Korsa; varmbl. och arab (=trarab)

Sv: Korsa; varmbl. och arab (=trarab)

ja det hade varit lite roligare med lite action eller att de hade hännt något elle ratt hon hade haten åsikt åt minstonne men hon bara "go with the flo" =) ja de e samma i stall gången man ska inte putta sin häst för att den ska byta sida man ska bara behöva be den anser jag annarsblir de en styrke mätning tillslut =)

Diskutionen är ju slut, verkar det som.
Kan ni inte ta det andra snacket på pm istället.

Undrar hur många som är emot travaren som ridhäst? När det gäller ryggarna så är det extremt många travare som faktiskt inte har de otroligt långa ryggarna nu för tiden. Finns massor med individer med bra o korta ryggar.

För er/dig som ville se en vuxen "trarab" så finns det en på bild i tråden tidigare som jag lagt ut. Hon är visserligen 75% travare, kolla in den ryggen! Hennes mamma var ren travare och såg nästintill likadan ut kroppsmässigt.
Men jag säger inte att man kan avla hejvilt ändå, utan man måste se på individen och veta att det är lämpligt att avla på den. Gäller ju även renrasigt, då många trots allt avlar på "veka" individer.

jag tyckte din häst såg fin ut men som sagt den är 75%
den andra hästen tidigare i tråden tyckte jag inte hade bra exteriör för en ridhäst.

jag tyckte din häst såg fin ut men som sagt den är 75%
den andra hästen tidigare i tråden tyckte jag inte hade bra exteriör för en ridhäst.

varför hade hon inte de då? jag vet att hon har långa kotor men vad är mer fel på henne? hon e visad som både föl och 1 och 2 åring så jag bara undrar vad ni tycker till skillnad från domaren.

Om du haft renrasiga med de problemen du radar upp kan du inte ha kollat upp föräldradjuren särskilt långt bak. Samma när det gäller hästar. Min blandrashund har för övrigt en ärftlig och kronisk ögonsjukdom som måste behandlas med cortison livet ut...:cool:

Ska tillägga att jag själv har fött upp en blandras mellan Paint och ett sto med okänd härstamning. Stoet är friröntgad (OCD/Spatt)och av mycket god typ och hingsten är självklart godkänd och testad för Hypp/OLWS NN. Avkomman är än så länge över förväntan...

Använder man godkända och testade föräldradjur har avkomman bäst möjlighet att bli frisk och bra oavsett om det gäller hästar eller hundar...
Öö... Jo!!! jag har kollat upp dem!!
Varför antar folk atomatiskt att man ej kollar upp stammen för att man får problem?? Många raser har faktiskt en hel del olika saker som de brukar drabbas av! Jag sa nog också att det var min erfarenhet!! Jag har även kontakt med uppfödarna till alla mina djur kontinueligt!!såå...tråkigt att sådana här diskutioner uppstår..som jag sakt tidigare DET FINNS SERIÖSA OCH OSERIÖSA I ALL AVEL och mkt i renras aveln med för att folk vill tjäna pengar tyverr.

förutom kotorna så är halsen alldeles för kort och hon ser ut att ha underhals. Vad fick h*n för poäng när du visade då?

fölpoängen står tidigare i tråden, men det vore intressant att veta vad hon fick som 2åring:idea:

:angel:Hej!
kna börja med att säga; är distans-nybörjare, men fastnar nog i denna sport :love:
Går i köpartankar (allvarliga) nu, ska köpa ett varmblod :banana: . den stora frågan för mig är: sto eller vallack???
Det finns hingstar i stallet, så en valack vore ju mest "praktiskt" (då kan man ju rida ut med alla, utan att tänka på brunst och sån't :P). men, OM det blir ett sto, vill jag gärna ta ett föl efter henne (förutsatt att det går bra med distansridningen) med en arabhingst, och "få" en Trarab :) . Har en lämplig/tänkbar kandidat, en kompis till mamma har en hittills oanvänd arabhingst, vars far (hm, vet ej vem dock..) ska vara en rätt känd hingst numera, iaf inom uppvisning/utställning..
Observera att jag inte är intresserad av uppfödning för försäljning, utan endast "eget bruk", om ni förstår vad jag menar.

Min fråga till er; är det dumt att göra så? Borde jag istället köpa en "färdig" trarab? jag har kunnit folk att fråga och få hjälp av vid hantering av fölet, inridning o.s.v. och kan en del (om inte annat grunderna). Fördelar och nackdelar?

Undrar också,om någon skulle kunna sammanfatta lite kort, ungefär vilken ålder man byter foder på fölet och så? Alltså när h*n börjar äta liite fast, går över helt..och vad ska stoet ha för foder och ev. tillskott under dräktighetstiden och "amningstiden" ?

Vi har ju lite ardenneruppfödning men det borde ju vara i princip samma regler för alla hästar. Första gången vårt sto var dräktigt var det ett jäkla larv. Hon skulle ha selen, b-vitaminer och grejer men den här gången har vi bara låtit det gå. Möjligtvis lite "vanliga" mineraler och sånt. Man märker ju ofta tydligt på hästarna om de har vitamin/mineralbrist. Om de leta i jorden, dålig päls osv. Men den här gången klarade hon det minst lika fint som förra gången. En stor, fin pojke fick hon.
Angående fodret har vi bara släppt ut bebisen i hagen med de andra efter de första 1-2 dygnen. Minns inte riktigt men vi fick problemet att han inte kunde dia. Han fattade inte tekniken så vi ägnade en hel natt åt att rädda livet på honom typ. Brottade omkull honom så att han skulle vila och försökte mata honom genom flaskan med råmjölken tills han lärde sig, så han fick förmodligen inte lika mycket råmjölk som han skulle ha haft. Nåväl, åter till ämnet. Som sagt, vi släpper ut stoet och fölet i hagen och låter dem träffa sina kompisar som vanligt. Förr eller senare lär sig fölet att äta gräs och löv. Sånt grönt som de andra äter. Det ligger ju ganska naturligt för dem hur man äter gräs och så lär de sig av kompisarna.
När näringen försvinner ur gräset ger vi dem stråfoder som vanligt och även lite kraftfoder och mineraler. Det finns säkert specialmineraler för den yngre generationen men det är inget vi har lagt märke till så. De får samma typ av mineraler som de andra fast ganska mycket mindre så att de inte blir förgiftade.
Det jag ser som det "farligaste" och också det sämsta som folk gör med sina hästar är att de alltid tar in stoet under den sista tiden innan fölning. Risken är stor att hon lägger sig i ett hörn och då spärrar så att fölet inte kommer ut ordentligt och då kvävs ju såklart fölet och stoet kan gå åt. Dessutom får ett föl som går ute mesta delen av tiden mycket bättre immunförsvar. När det spöregnar under en längre tid/ihållande regn tar vi in våra, annars är de ute och friskare hästar får man leta efter.

Oj, det blev mycket men det är inte så farligt som det ser ut. Man ska väl mest vara "som vanligt" fast man har en häst till att ta hand om. Just det, bra att vänja fölungen vid trafik tidigt så att de har det inbyggt. Det är svårt att vänja en äldre häst vid det. Och dessutom att vänja den vid att man klappar mycket på huvudet och känner över hela kroppen som bebis så slipper man en häst som är skygg för människan.

förutom kotorna så är halsen alldeles för kort och hon ser ut att ha underhals. Vad fick h*n för poäng när du visade då?

e enda negativa hon fick nu som 2 åring var att hon hade något kort och rak hals och hade något långa kotor. men hon fick 878897 = 47 p

Typ: Välutvecklad med bra format
Huvud, hals och bål: Välliggande bog, stark rygg, långt kors, lågt ansatt hals och något rak hals.
Extremiteter: Något långa kotor men annars korrekt
Trav: Taktmässig med bra bak bens arbete, välbalanserad
Galopp: Lätt men tar ej ut steget altså något kort

ÖV: Är i en kraftig växt period nu men visdes med ett gott teprament och bra skick

detta fick hon som bedömning i april. så visst hon har brister men e perfekt för mig

Senast ändrad:

Det var jättebra poäng!:)
Mitt hblst med gröna papper har oxå lågt ansatt, rak hals:smirk:

tycker han är lite lik en (numera före detta) vänninas häst vid den åldern :) (hon var dock ej trarab, men aja..). söt

Det var jättebra poäng!:)
Mitt hblst med gröna papper har oxå lågt ansatt, rak hals:smirk:

ja halsen mm är inget jag stör mig på eftersom jag ska ha henne till lättare träning mminget större liksom. visst hade jag velat ha en häst som kan gå större så hade jag väll inte avlat på en travare med en arab då hade jag väll köpt n som har exteriören mm för det. men jag vet många hästar som har lite små fel som har kommit långt =9 så äch säger jag bra. jag älskar min lilla prinsessa för alla hennes fel och rätt =9

Vi har ju lite ardenneruppfödning men det borde ju vara i princip samma regler för alla hästar. Första gången vårt sto var dräktigt var det ett jäkla larv. Hon skulle ha selen, b-vitaminer och grejer men den här gången har vi bara låtit det gå. Möjligtvis lite "vanliga" mineraler och sånt. Man märker ju ofta tydligt på hästarna om de har vitamin/mineralbrist. Om de leta i jorden, dålig päls osv. Men den här gången klarade hon det minst lika fint som förra gången. En stor, fin pojke fick hon.
Angående fodret har vi bara släppt ut bebisen i hagen med de andra efter de första 1-2 dygnen. Minns inte riktigt men vi fick problemet att han inte kunde dia. Han fattade inte tekniken så vi ägnade en hel natt åt att rädda livet på honom typ. Brottade omkull honom så att han skulle vila och försökte mata honom genom flaskan med råmjölken tills han lärde sig, så han fick förmodligen inte lika mycket råmjölk som han skulle ha haft. Nåväl, åter till ämnet. Som sagt, vi släpper ut stoet och fölet i hagen och låter dem träffa sina kompisar som vanligt. Förr eller senare lär sig fölet att äta gräs och löv. Sånt grönt som de andra äter. Det ligger ju ganska naturligt för dem hur man äter gräs och så lär de sig av kompisarna.
När näringen försvinner ur gräset ger vi dem stråfoder som vanligt och även lite kraftfoder och mineraler. Det finns säkert specialmineraler för den yngre generationen men det är inget vi har lagt märke till så. De får samma typ av mineraler som de andra fast ganska mycket mindre så att de inte blir förgiftade.
Det jag ser som det "farligaste" och också det sämsta som folk gör med sina hästar är att de alltid tar in stoet under den sista tiden innan fölning. Risken är stor att hon lägger sig i ett hörn och då spärrar så att fölet inte kommer ut ordentligt och då kvävs ju såklart fölet och stoet kan gå åt. Dessutom får ett föl som går ute mesta delen av tiden mycket bättre immunförsvar. När det spöregnar under en längre tid/ihållande regn tar vi in våra, annars är de ute och friskare hästar får man leta efter.

Oj, det blev mycket men det är inte så farligt som det ser ut. Man ska väl mest vara "som vanligt" fast man har en häst till att ta hand om. Just det, bra att vänja fölungen vid trafik tidigt så att de har det inbyggt. Det är svårt att vänja en äldre häst vid det. Och dessutom att vänja den vid att man klappar mycket på huvudet och känner över hela kroppen som bebis så slipper man en häst som är skygg för människan.

Oj, tack för det långa svaret :bow: !!!

Både araber och travare kan ha långa steg...

Om du nu inte tänkt göra något speciellt med hästen, varför korsade du dessa två raser??

jag älskar min lilla prinsessa för alla hennes fel och rätt =9

bara häst & ryttare trivs ihop och är lyckliga tillsammans - det är en så stor byggsten i all träning och hantering.
lycka till med henne :D

Både araber och travare kan ha långa steg...

Om du nu inte tänkt göra något speciellt med hästen, varför korsade du dessa två raser??

för att jag kännde pappan väl och han var godkännd och har många fina korsningar efter sig och för att vi ville ha ett föl på mamman innan vi vill betäckahenne med en travare som man får lägga en j**la massa pengar på. Både pappan och mamman är super i huvet och hingsten kompenserade upp det mesta (dock inte allt) meningen var att jag ville ha ett föl att kunna träna lite lätt på kanske vara med i en cr distans eller nått inget större. då lägger jag hällre 4000 än 10.000 på fölet.

bara häst & ryttare trivs ihop och är lyckliga tillsammans - det är en så stor byggsten i all träning och hantering.
lycka till med henne :D

tack för detta. Jag älskar henne mest av allt å vad jag tor så verkar hon trivas med. håller helt med dig. men vi får se vad de blir av henne =)

Rida en två åring? :S

Det är väl inte så konstigt? Man brukar väl sitta in dem på hösten när de är två, så får de vila, och så rider man dem lite mer ordentligt innan treårstestet. Inte alls ovanligt - och TS hade ju bara varit ute och skrittat, vilket jag tycker låter vettigt på en tvååring.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka