon belastar benet.

Jag stör mig inte på din häst, den verkar fin för övrigt. dock är hon ju långt ifrån färdig i kroppen, för att man ska kunna bedömma henne ordentligt.
Det som kan reta mig är att folk har hästar som de tar som exempel på "perfekta korsningar, som alla vill köpa", när exteriören gör att den har oddsen emot sig att bli en hållbar häst. Det kallar jag inte ett bra exempel på en trarab ämnad för distansritt.

jag har inte sagt att hon är en perfekt korsning som alla vill ha. jag saat de va många som var imot henne å som nu har velat köpa henen pga henne underbar temprament mm. visst hon har ina svagheter som ALLA hästar har å så länge man ej riktar på 150 hoppning å svår dressyr så gör dom där små felen ingenting.

det finns INGA perfekta hästar

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka