Körkortsteori, maxhastigheter

Här i söder brukar påse på vägmarkering betyda att vilt blivit påkört och markera var eftersök ska utgå från.

Hörrni. När man gör teoriprovet, är det flervalsfrågor då eller hur funkar det?

Okej, tack @aiquen för infon! :) Jag har aldrig gjort något test hos körskolor så därför har jag ingen koll.

Hur menar du då? Jag förstår inte riktigt.

Du har fyra olika trafikmärken, 1, 2, 3, 4, 5 Frågan du får är, vilka märken visar, blablabla

a) märke 1,3,4
b) märke 2,5
c) alla märken

ungefär :)

Edit: det finns hur många gratis körkortsprovsfrågor online om du vill se hur de är utformade.

Anledningen till att det inte finns med är att det inte går att räkna ut. Du måste ha så otroligt många variabler för att kunna göra en korrekt uträkning. Väglag, däck, bromsar, reaktionstid....

Därför så kommer det bara standardfrågor på testet, och oftast ska du då gissa på den längsta sträckan.

Jag har en gång kört i 15 km/h och skulle stanna, 2 korsningar senare stod jag still. Det går inte att räkna på på ett korrekt sätt så lägg ner det och blicka vidare.

Det fanns faktiskt en övningsfråga, alltså inte på just mitt prov, men som förekommit på tidigare prov där frågan var, du kör i 90 km, stoppsträckan är 54 m, om du kör i 30 km vad är stoppsträckan då. Dvs de tog hänsyn till väglaget och andra faktorer men ville att jag skulle kunna räkna ut 30 km stoppsträcka mot bakgrund till 90 km stoppsträckan under samma förhållandena om man körde i 30 km. FYI var stoppsträckan för 30 km 6 m under samma förhållanden.

Eftersom stoppsträckan under idealförhållanden var 9x9 delat i två, 40 m och 3x3 delat i två var 4.5 så var det logiskt att stoppsträckan var 6 m, eftersom de andra alternativen var 18 och 27. Exakt hur man räknade ut den exakta längden kom jag aldrig på :D

Det fanns faktiskt en övningsfråga, alltså inte på just mitt prov, men som förekommit på tidigare prov där frågan var, du kör i 90 km, stoppsträckan är 54 m, om du kör i 30 km vad är stoppsträckan då. Dvs de tog hänsyn till väglaget och andra faktorer men ville att jag skulle kunna räkna ut 30 km stoppsträcka mot bakgrund till 90 km stoppsträckan under samma förhållandena om man körde i 30 km. FYI var stoppsträckan för 30 km 6 m under samma förhållanden.

Eftersom stoppsträckan under idealförhållanden var 9x9 delat i två, 40 m och 3x3 delat i två var 4.5 så var det logiskt att stoppsträckan var 6 m, eftersom de andra alternativen var 18 och 27. Exakt hur man räknade ut den exakta längden kom jag aldrig på :D

Poängen är ju eg att man ska vara medveten om att stoppsträckan ökar rejält med ökad hastighet. Inte så mkt exakt på metern.

Att underlaget spelar roll är halkutbildningens roll att förmedla tämligen hands on.

Poängen är väl att du ska kunna de viktigaste principerna för att förstå förutsättningar som du måste ha med dig i bedömningarna när du kör.
Typ,
reaktionssträckan ökar proportionerligt med hastigheten
medan bromssträckan ökar med hastigheten i kvadrat.
Att riktigt halt väglag kan öka den med upp till 10 gånger.
Och att den ökar med vikten.

Så behöva utantillära enskilda siffror ska man väl inte behöva göra om man bara kan tänka logiskt utifrån den info som finns i uppgiften. Kanske bra att kunna EN grundsiffra för torrt väglag i 50 km/h så man kan kolla av rimligheten i svaren man får fram och för att ha en känsla för vilken storleksordning man rör sig inom.

Okej bukefalister, lyfter upp tråden igen och skulle uppskatta lite hjälp här.

För det första - bruttovikt vs totalvikt. Fattar inte skillnaden, låter för mig som samma sak :o
Och siffror! Jag har hittat en fin minnesregel för när vinterdäck ska vara på tack vare födelsedagar i närmsta familjen (mamma+pappa=1 dec, jag+syster=31 mars, plättlätt!). Annat är det med dubbdäcksförbud, det går fan inte in. 16e april till... När fan då?!
Än värre, dessa småsiffror. Ca 300 pers dödas årligen i trafiken men hur i heeeela helvete ska jag komma ihåg det till provet?! Likadant med avstånden mellan varningsskylt och det skylten varnar för beroende på sträckans maxhastighet :cautious:

//Zebra som har prov om drygt en månad :nailbiting:

Totalvikten kan man väl säga är mer en vikt för pappret. D.v.s. en ihopslagning av bilens tjänstevikt (bilen i sig plus förare) och bilens maxlast, d.v.s. så mycket du enligt pappret får lov att lasta i bilen. Den är konstant. Bruttovikten däremot är föränderlig. Det är vad bilen faktiskt väger, vid en given tidpunkt, beroende på vad som är lastad i den. Alltså, kör du upp din bil på en våg visas bilens bruttovikt: vad bilen väger just nu, med den last den har just nu. Oavsett vilken totalvikt den är reggad för.

Totalvikten kan man väl säga är mer en vikt för pappret. D.v.s. en ihopslagning av bilens tjänstevikt (bilen i sig plus förare) och bilens maxlast, d.v.s. så mycket du enligt pappret får lov att lasta i bilen. Den är konstant. Bruttovikten däremot är föränderlig. Det är vad bilen faktiskt väger, vid en given tidpunkt, beroende på vad som är lastad i den. Alltså, kör du upp din bil på en våg visas bilens bruttovikt: vad bilen väger just nu, med den last den har just nu. Oavsett vilken totalvikt den är reggad för.
Tack!
Tycker det är så jäkla enkelt egentligen - men så sitter man på elevcentralen och ska svara på en fråga som drar in bruttovikt och poff, skitförvirrande. Har för mig att det som förvirrade mig från början var en fråga där man fick se regpapper där bruttovikt angavs högre än totalvikt O_o

Okej bukefalister, lyfter upp tråden igen och skulle uppskatta lite hjälp här.

För det första - bruttovikt vs totalvikt. Fattar inte skillnaden, låter för mig som samma sak :o
Och siffror! Jag har hittat en fin minnesregel för när vinterdäck ska vara på tack vare födelsedagar i närmsta familjen (mamma+pappa=1 dec, jag+syster=31 mars, plättlätt!). Annat är det med dubbdäcksförbud, det går fan inte in. 16e april till... När fan då?!
Än värre, dessa småsiffror. Ca 300 pers dödas årligen i trafiken men hur i heeeela helvete ska jag komma ihåg det till provet?! Likadant med avstånden mellan varningsskylt och det skylten varnar för beroende på sträckans maxhastighet :cautious:

//Zebra som har prov om drygt en månad :nailbiting:

Provet har flervalsfrågor, så du behöver inte veta att det är prick 300 personer som dör. Det räcker att du vet att det ligger därikring, du får antagligen alternativen 30, 300, 3000 eller 30000 personer att välja på.
Körkortsteorin är faktiskt inte gjord för att sätta dit folk på skitsaker utan ska testa om du har kunskap nog att inte vara livsfarlig i trafiken!

Provet har flervalsfrågor, så du behöver inte veta att det är prick 300 personer som dör. Det räcker att du vet att det ligger därikring, du får antagligen alternativen 30, 300, 3000 eller 30000 personer att välja på.
Körkortsteorin är faktiskt inte gjord för att sätta dit folk på skitsaker utan ska testa om du har kunskap nog att inte vara livsfarlig i trafiken!
Säg det till elevcentralen där jag svarade 700 :p
Nej såklart, men jag vill ju kunna svara rätt ändå.

Pluggar du så hårt som det verkar kommer du få alla rätt :up:
Tänk på alla puckon där ute som har körkort, det är verkligen inte raketforskning att ta körkort!:laugh:
Jag tror jag verkar plugga hårdare än jag gör snarare :angel: Men nu när prov är inbokat så det finns ett slutdatum hoppas jag kunna ligga i bättre, blir inte lika lätt att skjuta fram det hela tiden. Alla rätt skulle dock inte sitta ett dugg fel, plugghästen i mig vill ha något att satsa på och godkänt är liksom inte bra nog :cool:
Gud nej, det märks alltför väl ibland! :p

Liknande trådar

Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 149
Senast: QueenLilith
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 369
Senast: Mineur
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 161
Senast: Vallmo
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 990
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama