Korsa halvblodssto med ponnyhingst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cairo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 112
  • Visningar Visningar 8 912
C

Cairo

Jag vet inte vad ni tycker, men är en avkomma med tex. en halvblodsmamma och en ridponnypappa attraktivt på marknaden?

Det kan ju bli fina avkommor? Vad säger ni? Ta tex. Power Boy med min Wilma.. som exempel.

Sv: Korsa halvblodssto med ponnyhingst?

Det kan säkert vara attraktivt om avkomman får "rätt" storlek, dvs maxad d-ponny. Små hästar (på ca 150 cm) är väl inte så särskilt eftertraktat. Skulle jag betäcka med ponnyhingst så skulle jag nog ta en c-ponny, kanske t.o.m b-ponny, för att känna mig mer "säker" på att få en ponny.

Jag skulle också välja en kat B, ev kat C-hingst till ett SWB.

Skulle jag göra en sådan korsning skulle jag dessutom välja en hingst som visat stark förärvning avseende prestation (poängtagande tävlingsavkommor). Listorna, där 140 ponnyhingstar av olika raser rankas, publiceras i Ridsport en gång om året.

Hlsn Helena

Förmodligen inte...
Risken att de växer över ponnymåttet är STOR.

En vän till mig betäckte sitt lilla halvblodssto (158 cm) med en welshhingst kat C (135 cm eller nåt) och den avkomman kunde med nöd och näppe mätas in till 148,0 cm som treåring... Tror inte det är möjligt att den är kvar som ponny som 4-åring...
Själv har jag betäckt ett nätt fullblodssto på ca 160 cm med en welsh sekt C-hingst på 132 cm och den avkomman tror jag inte heller kommer stanna under ponnymåttet. Nu har just DEN avkomman ett värde ändå, för sin ägare. Men den hade inte haft något större ekonomiskt värde på den öppna marknaden förrän den har sitt mätintyg som ponny klart. Och, som sagt, jag tror inte att den kommer klara det...

Mitt råd till dig, om du ska fortsätta betäcka ditt sto, är att du håller dig till de hingstar som ligger minst i hennes egen storleksklass.

Jag vet inte vad ni tycker, men är en avkomma med tex. en halvblodsmamma och en ridponnypappa attraktivt på marknaden?

Det kan ju bli fina avkommor? Vad säger ni? Ta tex. Power Boy med min Wilma.. som exempel.

Jag kanske går lite mot strömmen här, men jag tror att en fin häst i 155 cm storleken mycket väl kan ha ett ganska bra värde på marknaden och bli lättsåld. Har själv sålt en del hästar i den storleken och det har faktiskt varit de som varit mest lättsålda. Alla vill inte ha ett större halvblod i 165-170 cm klassen.

Man kanske får vara beredd att ligga något lägre i pris för en sådan häst, jämfört om man betäckt med en populär halvblodshingst, men det kan det vara värt för att få fram en fin häst.

Jag vet många YR som vill ha små hästar omkring 155-160 cm i mankhöjden som en mjuk övergångshäst. Flera kompisar har köpt sådana hästar och då har oftast någon av föräldrarna varit ponny.

Vill man ha fram en ponny så måste man nog välja en liten ponny, men det finns marknad för mindre hästar också om planerna skulle gå i kras.

Det är väl klart att man väljer en fing ponnyhingst! :)

Jag säger inte att jag planerar att ta ponnyhingst till Wilma. Fick bara upp tanken i huvudet! :)

Nu har jag en helt annan erfarenhet av hästar som är runt 150-155cm, det finns en stor marknad för dem speciellt om dom har bra gång är snygga och lätta/moderna i typen!
Jag har ständigt förfrågningar om övervuxna ridponnyer till mindre ryttare som inte alls är intresserade av 170 hästar. Ofta är de små halvbloden inte lika lätta och eleganta som de övervuxna ridponnyerna!

Betäcker man ett sto som är 165 cm är det till 85% chans att det blir en häst över 155 cm oavsett om du väljer en B.C eller D ponny. Fölet anpassar sig efter sin moder.
Betäcker man däremot en B-ponny med en halvblodshingst blir avkomman troligtvis 130 -140 cm.
Man kan enligt min erfarenhet förstora en ponny med ca en kategori med en större ponny/häst.

Jag sålde ett litet halvblod i våras på studs när jag annonserade ut henne, hon var 155cm och jag fick mer svar på den annonsen än jag fick på annonsen på det större halvblodet så det är en myt att små hästar inte går att sälja!

Precis! Det är en stor marknad på små hästar nu. Toppen! :)

Det är snarare helt tvärtom, halvbloden blir större och större, det är bara att kolla statistik från unghästtester.

För min del går det helt bort med 150-155 cm-hästar, det blir liksom varken eller, men jag vet att det finns några som gärna vill ha det.

Däremot skulle jag inte kalla marknaden stor.

Förmodligen inte...

En vän till mig betäckte sitt lilla halvblodssto (158 cm) med en welshhingst kat C (135 cm eller nåt) och den avkomman kunde med nöd och näppe mätas in till 148,0 cm som treåring... Tror inte det är möjligt att den är kvar som ponny som 4-åring...
Själv har jag betäckt ett nätt fullblodssto på ca 160 cm med en welsh sekt C-hingst på 132 cm och den avkomman tror jag inte heller kommer stanna under ponnymåttet. Nu har just DEN avkomman ett värde ändå, för sin ägare. Men den hade inte haft något större ekonomiskt värde på den öppna marknaden förrän den har sitt mätintyg som ponny klart. Och, som sagt, jag tror inte att den kommer klara det...

Mitt råd till dig, om du ska fortsätta betäcka ditt sto, är att du håller dig till de hingstar som ligger minst i hennes egen storleksklass.

det dar tyckte jag lat lite motsagelsefullt med tanke pa hur du har sagat xx, vem det nu var, i traden om att avla hastar som kanske inte har ett jattevarde for marknaden men for uppfodaren/agaren.

Förmodligen inte...

Ett sånt sto har ett stort ekonomiskt värde på markanden, att bara avfärda allt under 170cm som osäljbart visar hur lite du vet om marknaden för ridhästar(inte bara halvblod med gröna papper).Jag har i år sålt 2 st 153-55cm höga ston, välutbildade allroundhästar, korsning welshxfullblodXhalvblod för ganska höga priser(betydligt mer än vad halvblod med gröna papper annonseras ut för), och båda köparna sa precis samma sak: Jag är så evigt trött på dom där gigantiska stora halvbloden som är till salu!! Jag är en liten lätt ryttare och klarar inte av dom där stora hästarna, jag vill ha en allroundkompis att göra lite av varje med. Jag är helt övertygad om att rätt som det är så kommer det en backlash och dom där mindre hästarna blir populära igen. /Madde

Jag tror också att små hästar är lättsålda. Har själv ett litet hlb sto på ca 150 cm. Är man själv inte lång så är det skönt med en liten häst. Det finns flera duktiga små hästar ute på tävlingsbarnorna. Jag har själv tänkt att betäcka mitt sto med en ridponny, men vet fortfarande inte med vilken hingst. En till bra sak att tänka på är att man får ner försäkringskostnaden oerhört mycket om det är en korsningsponny. Halvbloden är ju svindyra i försäkring.

Jag känner fler som rider omkring på mindre hästar än sådana som kravlar sig runt på 170 cm stora hästar. Små hästar är lättsålda, helt enkelt.

Jag tror också att små hästar är lättsålda. Har själv ett litet hlb sto på ca 150 cm. Är man själv inte lång så är det skönt med en liten häst. Det finns flera duktiga små hästar ute på tävlingsbarnorna. Jag har själv tänkt att betäcka mitt sto med en ridponny, men vet fortfarande inte med vilken hingst. En till bra sak att tänka på är att man får ner försäkringskostnaden oerhört mycket om det är en korsningsponny. Halvbloden är ju svindyra i försäkring.

Med tillägg till detta så tror jag dessutom att det är bra med att få in ponnyblod i de större hästarna. Det går inte att komma ifrån att det är fler trasiga halvblod än ponnyer idag.

Skulle jag korsat halvblod med ponny skulle jag välja att korsa med welsh. Det finns många exempel på lyckade korsningar som tagit sig långt på tävlingsbanan. Jag tror att en sådan korsning är intressant på marknaden.

Sen skulle jag gjort som dimmansstuteri skriver, kolla tävlingsstatistiken och se vilka hingstar som är högt placerade och fortfarande i avel.

Hej,

Jag tror också på lite mindra halvblod. Har just nu en 6 årig halvblods val till salu och han är 175 cm (+) och det är inte det lättaste att sälja. Vilket jag har full förståelse för, för de flesta som rider är tjejer som inte är alltför stora/långa. Så min slutsats är att de flesta som köper hästar är tjejer som inte är allt för stora/långa. :)

//Anna

Skulle jag korsat halvblod med ponny skulle jag välja att korsa med welsh. Det finns många exempel på lyckade korsningar som tagit sig långt på tävlingsbanan. Jag tror att en sådan korsning är intressant på marknaden.

Sen skulle jag gjort som dimmansstuteri skriver, kolla tävlingsstatistiken och se vilka hingstar som är högt placerade och fortfarande i avel.

Håller med dig...har ett halvblodssto som är 155 o ibland leker jag med tanken på att betäcka henne med ponny...:rofl:
Men skulle jag göra det så skulle jag ta welsh o en B-ponny inte C!!
T ex. Yrrol (mycket intressant hingst o som tävlar)

Kanske tar jag en ponnyhingst nästa år.. :angel:

det dar tyckte jag lat lite motsagelsefullt med tanke pa hur du har sagat xx, vem det nu var, i traden om att avla hastar som kanske inte har ett jattevarde for marknaden men for uppfodaren/agaren.
Just denna avkomma är BESTÄLLD och kommer användas i avel som welsh partbred oavsett dess slutliga mankhöjd. Eventuellt kommer den även användas i ridskoleverksamhet. Den har också alldeles fantastiskt bra gångarter, så den HAR bra egenskaper även om den växer över - vilket jag misstänker att den kommer göra, men jag hoppas jag tror fel...

Med detta menar jag att
1) Det är inte min egen plan med denna parningen, den är planerad och beställd av min kompis som hade hingsten på station. Att den blev ett sto är en stor bonus.
2) Man måste kanske skilja på att göra en planerad parning som förhoppningsvis blir en högkvalitativ avkomma eller att bara tillverka ett föl för att få ett föl, utan kvalitetstänkande... Risken att den växer över finns alltid, när det gäller avel inom raser som har ett maximimått.

Liknande trådar

Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 528
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 140
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 290
Kropp & Själ Jag har varit deprimerad i minst 10 år. Jag förstår inte varför jag inte kan bli bättre. I grunden har jag egentligen ett bra liv...
Svar
16
· Visningar
2 164

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka