Körkort för häst

Sv: Körkort för häst

Mina hästar får varierad motion och rids efter ålder och utbildningsgrad, samt mål. Jag har olika mål för varje häst och har noga planerat för varje häst väl för att kunna nå dit. Mina hästar vilar 2-3 dgr/v. De går i stora hagar där själva är väldigt bra på att springa och motionera sig.

De går ute så mycket som möjligt. Vi har vindskydd så det är ingen fara! Nu under vinterhalvåret går dom dock in under natten och på sommaren kan de gå in någon dag i veckan så de får sova ordentligt. De har fri tillgång till hö ute och får ett gott och bra kraftfoder. De är friska och sunda, har gott om muskler och mår väl. Inga olater.

När jag rider dom så rider jag dom "efter dagen". Känns stoet inte så "arbetsvilligt" just idag, så tar vi en skogsrtur istället för att "sitta och bråka" i paddocken. Jag använder så lite utrustning som möjligt på dom och jag kan rida alla mina hästar utan nosgrimma, ibland använder jag hackamore och bettlöst träns. Varför ha massa onödiga saker? Till mina slarvisar har jag benskydd, annars så struntar jag i det (..dock inte vid hoppning) och vid dressyr så har jag lindor.

De gnäggar om kvällarna och mornarna. De är glada att se mig (..eller är de bara glada för att få frukost/kvällsmat) :) De går ut själva i hagen (de vill ut) och de går in själva på natten (..de vet var de bor och vill in)

Jag har VALT att ha egen häst helt enkelt därför att jag är intresserad av att ha häst. Samt att med egen häst så får jag hålla den enligt MIN filosofi...
:bow: precis.. man får hålla hästen precis som man själv vill, köpa det märke på tränset som man själv vill ha till hästen, bestämma foder helt själv ja allting helt själv!
det är ju så många som klagar på folk som har medryttare "har man inte tid ska man inte ha häst" näe men om man vill ha häst och bestämma om den själv istället för att själv vara medryttare då? då ska man ha häst och ta ansvar och skaffa medryttare så att hästen blir omhändertagen och riden, då tar man ju ansvar..

man SKAFFAR en medryttare som betalar.. ex halva stallhyran mot att få ha hästen 3 dagar i veckan.. då beror det helt på stallhyran hur mycket dom betelar.. dom får ju ha hästen helt som sin egen dom dagarna (dock inte ändra utrustning, foderstat eller träningsupplägg, det är ju därför JAG äger hästen och inte dom, för att JAG ska bestämma ;) )

Hur kan man ha råd med det då?

Hur man har råd att ha häst trots att man är arbetslös???

Man prioriterar!

Ska man göra sig av med hästen bara för att man blir arbetslös en period??

Jag har varit arbetslös i flera omgångar, senaste perioden varade 1,5 år. Har precis kommit igång med jobb igen *äntligen*. Så visst går det att ha kvar hästen även om man råkar bli arbetslös.

Däremot så får man ju se över sin ekonomi. Blir inga onödiga inköp av utrustning eller dylikt. Man är rädd om sina saker och sköter om dem så de håller. Och visst, jag hade inga pengar över för annat, men det var mitt val.

Det jag kunde spara in på var t ex träningar, nya kläder till mig själv, mer täcken till pållan osv.

Det jag inte sparade in på var hästmaten och hovis.

Något som förvånar mig är att det är aldrig någon som ifrågasätter hur någon har råd att röka eller springa på krogen trots att man är arbetslös! Däremot att ifrågasätta hur man har råd med häst - det är en helt annan femma!

Min häst kostar mig cirka 1400 kr/månad, inkl försäkring, mat, hovis. Har stall hemma. Det är ungefär samma summa som man kommer upp till om man röker ett paket cigaretter om dagen. :angel:

/Lizzie

men hallå jag trodde ni visste här att det finns en sak som man har iaf hemma hos mig i min kommun är ett körkort för häst
eller rättare sagt en teoretisk kurs däer man får testa sina kunskaper och lära sig mer och därefter får vewta om man skall ha häst eller inte inte får man ett körkort men ett häst förar bevis.

Jag tycker visst att det är viktigt att man rider bra. Man behöver ju inte vara GP-ryttare, men man bör iaf. kunna rida sin häst i form och kunna lite om hästens träning osv.

Jag tycker inte de är de viktigaste, tänk alla som bara promenadsrider och barn som får sin första ponny, jag tycker att de viktigaste är att man kan ta hand om hästen på rätt sätt i stall, ledning, foder m.m, ridningen utvecklar man ju!
(O jag menar då inte att de är OK o sitta o dra hästen i munnen, sparka m skänklarna m.m) :rofl: :rofl:

men hallå jag trodde ni visste här att det finns en sak som man har iaf hemma hos mig i min kommun är ett körkort för häst
eller rättare sagt en teoretisk kurs däer man får testa sina kunskaper och lära sig mer och därefter får vewta om man skall ha häst eller inte inte får man ett körkort men ett häst förar bevis.
ja det finns, men det bör vara förbud på att ha hästverksamhet utan kortet.. idag får du göra va du vill utan kortet, ingen måste ha det.. man tar det bara för skojs skull idag liksom..

läs hela tråden så ser du vilka idéer som har kommit upp :idea:

Arbetslös är inte = 0 kronor i plånboken. Man får prioritera om lite men har gått utmärkt för min del. Hade egen gård, födde upp tjurar och grisar, hade hästar, höns, hundar och katter. Jobbade extra när det dök upp såna möjligheter...så, det gick alldeles utmärkt.

Var arbetslös när jag flyttade ner hit till Småland 2004 OCH hade häst. Hittade stall med låg stallhyra, började plugga och jobbade extra när det fanns såna chanser, åter igen. :cool:

Visst men vilka skall få ridförbud?
Nybörjarna, skogsmullarna, mellangruppen som tränar för tävling utan att ha koll eller de av eliten som använder oacceptabla metoder som tex rollkür?
PL

*kl*

Har själv hästar på lösdrift och varken ridhus eller belyst ridbana att tillgå, ändå rider jag minst 5 ggr/vecka även på vintern (har heltidsjobb). Fattar inte varför vissa är så lata? Gör ni likadant med jobbet ("åh nej, det är mörkt ute och regnar, jag skiter nog i att gå till jobbet idag!")..?:confused:

Att ha häst är att ta ansvar året runt!

Tycker det skulle va jättebra med körkort för häst! Och ridningen ska definitivt ingå (alt körning om det är det man ska ha hästen till) i kontrollen. Hur bra är det för hästen att aldrig bli riden i form? Och tror man att den inte behöver det så har man definitivt för lite kunskap om hästens anatomi för att ha häst...:crazy:

Kom på hur det lätt kan kontrolleras om man har körkort el ej... Man måste helt enkelt visa upp det när veterinären(som man måste göra med hästpass om dn får medicin/vacc) /hovslagaren kommer eller man rider för någon tränare/går på clinic.
Och om man säljer en häst så kollar man om köparen har körkortet+ att dom flesta hästar är ju registrerade någonstans och där kan man kolla vad ägaren heter och jämföra med registret över dom hästägare som har körkort (det kan ju djurskyddsmyndigheten kolla).:)

*kl*

Men hur ska den kunskapen att visas? Vem är det som ska bestäma vad som är rätt och fel? Givetvis ska hästen må bra men alla har olika vägar till hästens välmående. Skoning/verkning var 6-8vecka (eller tidigare om så behövs), utrustning som passar, mat (behöver ju inte kunna allt vad ts, mg osv betyder och hur mycket av det, utan gå på kännslan. Het häst= ta bort havren?), samt lite ridvana med sunt förnuft är bara "bassaker" man ska kunna när man skaffar första hästen. Men det borde vara självklara saker.

Ska man få göra ett liknande prov som för det gröna kortet? Och vem är det som avgör om just jag är kapabel till att ha häst om jag väljer att utfodra min häst 1gång med kraftfoder o 2-3ggr med grovfoder, om de har satt normen på 3-4ggr/dag för kraft- & grovfodret (bara ett exempel). Måste jag motionera hästen varje dag under vintern och släppa den på bete några månader? Eller att jag måste skriva under på att jag kommer fortsätta träna för tränare när jag skaffar egen häst bara för att garantera att den inte rids sönder?

Ja som sagt, vem skulle avgöra vem som var kapabel till att ha häst? Det är som att sätta upp en regel att tränarna får bara träna enligt en viss läran. Alla lär ut olika, alla hanterar och rider hästar olika och framför allt alla hästar är olika. Ingen är stöpt i samma form. Jag tror själv inte att det går att avgöra vem som är "vettig" nog att ha häst och framför allt vilka kriterier man skulle uppfylla för att få körkortet. Det skulle alltid bli en väldigt häftig diskution då man tycker olika saker. Men huvudsaken i slutändan är ändå att hästen mår bra. Det finns många olika vägar till hästens välbefinnande. :smirk:

*delvis knapplån*
Men vem är det som bestämmer vad som är rätt och fel? :confused:

En häst måste inte jobbas varje dag om den har bra med utrymme att röra på sej. Och ja, jag har min 5åring på lösdrift och ett mycket fysiskt krävande jobb men inte rider jag henne varje dag för det. Hagen är kuperad och på ca 10ha stort (kanske ännu större?) område. Där finns stenar de måste lyfta benen för, träd att gå runt samt en massa föl/unghästar/avelsston så jag anser inte att hon behöver ridas 5ggr/vecka. Huvudsaken är att hon rör på sej. (hon arbetas inte heller särskillt hårt när hon rids)

Senast ändrad:

Det beror på vad det kostar. Det finns ju stallplatser som kostar någon hundralapp i månaden (kallhyra) och man kommer inte ens upp i 1000 kr i mån inkl allt. Då får man välja, vill jag köpa kläder eller ha en häst? Sen beror det på andra räkningar och sin egen hyra såklart.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 367
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
937
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025