Det tror jag säkert, men själv har jag aldrig stött på en ridskolehäst som varit utbildad högre än LA. Däremot någon inlånad som gått 130/140-hoppning och var en klippa i hoppningen (fortfarande).
Angående ridläraren jag pratade om så vore det guld ifall ridlärarna (eller kanske inhyrda beridare) var skickliga nog att rida till hästarna regelbundet, och hade tid och resurser för det såklart. Och då menar jag skola som i skola hästen till att kunna ridas av andra, inte skola som i att den ryttaren kan rida hästen.
T ex så var alla "gamla" hästar från denne instruktörs tid riktiga klockor på att fatta galopp, och hålla sin egen balans i galoppen även om ryttaren där uppe inte hade full koll. Alla nya hästar efter det var snarare såna som nybörjarna inte kunde galoppera med för att de inte fick galopp öht, för att de fick rejäla bocksprång, eller för att galoppen blev så obalanserad att hästarna bara brände på. Sen blev det såklart bättre med tiden, men inte alls på samma sätt.
Jag tycker att en "läromästare" ska vara just en sån häst, som är såpass välskolad att den inte längre är beroende av alla små nyanser från ryttaren. Kanske inte på exakt samma sätt som ovanstående, men själva konceptet - hästen ska redan vara skolad att bära ryttaren och till vad som förväntas av den. Och för att det ska hålla måste de såklart ridas till regelbundet.