Körkortsteori, maxhastigheter

gul_zebra

Trådstartare
Har en snabb fråga kring körkortsteorin - det här med andra fordons maxhastigheter, behöver jag kunna det för fordon jag inte ens får köra? Jag menar, jag håller på med B-kort, måste jag verkligen veta att en motorcykel med släp får köra i max 80 km/h när jag ändå inte blir behörig för den?

Jag fattar att jag behöver vara medveten om att vissa fordon-/skombinationer måste framföras långsammare än vägens hastighetsgräns, men funtar på om jag måste kunna de specifika gränserna för var och en? Känns som sånt slöseri med tid och energi att försöka få in helt onödiga siffror när det finns andra mer relevanta siffror jag måste få in trots lite halvkasst sifferminne.

Med släp är det alltid 80 oavsett vad som drar släpet, så just den bör vara både bra att komma ihåg, och inte speciellt svår ;)
Haha ja jo... Just 80 minns jag pga min rena frustration över att behöva lära mig hur snabbt en jävla långtradare får köra, har dock inte tänkt på att det gäller allt med släp - det ska läggas på minnet :up: Men i övrigt? Känns liksom mer nyttigt att klämma in maxvikter och datum för däckbyten exempelvis :p

Haha ja jo... Just 80 minns jag pga min rena frustration över att behöva lära mig hur snabbt en jävla långtradare får köra, har dock inte tänkt på att det gäller allt med släp - det ska läggas på minnet :up: Men i övrigt? Känns liksom mer nyttigt att klämma in maxvikter och datum för däckbyten exempelvis :p

Det kan nog vara så att du krånglar till det mer än du behöver, jag tyckte inte att det var speciellt mkt siffror att komma ihåg när jag tog körkort.

Kom med lite exempel på saker du har svårt att komma ihåg så kanske vi kan hjälpa dig att hitta nya sätt att tänka så att du kan komma ihåg det?

Vad är det för maxvikter du behöver lära dig?

Det kan nog vara så att du krånglar till det mer än du behöver, jag tyckte inte att det var speciellt mkt siffror att komma ihåg när jag tog körkort.

Kom med lite exempel på saker du har svårt att komma ihåg så kanske vi kan hjälpa dig att hitta nya sätt att tänka så att du kan komma ihåg det?

Vad är det för maxvikter du behöver lära dig?
Lyx :p
Ptja det är ju datum för när vinterdäcken ska på, när det är dubbdäcksförbud, vikter på släp (har fått in att lätt släp är på max 750 kg, men det är typ det enda), olika avstånd till det skyltar varnar för beroende på olika hastigheter, öh... Nu står det still, men siffror helt enkelt. Siffror har aldrig varit min grej så jag lär mig hellre det jag behöver än att sitta där och ha lärt mig hur snabbt fordon som jag inte får köra får köras helt i onödan.

Men ja, diverse minnesknep är bra. Det är så jag kommer ihåg skillnaden mellan förbud för infart och genomfart, infarten är formad som ett garage och man kör generellt sett inte genom garage :D

Har en snabb fråga kring körkortsteorin - det här med andra fordons maxhastigheter, behöver jag kunna det för fordon jag inte ens får köra? Jag menar, jag håller på med B-kort, måste jag verkligen veta att en motorcykel med släp får köra i max 80 km/h när jag ändå inte blir behörig för den?

Jag fattar att jag behöver vara medveten om att vissa fordon-/skombinationer måste framföras långsammare än vägens hastighetsgräns, men funtar på om jag måste kunna de specifika gränserna för var och en? Känns som sånt slöseri med tid och energi att försöka få in helt onödiga siffror när det finns andra mer relevanta siffror jag måste få in trots lite halvkasst sifferminne.

Jag läste igenom körkortsboken en gång, och har svårt att minnas siffror. Jag klarade teorin utan problem, låg ungefär mitt emellan godkänt och max. Kan du köra bil klarar du antagligen teorin också, det är verkligen inte raket-kirurgi :up:

Jag läste igenom körkortsboken en gång, och har svårt att minnas siffror. Jag klarade teorin utan problem, låg ungefär mitt emellan godkänt och max. Kan du köra bil klarar du antagligen teorin också, det är verkligen inte raket-kirurgi :up:
Haha ja det mesta är ganska enkelt iaf, rätt logiskt öht. Största problemet så sett är väl mest att det är astråkigt :D

Jag har just - för tre dagar sedan - gjort teorin och herregud vilken pärs. Jag ser ingenting på nära håll efter en gråstarroperation så att läsa i boken om vilka gränser det var, var hopplöst tills jag hittade en sida på nätet. Jag fick i alla fall inga frågor om hastigheter (och inte heller om reaktions/bromssträckor som jag haft mucho ångest över, jag och siffror går inte ihop, men man får en miniräknare på provet). Det mesta var trafikregler och lite sunt förnuft. Jag fick råd om att gå igenom och svara på de frågor jag var säker på och sedan flagga de jag var osäker på så jag kunde gå tillbaka och fundera lite mer. Det fungerade för mig.

Fö fattar jag fortfarande inte varför jag ska kunna ett trafikmärke där det är begränsat boggtryck, vilket jag fortfarande inte har en aning om vad det är, när det är B jag kör upp för. Är det meningen att när jag susar förbi i min lilla personbil ska säga, jaha, här är det begränsat boggtryck. :idea:

Tydligen är det fler som kör på teorin än på själva körprovet.

Lycka till! :)

Jag fick en bild på ett vintrigt landskap med orangea vägpinnar. En i fjärran hade en svart sopsäck på sig. Fråga "vad betyder skyltningen?" var typ frågan.

(svaret? - varning för rendrivning upp/ner för fjället)

Jag visste inte ens att det var en vedertagen skyltning :o Den har alltid varit så självklar i de här trakterna att jag inte ens funderat över om det var något som även folk söderut behöver lära sig

Jag hade en del frågor på teorin som verkligen var irrelevanta för A-kort.. :meh: typ statistik som mer gällde bil och frågor om långtradare osv. Vad ska jag göra om en lastbil gör fel, köra förbi med hojen och veva med armarna? Bara att hacka i sig att det är en del underliga frågor.

Jag har just - för tre dagar sedan - gjort teorin och herregud vilken pärs. Jag ser ingenting på nära håll efter en gråstarroperation så att läsa i boken om vilka gränser det var, var hopplöst tills jag hittade en sida på nätet. Jag fick i alla fall inga frågor om hastigheter (och inte heller om reaktions/bromssträckor som jag haft mucho ångest över, jag och siffror går inte ihop, men man får en miniräknare på provet). Det mesta var trafikregler och lite sunt förnuft. Jag fick råd om att gå igenom och svara på de frågor jag var säker på och sedan flagga de jag var osäker på så jag kunde gå tillbaka och fundera lite mer. Det fungerade för mig.

Fö fattar jag fortfarande inte varför jag ska kunna ett trafikmärke där det är begränsat boggtryck, vilket jag fortfarande inte har en aning om vad det är, när det är B jag kör upp för. Är det meningen att när jag susar förbi i min lilla personbil ska säga, jaha, här är det begränsat boggtryck. :idea:

Tydligen är det fler som kör på teorin än på själva körprovet.

Lycka till! :)
Miniräknare :eek: Shiiieeet, plötsligt känns teorin väldigt mycket mer invecklad än jag räknat med... Jag kan ffs inte räkna :o Nåja, jag kan nog räkna bra nog för att inte kugga för att jag inte kan 1+1, men... Gaah! Har beviljats förlängd provtid iaf, får vara extra glad för det då :cautious:
Men jag fattar inte vad man ska räkna, det är ju inte direkt en massa matte i teoriboken iaf utan bromssträckor rätt upp och ner tex. Måste vara om det kommer någon fråga om vad en viss bil med viss vikt får dra eller nåt sånt?

Jag hade en del frågor på teorin som verkligen var irrelevanta för A-kort.. :meh: typ statistik som mer gällde bil och frågor om långtradare osv. Vad ska jag göra om en lastbil gör fel, köra förbi med hojen och veva med armarna? Bara att hacka i sig att det är en del underliga frågor.
Nejnejnej! Du ska kasta ett lasso i en dragkrok/backspegel/annat lämpligt objekt på lastbilen och glida med för att spara bränsle. Ecodriving du vet :up:

Miniräknare :eek: Shiiieeet, plötsligt känns teorin väldigt mycket mer invecklad än jag räknat med... Jag kan ffs inte räkna :o Nåja, jag kan nog räkna bra nog för att inte kugga för att jag inte kan 1+1, men... Gaah! Har beviljats förlängd provtid iaf, får vara extra glad för det då :cautious:
Men jag fattar inte vad man ska räkna, det är ju inte direkt en massa matte i teoriboken iaf utan bromssträckor rätt upp och ner tex. Måste vara om det kommer någon fråga om vad en viss bil med viss vikt får dra eller nåt sånt?

Det jag hade problem med var hur man skulle räkna ut reaktions och bromssträckorna, en skulle vara ta bort nollan x 1 x 3 om det var en sekunds reaktionstid, den andra var ta bort nollan gånger sig själv x 0.4 eller upphöjt till 2 någonting om man skulle räkna ut hur många gånger längre sträckan blev om man ökade från 30 till 90 km i timmen - nio gånger tror jag. Ja ungefär där fick jag panik, som sagt. :nailbiting: Men jag fick inte en enda fråga om det på teorin. :grin:

Men ja, det ligger en liten miniräknare vid varje dator ;) jag använde den faktiskt för att räkna ut bruttovikten på en bil med släp.

Jag tror att anledningen till att man ska kunna andra fordons maxhastigheter är ifall man är ute och kör och kommer ikapp en, så man vet vilken hastighet man kan förvänta sig. Dvs man kan anpassa farten i god tid.

Det kan va bra å kunna det åtminstone vid tillfället när man skriver upp, sen brukar det mesta lösa sig ändå även om man glömmer. Med sunt förnuft kommer man långt i trafiken. :)

Jag förstår inte vad som är skrattretande? Både turism och rennäring är vanligt förekommande och kolliderar bokstavligt talat varje år.

Jag hade aldrig ens hört talas om det där, och då har jag ändå tre behörigheter som kräver teoriprov.
Jag bor iofs ganska långt söderut men böckerna borde ändå vara desamma.

Andra fordons maxhastigheter kan vara användbart för att veta hur fort man kan förvänta sig ett annat fordon närmar sig en korsning exempelvis. Vanligt förekommande, särskilt på våren, att många misstar mc för moped och därför svänger ut mitt framför.

I Du & jag i trafiken 29:e utgåvan, kan man hitta följande tablå på sidan 176-177:
15934771-1514581975239310-161184548-n.jpg

Liknande trådar

Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 149
Senast: QueenLilith
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 369
Senast: Mineur
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 161
Senast: Vallmo
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 990
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama