Körkortsteori, maxhastigheter

Det jag hade problem med var hur man skulle räkna ut reaktions och bromssträckorna, en skulle vara ta bort nollan x 1 x 3 om det var en sekunds reaktionstid, den andra var ta bort nollan gånger sig själv x 0.4 eller upphöjt till 2 någonting om man skulle räkna ut hur många gånger längre sträckan blev om man ökade från 30 till 90 km i timmen - nio gånger tror jag. Ja ungefär där fick jag panik, som sagt. :nailbiting: Men jag fick inte en enda fråga om det på teorin. :grin:

Men ja, det ligger en liten miniräknare vid varje dator ;) jag använde den faktiskt för att räkna ut bruttovikten på en bil med släp.
Whaaaaaat :eek: Alltså dyker sånt där upp när jag gör prov sen så är jag körd :crazy: Står inte ens nån uträkning i min bok vad jag sett, och då har jag läst från pärm till pärm... Fan jag blev knappt godkänd i matte A, hur fan ska man kunna sånt där nu 15 år senare?! :arghh:

Jag visste inte ens att det var en vedertagen skyltning :o Den har alltid varit så självklar i de här trakterna att jag inte ens funderat över om det var något som även folk söderut behöver lära sig

En stockholmare särbon gjorde lumpen med hade behövt upplysas om det. Han plöjde in i ett gäng renar och när de frågade om han inte sett plastpåsarna svarade han glatt: "Japp" :D

Ja ungefär där fick jag panik, som sagt. :nailbiting: Men jag fick inte en enda fråga om det på teorin. :grin:
Du, med tanke på att TS verkar lite stressad över teorin. Är det inte bättre att du säger var i boken hon kan läsa om de här grejerna? Istället för att lite hysteriskt sådär nämna grejer man MÅSTE kunna och hur svåra de är?

En tanke bara.

Whaaaaaat :eek: Alltså dyker sånt där upp när jag gör prov sen så är jag körd :crazy: Står inte ens nån uträkning i min bok vad jag sett, och då har jag läst från pärm till pärm... Fan jag blev knappt godkänd i matte A, hur fan ska man kunna sånt där nu 15 år senare?! :arghh:

Hittar du inga bra exempel i boken så googla! Det finns en massa exempel och pedagogiska beskrivningar på diverse sidor. :)

Och - så tror jag att du kan slappna av lite. Det är såklart bra/viktigt att veta vad reaktionstid, stoppsträcka etc. är och hur de påverkas (av hastigheten) men det ÄR inget matteprov. Och skulle det skita sig på en eller ett par frågor så är det heller inte hela världen. :)

Ta det lugnt, man får ha rätt många fel på teorin. Det viktigaste är att du kör säkert, maxvikter och annat sånt går ju att kolla upp efter behov.

Jo alltså... Stoppsträckor och sånt finns i boken i form av en lista över stoppsträckor i olika farter bland annat, det gäller bara att få skiten att fastna. Hur man räknar ut de däremot står det liksom ingenting om och jag hoppas såklart att det inte ens dyker upp på provet för egen del heller. Men om det gör det... Ptja, let's just say att det blir ju inte alla rätt om man säger så :cautious: Då rabblar jag tom hellre upp maxfarter på flygplan och rymdskepp.

Du, med tanke på att TS verkar lite stressad över teorin. Är det inte bättre att du säger var i boken hon kan läsa om de här grejerna? Istället för att lite hysteriskt sådär nämna grejer man MÅSTE kunna och hur svåra de är?

En tanke bara.

Det var inte riktigt så jag menade, delvis för att det faktiskt inte står så i boken utan det fick jag leta upp själv. Möjligtvis är jag inte särskilt intelligent men det som stod i boken fattade jag aldrig utan förklaringarna fick jag hitta på annat sätt, bla här på buke. Och vad jag skrev är vad jag äntligen lyckades få in i min lilla hjärna och ville därför förvarna att om det kommer upp (vilket det alltså inte gjorde) så finns det en miniräknare till hands så man inte behöver räkna på fingrarna, vilket var min stora fasa.

Men naturligtvis var det inte min avsikt att ytterligare stressa upp TS. Även om det i boken står att måttlig stress är bra eftersom adrenalinet ökar och prestationsförmågan därför förbättras! ;)

Lugn, andas. Från det jag kommer ihåg när jag skrev mina teoriprov är att om man använder sunt förnuft och tänker hur situationen på säkraste sätt kan hanteras, kommer man väldigt långt på det.
Jag tror inte de ändrat proven sen jag skrev för 5 år sedan. :)

Jo alltså... Stoppsträckor och sånt finns i boken i form av en lista över stoppsträckor i olika farter bland annat, det gäller bara att få skiten att fastna. Hur man räknar ut de däremot står det liksom ingenting om och jag hoppas såklart att det inte ens dyker upp på provet för egen del heller. Men om det gör det... Ptja, let's just say att det blir ju inte alla rätt om man säger så :cautious: Då rabblar jag tom hellre upp maxfarter på flygplan och rymdskepp.
När jag gjorde teoriprovet fanns det någon formel för att räkna ut det där med stoppsträckor vid olika hastigheter. Jag var då ännu mer mattefobisk än nu och konstaterade att det viktigaste är att jag vet att det är MYCKET längre än man skulle kunna tro, och att det ändå borde gå om jag får rätt på alla andra frågor.

Jag blev godkänd bägge gångerna jag gjorde proven, med god marginal.

Vilket jag tycker är jättebra eftersom folk överlag har väldigt dålig respekt för järnvägsövergångar.
Både övervakade och oövervakade.
Skriver under ordentligt på den efter att som barn åkt i en bil vars förare gasat för att hinna före tåget vid en oövervakad övergång istället för att vänta till tåget passerat. Jävla dumheter! :banghead:

Lugn, andas. Från det jag kommer ihåg när jag skrev mina teoriprov är att om man använder sunt förnuft och tänker hur situationen på säkraste sätt kan hanteras, kommer man väldigt långt på det.
Jag tror inte de ändrat proven sen jag skrev för 5 år sedan. :)
Jo, det är klart. Egentligen är jag väl mest frustrerad över alla jävla siffror :cautious: Förväntade mig att teorin skulle gå jättelätt iom att jag har läshuvud och är plugghäst sen födseln typ. Men dessa siffror, kombinerat med att det verkligen är sååååå tråkigt, det gör det inte helt lätt :p

När jag gjorde teoriprovet fanns det någon formel för att räkna ut det där med stoppsträckor vid olika hastigheter. Jag var då ännu mer mattefobisk än nu och konstaterade att det viktigaste är att jag vet att det är MYCKET längre än man skulle kunna tro, och att det ändå borde gå om jag får rätt på alla andra frågor.

Jag blev godkänd bägge gångerna jag gjorde proven, med god marginal.
Ah, det fanns med i provet så du inte var tvungen att veta hur man räknar ut sånt själv alltså?

Jo, det är klart. Egentligen är jag väl mest frustrerad över alla jävla siffror :cautious: Förväntade mig att teorin skulle gå jättelätt iom att jag har läshuvud och är plugghäst sen födseln typ. Men dessa siffror, kombinerat med att det verkligen är sååååå tråkigt, det gör det inte helt lätt :p
Då kan jag trösta dig med att siffrorna i B-teorin är mycket lättare än i C- och CE-teorin, blä för att räkna ut bruttovikterna, men å andra sidan det var bara svårt i början tills polletten ramlade ner, sen gick det som rinnande vatten. Jag är övertygad om att du fixar detta oavsett. :up:

Då kan jag trösta dig med att siffrorna i B-teorin är mycket lättare än i C- och CE-teorin, blä för att räkna ut bruttovikterna, men å andra sidan det var bara svårt i början tills polletten ramlade ner, sen gick det som rinnande vatten. Jag är övertygad om att du fixar detta oavsett. :up:
Är härmed skitglad över att inte ha några som helst ambitioner för högre än B :D

Anledningen till att det inte finns med är att det inte går att räkna ut. Du måste ha så otroligt många variabler för att kunna göra en korrekt uträkning. Väglag, däck, bromsar, reaktionstid....

Därför så kommer det bara standardfrågor på testet, och oftast ska du då gissa på den längsta sträckan.

Jag har en gång kört i 15 km/h och skulle stanna, 2 korsningar senare stod jag still. Det går inte att räkna på på ett korrekt sätt så lägg ner det och blicka vidare.

Anledningen till att det inte finns med är att det inte går att räkna ut. Du måste ha så otroligt många variabler för att kunna göra en korrekt uträkning. Väglag, däck, bromsar, reaktionstid....

Därför så kommer det bara standardfrågor på testet, och oftast ska du då gissa på den längsta sträckan.

Jag har en gång kört i 15 km/h och skulle stanna, 2 korsningar senare stod jag still. Det går inte att räkna på på ett korrekt sätt så lägg ner det och blicka vidare.
Jo men precis, vilket mest gjorde det än mer ologiskt att ha med på det viset.

Fy fan! Minns när jag skulle snigelköra en traktor utan kedjor nedför en brant isig backe. Det var inga tvärnitar iblandade so to speak...

:D :up: Gäller å se fördelarna. :D
Om jag inte missminner mig från B-teoriprovet så är de mesta frågorna om regler och trafiksituationer än siffror. :)
Precis :D
Ja det förvånar mig inte, och tur det! Jag svarar ju hellre på hur man gör vid flervägsstopp än på vilka datum vinterdäcken ska vara på :p

Precis :D
Ja det förvånar mig inte, och tur det! Jag svarar ju hellre på hur man gör vid flervägsstopp än på vilka datum vinterdäcken ska vara på :p
Samma här, och som någon nämnde tidigare i tråden, man får ha fel på några frågor (minns ej hur många, men det har nog ev trafikskola koll på). :)

Skriver under ordentligt på den efter att som barn åkt i en bil vars förare gasat för att hinna före tåget vid en oövervakad övergång istället för att vänta till tåget passerat. Jävla dumheter! :banghead:

Ah, det fanns med i provet så du inte var tvungen att veta hur man räknar ut sånt själv alltså?
Nej Det var inte med i provet utan i boken.
Jag tror aldrig jag lyckades lära mig den utantill. Det gällde bara att se till att jag fick rätt på alla andra frågor.

En stockholmare särbon gjorde lumpen med hade behövt upplysas om det. Han plöjde in i ett gäng renar och när de frågade om han inte sett plastpåsarna svarade han glatt: "Japp" :D

:rofl:
Ja dessa renar... Det brukar ta relativt kort tid för personer från landets ren-fria delar att lära sig att där en ren står, där står renen. Hjälper varken att tuta eller kliva ur bilen och skrika på den. Det är bara att vackert sitta kvar bakom ratten och vänta på att renen bestämmer sig för att kliva åt sidan :angel:

Liknande trådar

Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 149
Senast: QueenLilith
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 369
Senast: Mineur
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 161
Senast: Vallmo
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 990
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Kallbad

Hund, Katt, Andra Djur