Korrekt form

Sv: Korrekt form

Ler brett igenkännande :laugh: Jo då - jag var där! Det var ett av de bästa arrangemang jag varit på och "alla" likasinnade var ju där! Och jag uppskattar din tränare väldans mycket (även om jag bara varit åskådare!).

Flera av de personerna (från OMC) var återkommande tränare på ett ställe nära mig (dock inte just din tränare + Patricia Kuhn). Bengt Branderup kom också ett par gånger om året. Tyvärr ligger det nere för närvarande. Jättetråkigt! Jag saknar att träffa personer som delar mitt "breda" intresse jättemycket. Jag är liksom "minoritet" överallt!

Imorgon kommer en av min dotters tränare från Portugal. Det ska bli jätteinspirerande att se ekipagen igen och se vad som hänt se'n förra gången.

Jag PM:ar dig så småningom.

En normal GP form som den i bilderna ovan blir jobbig och fel för hästar med för lite utrymme mellan ganasch och hals, det blir för trångt och det kan bli obehagligt för hästen när den samlar sig.

:bow: :love:

Vill man ha bevis för att alla hästar inte kan gå likadant naturligt är det bara att kolla på vilka hästar som dressyrryttarna i de högre klasserna väljer. De väljer inte fjording utan halvblod. Och förhoppningsvis vet dem vad de gör. Olika raser rör sig olika och därför kan de inte heller gå i samma form och även om de kan det rent fysiskt så är det inte bra i längden.

:bow: :love:

Vill man ha bevis för att alla hästar inte kan gå likadant naturligt är det bara att kolla på vilka hästar som dressyrryttarna i de högre klasserna väljer. De väljer inte fjording utan halvblod. Och förhoppningsvis vet dem vad de gör. Olika raser rör sig olika och därför kan de inte heller gå i samma form och även om de kan det rent fysiskt så är det inte bra i längden.

Fast som jag ser det är det STOR skillnad både mellan exteriör och naturligt rörelsemönster, och mellan vad en GP-ryttare väljer dvs orsakerna till valen vs. vilka hästar som kan samla sig.

Spanska ridskolan väljer inte samma hästar som GP-ryttare och ändå har Spanska ridskolan minst lika höga krav på ridbarhet.
Det är inte bara ridbarhet som avgör vilka hästar man väljer.
Och ironiskt nog så är det ju hästar som har svårt för sig som kräver mest kunskap, vilket få som skaffar dessa är villiga att ge, och kunniga nog att klara av att ge. (Kolla bara på vbl travare. Exteriören kan vara ganska bra och vissa har egentligen kapacitet för bra gångarter - men rörelsemekaniken bland annat gör dom till en av de svåraste raserna att rida BRA.)

Fast som jag ser det är det STOR skillnad både mellan exteriör och naturligt rörelsemönster, och mellan vad en GP-ryttare väljer dvs orsakerna till valen vs. vilka hästar som kan samla sig.

Spanska ridskolan väljer inte samma hästar som GP-ryttare och ändå har Spanska ridskolan minst lika höga krav på ridbarhet.
Det är inte bara ridbarhet som avgör vilka hästar man väljer.
Och ironiskt nog så är det ju hästar som har svårt för sig som kräver mest kunskap, vilket få som skaffar dessa är villiga att ge, och kunniga nog att klara av att ge. (Kolla bara på vbl travare. Exteriören kan vara ganska bra och vissa har egentligen kapacitet för bra gångarter - men rörelsemekaniken bland annat gör dom till en av de svåraste raserna att rida BRA.)

jag menade inte att visa raser skulle ha högre ridbarhet (förutom rena körhästar möjligen) - bara att de inte kan röra sig på samma sätt naturligt . Håller med om alltihop och jag har travare och vet att de är krävande.
Perosnligen anser jag att det är de svåra som gör det kul och intressant :banana:

Liknande trådar

Träning Har en fråga angående att rida över stock och sten i muskeluppbyggande syfte. Hur ofta och hur länge ska man göra det för att få mest...
Svar
8
· Visningar
1 267
Senast: Cilla
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
Skola & Jobb Ja som rubriken säger, på mitt jobb har vi en kollega som rent skiter i att göra vissa arbetsuppgifter, vilket då är sådant som drabbar...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 159
Senast: _Taggis_
·
Dressyr Jag funderar lite över vad som är en korrekt form hos häst. I TR II står det följande: "I allt arbete, även i halten, måste hästen vara...
Svar
3
· Visningar
2 098
Senast: Fiador
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama