Sv: Korrekt form
Som sagt, visa gärna bild på hur extremt du syftar på.
Extremt vadå? Mellanrummet skulle vara runt 3 fingrar och det är ganska lätt att föreställa sej det utan bild..går väl inte ens att se på bild förövrigt.
Är det formen du syftar på extremt så menar jag "vanlig" GP form, typ piaff, passage osv. En hög samlingsgrad helt enkelt. Behövs väl inga bildbevis på det om man vet hur en sån form ska se ut.
Om vi säger såhär - jag är bombsäker på att alla hästar som inte pga t ex skador eller tidsbegränsning (ålder) är begränsade kan lära sig en bra arbetspiaff, alltså nå den samlingsgraden. Att inte alla når dit tror jag mer beror på att olika hästar är olika svåra att skola och vi ryttare har våra olika begränsningar.
Som sagt så visst klarar alla hästar det säkert men alla klarar det inte utan att utsättas för ett visst obehag, men som man vet är många hästar otroligt snälla och står ut med mycket obehagliga grejer utan att protestera.
Nosen framåt blir också en sån grej om man har en häst där det är extra viktigt, pga trång ganasch. Men då blir det enligt ovanstående - hellre t o m ta hästen UR form (till fri form) med nosen framme och sen börja om och jobba formen bakifrån om den hamnar i för tight form.
Alltås även om man rider hästen i en rundare lägre form, alltså strax bakom lod, så ska ju ändå hästen hela tiden vara framme vid handen och söka sej framåt, den är alltså inte ihopdragen bara för att det är en låg och rund form.
Sen tycker jag att man aldrig ska medvetet rida hästen i såkallad fri form där rygg och bakben inte hänger med, sliter onödligt på hästen och skapar spänningar. Huvet måste man ha koll på, hästen går inte som en giraff om bakben och allt hänger med. Så att går hästen i en hög och "fri" form så är antagligen inte ryggen med alls.
Och eftersom man alltid jobbar hästen bakifrån och fram så behöver man heller aldrig ta hästen ur form medvetet. Det tjänar ingen på.
Så länge pannan strävar framåt och grundjobbet är väl befäst så upplever jag det spelar mindre roll om hästen sträcker fram nosen överdrivet mycket (med överdrivet jämför jag med det man ser till vardags) à la giraff, halsen blir det viktigaste. Den upplever jag är större risk att hämma om man har för kort tygel och för mycket i handen, eller häst som fortfarande på den nivån ofta trillar bakom lod.
Det där är en typisk "fördom" eller vad man ska säga, att man håller ihop hästens hals med hjälp av tygeln, för det gör man inte, ska inte göra iallafall. Man rider hästen till den formen man vill ha, vill jag ha en låg och rund form på min så rider jag ner den medvetet dit. Detsamma om jag vill rida upp min häst i formen så använder jag inte tygeln utan jag rider upp honom i formen. Huvudsaken är att hästen hela tiden jobbar framåt mot handen och inte drar undan nosen från tygeln.
Jag disskuterar övht inte bakom hand för det ska hästen aldrig någonsin vara, då går den inte i rätt form oavsett. Hästen måste fram till handen, är den bakom lod däremot så helt okej sålänge hästen söker sej framåt och att man kan rida fram den om man vill. För då ska hästen svara om den är framme vid handen på rätt sätt. Detsamma gäller "för kort tygel", har man för kort tygel drar man antagligen ihop hästen vilket inte heller är något som jag pratar om iallafall.