korsa en clydesdale med vad? ...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clydesdale
  • Startdatum Startdatum
C

clydesdale

Vad tycker ni, för att få fram en bra kör och ridhäst.
Jag har ett clydesto på 172 cm, hon är ju lite för sin ras, mer den äldre typen av clyde.
Bör jag välja en Tinkerhingst för att få ner storleken lite och förhopningsvis få en snygg skäck :love: eller ska jag välja en shirehingst (185 cm)för att hålla mig så nära clyd som möjligt och kanske få en stor avkomma.

Har ni några tankar, har hört att man kan få en väldigt bra fälttävlingshäst om man korsar med eng.halvblod.. :confused: men jag vill ju ha en körhäst..

Sv: korsa en clydesdale med vad? ...

Vad är det för fel på renrasigt om du vill ha en körhäst då?

Kör på renrasigt, det finns så många korsningshästar;) Vill du ha en mindre körhäst skaffa dig en fin unghäst av en mindre ras tex ardenner eller Nordsvensk istället:laugh:

OM du tillverkar en korsning vet du inte vilka egenskaper som slår igenom, så om du vill ha en mkt specifik häst för ett specifikt ändamål, så skulle jag rekommendera att du köper en renrasig mindre häst. OM du gärna vill ha ett föl efter ditt sto så betäck! Men ha i åtanke att fölet kan bli något helt annat än vad du förväntat dig.....
Ett alternativ är att tillverka en renrasig fölunge som man sälje och för dom pengarna köper en unghäst med önskade egenskaper.

Lycka till hur du än gör!

Clydesdale är en ovanlig ras, klassad av The Rare Breed Survival Trust som "At Risk". Så om du har ett bra Clydesdale-sto gör du en insats för rasen genom att avla renrasigt med henne.

Clydesdale-hingsten Dillars Cracker finns på station i väst-Sverige i år, googla på Snärsbo Hästtjänst.

Hej,
hur har det gått, har du kunnat bestämma dig hur du vill göra?

Jag tycker som Equilibrium, betäck med en annan clydesdale! :bump: :)
Dillars Cracker så så fiiin ut, vilka snälla ögon. :love:

Jag var också in på The Rare Breed Survival Trusts hemsida och såg att rasen clydesdale tyvärr är med på deras lista. :crazy:

Men jag vet inte om de nyligen ändrat, för numera finns clydesdale med bland de hästraser som är klassad i 3:e nivån Vulnerable, 1:a nivån kallas Critical, 2:a Endangered, 4:e At Risk, 5:e Minority och 6:e nivån Other native breeds.

Kram, Maya

hej jag vill bara meddela att jag kommer att köra mitt sto till Dillers cracker nu i helgen. Har inte varit inne här på länge, men kul endå att du tipsar om Cracker.

Så nu hoppas jag på att allt går bra och att en ny lite clydesdale kommer att se dagens ljus 2011.. ;)

Jag ska gå in och kolla på den där listan..

/ åsa

Åh, vad spännade! :bump:
Dillars Cracker såg så fin ut, är glad att du tycker det med.

Men tacka inte mig, tacka Equilibrium för tipset. :laugh:
Jag hade ingen aning innan, att clydesdalerasen låg i riskzonen att försvinna.
Vad härligt att du kan vara med och påverka antalet clydeshästar i världen. :bow:

Jag skulle också gärna vilja se en bild på ditt sto, vad heter hon?
Det vore kul om du kunde hålla oss uppdaterade hur det går och så?
Lycka till!

Kram, Maya

jag fixar tydligne inte ut hur man lägge in bilder.. borde vara enkelt tänker jag..

klurar inte ut hur jag sak få in bilden..

Senast ändrad av en moderator:

Du måste ladda upp bilden på en annan sida, facebook eller bilddagboken eller pixbox eller liknande. Går inte att ladda upp den direkt från datorn.

............

Senast ändrad av en moderator:

Det står "Materialet är inte tillgängligt för tillfället
Sidan du söker kan inte visas för tillfället. Den kan vara tillfälligt inaktiv, länken du klickade på kan vara inaktuell eller så har du inte tillåtelse att besöka sidan." :(

Det finns en tråd på Bukefalos-Hjälp där det står hur man lägger in bilder. :)

Senast ändrad:

slang upp bilden pa t.ex. "photobucket.com", sa klickar du pa "image link" o klistrar in har ;) ..kortfattad forklaring, finns jattebra forklaringar under "Bukefalos-hjalp" :)
]

(..jag vill ocksa se bild.. lol)

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 967
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 073
Senast: Farao
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 444
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 076
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka