Korrekta hjälper för sluta?

G

Glad67

Är det någon vänlig själ som lättfattat kan förklara hur hjälperna för sluta skall göras.

När jag rider öppna får jag till det och min tränare tycker det ser jättebra ut.
Men jag får helt enkelt inte till det när det är dags för slutaövningar.

Min tränare har förklarat och visat, men när jag tränar hemma så jag är rädd att jag gör fel iallafall :confused:

Sv: Korrekta hjälper för sluta?

Sök på lite gamla trådar om sluta, både här och på barockforumet. Det har varit jättemga bra trådar om det som du säkert kan ha nytta av... :)

Konstigt, de flesta gör fel i öppnan men fattar slutan.
Samma hjälper i både rörelser, bara dina höfter och hästens rörelseriktning som ändras.
Finns mycket skrivet om detta!

snälla skriv hur man ska göra! Jag har sökt på "sluta" i forumet utan att hitta. Hur flyttar man hjälperna.? I öppna behöver man ju bara flytta axlarna men hur gör man i sluta???

ridtravare skrev:
snälla skriv hur man ska göra! Jag har sökt på "sluta" i forumet utan att hitta. Hur flyttar man hjälperna.? I öppna behöver man ju bara flytta axlarna men hur gör man i sluta???

Ja om du bara behöver flytta axlarna i öppnan så flytta dom i slutan oxå då fast åt andra hållet dvs bak med yttre.

fio. skrev:
Ja om du bara behöver flytta axlarna i öppnan så flytta dom i slutan oxå då fast åt andra hållet dvs bak med yttre.

Själv sitter jag rakt över hästen, med axlarna "rätt upp och ner", dvs rakt fram, eftersom jag vill att mina axlar ska visa var jag vill ha hästens bogar. Sedan flyttar jag bak min yttre höft (bara höften alltså, inte benet) någon centimeter - och vips har jag en sluta. :)

Immer

Ja så gör jag oxå och även i öppnan men trådskaparen använder sig tydigen enbart av axlarna.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 442
Senast: Brynja
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 368
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 442
Senast: Mia_R
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 196
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar