Korrekt form

Sv: Korrekt form

Jag tycker absolut att du ska testa att rida en välutbildad häst, det är mycket lättare att förstå och kunna bearbeta funderingar kring olika saker om man fått möjlighet att testa på grejerna i praktiken! :laugh:

Haha nu låter det som att jag aldrig ridit en välutbildad häst! ;) Var inte riktigt så jag menade. Men absolut, det hade varit kanon att med jämna mellanrum få prova högre utbildade för att få bättre förståelse för rörelserna och vad man strävar efter! :)

När man får prova de svårare rörelserna så går det plötsligt upp ett ljus varför det är så viktigt t ex med att ha hästen på ytterhjälperna. Försök få till en piruett med innerhjälper. Går inte. Blir skit. Blir inget alls.

Jag har haft den oerhörda förmånen att få rida riktigt högt utbildade hästar, och då har jag fått "fuska" med lite roliga grejor, för att se betydelsen av det som är grunderna. Det ger ett helt annat ljus på det dagliga arbetet, i alla fall för mig. Och det är väl här hela det svenska systemet förfelas, eftersom inga ridskolor idag har utbildade hästar. Den gamla metoden - högutbildade hästar till lågutbildade ryttare, unghästar till högutbildade ryttare - var ju just av den anledningen. Att man skulle förstå vart man strävade, vad som var viktigt och varför.

Har följt er tråd med intresse och viss förvåning... Jag vill bara påpeka att ni är ju överens!!!!
Vad korrekt form och samling är enligt både TR och AR och allt vad ni vill, tror jag inte vi är oense om nån av oss.
Däremot vill jag vinkla ett snäpp. Jag vill påstå att det är våra "riktigt" byggda dressyrhästar med plats vid ganaschen, som tyvärr klarar av att bli "felridna" i större utsträckning än tex många fjordhästar som är trånga.. Med det menar jag slutprodukten, inte träningsmetoderna - för de kan skifta, utan just hur en häst bär sig i samlad form, tex passage eller samlad galopp. Om man ska lyckas få så hög grad av samling på den tyngre/trängre hästen krävs nästan att man rider den "över tygeln". Försöker man lägga ned når man sällan samling alls:crazy:
Med det menar jag inte heller att en häst - med gott om plats - behöver vara "fel" bara för att den stundom hamnar bakom lod - den har så lätt för samling att den "behöver" inte vara öppen i vinkeln. (Men jag tror däremot att hästen skulle gå ännu bättre om den orkade vara framför lod - dvs det är skillnad på en bra piaff, en riktigt bra piaff och en utmärkt piaff:angel:, men vi håller oss fortfarande inom
korrekt ridning)

Vilket jag inte på något sätt påstått heller.
Jag ville motbevisa påståendet att kraftiga kallblod inte kan böja på nacken.

Fast ditt inlägg motsäger ju inte påståendet på något sätt... Hon skrev ju bara att kallbloden inte kan böja på halsen som ett fullblod... och så la hon in en bild på ett fullblod som går bakom lod och en tyngre häst som har näsan lite mer fram.

Dina bilder visar ju på ännu lite mer fram.

Precis, det tycker jag också är riktigt synd. Termen "välskolad" verkar synnerligen missbrukad när man tycker hästar på nivån LB/LC (eller knappt det) är "välskolade läromästare".
Kanske svårt att komma ifrån att man lägger olika innebörd i det, men det hade varit mycket roligare med utopin "färdig" högt skolad häst (minst MVS) = läromästare. :p

Var jag för realistisk nu? ;)
Jag tänker alltså läromästare = ridskolehästar, och minst MSV skulle vara en enorm förbättring jämfört med många ridskolehästar. Men hellre ännu högre givetvis.
Tänker att det handlar mycket om skolningen som sådan också, och inte bara nivån.
T ex så hade jag en ridlärare för länge sedan som var grymt duktig på att rida till hästarna till -inte bara mer skolade- utan något mer hanterbart för mindre rutinerade ryttare. Att ha tävlingshästar skulle liksom bara fungera för de som kommit långt, att ha bra allround-/nybörjarhästar som dessutom är halvhögt- högt utbildade skulle smälla mycket högre. :)

Det finns många ridskolehästar som har gått Msv men som vilken häst som helst så behöver ju även dessa underhåll och gymnastik för att kunna tillgodogöra sig vad dom en gång har lärt sig. I brist på detta ser dom snabbt ut som om dom knappt kan harva sig runt i LB.

Fast ditt inlägg motsäger ju inte påståendet på något sätt... Hon skrev ju bara att kallbloden inte kan böja på halsen som ett fullblod... och så la hon in en bild på ett fullblod som går bakom lod och en tyngre häst som har näsan lite mer fram.

Dina bilder visar ju på ännu lite mer fram.

Jag skulle kunna knyckla ihop min häst också. :D
Men det vill jag aldrig göra.

Det finns många ridskolehästar som har gått Msv men som vilken häst som helst så behöver ju även dessa underhåll och gymnastik för att kunna tillgodogöra sig vad dom en gång har lärt sig. I brist på detta ser dom snabbt ut som om dom knappt kan harva sig runt i LB.

Det tror jag säkert, men själv har jag aldrig stött på en ridskolehäst som varit utbildad högre än LA. Däremot någon inlånad som gått 130/140-hoppning och var en klippa i hoppningen (fortfarande).
Angående ridläraren jag pratade om så vore det guld ifall ridlärarna (eller kanske inhyrda beridare) var skickliga nog att rida till hästarna regelbundet, och hade tid och resurser för det såklart. Och då menar jag skola som i skola hästen till att kunna ridas av andra, inte skola som i att den ryttaren kan rida hästen.
T ex så var alla "gamla" hästar från denne instruktörs tid riktiga klockor på att fatta galopp, och hålla sin egen balans i galoppen även om ryttaren där uppe inte hade full koll. Alla nya hästar efter det var snarare såna som nybörjarna inte kunde galoppera med för att de inte fick galopp öht, för att de fick rejäla bocksprång, eller för att galoppen blev så obalanserad att hästarna bara brände på. Sen blev det såklart bättre med tiden, men inte alls på samma sätt.

Jag tycker att en "läromästare" ska vara just en sån häst, som är såpass välskolad att den inte längre är beroende av alla små nyanser från ryttaren. Kanske inte på exakt samma sätt som ovanstående, men själva konceptet - hästen ska redan vara skolad att bära ryttaren och till vad som förväntas av den. Och för att det ska hålla måste de såklart ridas till regelbundet.

Det tror jag säkert, men själv har jag aldrig stött på en ridskolehäst som varit utbildad högre än LA. Däremot någon inlånad som gått 130/140-hoppning och var en klippa i hoppningen (fortfarande).
Angående ridläraren jag pratade om så vore det guld ifall ridlärarna (eller kanske inhyrda beridare) var skickliga nog att rida till hästarna regelbundet, och hade tid och resurser för det såklart. Och då menar jag skola som i skola hästen till att kunna ridas av andra, inte skola som i att den ryttaren kan rida hästen.
T ex så var alla "gamla" hästar från denne instruktörs tid riktiga klockor på att fatta galopp, och hålla sin egen balans i galoppen även om ryttaren där uppe inte hade full koll. Alla nya hästar efter det var snarare såna som nybörjarna inte kunde galoppera med för att de inte fick galopp öht, för att de fick rejäla bocksprång, eller för att galoppen blev så obalanserad att hästarna bara brände på. Sen blev det såklart bättre med tiden, men inte alls på samma sätt.

Jag tycker att en "läromästare" ska vara just en sån häst, som är såpass välskolad att den inte längre är beroende av alla små nyanser från ryttaren. Kanske inte på exakt samma sätt som ovanstående, men själva konceptet - hästen ska redan vara skolad att bära ryttaren och till vad som förväntas av den. Och för att det ska hålla måste de såklart ridas till regelbundet.

OJ..Vad vi tycker Olika...:D

En läromästare för mig är som min gamle P.R.E..

Han gör inte ett skit, Inte ett dyft om du som ryttare inte gör rätt.

Är det inte meningen att eleven ska lära sig?

På honom kan du sitta upp och tro. Då händer inget. Eventuellt lägger han av dig om du börjar banka o visa pisken för att han ska gå framåt.

I samma sekund du börjar andas, slappnar av, lyfter bröstbenet och öppnar höften börjar han dansa, med underbar kvalitet på dansen.

Innan dess har man inte ett skit att hämta.

DET Tycker jag är en läromästare :love:

Det finns de här på Forumet som försökt få honom i trav *Fnittrar*

Men icke..Nej nej säger han, DU? Du har banne mig inte balans nog, jag vill inte ha en skumpande jänta på min rygg, HA.

Men så fort de slappnat av och hittat sin mitt, sin egen balans har han travat fint och villigt.

Bättre häst finns inte :bow:

Det håller jag med är en riktig läromästare, tyvärr hade nog inte så många på en ridskola kunnat rida på honom. ;)

Vi har en lightversion av den typen på ridskolan, hon gör inte ett skit om du inte är konsekvent och gör någorlunda rätt iallafall. Man får ingenting gratis där inte...

I övrigt, väldigt intressant tråd, många olika åsikter! Kul att läsa även för mig som inte är tillräckligt kunnig för att faktiskt kunna delta i disskutionen :p

Problemet uppstår ju när man inte har tid och tålamod att lista ut hur hästen fungerar. För mig är också en läromästare en svårriden häst som visar tydligt vad som är rätt och fel, som t ex en häst som inte ens går rakt om du inte sitter rakt.

På en ridskola skulle det inte fungera, jag tycker inte det är juste att begära att en nybörjare inte ska få göra fel utan att det blir katastrof. Till ryttare som har kommit längre kan det såklart fungera, men det kräver mycket av ridlärarna om man ska ha en sån häst till ridning i grupp.

En läromästare kan ju också vara en läromästare för att den utmanar just det vi som ryttare har svårt för, inte bara som ryttare utan som människor. Andas och slappna av t ex som du beskriver! ;) Men sånt är ju individuellt. För nästa person som redan behärskar dessa bitar som ryttare och människa, blir det inte en läromästare på samma sätt. Om du är med på vad jag försöker förklara!
Olika läromästare till olika ryttare.

Hålller helt med dig!

Jag rider inte ens dressyr utan western a la den californiska modellen, men eftersom utbildning och instruktioner oftast är på engelska är det bra med ett komplement på svenska att fördjupa sig i, och då är Daddes filosofi den som är absolut närmast. Som jag ser det är också Dadde en av få svenskar som verkligen vet (visste) vad "klassisk ridkonst" är för något.
Den Californiska "westernmodellen" är också väldigt nära de klassiska idealen fast vi använder hästarna till annat än dressyruppvisning.:idea:

Nu kommer många dressyrryttare att "fnysa föraktfullt" och säga (eller tänka) inte kan väl en ko-häst vara likvärdig en dressyrhäst:D

Se rött! Håller med!

Ja. Det är verkligen som du säger. Å andra sidan är det många westernryttare som hävdar att alla dressyrryttare rider hopknycklade hästar + bromsar och gasar samtidigt..... :)

Jag tycker att den Californiska "westernmodellen" är jättespännande just för att den ligger närmre de klassiska idealen på många sätt än "modern klassisk dressyr"! Tyvärr finns det inget ställe nära där jag bor så det får bli "akademiska studier" tills vidare.

Ja. Det är verkligen som du säger. Å andra sidan är det många westernryttare som hävdar att alla dressyrryttare rider hopknycklade hästar + bromsar och gasar samtidigt..... :)

Eller hur:D (skojar)

Fast i dom "kretsar" jag tränar är det väldigt sällsynt med den sortens fördomar eftersom vi är salig blandning av olika stilar och inriktningar. Vi har alla liknande problem i ridningen...och jobbar med samma typ av övningar för att komma till rätta med dem.:idea:

Jag tycker att den Californiska "westernmodellen" är jättespännande just för att den ligger närmre de klassiska idealen på många sätt än "modern klassisk dressyr"! Tyvärr finns det inget ställe nära där jag bor så det får bli "akademiska studier" tills vidare.

Jaa, Borba uttryckte väl något liknande för något år sedan till den jag tränar för....

Senast ändrad:

Jag förstår det - han har ju också bull-fightingtradition :)

Vem/vilka tränar du för? (du kan PM:a) Jag håller på att ordna en seminarieserie i höst och det skulle vara jätteintressant att ev få med en "sådan".

Jag förstår det - han har ju också bull-fightingtradition :)

Vem/vilka tränar du för? (du kan PM:a) Jag håller på att ordna en seminarieserie i höst och det skulle vara jätteintressant att ev få med en "sådan".

Vad spännande:idea: Det tror jag säkert att h*n skulle vara intressard av, h*n var ju tex med på "Opend mind clinic". Du har fått PM.

Liknande trådar

Träning Har en fråga angående att rida över stock och sten i muskeluppbyggande syfte. Hur ofta och hur länge ska man göra det för att få mest...
Svar
8
· Visningar
1 267
Senast: Cilla
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
Skola & Jobb Ja som rubriken säger, på mitt jobb har vi en kollega som rent skiter i att göra vissa arbetsuppgifter, vilket då är sådant som drabbar...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 159
Senast: _Taggis_
·
Dressyr Jag funderar lite över vad som är en korrekt form hos häst. I TR II står det följande: "I allt arbete, även i halten, måste hästen vara...
Svar
3
· Visningar
2 098
Senast: Fiador
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama